Autor Wątek: Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny  (Przeczytany 19543 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« dnia: Listopad 06, 2009, 15:57:55 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6139
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
A więc dzisiaj doprowadziło mnie moje ogrzewanie do szału i postanowiłem coś z tym zrobić.
Mianowicie, na wyższym biegu wentylatora niż 2 leciało już ledwo letnie powietrze, podczas jazdy nie było absolutnie mowy o ogrzewaniu.
Myślałem że mam zabita i zapchaną nagrzewnicę, wsadziłem łapę za schowek i okazało się że rurki do nagrzewnicy są tak gorące ze się poparzyłem.
Zdemontowałem więc konsolę środkową i dolną obudowę nagrzewnicy wraz z wentylatorem.
Co się okazało:
 Od razu zaznaczam że w dwóch innych polonezach sytuacja też miała miejsce i działa to tak samo, a wszytkiemu są winne za krótkie klapki nad nagrzewnicą, które pełnią funkcję kierownicy powietrza tak aby powietrze zasysane z zewnątrz trafiało w nagrzewnicę.

Więc tak, demontujemy konsolę środkową i dolną obudowę nagrzewnicy.
Odpalamy auto i przy temperaturze 70 stopni nagrzewnica przy otwartym zaworze u mnie była już mocno ciepła (dało się utrzymać na niej rękę przez dłuższą chwilę)
przy 90 stopniach utrzymanie ręki dłużej niż 2-3 sekundy skończyłoby się poparzeniem.
Jeśli u was też nagrzewnica jest gorąca a mimo to słabo grzeje... to mam rozwiązanie tego problemu.

Otóż jak każdy wie pomiędzy nagrzewnicą a wlotem powietrza są klapki (ON OFF pomijam)
które odpowiadają za kierowanie powietrza na nagrzewnicę (*do cięgna są dwie linki, jedna do klapek, druga otwiera i zamyka zawór)

Zielone linie to strugi powietrza:



Przy wyłączonym ogrzewaniu powietrze i układ klapek wygląda tak:



Dopóki zawór jest szczelny doputy będziemy mieli zimne powietrze w aucie, czyli fajnie na lato, ale jak tylko przesuniemy cięgno od ogrzewania w dół, zawór się otwiera i ateoretycznie cale powietrze powinnno iść przez nagrzewnice:
Niestety klapki są o jakies 2-3cm za krótkie i nie dostają do brzegów obudowy toteż nie uszczelniają dobrze przestrzeni wokół nagrzewnicy a powietrze po najmniejszej linii oporu zamiast przez nagrzewnicę, ucieka bokami prosto do wentylatora, nieznacznie się tylko ogrzewając. Oczywiście jakaś tam jego część przez nagrzewnicę przejdzie, ale jest to "śladowa ilość".

Na rysunkach widok nagrzewnicy od przodu  oraz patrząc z boku od storny schowka:



Jak widać na schemacie powietrze ucieka przodem, tyłem i bokami nagrzewnicy.
O ile po bokach przestrzeń jest nie duża bo około 1cm o tyle z przodu i z tyłu jest to około 3-4 cm ! Taki ogląd na sprawę jaką powierzchnią ucieka powietrze zmaiast się grzać.

Więc nie wiele myśląc boki nagrzewnicy uszczelniłem gąbką ciasno upychając (zwłaszcza w okolicach wyjścia bocznej rurki !
A z przodu i z tyłu użyłem 2 kawałków styropianu o grubości 35mm tak że nagrzewnica ze styropianem weszła na wcisk.



Efekt piorunujący ledwo wskazówka drgnie ja z wlotów leci wyrazie ciepłe powietrze, przy 70 stopniach jest już dobrze gorące, natomiast przy pełnej temperaturze NIE DA SIE UTRZYMAC RĄK przy kratkach ! Nawet przy pełnym otwarciu klapki wlotu powietrza i wentylatorze na czwartym biegu leci wrzątek !

Polecam każdemu, mi to zajęło 3 godzinki, z przerwą na wymianę żarówki w E36 i papierosa :)

jest wada tego patentu:
Trzeba mieć sprawną nagrzewnicę (łątwo sprawdzić)
Trzeba mieć w lato sprawny zawór bo całe powietrze idzie przez nagrzewnicę i bedziemy mieli w lecie ogrzewanie.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 06, 2009, 16:17:24 pm »

knrdlvn

  • Gość
:shock:
a niech to chudy byk kosmatym...  niedawno miałem całą nagrzewnice wytarganą i nie pomyslałem :oops:

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 06, 2009, 16:34:24 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Te klapki wcale nie są za krótkie tylko masz źle wyregulowane po prostu. Dobrze wyregulowane zasłaniają całe otwory. Gąbka zamiast prostej regulacji to "świetny pomysł"... :D
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 06, 2009, 16:38:15 pm »

Offline Maurer

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1410
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1,6 GLI '96 LPG
Stingerek, ale to sie tyczy nagrzewnicy poldków Plus czy "minus"? Bo w jednym miejscu piszesz o zaworze nagrzewnicy, a obok o czwartym biegu dmuchawy.
Swoją drogą, ciekaw jestem czy patent jest bezpieczny dla kartonowych rurek i kratek, jeśli po dłuższym używaniu auto sie nie spali to chetnie patent zastosuje:)

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 06, 2009, 16:41:04 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
To jest nagrzewnica przed Plusem, a reszta tak jak napisałem - przy prawidłowej regulacji klapek niczego nie trzeba przerabiać.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 06, 2009, 16:58:20 pm »

Offline Cyneq

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 503
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat 125p '79
To może ktoś jeszcze opisze z rysunkami jak te klapki się reguluje.
Bo z tych rysunków to wynika że nie będąc makgajwerem albo nie wyciągając nagrzewnicy to nic z tego.

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 06, 2009, 18:18:04 pm »

Offline FaZi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, Mercedes, Fiat 125p
No to i ja tutaj wtrące swoje 3 grosze :) Otóz, mam waskiego Caro. I na szrobie wyrwałem nagrzewnice od szerokiego, rowniez deske od szerokiego, a co za tym idzie wiecej wylotow powietrza. Nagrzewnica z zawrokiem sie nie nadawała, bo weze sie nie miescily (nie miały jak wyjsc w ogole...) a po drugie ta nagrzewnica i tak nadawała sie na złom... Rozwiazanie? Na wezu doprowadzajacym dałem zawor kulowy,3/8 bodajże. Kupilem go w sklepie hydraulicznym. Patent moze nieprofesionalny, ale zdaje egzamin :) Przed zima sie go otwiera, a na wiosne zamyka i po sprawie :) A jak na jesieni, czy na wiosne,  gdzie sa zmienne pory dnia, czyli rano mroz a po poludniu gorąc, rowniez to zdaje egzamin. Nie trzeba zakrecac zaworka. Po prostu steruje sie klapkami ;)

Tutaj widac ten zaworek.


Cytat: "DF"
Moim ostatnim eksperymentem/modyfikacją było wywalenie klapek i w uzupełnienie braków pomiędzy obudową a "kaloryferkiem" styropianem. Efekt taki jak dobrze ustawione klapki.


Wszystko dobrze, ale w lato, gdy wylaczymy  przeplyw wody, ped powietrza jest o wiele zmniejszony... Chcemy zeby na trasie nam pi*dzilo w twarz w gorace dni, to sie nie da. Bo tamuje nagrzewnica.


Dobrym sposobem na skuteczne ogrzewanie jest dostosowanie tych suwaków. To znaczy powietrze cieple na max otwarte a powietrze zimne, czyli doplyw powietrza do kabiny otworzony na pół gwizdka, a nawet na troszke mniej. Wtedy mniej powietrza nam wleci, ale bedzie bardziej cieplejsze :) Bo wiadomo, ze im mniej powietrza przejdzie przez nagrzewnice czyli przekaze sobie energie, bedzie cieplej. Zreszta, nie musze tlumaczyc, na chlopski rozum mozna to rozkminić ;)  :mrgreen:

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 06, 2009, 18:35:16 pm »

Offline gerfur

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 183
  • Płeć: Mężczyzna
  • Psuj
    • BMW E46
Ja również ostatnio przerabiałem usprawnienie ogrzewania i właśnie chodziło o linkę od gorącego powietrza tą co idzie do samej góry naciągnąłem ją około 7 milimetrów i ogrzewanie jest teraz piekielne a i drugi patent to wkład popielniczki pod dolną klapke dmuchawy (tą na nogi) wsunięta tam robi naprawdę dużo bynajmniej mam taki odcinek od domu do świateł równiutko kilometr tam mam teraz na tych światłach 70 stopni na silniku i zupełnie odparowaną szybę czołową i mogę zacząć rozpinać kurtkę(zastrzegam bardzo lubię ciepelko i tak szybko sie nie zagrzewam). Już prawie rozbebeszyłem pół samochodu żeby poprawić ogrzewanie ale mnie coś tknęłojak zacząłęm przesuwać suwaczek od zimnego powietrza i mnie coś tknęło że coś dziwnie wieje bo w innych polonezach jak sie da na full ciepłe to tak słychać jak powietrze łatwiej i mocniej wieje przy tym samym ustawieniu wiatraka. Może komuś pomogę pozdrawiam.
Był Caro `95 abimex L-122
Był Caro `97 abimex L-146
Był Atu+ `98 boschowtrysk L-74E --> 1.4 GTI Rover ltd

Jest BMW E46`98 2.5 Pb/LPG Cosmoshwarz

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 06, 2009, 21:12:58 pm »

doomelek-22

  • Gość
Witam.Ja od około 2 miesięcy mam zamontowaną nagrzewnicę od Forda Mondeo http://www.allegro.pl/item793438990_ford_mondeo_1993_chlodnica_nagrzewnica.html ,zakupiłem za 30 zł na giełdzie w Rzeszowie (używana) , bardzo fajnie grzeje ,pasuje w oryginalną obudowę (z dolnym wiatrakiem) niemal idealnie ,klapki od regulacji też spełniają swoją rolę ,sam kaloryfer jest nieco cieńszy od oryginalnego z poloneza i trzeba go zamontować maksymalnie pod klapkami ,trzeba zrobić dystanse pomiędzy kaloryfer a dolną obudowę , ja zrobiłem "prowizorke" (wiadomo że prowizorki są najdłużej) i przymocowałem nagrzewnicę zipami -wbrew pozorom mocno się to trzyma.Rurki wychodzą z tyłu -praktycznie idealnie w oryginalny otwór w grodzi ,trzeba go nieznacznie powiększyć ,rurki należy też odpowiednio skrócić żeby dało się podłączyć węże z silnika .Pozdrawiam.

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 06, 2009, 22:08:28 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1233
O! Fajna informacja.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 12, 2009, 19:21:43 pm »

Offline FaZi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, Mercedes, Fiat 125p
Dzisiaj sie nameczylem z tym ustrojstwem... I napchałem na około nagrzewnicy styropian (jest takie szczelne ze masakra).

Efekt? Na poczatku wydawało mi sie ze jest super no bo to prawda, pojechałem sie przejechac, złapał 90* upał w srodku (jechalem ok godz 14). Pozniej poskladalem tak jak sie nalezy, i wieczorem wracałem. Zlapal temp a powietrze leciało takie jak przed patentem...  W poludnie bylo goraca bo ogolnie na dworze temp była spora.

Cytat: "Stingerek"
Efekt piorunujący ledwo wskazówka drgnie ja z wlotów leci wyrazie ciepłe powietrze, przy 70 stopniach jest już dobrze gorące, natomiast przy pełnej temperaturze NIE DA SIE UTRZYMAC RĄK przy kratkach ! Nawet przy pełnym otwarciu klapki wlotu powietrza i wentylatorze na czwartym biegu leci wrzątek !


To co pogrubiłem powinienes chyba wziasc w cudzysłow :P Bo nie jest tak masakrycznie... Nagrzewnice mam na pewno drozna, bo dotknalem jej przy 70* gdy mial silnik i sie lekko poparzyłem...

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 12, 2009, 19:52:05 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6139
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Niech ci będzie że wezmę w cudzysłów, ale u mnie przy kratce od  strony kierowcy na prawde można się poparzyć, druga strona jakby troszkę słabiej dmucha (nie słabiej grzeje tylko dmucha)

Cytuj (zaznaczone)

Pozniej poskladalem tak jak sie nalezy, i wieczorem wracałem. Zlapal temp a powietrze leciało takie jak przed patentem... W poludnie bylo goraca bo ogolnie na dworze temp była spora

masz wlot na masce czy w podszybiu ?
Pewniena masce... to też może mieć jakieś znaczenie. Bo pęd powietrza jest dużo większy przy wlocie na masce. Masz ten plastik nad wentylatorem ? Na pewno szczelnie złożyłeś obudowę ? Spróbuj założyc pończoche lub rajstopę na wlot powietrza pod maską.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 12, 2009, 19:59:58 pm »

Offline FaZi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, Mercedes, Fiat 125p
Cytat: "Stingerek"
masz wlot na masce czy w podszybiu ?
Pewniena masce...


sam odpowiadasz na pytanie, ale blednie :D mam plastikowe na podszybiu, dobrze poskladalem, plastik ten naokolo wentylatora wlozylem. Wszystko jest tak jak sie nalezy ;)

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 12, 2009, 20:36:06 pm »

mark76

  • Gość
Temat ogżewania przerabiałem odkąd pamiętam  jakieś 15 lat( uszczelnianie nawiercanie otworów , coś ala wewnętrzny obieg w plusie w desperacji założyłem drógą nagrzewnicę po stronie  pasażera (DF) tu gdzie półka .Ta chodziła tylko w obiegu wewnętnym .Na zawołanie upał . Trzeba też pamiętać o instalacji gazowej.
Problem powrócił w poldku  z silnikiem ROVER i MR 93 i PLUS .
Wg mnie całkowicie zaprojektowana instalacja (żle podłaczając gaz tylko gorzej).
Po przerobieniu po swojemu ,i plusie i w minusie oba z parownikami lovato cieplutko w zimę .

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 13, 2009, 14:24:42 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Że wiatrak znajduje się przed nagrzewnicą, Nie znajduje się. Tak jak i w Polonezie znajduje się za.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 14, 2009, 09:52:13 am »

Offline FaZi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, Mercedes, Fiat 125p
No zalezy jak na to popatrzec :D Wentylator ciagnie powietrze z nagrzenicy, a nie wieje na nią...

Stingerek, wiem czemu u Ciebie moze być zar a umnie tylko cieplo po zastosowaniu tej metody... Zauwazylem jedna rzecz wczoraj, zamknalem na pare minut dopływ zimnego powietrza do kabiny (calkowicie) i po otwarciu przez kilka sekund wlasnie lecial żar :) a pozniej juz normalnie ciepłe. Sprawa prosta, Polonezy tak juz maja, ze obieg "wody" jest wolny i przez nagrzewnice plynie płyn tez wolno, i szybko sie wychładza. W Roverku moze jest inaczej (szybszy obieg) i dlatego masz tak a nie inaczej :) Ale mi wystarcza taka temp., jest na pewno lepiej niz wczesniej!! :) Teraz nareszczie, gdy na dworze zimno, ja jade sobie w podkoszulku :D wygodnie jak nie wiem co ;]

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 24, 2009, 15:23:43 pm »

Nikita

  • Gość
no dobra mamy tu patenty na nagrzewnice w minusach a jak poprawic ogrzewanie w plusach jak jest przy 90 stopniach silnika ledwo letnie powietrze z kratek a nagrzewnica jest drozna???

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 24, 2009, 21:57:11 pm »

Offline jimo#1921

  • Administrator
  • Wiadomości: 3415
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6 16V
Nikita, sprawdzałeś mocowanie linki za radiem, być może linka wypieła się ze swojego mocowania i tutaj pies pogrzebany :)
  • Prowadzę dystrybucję wysyłkową gadżetów FSO-PTK! Podkładki pod tablice rejestracyjne (1-/2-rzędowe), latarki LED/otwieracze/breloki, naklejki... Zapraszam do kontaktu na PW.
Pozdrawiam Michał aka jimo
"A"It's a hundred and six miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses."
Były: A+ 1,6ohv; C 2.0dohc;V 745; A 1,8 K4F; YP250; C+ 18K4F; N126N
Są: C 16K4F; FZ6 SAHG; "pierdziawka", 3.6V6;

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 25, 2009, 02:59:25 am »

Offline HARNAŚ

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 102
  • Płeć: Mężczyzna
    • Lexus GS300 2JZ
Najlepiej łapę zanurzyć i samemu otworzyć klapkę wlotu od nagrzewnicy, wtedy okaże się co produkuje nagrzewnica, jeżeli leci ciepełko to problem z linką od pokrętła, a konkretnie jak wyżej kolega napisał, coś się wypieło, a co to łatwo dojść.

Pomysł i patent na poprawienie ogrzewania 100% skuteczny
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 25, 2009, 10:25:06 am »

Offline miki1305

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 90
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro - 1.6 td
Jak w plusie sie wysunie to mocowanie od pancerza za radiem, to akurat ciepłe leci a nie zimne bo ta linka jak ciągnie to zastawia nagrzewnice, więc to nie to! Musisz szukać czegoś innego.
Caro+ 1.6 gli 97r
Caro 1.6TD 94r
2x 126p 98r 99r
Audi A4 1.9 TDI 96r.
Skoda felicia 1.3Mpi 99r.