Autor Wątek: Niestabilne napięcie  (Przeczytany 3746 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Niestabilne napięcie
« dnia: Styczeń 24, 2009, 20:25:34 pm »

asdx22

  • Gość
Witam

Ostatnio wymieniłem szczotki alternatora. I od tego czasu zauważyłem że przy niskich obrotach (900-1200obr.min) widoczna jest pulsacja (jakby miganie) świateł (tzn. każdej żarówki jaka jest w samochodzie) . Dopuszczam możliwość źle zostały zamontowanie szczotki alternatora, ale za nim znowu tam zajrzę, proszę o sugestie czy takie zjawisko może być spowodowane czy innym.

Pozdrawiam

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 24, 2009, 21:04:47 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Moze byc spowodowane praktycznie kazdym polaczeniem elektrycznym w samochodzie. Ale poszukaj po drodze od szczotek. Potem złaczam nakrętki zaciski, wtyczki, złącza.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 24, 2009, 21:16:01 pm »

asdx22

  • Gość
Czyli regulator i diody alternatora, sam alternator mogę wykluczyć? A nowe szczotki? czy jest większe prawdopodobieństwo że to właśnie one maja wpływ czy stare kabelki i styki?

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 25, 2009, 02:49:39 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2230
a masz regulator oddzielnie na podłużnicy ??

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 25, 2009, 11:13:05 am »

Offline Maxiu

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1061
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro MR 91
Cytat: "diodalodz"
na podłużnicy

?? Chyba na poszyciu wewnętrznym błotnika :mrgreen: asdx22, który to rocznik?... ale jak 1.5 GLE to zapewne od 91-93 (MR91)
FSO Polonez Caro 1.6 k16 :) lpg 92' L-46
4 elektryczne szyby , wspoma, lusterka elektryczne, podgrzewane, IG Standard podgrzewane, podłokietnik
były #1935

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 25, 2009, 21:27:06 pm »

asdx22

  • Gość
dokładniej jest powyżej poszycia zewnetrzynego błotnika. a co to za różnica gdzie jest regulator?

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 25, 2009, 21:40:22 pm »

Offline Maxiu

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1061
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro MR 91
Na początek sprawdź masę na regulatorze, połącznie klemy ujemnej do masy, jak dasz rade to podmień reg. napiecia jak nie pomoże to sprawdź połącznie przewodów do altka i sam alternator.
FSO Polonez Caro 1.6 k16 :) lpg 92' L-46
4 elektryczne szyby , wspoma, lusterka elektryczne, podgrzewane, IG Standard podgrzewane, podłokietnik
były #1935

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 25, 2009, 21:55:35 pm »

asdx22

  • Gość
problem będzie głównie zlokalizowny w okolicy alternatora o czym świadczy zależnośc pulsacji od obrotów (przy mniejszych zjawisko się nasila a dla większych prawie zanika).

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 26, 2009, 00:13:15 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2230
popraw połączenia przy altku przewodów od regulatora . wejście na szczotki i wyjście z diod wzbudzenia (67) . Jeśli nie pomoże można wsadzić kondensator pod pin 67 przy regulatorze napięcia . niestety to przypadłość tego układu , szczególnie jak jest wilgoć w powietrzu .
Z tego co mi się udało wyłapać jak to zjawisko tropiłem to spadało mi napięcie na regulatorze napięcia w zależności od drgań (sprawdzałem oscyloskopem) zmieniłem konektor od diod zwbudzenia i szczotek i dało mi spokój na rok . Ale ostatnio widzę że znowu wraca .

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 26, 2009, 13:42:45 pm »

asdx22

  • Gość
No i doczekałem się konkretnej wypowiedzi. Dzięki :D . Poszperam i zobaczę jak będzie.

[ Dodano: 26 Sty 2009 13:45 ]
aha jeśli chodzi o kondensator to jakiej pojemności? i jeżeli wsadzić pod pin67 to przelotowo czy minusem kondensatora do masy (czy to ma nie być kondensator elektrolityczny - wtedy bez różnicy)?

[ Dodano: 26 Sty 2009 13:51 ]
bo normalnie w instalacji ładowania jest jakiś kondensator przeciw zakłóceniowy czy to on? a, i jeszcze słyszałem że może być to przyczyna zepsutej diody prostowniczej - czy aby tak to się objawia?

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 26, 2009, 14:17:43 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2230
dioda też może siadać i będzie taki objaw . co do kondensatora to starczy spokojnie 10 uF 25V elektrolit masa na minusa wyjście z diod wzbudzenia na plusa .  ale najpierw zmień końcówki . hm co do sprawdzenia diod to jeśli to ich wina to podanie plusa bezpośrednio pod wyjście diod wzbudzenia na regulator musi uspokoić miganie .

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 26, 2009, 15:16:44 pm »

asdx22

  • Gość
a gdzie dokładnie są umiejscowione diody wzbudzenia? który styk to ich wyjście? a może ktoś ma schemat do układu ładowania? link? chyba dla  alternatora A 121 - 44A ale z elektronicznym regulatorem napięcia

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 26, 2009, 18:36:33 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2230
hm daj poprostu między cyfrę 15 na regulatorze a masę kondensator . Wyjście didod wzbudzenia jest obok szczotek (styk w plastikowej ramce) . A nie tak jak wcześniej mówiłem 67 bo 67 to jest wejście szczotek . Wiec powtarzam ponownie pod 15 i mase na regulatorze napięcia . A wyczyścić lub wymienić masz obie wsuwki przy alternatorze . przewody dokręcane na śrubkę możesz sobie darować .

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 26, 2009, 20:07:37 pm »

asdx22

  • Gość
Próbowałem wszystkiego. Kondensator nic nie dał ani na 15 ani 67. Podanie na 15 plusa (prąd jaki wtedy płynął to 30mA) też nic nie dał. Kondensatory były różnej pojemności do 2200uF.  Zauważyłem oprócz tego coś podobnego: miganie nie jest stałe i następuje po chwili włączenia silnika. Czy przyczyną mogą być styki wirnika choć powiem że cały alternator jest w dobrym stanie a jak wyjmowałem szczotki to były równo starte (szczotki były tydzień temu założone). Jeśli chodzi o styki konektorowe, to były czyszczone i dodatkowo sparowane smarem miedziowanym. Albo może jest to wina regulatora napięcia?

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 26, 2009, 20:16:12 pm »

pasadena

  • Gość
Może tak być, że poprostu siada reglet (miałem tak kiedyś w dużym fiacie). Ale jeszcze sprawdź naciąg paska - bo może za luźny jest :-)

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 26, 2009, 20:22:46 pm »

asdx22

  • Gość
na takie coś jestem uczulony - moim zdaniem naciąg jest OK. a poza tym nie wyobrażam sobie jaki luz musiałby być aby "uzyskać" takie pulsowanie.

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 27, 2009, 00:51:51 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2230
hm jeśli podałeś na 15 plus z akku i nie uspokoiło ty sytuacji to wiemy jedno diody wzbudzenia są ok . można próbować jeszcze zmienić na inny regulator tylko pamiętaj że ma mieć oznaczenie 9d na obudowie . Ewentualnie możesz spróbować rozebrać regulator i zobaczyć czy nie popękały pola lutownicze na tranzystorze sterującym . Nie wszystkie ale część jest z nich jest niczym nie zabezpieczona przed wilgociom . Ja swojego zalakierowałem specjalnym lakierem do obwodów drukowanych bo jak jeździłem po kałużach potrafił głupieć i dawać ok 15 V .pasek sprawdzisz łatwo . oprzyj kciuk o wirnik alternatora i spróbuj obrócić . jeśli obrócisz to jest słabo naciągnięty albo wyślizgany pasek .

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 27, 2009, 14:52:05 pm »

Offline Cyneq

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 503
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat 125p '79
Wyjście diód wzbudzania jest odrobinę dalej niż szczotki, pin w głebi, o ile pamiętam nie jest wcale oznaczony.

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 27, 2009, 18:24:13 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2230
jest oznaczony tylko na nadlewie obudowy . I generalnie jak jest w aucie ciężko przeczytać. Ale charakterystyczne jest to że pin jest ukryty w białej plastikowej obudowie .

Niestabilne napięcie
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 29, 2009, 15:22:18 pm »

asdx22

  • Gość
W ogóle jaką rolę pełnią diody wzbudzenia? Bo mam inny podobny alternator trójfazowy tylko że w motocyklu i tam aby odbywało się ładowanie nie było konieczne podłączanie do styku pełniącego podobną role w alternatorze poloneza żadnego kabla. W tym alternatorze styk ten służył tylko do sygnalizacji uszkodzenia układu. Czy tu nie jest podobnie?

[ Dodano: 29 Sty 2009 18:30 ]
Co by było gdyby podłączyłbym takie coś: http://www.allegro.pl/item531636218_jawa_350_ts_regulator_napiecia_rna_1_jezpol_tanio.html