Autor Wątek: dwustrefowe ogrzewanie  (Przeczytany 12722 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 27, 2009, 11:13:28 am »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
I nawet kratki nawiewu. A rurki pociągnąć po obu stronach ręcznego a całość zabudować tunelem z MDF + skajowa okleina i oczywiście żywica i włókno.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 27, 2009, 14:12:15 pm »

Offline Van

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1714
  • Płeć: Mężczyzna
    • LANOS 00 1.4 16v
jak jeszcze mam to zrobię fotki tunelu z takim nawiewem który był zamontowany w pewnym polonezie :)

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 27, 2009, 15:55:53 pm »

maly20202

  • Gość
a taki grzejniczek musi mieć obieg wody ?? czy wystarczy zalać go jakąś cieczą i podłączyć? ma on jakiś czujnik kiedy się ma wyłączyć i włączyć ? Chodzi mi o to żeby go np. zalać olejem i podłączyć go do tego fajny wiatraczek i ogrzewanie jak ta lala :D

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #23 dnia: Październik 27, 2009, 16:47:09 pm »

Offline Ukash

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1743
  • Płeć: Mężczyzna
    • Peugeot 208 / Fiat 126p 1977r
Można by puścić wężykami przy progach i zamiast dodatkowych kratek wentylacyjnych wykorzystać te co są na drzwiach :wink:
Było: Atu+ 1.6 GSi 97'; Atu+ 1.4 GTi 16v turbo...
Jest: Peugeot 208 ; Fiat 126p 1977r

Morał taj bajki jest krótki i niektórym znany, jak nie ma warunków, nie zaiwaniamy... :D

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #24 dnia: Październik 27, 2009, 17:08:43 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Cytat: "maly20202"
a taki grzejniczek musi mieć obieg wody ?? czy wystarczy zalać go jakąś cieczą i podłączyć? ma on jakiś czujnik kiedy się ma wyłączyć i włączyć ? Chodzi mi o to żeby go np. zalać olejem i podłączyć go do tego fajny wiatraczek i ogrzewanie jak ta lala :D

tego sie nie zalewa niczym ,to gotowy grzejnik elektryczny - puszczasz na to wiatraczek i wieje cieplem
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #25 dnia: Październik 27, 2009, 19:29:33 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1030
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
No ale jak to wydajne jest ? Ile ma W ? Czy to we współczesnych autach jest podstawowe ogrzewanie czy jakieś wspomagające tylko zanim się silnik rozgrzeje ?
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #26 dnia: Październik 27, 2009, 22:56:07 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
ile by W nie mialo ,to ogrzewa odrazu powietrze ,wiec jakies ciepelko da
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #27 dnia: Październik 28, 2009, 15:16:35 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1175
Cytat: "Grzech#1938"
Łatwiej by było zrobić półkę na tunelu centralnym i pod nią upchnąć dwa przewody idące pod nogi pasażerów z tyłu.

Albo wykorzytac te co było montowane seryjnie w FIATach Argenta.

Dół nagrzewnicy w 132/ardze pasuje do góry poloneza/125p. Silniczek taki sam, ale zamiast śmigiełka jest turbina - lepiej i ciszej dmucha. można też założyc zamiast silniczka wykłego silniczek od plusa - ma troche większą średnicą i wysokość, ale sięda. Efekt wart polecenia.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #28 dnia: Październik 28, 2009, 15:23:21 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2083
Cytat: "KGB"
diodalodz napisał/a:   
w nowych autach jest takie rozwiązanie wpięte w wąż nagrzewnicy . działa tylko do pewnej temp płynu .
http://www.allegro.pl/ite...volvo_opel.html   

nawet smieszne to - 3 swiece zarowe to ~200W mocy ,
grzeje to silnik z oszalamiajaca skutecznoscia 0.2K/min

Jest to patent stosowany w wielu autach od focusa po większość dostawczaków np opel vivaro ma takich świec od 4 do 6 umieszczonych na wężu od nagrzewnicy . A patent działa bo auto po 2-3 minutach pracy topi przednią szybę . Wystarczy aby dawało niewiele ponad 0 stopni . Niestety patent dość awaryjny i co 1-2 lata należy wymienic wszystkie grzałki .

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #29 dnia: Marzec 15, 2010, 09:39:54 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Przepraszam za nekrofilię ale jakoś tak przy wykopaliskach wpadłem na ten temat i właśnie mnie olśniło :D

A jakby tak dać to podgrzewanie ze świec żarowych połączone z jakąś małą nagrzewniczką pod fotelem pasażera. płynu byłoby ze 0,2 no może 0,5l więc świece powinny to wystarczająco podgrzać. wiatraczki komputerowe do tego.

Małe zgrabne i najwazniejsze włącząłoby się tylko wtedy jakby było potrzebne przy silnych mrozach z pasażerami na tyle...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #30 dnia: Marzec 15, 2010, 10:17:39 am »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4125
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Ile świece żarowe dają ciepła? To by trzeba było policzyć, bo wbrew pozorom do podgrzania nawet samego tyłu auta potrzebny jest spory wydatek energii.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #31 dnia: Marzec 15, 2010, 10:58:34 am »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4125
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Pod tym linkiem nic nie ma, poza tym nie wiem jaką moc mają świece żarowe.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #32 dnia: Marzec 15, 2010, 14:46:03 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Q=U*I*t
U=14V
I=10A
t=60s

Q=14V*10A*60s=8400J=8,4kJ (jak się nie pomyliłem)

Powiedzmy 3 takie świece i mamy 25,2kJ

sprawność poniżej 50% co daje jakieś 10kJ ciepła.

Pytanie tylko czy to dużo czy mało??

[ Dodano: 2010-03-15, 15:16 ]
Jeśli dobrze znalazłem na necie to podgrzanie 1l wody o 1 stopień powinno wymagać ok. 4,2kJ

 Więc taka nagrzewniczka o pojemności 0,25l powinna podgrzać się w ciągu minuty o jakieś 8-10st.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #33 dnia: Marzec 17, 2010, 12:12:49 pm »

Offline Excalibur#1937

  • Administrator
  • Wiadomości: 1905
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kilka ich było ;)
    • http://www.intermediaservice.pl
Czyli wynik bardzo obiecujący biorąc pod uwagę, że ciepełkiem zaczyna dmuchać już przy przekroczeniu 50C. Teraz tylko czekać, aż ktoś wpadnie na pomysł pozbycia się fabrycznego ogrzewania na rzecz Webasto-home-made...

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #34 dnia: Marzec 17, 2010, 19:41:00 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1030
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
No a nie prościej byłoby grzałkę elektryczną suchą zastosować
O taka gotową z citroena albo peugeota ?

zdjęcie skubnąłem z alllegro

Nie trzeba by kombinować z montażem świec

Jakby to naprawdę wydajne było to może zamiast nagrzewnicy oryginalnej wtedy...

Jakiś czas temu zamontowałem sobie podgrzewacz na 4 świece, który wstawiłem przed reduktorem. No i teraz szukam alternatora mocniejszego bo tradycyjny 55 A nie daje rady...
Przy włączonych 4 świecach jest to taki hamulec dla silnika, że trudno się rozpędzić...
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #35 dnia: Kwiecień 03, 2010, 12:32:27 pm »

Offline Zuczek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 836
    • Polonez 2.0Turbo, Syrena 1.0, Tarpan2.9v6 4x4
    • FSO KLUB MAŁOPOLSKA
a ja mam takie pytanie. jescze.. . jakby si ezalozylo 2 dodatkowe nagrzewnice polonezowe zwykle jeszce. to jak z pompa wody..? wydoli to.? mowie o pompie wody przy silniku argenty. woda jak narazi ejest podpieta do nagrzewnicy, gazu, i turbiny.  wiec troche tego jest juz. i czy jesli by zamontowac te nagrzewnice ponizej poziomu pompy wody czy robi to jakąs roznice.
polonez 2.0 DOHC Turbo
Syrena 105 1.0 pyr pyr,Tarpan2.9v6 4x4
punto 1.2 - Qatro in progress
ford escort MKIII 1984 1.6 Automatic
wigry 2, clk

Odp: dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #36 dnia: Maj 28, 2013, 21:31:59 pm »

Offline morozaw

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 148
    • Atu+ '97r 1,6 GLI + LPG
Witajcie koledzy, czytam Wasze pomysły, ale nadziwić się nie mogę.
Wybaczcie za nekrofilię, ale tu była dość ciekawa dyskusja.
Trochę interesuję się fizyką i pomysły o grzałkach 200W możecie między bajki włożyć.
To jest praktycznie nic. Idealne źródło ciepła już posiadamy - silnik.
Po co tworzyć ciepło z prądu? Jaka tego sprawność jest? Żadna praktycznie, a moc ograniczona.

Kolega napisał:
" że ciepełkiem zaczyna dmuchać już przy przekroczeniu 50C", wszystko się zgadza, przez 5 sekund będzie dmuchać ciepełkiem, ale nie dłużej, gdyż znów zostanie ciecz wystudzona - oczywiście jeśli wentylator będzie ustawiony termostatem, a nie będzie pracował cały czas - wtedy nie ma szans by nawet dmuchnąć ciepełkiem.

O ile się nie mylę, sprawność silników benzynowych wynosi około 30 procent - pozostała energia idzie w ciepło.
Raczej nietrudno jest sobie wyobrazić jakie ilości ciepła wydziela silnik o mocy 54kW.
Wspomniane wcześniej 0,2kW jest wartością śmiesznie niską, dodając to, że jest wytworzone z energii elektrycznej.
Odejmijmy sobie sprawność przetworzenia energii mechanicznej na prąd (alternator) i później na energię cieplną - bezsens.

Jeśli tylko mamy możliwość to zastanówmy się nad prowadzeniem węży.
Wystarczą 2 węże średnicy 20mm by przetransportować ciecz na tył samochodu - 2 cm to jest taka średnica, że można ją bezproblemowo ukryć prowadząc odpowiednio - na pewno nie będą szpecić.
Wcześniej widziałem na tym forum pomysły i problem w ogrzewaniu tylnej części pojazdu oraz szyby.
Mój patent i pomysł wcale nie jest szpetny, ale za to w teorii bardzo wydajny.
Prowadzimy 2 węże na tył, czy gdzie chcemy, do bagażnika, na półkę by dać nawiew na szybe czy pod siedzenie pasażera jeśli chcemy zrobić nawiew pasażerom.
Na allegro znalazłem bardzo fajne nagrzewnice (Audii 100) nowe w cenie 20 zł za sztukę, do naszych potrzeb w pełni wystarczające.
Podłączamy do obiegu a na nie montujemy 2 wentylatory komputerowe 140mm ~1500 obrotów, które powinno w pełni wystarczyć.
Myślę, że z takim patentem można się spokojnie w 100 zł zmieścić i wszystko pod siedzeniami ładnie na zimę ukryć.
Wydajność i źródło ciepła bez porównania lepsze od świec żarowych czy dmuchaw elektrycznych.
Co o tym myślicie?

Nieskromnie dodam, że znam się odrobinę na ekstremalnym chłodzeniu komputerów, gdzie się wykorzystuje najróżniejsze pomysły i patenty podprowadzone nawet z samochodów.
Jedynym problemem może być, by ciecz dotarła na koniec pojazdu, ale myślę, że nie byłoby to żadnym problemem przy odrobinie chęci, można by się wpiąć szeregowo albo równolegle w obecny układ.
Myślę, że pompa wody zamontowana w samochodzie ma w zupełności wystarczającą moc i wydajność.
« Ostatnia zmiana: Maj 28, 2013, 21:57:45 pm wysłana przez morozaw »

Odp: dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #37 dnia: Maj 28, 2013, 23:23:44 pm »

Offline kuba92

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2987
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI 16v Orciari
Pozostaje tylko jeszcze kwestia tego ile tej energii cieplnej ucieknie zanim przeleci do tyłu auta.

Żeby to miało ręce i nogi rurki od ogrzewania trzeba by puścić pod autem (we wnętrzu za duże ryzyko uszkodzenia i zrobienia powodzi) - pomyśl ile czasu minie zanim w ogóle to ciepło tam do tyłu doleci... A teraz drugi aspekt - pomyśl ile z tego ciepła się wytraci w takiej rureczce o przekroju 2cm przy temperaturze np -5 stopni, podczas jazdy gdzie rureczkę owiewa zimne powietrze, biegnąc te 3-4 metry do tyłu auta (liczę że tu i tam trzeba będzie zakręcić).

Szeregowe wpinanie jest samobójstwem, jakakolwiek niedrożność takiej małej rureczki = zagotowany silnik. Drugą sprawą jest to, że latem trzeba jednak jakoś odciąć dopływ ciepłej wody (która akurat latem nie będzie temperatury tak bardzo wytrącać więc będzie cieplutko). Wpinając z kolei równolegle (czyli tak jak np oryginalna nagrzewnica jest wpięta) podejrzewam, że bezwładność cieczy (której w 3-4 metrach razy dwa + pojemność nagrzewnicy będzie pewnie z 2 litry) spowoduje brak jej ruchu (czytaj: pompa nie da rady).
Jedynym sensownym patentem (według mnie) jest zastosowanie jakiejś elektrycznej pompki - pozostaje jednak problem straty ciepła.

To jest właśnie powód dla którego kombinujemy w inny, sensowniejszy sposób.

wszystko się zgadza, przez 5 sekund będzie dmuchać ciepełkiem, ale nie dłużej, gdyż znów zostanie ciecz wystudzona

Koledze chodziło o standardową nagrzewnice, w samochodzie gdy mamy włączony silnik pompa wody tłoczy cały czas ciepłe powietrze więc się to nie dzieje.


Moje myśli szły w kierunku zbudowania jakiejś łatwo demontowalnej skrzyneczki w bagażniku (w razie potrzeby przewiezienia czegokolwiek większego), zbudowanej na elektrycznej nagrzewnicy i jakimś wentylatorze, ale pobór prądu elektrycznej nagrzewnicy (szczególnie na starcie) jest "deczko" duży.

Przede wszystkim w minusach należałoby poprawić samo działanie nawiewów - dać mocniejszy wentylator oraz zrobić większą kontrolę nad kierunkami przepływu powietrza... Ale to na inny temat dywagacja. ;)

W Zafirze mojego taty w tunelu środkowym jest puszczona rura od powietrza i 2 nawiewy z tyłu wieją pasażerom po nogach - gdyby wykombinować coś z mechanizmem ręcznego tak, żeby między podłogę a mechanizm weszły rury z powietrzem można by tam dać jakiś wentylatorek komputerowy z tych bezgłośnych który pompował by powietrze na nogi pasażerów z tyłu właśnie - z tym, że pozostaje też problem małej szerokości tunelu więc nie wiem czy 2 nawiewy by się zmieściły, a jeden jest trochę bez sensu.
« Ostatnia zmiana: Maj 28, 2013, 23:45:22 pm wysłana przez kuba92 »

Odp: dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #38 dnia: Maj 28, 2013, 23:46:36 pm »

Offline morozaw

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 148
    • Atu+ '97r 1,6 GLI + LPG
Raczej o utratę ciepła nie martwiłbym się. Jest to praktycznie nie możliwe, by ciecz przepływając przez rurki tak się schłodziła :)
Osobiście rurki zostawiłbym wewnątrz pojazdu. W przyrodzie nic nie ginie, więc nawet jeśli będą małe straty ciepła to i tak zostaną wewnątrz.
Jestem pewien, że znajdzie się miejsce gdzie można bez problemu 2 wężyki poprowadzić.
Strata ciepła na powierzchni bocznej rurki przewodu będzie pomijalna, w układ można się wpiąć równolegle, a na węże dla uparciuchów można nasunąć otuliny.
Przy połączeniu równoległym wystarczą 2 zaworki sterowane ręcznie lub elektrycznie w zależności od potrzeb.
Myślę, że pomysł wart rozważenia oraz w moim mniemaniu najlepszy jaki dotychczas padł.
Największym problemem może być pompka, ale myślę, że bez problemu znajdzie się jakiś model na 12v w niewygórowanej cenie, ewentualnie zaryzykować i sprawdzić na oryginalnej pompie wody.
Przydałby się ktoś kto potwierdziłby, że jeśli będzie odpowiednie ciśnienie to układ sam się wypełni i obieg będzie gwarantowany.
Wystarczy na prawdę mały przepływ, by przetransportować kilowaty ciepła w tył auta.

Zapomniałem dodać, że znacząco wzrośnie moc grzewcza w aucie - można zrobić konkretną saunę w aucie w zależności od potrzeb.
Z tego co wiem moc ogrzewania pojazdu jest ograniczona do powierzchni oddawania ciepła - nagrzewnicy.
Jeśli przy maksymalnym nawiewie powietrze już nie parzy czyli mamy odpowiedź, nagrzewnica ma za małą powierzchnie oddawania ciepła.
Mimo wszystko mamy ogromny dopływ ciepła z silnika, więc dokładając drugą nagrzewnicę praktycznie podwajamy wydajność grzewczą!
« Ostatnia zmiana: Maj 28, 2013, 23:55:09 pm wysłana przez morozaw »

Odp: dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #39 dnia: Maj 28, 2013, 23:56:44 pm »

Offline kuba92

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2987
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI 16v Orciari
Jest to praktycznie nie możliwe, by ciecz przepływając przez rurki tak się schłodziła

Rurki przylegające do zimnego nadwozia auta, z drugiej strony owiewane przez zimne powietrze, przy temperaturach ujemnych podejrzewam, że tego ciepła zostało by mniej niż 50%.

Pogadaj z właścicielami aut w których silnik jest z tyłu a chłodnica z przodu (np T3), tam są dużo większe rury a i tak zimą jest problem z grzaniem silnika. ;) Myślę, że wtedy sam zobaczysz że nie jest to sensowny pomysł.

sprawdzić na oryginalnej pompie wody.

Skąd weźmiesz napęd dla niej?