Autor Wątek: Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?  (Przeczytany 5163 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« dnia: Czerwiec 22, 2009, 19:12:06 pm »

kolarz

  • Gość
Było, ale nie do końca - zachęcam wszystkich do zgromadzenia wiedzy w jednym miejscu,  w tym wątku.

Ponadto, proszę nie tylko o odnoszenie się do mojego wózka, ale i o potraktowania tematu szerzej. Wszystkie sposoby są mile widziane.

A co do mojego, to bym się już go pozbył, gdybym tyle czasu nie włożył w naprawy różnych jego dolegliwości. Trochę się już do niego przyzwyczaiłem i polubiłem.

Hamulce mam nowe, temperatura w porządku. Filtr powietrza nowy, a paliwa - nie wiem. Ale, jeśli jest zapchany, to czy ma to jakiś wpływ na spalanie ?


jimo#1921

pompuję zawsze z nadkładem, mam 2,2

Na podstwie różnych wypowiedzi sądzę, że powinien spalić przy mojej jeździe jakieś 6,5

Natomiast, jeśli jesteś w stanie spalić w mieście 7, to rewelka, ja palę 11, mimo, że w zasadzie nie przekraczam tych 3000 rpm, no może z wyjątkiem 2-ki

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 22, 2009, 19:18:01 pm »

Offline Bolim#1838

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 571
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu Plus 2.5 20V Turbo
Cytat: "kolarz"
a paliwa - nie wiem. Ale, jeśli jest zapchany, to czy ma to jakiś wpływ na spalanie ?


Ma nawet większy wpływ niż filtr powietrza, opony i otwarte szyby razem wzięte.
* FSO Polonez Atu+ 97' 2.5T 20V
* FSO Polonez 1.8T 20V 3** KM
* FSO Polonez Caro 96' L94 1.9 GLD
* FSO Polonez Caro 96' L94 1.6 GLI

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 22, 2009, 22:03:52 pm »

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1388
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
Kolarz jesli chcesz zeby Twoj poldek palil 6.5 litra to musisz jezdzic dlugie trasy z predkoscia 90km/h, zero miasta, zero krotkich dystansow. Ten silnik malo pali ale bez przesady. To jest 103 konie a nie 60. Jazda roverkiem ponizej 3 tys to tak jak marcij wspomnial zarzynanie silnika. Owszem mozna tak jezdzic, ale Roverem 214 ktory ma dobrze dobrana skrzynie. Skrzynia FSO i charakterystyki tego silnika wymuszaja zmiane biegow minimum na 3000. Moje dlugoletnie doswiadczenie z Roverem to 8 litrow srednio, 6 litrow z jazda w trybie maks Emeryt Mode w trasie i okolo 9 w Warszawie. Srednie spalanie LPG w cyklu mieszanym to 9.5 litra. Silnik 1.8 K16 na fuelu malo jezdzony wiec sie nie wypowiem, ale gazu palil okolo 10.5 - 11 litrow w Warszawie bez wstydu na swiatlach ;) Instalacja II generacji.

Oprocz wymiany podstawowych rzeczy eksploatacyjnych ktore mozna wymienic typu filtry, przewody swiece nalezaloby sprawdzic czujnik temperatury dajacy info do ECU. Jesli jest uwalony silnik przechodi w tzw. Limp Home Mode i przyjmie temperature na 60st. Bedzie wtedy wzbogacal mieszanke bo silnik nagrzany to dla niego 82st. Tak samo lambda. Jesli jest uwalona ECU przyjmie wspolczynnik 0.8 a wiec lekko wzbogacona mieszanke.

Porownanie fiata do poldka to troche trudna sprawa bo niby Cx jest duzo lepszy, ale masa robi swoje. AndrewSa 125p z ilnikiem K16 pali 8 litrow w cyklu mieszanym ze wskazaniem na krotkie 8 kliometrowe trasy wiec silnik slabo nagrzany.
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 23, 2009, 10:55:32 am »

Offline Bolim#1838

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 571
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu Plus 2.5 20V Turbo
Ja podawałem wartości na moście 3.9 i niezmienionym ślimaku w skrzyni. czyli wartości które podałem są w rzeczywistości o ok 10% mniejsze. Więc roverek potrafi naprawdę mało spalać paliwa.
* FSO Polonez Atu+ 97' 2.5T 20V
* FSO Polonez 1.8T 20V 3** KM
* FSO Polonez Caro 96' L94 1.9 GLD
* FSO Polonez Caro 96' L94 1.6 GLI

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 23, 2009, 19:05:48 pm »

Lukasz

  • Gość
Cytuj (zaznaczone)

Fakt, że programik sterownika daje za dużo benz na niskich obrotach i to słychać – na tym powinna też polegać obecność kompa, że powinien korygować błędy kierowcy i dawkę dostosować do obrotów. Dlatego, jeśli z jakiś względów nie chce mi się redukować, to pomagam mu, miarkując naciskanie gazu.


i tu wydaje mi sie robisz blad. podam Ci pewnien przyklad ze swoich obserwacji.

zauwazylem ze kiedy rezerwa zaczyna juz mrugac ( przy hamowaniu sie nie swieci przy rozpedzaniu sie swieci taki smieszny dosc nieciekawy moment :P ) przy rozpedzaniu lekkim doslownie dotykam gazu na plaskim terenie lampka rezerwy gasnie przy 3500 - 4000 obr.

tez bawilem sie w roznego rodzaju dziadkowanie na drodze i za przeproszeniem gowno to dalo. zawsze gdy wsiadam po mojej mamie do samochodu z obserwacji wskaznika paliwa wynika ze chyba ciagnela za soba tira -  jezdzi do 2500 obr. ja nie jezdze praktycznie w calym zakresie obrotow i wydaje mi sie ze dosc ze duzo lepsze dla tego silnika to jeszcze i oszczedniejsze

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 23, 2009, 21:55:00 pm »

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1388
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
Cytat: "kolarz"

Senn#1869, 90 km to jest na moich licznikach 3000 rpm na 5-ce. Jeśli na 4-ce rozpędzę się do 3000 to przy zmianie na 5 będę miał około 2500 i z tej prędkości się rozpędzam do owych 90 ? Tak mniej więcej jeżdżę. Jak się wolno rozpędzam, to zmieniam z 3 lub 4 przy jakieś 2800. Tylko na 2 ciągnę ponad 3000.

Chyba w Morawskim przebieg momentu tego silnika jest płaski od 3000 do 6000, czyli przy 3000 jest prawie maksymalny, ale jeszcze przy 2000 całkiem niezły. Z tego powodu jak się wlokę w mieście, to na jakiś 2300-2500, czyli 50-60 ma 4-ce.


Zdecydowanie za nisko go krecisz. 1.4 K16 wedlug mnie powinno sie krecic do 4 tys i potem zmiana biegu. Charakterystyka swoja droga, ale jest jeszcze uklad przeniesienia napedu. Najwazniejszym wyznacznikiem jest dzwiek jaki wydaje silnik. Jesli charczy po zmianie biegu i wcisnieciu gazu to znaczy ze ma za male obroty. Jesli bedziesz zmienial przy 4 tys. to po zmianie biegu i wcisnieciu pedalu bedzie buczal, ale na pewno nie charczal. To wskazuje na to ze ma dosc momentu do rozpedzania. Na 4 biegu predkosc minimalna i graniczna to 60 km/h. Nizej meczysz silnik.

Cytuj (zaznaczone)

Może lepiej robić tak. Ciągnę na 4-ce do 100, czyli 4000, a potem zmieniam na 5 i już tylko utrzymuję prędkość? Tak robię, ale tylko, jak chcę jechać dynamiczniej. Jeśli ropędzam się wolno, to mi głupio tyle czasu piłować do tych 4000.


Zdecydowanie tak trzeba jezdzic. kolarz dynamiczna jazda K16 to krecenie do 7krpm :)

Cytuj (zaznaczone)

Fakt, że programik sterownika daje za dużo benz na niskich obrotach i to słychać – na tym powinna też polegać obecność kompa, że powinien korygować błędy kierowcy i dawkę dostosować do obrotów. Dlatego, jeśli z jakiś względów nie chce mi się redukować, to pomagam mu, miarkując naciskanie gazu.


Komp stara sie jak moze ale praw fizyki nie jest w stanie przeskoczyc. Musisz mu pomoc przekladnia.

Cytuj (zaznaczone)

Natomiast, jeśli po zapaleniu ma 1200 rpm, a po nagrzaniu 800 – na obrotomierzu, rzeczywistych nie znam – to chyba nie ma co sobie zawracać głowy sprawdzaniem czujnika temp dla kompa. Jak myślisz ?

W poldku silnik nagrzewa mi się na maksa – pod 90 – na 3 km.
 


Czujnik jest na 99 proc sprawny. Na pewno ECU dostaje informacje o nagrzaniu silnika. Ostatecznie moga byc jakies rozbieznosci w wartosciach, ktore na prace nie maja zadnego wplywu.


Cytuj (zaznaczone)
A co do czujników, główne były sprawdzane miernikiem, błędy kompa nie były zczytane.

Swoją drogą, to dobrze byłoby założyć temat - diagnostyka K16 w białych rękawiczkach. Czyli jak diagnozować ze stanowiska kierowcy?


Z tego co czytam to wydaje mi sie kolarz ze Twoj silnik jest wporzadku, podobnie jak i jego czujniki. Jedyny problem to styl jazdy no i moze zbyt wygorowane oczekiwania. K16 nie jest specjalnie silnikiem oszczednym. To nie jest diesel i ten silnik z pojemnosci 1.4 ma 103 konie. Niestety musi troche tego paliwa przelknac. Mysle ze wyniki w okolicach 8 litrow w cyklu mieszanym to bardzo dobry wynik. I to w Polonezie!
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 23, 2009, 23:30:20 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
K16 coś palić musi.. albo wachę ... albo zawory albo olej.
Ja sam wiem po sobie jak pierwszy raz do niego siadłem.. byłem zawiedziony żę "to nie chce jechać !" dopóki ktoś mądry mi niw wytlumaczył że tam gdzie kończy się OHV tam zaczyna się K16.. i dopiero powyżęj 4 tysiecy ten silnik chce jechać do tego jest zaprojektowany i tak ma chodzic (miedzy 3 a 5k) wtedy można jeździć... ja nawet w trasie wrzucam rzadko piątke.. bo "nie ma gdzie" utrzymywanie predkosci powyzej 100km/h to rzecz nierealna na naszych zatloczonych drogach dlatego do setki smigam na czwórce (jak jest ciasno to nawet i na trójce ) ale na spokojnie te 8 litrów w trasie musi spalić. bo coś palić musi.
Jednak.. jak go kupiłem to móie.. 200km i 100-120 z blatu nie schodziła 14.8L spalił (nie na setkę..... na całą trasę) ale pusto było bo 3 rano.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 24, 2009, 09:50:14 am »

Offline Van

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1713
  • Płeć: Mężczyzna
    • LANOS 00 1.4 16v
bez przesady k16 palą mało ale jest dolna granica poniżej któej silnik nie zejdzie. ma do ciagnięcia 1200kg RWD i na powietrzu nie pojezdzi. dla oszczednych montowany byl diesel(ale bez przesady 4l palił nie bedzie)
mozna silnikowi ograniczyc dawkę paliwa zubożyć mieszanke ale na dobre mu to nie wyjdzie. bedzie produkowac dużo więcej ciepła i wcale nie musi zużywać mniej
silnik musi coś palić albo paliwo. albo olej albo zawory
dla malego spalania to można włożyc 1,1 k series :) wtedy w trasie mozna bic rekordy czasu i spalania.

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 24, 2009, 12:34:14 pm »

Offline Van

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1713
  • Płeć: Mężczyzna
    • LANOS 00 1.4 16v
Bolim#1838 ma bardzo ekonomiczny i powolny styl jazdy(oraz auto w stanie idealnym-dosłownie). wrecz pory roku zmieniają się szybciej :D
moje 1,6 16v w trasie 7,5l zuzywa.(zazwyczaj 8-9 bo nie mam cierpliwości i jeżdzę bardzo agresywnie-nowe opony max30tys) większe K16 palą mniej z racji niskopołożonego momentu obrotowego i zamontowanych dłuższych przelożeń
jest zamiennik. wtrysk montowany w dlszych ewolucjach tego silnika. tu masz full group a nie sekwencje więc za wiele od niego nie wymagaj :P
wiadomo że silnik kręcony wyżej zjada więcej jednak pozwala to na szybsza ucieczkę na kolejny bieg i nie cigniemy go na 3 biegu pół minuty :P
zdjecie nogi z gazu i hmowanie silnikiem daje spore efekty oszczedzania ale dopiero po 2200 bo na tej granicy ponownie załaczają się wtryskiwacze zaczynając podawać paliwo.
co do memsa skoro wciskasz gaz na 2000obr oznacza że chcesz przyśpieszać i komputer umożliwia to podając max dawkę jaką silnik jest w stanie przepalić by przyspieszyć a ze ma cięzko dawka jest całkiem sporawa
efektywna praca tego silnika to 2800-4tys obr. co ciekawe 1,4 na moście 3,9 przy 120 spalał mniej niż przy 90 (bliżej max momentu obr i silnik ma lżej co za tym idzie potrzebuje mniej)

co do spalania to nawet regulacja kątów zawieszenia i cisnienie oraz rodzaj ogumienia mają na nią całkiem spory wpływ. o stanie wału skrzyni i mostu nawet nie wspominam.
co do fiata 1500 mój też palił 8l ale co  tego skoro było to przy prędkosciach do 100max i rozpędznie trwało miesiac o wyprzedzaniu "Tira" jadacego 80 moge pomarzyc :D
1,4 problemów z wyprzedzaniem nie ma ale trzeba dac bieg niżej a nie piłować gaz na niskich obrotach. tym silnikiem można jechać w granicy 2000-2500 pod warunkiem że się nie przyspiesza tylko utrzymuje stała predkosc. jakiekolwiek przyspieszenie musi sie wiazac z redukcją.
gdy jeszcze miałęm 1,4 przyprowadzając go do domu spalił 7,3l zimą(padający deszcz droga mokra) miasto 9l. zmiany biegów 1-3000, 2-3000, 3-3500,4-3800
wszystko zależy od kondycji samochodu. stare filtry niedomagajaca pompa paliwa, zwęzka w dolocie (gaz) zapchany kat, zle naprawiany wydech i nieumiejętny styl jazdy(czeste zmiany pozycji pedału przyspieszenia niepotrzebne hamowania itd)
w trybie awaryjnym silnik spalał ok 9l w trasie (dośc szybka jazda)

[ Dodano: 2009-06-24, 12:58 ]
chcesz by auto było w stanie jak Bolima i tyle samo paliło??
wymień swiece, przewody,kopułkę, palec, pompe paliwa, jedz na dokładne sprawdzenie i ustalenie mieszanki (poprzez regulacje cisnienia wtrysku połączony z hamownią) kolektor na wersję rurową, większośc wydechu na taki o innym przeplywie, most na dłuższe przełożenia, obniż auto i dodaj pakiet poprawiajacy areodynamikę
no i oczywiscie silnik 1,8 rover w swietnym stanie + potrzebne do jego adaptacji i wykarmienia rzeczy
po takich wydatkach auto bedzie zrywne bedzie można jezdzić i przyspieszać od 2tys obr i bedzie malo paliło.
opłąca się ??

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 24, 2009, 17:01:36 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Van#1860, u mnie jest to samo, tzn zawyża.
Przy 120 km/h na zegarze mam 105 km/h (według GPSa).
Przy licznikowych 90 km/h mam 77 km/h :lol:
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 24, 2009, 18:16:25 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1210
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
A ja zamontowałem taki rowerowy liczniczek i sprawdzałem wskazania prędkościomierza z nim i z GPS.W yszło,że rowerowy pokazuje tak samo jak GPS a samochodowy jest róznica około 4km przy jeżdzie 100/h.

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 25, 2009, 09:49:13 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
A ja w borkostworku mam licznik z saxo kalibrowany wg GPS dla prędkości 100km/h i moża uznaćże dobrze jest pomiędzy 90 a 110. dalej to juz tylko "wskazania".

A wracając do tematu
Cytat: "kolarz"
Jak sprawdzić, czy czujnik podciśnienia działa

No niestety to trudna ale możliwa sprawa. MAP sensor wbudowany jest wewnątrz komputera sterujacego pracą silnika. Idzie do niego wąz podcisnienia z kolektora. Aby go sprawdzić trzeba niestety dobrać się do wnętrza ECU. Problem będą stanowić śruby torx bodaj 15 z otworkiem wewnątrz potrzebny ew. wyłamać te bolczyki wewnątrz śruby i zwykły torx podejdzie.

Samo sprawdzenie MAPsensora to nic innego jak pomiar napięcia na jego wyprowadzeniach. Urządzonko ma 3 nózki. Skrajne to masa i zasilanie +5V z koma a środkowa to właściwy sygnał. napięcie wyjściowe oscyluje w okolicach 1V na wolnych obrotach na ciepłym silniku a na włączonym zapłonie przy zgaszonym silniku jest ok. 4V.

W bardzo łatwy sposób mozna wykrzystać MAP jako Vacuometr/economizer. Wystarczy podłączyć do niego na stałe jakiś woltomierz wychyłowy który przy 1V ma minimum wskazań a przy 4V max. Obsługa analogiczna jak przy Vacu podcisnieniowym. Im bardziej "z lewej" tym lepiej ... Ja mam taki patent w obu autach tylko jakoś tak często zapominam na niego patrzeć podczas jazdy...

Jak kolega jest domorosłym elektronikiem to warto taki gadzecik zbudować i sprawdzić sposób operowania gazem.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 25, 2009, 13:54:17 pm »

kolarz

  • Gość
Dzięki za info, chociaż moją intencją było raczej pytanie, jak to rozpoznać po zachowaniu samochodu. Prawdę mówiąc, bardziej interesujące jest to, czy są widoczne objawy reakcji na działanie sprawnego czujnika / brak takich objawów, niż to, czy sam czujnik działa. Fizyczne sprawdzanie czujnika jest opłacalne, gdy nabierzemy podejrzeń, że to on właśnie nie działa.

Jeśli chodzi o gadżecik, to nie bardzo kumam, jaki miałby sens. Wielkość podciśnienia ma decydujący wpływ na pobór paliwka w gaźnikowcu, a tu ? Zakładając, że sterownik jest dobry i paliwko dawkuje w zależności od przepływającego powietrza, to chyba jednak z samego ciśnienia nie da się wywnioskować przepływu powietrza.

Przy okazji, pytanko do klubowicza – jakoś nie wszystko da się przeczytać na tym forum, nawet w FAQ. Może jest gdzieś jakieś archiwum do pobrania?

PS: dziś paliwko na mojej stacji +0,40zł

[ Dodano: 25 Cze 2009 14:04 ]
Tak na moje wyczucie, to może rzeczywiście do treningu spalania przydałby się gadżecik, który by pokazywał czas otwarcia wytrysków / prędkość

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 25, 2009, 15:18:15 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytat: "kolarz"
Jeśli chodzi o gadżecik, to nie bardzo kumam, jaki miałby sens. Wielkość podciśnienia ma decydujący wpływ na pobór paliwka w gaźnikowcu, a tu

podciśnienie=>ilość powietrza=>ilość paliwa=>czas otwarcia wtrysku=>spalanie.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 25, 2009, 22:51:24 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Nie do końca spalanie.. a zużycie :) Nie wziąłeś pod uwagę sytuacji w ktorej zbyt bogata mieszanka wylatuje niespalona do atmosfery.. lub spala sie metr czy dwa od silnika.. w postaci marchewy :)

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwiec 26, 2009, 09:55:29 am »

kolarz

  • Gość
Bocian_s#313, a wrcacając do tematu,
wyczułbyś, że Ci czujnik podciśnienia padł, czy jeździł dalej z padniętym ?
Jeśli byś się zorientował, to po czym ?
A jeśli nie padł całkiem, tylko przekłamuje w pewnym zakresie ?
Czy są jakieś typowe objawy, że czujnik podciśnienia bruździ ?

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 29, 2009, 19:45:14 pm »

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1388
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
kolarz, zadajesz pytania na ktore nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na prace silnika ma wplyw wiele czujnikow. Poza malymi wyjatkami nie ma scisle okreslonych objawow ktore by wskazaly na konkretny czujnik, na konkretny problem itd.

Przykladowo MAP sensor to nic innego jak czujnik podcisnienia w kolektorze dolotowym. Dzieki niemu ECU wykonuje posredni pomiar obciazenia silnika. Na podstawie jego wskazan dobiera odpowiednia mieszanke, ktora rowniez zalezy od czujnika temp. powietrza na dolocie, wskazan sondy lambda i reszty czujnikow. Tak wiec jak widzisz trudno okreslic ze za zla prace silnika odpowiada konkretny czujnik typu MAP sensor.
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 29, 2009, 20:49:05 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Ja aby sprawdzić MAP rozbieram kompa i już. Innej metody nie znam. Objawów typowych dla padu MAPa też nie. W razie czego można podmienić MAP z wnętrza kompa na taki zewnętrzny z GLI. Okablowanie analogiczne.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 30, 2009, 14:37:29 pm »

kolarz

  • Gość
Kłopot ze mną jest taki, że jest to mój pierwszy w życiu wtryskowiec, który wymaga jakiejś troski i zajrzenia pod maskę. Dlatego zadaję pytania, jak pierwszolatek, na dodatek, jako osoba co nieco niepełnosprawna, nie jestem w stanie szarpać się z demontażem jakiś części tylko dla eksperymentu.

Z całym szacunkiem, Panowie, ale odpowiadacie trochę tak jak asekurancka urzędniczka, co to nie chce, aby jej wypowiedź została wykorzystana przeciwko niej – a przedtem Pani mówiła.....

Z całą pewnością całkowity pad MAP jest zauważalny w jakiś charakterystyczny sposób, chociażby po tempie wkręcania się na obroty. Problemy z rozpoznaniem mogą występować przy małych niedomaganiach. Przeczytałem prawie wszystko tu, i na roverkach, i tak prawdę mówiąc, wypowiedzi można podsumować tak – sprawdź wszystko!!! no może z wyjątkiem kończenia się czujnika obrotów, gdzie jakieś wyobrażenie się przebija.

Dawno bym założył temat – Diagnoza K16 w białych rękawiczkach, gdyby nie to, że w zasadzie grono aktywnych dyskutantów można policzyć na palcach i taka dyskusja w zasadzie może się odbyć tu, albo w martwym temacie Diagnostyka Silników Rovera, - nawiasem mówiąc, ciekawy jestem Senn, ile ta zabawa w urządzenie diagnostyczne Cię kosztowała ?  wpadnięcie z wrocka do wawy tylko w wiadomym celu to pure nonsens,

Pewną inspiracją dla takiego tematu jest zdumiewający artykuł, który czytałem z ćwierć wieku temu. Diagnostyka karaluszka – 126p. Autor opisywał cały szereg eksperymentów, wśród których były takie: jadąc na biegu X z prędkością Y włączyć ssanie, to samo, nagle wcisnąć gaz do dechy, niektóre z tych również na zimnym silniku, charakterystyka przyspieszania do szybkości maks na 2 i 3, itp. I co z tego można było wywnioskować?  Otóż wszystko, i poziom paliwa w gaźniku, i to, czy dysze są nominalne, statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu i działanie urządzenia odśrodkowego, również moc iskry – jako suma problemów drobnych. Były też badania o niepewnym wyniku – jak np. równomierność pracy na wysokich obrotach w sensie wypadania zapłonów jako test sprawności kondensatora.

W tamtych czasach, po iluś tam odwiedzinach w ASO, przestałem całkowicie ich odwiedzać dla jakichkolwiek regulacji, ze zbieżnością kół włącznie. Wynik własnej zabawy w regulację, bez żadnych najdrobniejszych modyfikacji, był taki – wycieczka po Europie, 4,5 tys km, w tym autostrada, ale i Alpy, najwyższe przełęcze i tak strome zakamarki, że cudem na 1 podjechał  ---------------  średnia, na tej trasie precyzyjnie odmierzona, każde tankowanie zanotowane --------------  4,01  l / 100km ! Fabryczny maluch !

No i co zrobić ze słynnym K16 ?  ponad 8 l / 100km przy 100km/godz. Przecież jako silnik z sondą lambda powinien być oszczędniejszy, a opory powietrza poldka są porównywalne, tylko waga większa.

Jestem przekonany, że pad pojedynczego czujnika, czy też inne niedomaganie, które pojawiło się w sprawnym silniku, można zdiagnozować z siedzenia kierowcy.

PS: zdaje się, że wielu czyta tylko ostatnią wypowiedź, dlatego ponawiam pytanie, czy jest jakiś sposób dobrania się do artykułów, które po normalnych odsyłaczach są niedostępne?

Rover - Jak obniżyć konsumpcję K16 w poldku ?
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 30, 2009, 15:14:18 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytat: "kolarz"
grono aktywnych dyskutantów można policzyć na palcach

Niestety bo szczegółowej informacji nie ma. Wiedzę zdobywa się latami i o ile w gaźnikowcu mozna pokęcić tą czy tamtą śrubką to niestety we wtryskowcu tak dobrze nie jest. Tu odpiecie czujnika powoduje przejście w tryb awaryjny a podpięcie go spowrotem wcale nie mósi przywrócić normalnej prawidłowej pracy...

W kwestii białych rękawiczek nigdy nie używałem a kilka problemów z overem już wyjasniłem. Niestety dla mnie jako elektronika łatwiej jest wziąść miernik i sprawdzić czy coś jest czy nie ma. nie mam możliwości robienia jazd testowych i walczę z problemem dotąd aż uznam że jest on rozwiązany albo że nie mam więcej pomysłów. Nie będąc specjalistą z danej dziedziny ciężko jest wyciągnąć właściwe wnioski szczególnie w układach związanych z jakby nie patrzeć skomplikowaną automatyką.

Dopiero wymiana doświadczeń pozwala nam rozpracować kolejne zakamarki K16. Bo niestety dla większości nadal jest to wiedza tajemna.

PS. I żeby nie było nie znam objawów padniętego MAPa bo zawsze on u mnie działał. A jak miałem kompa ze zdechłym MAPem to był trefny nie tylko z tego powodu więc i tam ogjawy mogły nie być jednoznaczne.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.