Autor Wątek: dwustrefowe ogrzewanie  (Przeczytany 12723 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #40 dnia: Maj 29, 2013, 00:18:13 am »

Offline morozaw

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 148
    • Atu+ '97r 1,6 GLI + LPG
Już tłumaczę.
Interesuję się chłodzeniem cieczą komputerów od kilku lat, a jako, że efektem ubocznym chłodzenia jest grzanie też postaram się na ten temat co nieco wypowiedzieć.
Wszystko zależy od przepływu. Jeśli przepływ będzie bardzo niski - nie ma się co dziwić - niewiele energii zostanie przetransportowanej - po prostu wystygnie po drodze.
Wszystko można obliczyć. Jesteśmy w stanie obliczyć stratę ciepła w rurce o przekroju 2cm i długości powiedzmy 8 metrów. Jestem pewien, że rurka w otulinie i przepływ na poziomie kilku litrów na minutę i przetransportujemy z punktu A do punktu B praktycznie większość energii.
Dodam tylko, że w komputerach, dość wydajnych i tak najwęższym gardłem jest chłodnica - to od niej zależy wydajność chłodzenia.
Przepływ cieczy wystarczy by był jakikolwiek, a bez problemu odbieramy i transportujemy ogromne ilości ciepła. Zwiększając przepływ praktycznie nie zwiększamy wydajności całego układu. Starty wynikające na wężach są pomijalne. 10m luźnego węża nie potrafi oddać 100W ciepła do otoczenia.
W naszym wypadku woda jest nośnikiem energii. Jeśli popłynie za mało wody - popłynie za mało energii, która zostanie wytracona w transporcie, jeśli popłynie za dużo, taka sama ilość powinna zostać wytracona jako strata w transporcie(+/-), większość wydalona w nagrzewnicy, a nadmiar i tak wróci do silnika.

kuba, zwróć uwagę na skalę i bilans energetyczny. Energia z kosmosu nie spada i w kosmos nie ucieka.
Wewnątrz auta mamy układ zamknięty, więc nawet jeśli będziesz miał minimalne straty na powierzchni bocznej "przewodu" to one i tak zostaną dogrzewając wnętrze.

Skąd wezmę napęd do pompy?
Rozmawiamy o dogrzewaniu tyłu, a nie ogrzewaniu postojowym o ile się nie mylę.
Jeśli silnik pracuje - pracuje również pompa, silnik się nagrzewa - pompa tłoczy.
Teraz widzę dość fajne pompki na 12v za około 50 zł na allegro. W moim mniemaniu w połączeniu z filtrem paliwa bez problemu sobie poradzą.
Na ebayu od chińczyków są też ciekawe pompki do gorącej wody na 12-24v po 15-20USD z darmową wysyłką do PL.

Jeśli masz pytania - pytaj śmiało. Na każde odpowiem.
« Ostatnia zmiana: Maj 29, 2013, 01:43:02 am wysłana przez morozaw »

Odp: dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #41 dnia: Maj 29, 2013, 07:39:33 am »

Offline kuba92

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2987
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI 16v Orciari
Pytałem o napęd pompki bo myślę, że gdyby to miało rzeczywiście płynąć przez tą nagrzewnicę z tyłu to należałoby pompkę umieścić już na rurce zasilającej tylną nagrzewnicę a tu się rodzi więcej problemów jak jej obudowa, umieszczenie na tej samej płaszczyźnie co reszta pasków (czyli tu kolejne wydłużanie przewodów) i kilka innych rzeczy - IMHO odpada zasilanie z paska i należałoby elektrycznie. Poza tym elektryczna zajmie również mniej miejsca.

Policz z ciekawości ile Ci wyjdzie tych strat ciepła jeśli masz czas i Ci się nudzi... Bo i tak nie chce mi się wierzyć. :P
Co do otuliny - jaka byłaby jej ewentualna wytrzymałość na wodę/śnieg/lód/sól?

I tak nie widzi mi się to jakoś, poza tym w bagażniku trzeba by nagrzewnice zamontować na stałe - a to jest duży problem gdy trzeba cokolwiek przewieźć co wymaga składania kanapy.

BTW z komputerami do czynienia mam (nawet technika dostałem swego czasu) więc też jakieś pojęcie na ten temat mam, spokojnie, nie musisz tłumaczyć jak dziecku. :D
« Ostatnia zmiana: Maj 29, 2013, 07:47:39 am wysłana przez kuba92 »

Odp: dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #42 dnia: Maj 29, 2013, 08:25:51 am »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Proponuje udać się na szrot, znaleźć forda galaxy / vw sharana / seata alhambre i wymontować gotowe niezależne ogrzewanie tylnej części pojazdu.

Odp: dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #43 dnia: Maj 29, 2013, 09:27:06 am »

Offline kuba92

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2987
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI 16v Orciari
A jak ono jest tam zrealizowane?

http://allegro.pl/vw-sharan-alhambra-lift-nawiew-ogrzewanie-tyl-i3253484860.html

Z tego co widzę, to są dwie rurki od płynu więc znów ciekaw jestem ile straty ciepła będzie przy zimowych mrozach na tych rurkach. :) Serio, może się myle i nie ma tam dużych strat, ale po prostu jestem ciekaw jak to w praktyce wyjdzie.
« Ostatnia zmiana: Maj 29, 2013, 09:31:05 am wysłana przez kuba92 »

Odp: dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #44 dnia: Maj 29, 2013, 10:29:39 am »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Chyba robisz niepotrzebny problem z tymi stratami.

Odp: dwustrefowe ogrzewanie
« Odpowiedź #45 dnia: Maj 30, 2013, 10:45:20 am »

Offline morozaw

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 148
    • Atu+ '97r 1,6 GLI + LPG
kuba, ja nigdzie nie pisałem o nowej pompce na pasek. Pisałem o wykorzystaniu obecnego obiegu, który możliwe, że w praktyce również by wystarczył - jakby nie patrzeć tam jest potężna pompa odśrodkowa o ile się nie mylę. Osobiście posiadam plusa i problemy które występują w minusach są mi obce, ale rozwiązanie pasowałoby do plusa jak i minusa.
Pisałem również o wykorzystaniu w razie potrzeby dodatkowej pompki zasilanej na 12v, która by była uruchamiana równocześnie z wentylatorami jednym przełącznikiem na desce - przykładowo - ogrzewanie tylne.
Mój pomysł zakłada prowadzenie węży wewnątrz kabiny - gdzie węże można poprowadzić również bez otuliny, a "straty" ciepła są pomijalne, gdyż i tak zostają w samochodzie.

Jak znajdę odpowiednie wzory to policzę jak będzie się zachowywać rurka i jej straty w temperaturze czynnika 90*C, a temperaturze otoczenia -20*C.
Z wstępnych i niezbyt pewnych wzorów wyszło mi jakieś 30-40W na mb rurki, czyli praktycznie tyle co nic w porównaniu z tym co produkuje silnik oraz jaka ilość będzie wydalana w nagrzewnicy.

Wcale nie trzeba nic na stałe montować, a cały zespół takiej nagrzewnicy ma wymiary około 30x20x10 cm.
Dla osób pomysłowych można by wykorzystać jakąś małą skrzyneczkę (np na narzędzia albo coś z ikeii) do której wszystko schowamy i z niej poprowadzić przewody z powietrzem, ale to jest już "opcja".
Wtedy nagrzewnicę można by dać na zaworkach i przy demontażu, odpinaniu nie ma żadnego problemu.
Ogranicza nas tylko pomysłowość, wyobraźnia i potrzeba.
W sprawie techniki wykonania nic nas nie ogranicza. Obawiasz się przecieków węża, możliwością przebicia go?
Dajemy sztywny wąż alupex i tyle. Otulina na pewno wystarczy do wszystkiego i nie zniszczeje szybko.

Utek, ciekawe rozwiązanie, ale zajmuje bez porównania więcej miejsca od mojej propozycji.
« Ostatnia zmiana: Maj 30, 2013, 10:48:28 am wysłana przez morozaw »