Autor Wątek: Przygotowanie odlewu ALU  (Przeczytany 6015 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Przygotowanie odlewu ALU
« dnia: Listopad 15, 2007, 12:08:27 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Witka.

Potrzebuję info o tym jak można wykonać  formę do odelwu ALU. Konkretnie chodzi o zrobienie dzwona do poŁączenia silnika rovera ze skrzynią forda.

mam koncepcję jak to zrobić ale nie wiem jakich materiaŁów mogę użyć. Czy żywica epoksydowa może być??

MOże znacie jakąś firmę co moze zrobić niedrogo i dobrze taki odlew...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 15, 2007, 16:01:42 pm »

Offline mis

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 51
    • 1,6GLE
zrobienie odlewu to prosta sprawa jak masz model wystarczy go odcisnąć w masie i zalać - musisz mieć model czyli wzór i z tym największy problem, potem znależć kogoś kto Ci obrobi odlew ....

wystarczy, czy coś jeszcze ??? pracowałem na odlewni :P
1.6 GLE

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 15, 2007, 18:58:33 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Ale
Cytat: "Bocian_s#313"
Czy żywica epoksydowa może być??


Cytat: "mis"
musisz mieć model czyli wzór

Tu mam w głowie tylko nie mam kiedy zrobić.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 15, 2007, 20:25:26 pm »

Offline mis

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 51
    • 1,6GLE
może być ciężko z żywicą ale było by świetnie gdyby model był z drewna zero problemu z odlaniem
1.6 GLE

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 15, 2007, 23:36:55 pm »

rolek

  • Gość
Zrób model z drewna lub z gipsu (pamiętaj że odlew będzie mniejszy niż model).
 Podaj mi orientacyjne wymiary to zorientuje się czy wejdzie to do skrzynki.

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 16, 2007, 07:43:58 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Model będzie w oparciu o istniejący dzwon skrzyni tylko nieco skrócony.

co do wymiarów to średnica okoŁo 35cm i wysokość okoŁo 18.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 16, 2007, 09:39:42 am »

-Automatic-

  • Gość
Bocian ! to wbrew pozorom nie jest ulepienie z gliny - To MUSI być bardzo precyzyjnie wykonane tj
1 pokrycie się osi wałka sprzęgłowego z osią wału korbowego niecentryczność -będzie mimośród - i wiele nie wytrzyma (mam dalej tłumaczyć ?)
2 wynika z tego idealna równoległość płaszcyzn mocowania dzwonu do skrzyni i silnika
3.oczywiście wszystko jest wykonalne !
4 pierw z buca metalu robi się prototyp/wzorzec wg rysunku technicznego skrzyni i silnika
 (mając wymiary fabryczne trudno wykonać to źle )
 po wystuganiu wzorca trzeba wykonać jego ,,negatyw' w formie piaskowej albo przy serii z np ceramiki ( są to formy wielokrotne i tzw. tracone ) . jeśli to ,,dzwon' jest do wykonania - poczytaj jak robią to ludwisarze (wykonawcy dzwonów kościelnych)
po otrzymaniu surowego odlewu trzeba z nim zrobić co z prototypem ,ale o niebo mniej jest do strugania
5. miłej zabawy w hutnika metali nieżelaznych !

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 16, 2007, 10:03:17 am »

Meggido

  • Gość
Po pierwsze, odlew skrzyni i dzwonu jest odlewem CIŚNIENIOWYM, a nie grawitacyjnym. Odbywa się to w stalowej formie. Odlew ciśnieniowy zapewnia brak komór skurczowych, co niestety ujawnia się przy odlewach ciśnieniowych. Nie licz na to, że po odlaniu będziesz mógł to od razu montować. Dno dzwonu ma otwór z odlewu, ale późnie dzwon jest obrabiany na wytaczarce. Musi być zapewniona prawie idealna równoległość oby płaszczyzn. Aluminium jest też wredne w odlewach grawitacyjnych gdyż łatwo się utlenia, zwłaszcza w wysokich temperaturach. Stosuje się technologie odlewania w neutralnych atmosferach (argon).
Sądzę, że możesz sobie to odpuścić. Szybciej będzie jak taki dzwon sobie wyspawasz, wyżarzysz i obrobisz. To jest wykonalne w niemalże domowych warynkach, odlew nie bardzo.

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 16, 2007, 12:09:33 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "Meggido"
Sądzę, że możesz sobie to odpuścić. Szybciej będzie jak taki dzwon sobie wyspawasz, wyżarzysz i obrobisz. To jest wykonalne w niemalże domowych warynkach, odlew nie bardzo.
Niestety nic nie pospawa gdyz dwon skrzyni jest zeliwny a dwon od silnika aluminiowy. Gdyby dzwon forda był tez z alu to mozna by to pospawac, a tak zostaje tylko odlew
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 16, 2007, 15:50:28 pm »

Fistasz

  • Gość
Bocian ty uzywasz skrzyni N9 tak? a jakbys uzyle skrzyni MT75 ona jest aluminiowa wtedu móglbys zespawac dzwony

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 16, 2007, 16:25:53 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Dokładnie tylko ciśnieniowy odlew wchodzi w grę.

Jak słusznie pisaliście każdy odlew trzeba obrobić wiec na obrabiarce można zachować współosiowość itditp.

Mając z grubsza model dzwonu resztę idzie jakoś dopasować.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 16, 2007, 21:10:17 pm »

Meggido

  • Gość
Elwood#1887, nie mówię o spawaniu czegokolwiek z istniejących elementów, a o spawaniu dzwonu. Sam dzwon wyspawać i obrobić zamiast odlewać. Na cholerę odlewać?

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 16, 2007, 23:16:19 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytat: "Meggido"
am dzwon wyspawać i obrobić zamiast odlewać.

A to nie będzie jakaś partyzantka?? Jak to sobie wyobrażasz bo ja jakoś nie potrafię...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 16, 2007, 23:45:13 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "Bocian_s#313"
Cytat: "Meggido"
am dzwon wyspawać i obrobić zamiast odlewać.

A to nie będzie jakaś partyzantka?? Jak to sobie wyobrażasz bo ja jakoś nie potrafię...

 No ja wlasnie tez tego osobiscie niewidze  :|

[ Dodano: 2007-11-16, 23:47 ]
Cytat: "Fistasz"
Bocian ty uzywasz skrzyni N9 tak? a jakbys uzyle skrzyni MT75 ona jest aluminiowa wtedu móglbys zespawac dzwony
Równie dobrze moze uzyc skrzyni dohc fiata - która pasuje duzo bardziej niz fordowska
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 17, 2007, 09:22:45 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytat: "Elwood#1887"
Równie dobrze moze uzyc skrzyni dohc fiata - która pasuje duzo bardziej niz fordowska

NIe wiem jak pasuje skrzynia fiata bo nigdy jej na oczy nie widziałem a skrzynię forda mam. Dodatkowo angole przetestowali ją i się sprawdza z silnikami rovera. No ale dyskusja o tym była gdzie indziej.

Moja koncepcja na zrobienie dzwona to uciąć poldroverowy dzwon na długość i dorobić mu dno z żywicy pasujące pod skrzynię forda. Potem odlew i obróbka z zachowaniem właściwych wymiarów i równoległości...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 17, 2007, 10:59:03 am »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
A nie da się dorobić dystansu pomiędzy skrzynią forda a dzwonem z rovera - tak ażeby ten dystans był przykręcony do skrzyni ( oczywiście wyfrezowane otwoy w które się śruby schowają) a do niego był przykręcony dzwon z poldrovera ???
Przecież wykonanie czegoś takiego to wycięcie płyty z blachy o grubości ok 2-3 cm, wywiercenie otworu na wałek sprzęgłowy, wywiercenie otworów poprzez dzwon od forda żeby przykręcić flanszę do skrzyni,wyfrezowanie gniazd w tych miejscach aby łeb śruby się schował - można np użyć torxów albo imbusów, przymiarka pod śruby przez dzwon z poldrovera i próbowanie tego spasować - widziałem nieraz kilka takich rozwiązań i jakoś to spełniało zadanie. Nawet w książce guya crofta jest pokazane takie spięcie DOHC fiata ze skrzynią chyba sierry cosworth.
"jest ryzyko , jest zabawa"

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 17, 2007, 20:51:14 pm »

Meggido

  • Gość
Nie wiem jaki problem macie z tym spawaniem. Zupełnie nie rozumiem. To żada partyzantka. Normalna produkcja.

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 17, 2007, 21:32:25 pm »

Offline -Marcin-

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1561
    • PN 3.0 24v, PN Truck 1.6E
Cytat: "święty"
(...)
Przecież wykonanie czegoś takiego to wycięcie płyty z blachy o grubości ok 2-3 cm, wywiercenie otworu na wałek sprzęgłowy, wywiercenie otworów poprzez dzwon od forda żeby przykręcić flanszę do skrzyni,wyfrezowanie gniazd w tych miejscach aby łeb śruby się schował - można np użyć torxów albo imbusów, przymiarka pod śruby przez dzwon z poldrovera i próbowanie tego spasować - widziałem nieraz kilka takich rozwiązań i jakoś to spełniało zadanie. (...)

cos takiego jest stosowane fabrycznie w skodzie felici do spiecia skodowskiej skrzyni z dieslem 1.9 vw   :P  :mrgreen:
i czy to sie nie nazywa przypadkiem flansza  :P
to ja, byly Marcin#839

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 17, 2007, 21:45:34 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Na skodach sie nie znam ale z nazwą flansza się zgodzę.  Po za tym chyba łątwiej zrobić flanszę niż cały dzwon , no chyba że np wałek sprzęgłowy jest za krótki ale znowu można pomyśleć na skróceniem delikatnie dzwonu ...
"jest ryzyko , jest zabawa"

Przygotowanie odlewu ALU
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 18, 2007, 10:25:51 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytuj (zaznaczone)
wałek sprzęgłowy jest za krótki ale znowu można pomyśleć na skróceniem delikatnie dzwonu ...

I to dużo za krótki. W roverze wałek wystaje ponad 13mm za płaszczyznę dzwonu natomiast w fordzie jest on na równo. Dołożenie flanszy wymagałoby przedłużenia wałka sprzęgłowego. Kto mi to zrobi coby 200Nm nie ukręciło tego jak zapałki??
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.