Autor Wątek: Formatowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?  (Przeczytany 17901 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline krzychumy4

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 829
Witam
Jestem w trakcie formowania nowego akumulatora obsługowego CENTRA EXIDE CLASSIC 55ah.
Wczorajszego dnia jak na nim przyjechałem to go wyciągnąłem z Poldka i podłączyłem żarówkę halogenową (przez całą noc) żeby się rozładował do zgaśnięcia żarówki. Z rana przyłączając prostownik (nie zwiększając początkowo skali). Amperomierz chwilowo pokazał prawie 15A i czekałem jak opadnie do zera praktycznie, kiedy osiągnął powyżej 10,40V zacząłem dopiero od zera podkręcać pokrętłem na 3A. Przez 5 godzin ładowania akumulator ma już wartość 12,51V.
Teraz nastawia mi się pytanie jak długo ładować ładować tym prądem żeby było wszystko jak należy.

Myślę żeby ładować tak 10 lub 12 godzin....

Z tego co wiem to jak osiągnie 14,5V to należy zakończyć ładowanie.

Ostatnia rzecz to czy powtórzyć cykl rozładowania i naładowania jak to napisałem powyżej?

Fotki były dzisiaj robione o godzinie 6:40

« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 16:32:58 pm wysłana przez krzychumy4 »

Odp: Formowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 19, 2011, 12:17:35 pm »

Offline Maxiu

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1061
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro MR 91
Formatowanie akumulator kwasowego :?: ::)
Wczorajszego dnia jak na nim przyjechałem to go wyciągnąłem z Poldka i podłączyłem żarówkę halogenową (przez całą noc) żeby się rozładował do zgaśnięcia żarówki
Co zapewniło Ci przynajmniej w jakiejś części jego zasiarczenie.
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 12:19:57 pm wysłana przez Maxiu#1935 »
FSO Polonez Caro 1.6 k16 :) lpg 92' L-46
4 elektryczne szyby , wspoma, lusterka elektryczne, podgrzewane, IG Standard podgrzewane, podłokietnik
były #1935

Odp: Formowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 19, 2011, 12:23:25 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Na rynku tyle porządnych akumulatorów bezobsługowych, to żeś polazł i kupił obsługowy  :lol: 
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Formowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 19, 2011, 12:28:47 pm »

Offline Maxiu

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1061
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro MR 91
Jak go już ładujesz to chociaż sprawdź ubytek kwasu i wody dolej.
FSO Polonez Caro 1.6 k16 :) lpg 92' L-46
4 elektryczne szyby , wspoma, lusterka elektryczne, podgrzewane, IG Standard podgrzewane, podłokietnik
były #1935

Odp: Formowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 19, 2011, 12:43:00 pm »

andrew0405

  • Gość

Myślę żeby ładować tak 10 lub 12 godzin....

Z tego co wiem to jak osiągnie 14,5V to należy zakończyć ładowanie.

Ostatnia rzecz to czy powtórzyć cykl rozładowania i naładowania jak to napisałem powyżej?



Akumulator powinno się ładować przez 20godzin 10 razy mniejszym prądem niż jego pojemność. Czyli np. akumulator 55Ah = 20godzin prądem 5,5A.
Oczywiście przed ładowaniem uzupełnić do poziomu "max" wodą destylowaną.

Odp: Formowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 19, 2011, 13:02:47 pm »

Offline krzychumy4

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 829
55Ah = 20godzin prądem 5,5A.
5,5A to raczej za duży prąd ładowania 3-4,5A to maksymalna dolna granica dla powolnego ładowania i skutecznego na dłuży czas trzymania akumulatora.

Oczywiście przed ładowaniem uzupełnić do poziomu "max" wodą destylowaną.
Stan wody jest ok wszystkie płytki cel akumulatora są zanurzone :) 

Jeśli ktoś ma większe doświadczenie w tej sprawie to proszę o pomoc :)
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 14:56:08 pm wysłana przez krzychumy4 »

Odp: Formowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 19, 2011, 14:58:16 pm »

Offline Łukasz_ERW

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 371
  • Płeć: Mężczyzna
Nowy akumulator powinien być gotowy bez żadnego formowania. Można go ewentualnie doładować do pełna jeśli nie jest.
Poza tym można się bawić jeśli jest jakiś problem. Ale jak problem w nowym to wymiana.
Zmierz napięcie na aku po dobie postoju. Ma być minimum 12,5 V, im więcej tym lepiej. Byłoby super jakieś 12,8 - 12,9.
Jak już się bawisz to nie rozładowuj go tak głęboko, czyli nie do momentu zgaśnięcia żarówki (to go może trwale uszkodzić) tylko do poziomu 11,5 V. Ładuj prądem 1/10 pojemności, czyli 5,5 A (lub mniejszym, ale odpowiednio dłużej) do momentu aż napięcie na zaciskach akumulatora przy włączonym prostowniku osiągnie 15,6 V, a prąd opadnie. Wiem, że to napięcie wydaje się duże, ale widziałem niejednokrotnie taki zapis w instrukcjach różnych" akumulatorów obsługowych. Piszą nawet 15,6 - 16,8. Co innego "bezobsługowe - tam faktycznie nie wolno przekroczyć 14,5 V. Jeśli będzie się za bardzo gotował lub grzał przerwij ładowanie. Wody dolewaj tylko w przypadku odparowania, bo inaczej zbytnio rozcieńczysz elektrolit. Jak masz aerometr to ładuj aż gęstość elektrolitu wyniesie 1,26 - 1,28. Ja bym więcej go nie rozładowywał, a jeśli już koniecznie się uprzesz to nie mocniej niż do 11,5 V. Jeszcze co do ładowania to lepiej dłużej mniejszym prądem, np. 3-4 A dla aku o tej pojemności.
Poza tym coś mi się wydaje, że nowe aku nie są już tak dobre jak kiedyś i ciężko będzie osiągnąć długi żywot. I co jeszcze ważne - w samochodzie ładowanie musi być git, a silnik odpalać łatwo, bo inaczej nawet jak uda Ci sie jakimś cudem dopieścić akumulator to i tak nic to nie da jeśli będziesz długo piłował rozrusznikiem, bo go po prostu rozładujesz a potem nie zdążysz naładować w czasie jazdy, zwłaszcza na krótkich odcinkach.

Odp: Formowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 19, 2011, 15:00:20 pm »

Offline Łukasz_ERW

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 371
  • Płeć: Mężczyzna
Ładuj aż prąd wyraźnie zmaleje - to też jest oznaka naładowania akumulatora.
A jeszcze co do tego rozładowania... żarówka halogenowa to chyba za duża moc, powinno się dać żarówkę z 10 W żeby wolniej się rozładowywał.
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 15:03:37 pm wysłana przez Łukasz »

Odp: Formowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 19, 2011, 15:18:50 pm »

Offline krzychumy4

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 829
A jeszcze co do tego rozładowania... żarówka halogenowa to chyba za duża moc, powinno się dać żarówkę z 10 W żeby wolniej się rozładowywał.
to była żarówka 40W
Akumulator ładuje już się 9 godzinę...  teraz pójdę zobaczyć jak to wygląda wszystko.
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 15:22:26 pm wysłana przez krzychumy4 »

Odp: Formowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 19, 2011, 15:35:29 pm »

Larry075

  • Gość
Akumulator to nie bateria do telefonu!!! Nie powinniśmy jej rozładowywać do końca!!

Nawet baterie do telefonu nie rozładowuje się do końca (są specjalne układy do rozladowywania baterii do pewnego stopnia).
Dzięki temu zmniejszyłeś tylko żywotność akumulatora. Nie powinno schodzić się do granicy rozładowywania akumulatora (grubo ponad 10V). Akumulator ładujemy prądem (nie napięciem) 10/C (c-pojemność) i nie należy dopuścić do tego gdy napiecie przekracza 15V (pod koniec ładowania - następuje wygazowywania akumulatora). Po podłączeniu akumulatora do prostownika wyskoczyło Ci 15A czyli dopuściłeś do tego że akumulator nie był wzbudzony.
Tak z ciekawości, w jaki sposób wpadłeś na tak (jak by na to nie patrzeć) genialny pomysł aby go formatować? Może kup tak z 1000baterii do telefonu i zrób sobie akumulato wtedy go formatuj.

Teraz to ten akumulato może pochodzić kilka miesięcy a może kilka lat - raczej mniejsze szanse.

Nie zdziwiło Ci to, że producenci akumulatorów ani pan w sklepie nic nie mówił o formatowaniu?

Ostatnia rzecz to czy powtórzyć cykl rozładowania i naładowania jak to napisałem powyżej?

Tak jeszcze kilka razy, i wracaj z aku do sklepu.
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 15:39:18 pm wysłana przez Larry075 - ATU POLSKA »

Odp: Formowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 19, 2011, 16:09:19 pm »

Offline krzychumy4

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 829
Po podłączeniu akumulatora do prostownika wyskoczyło Ci 15A czyli dopuściłeś do tego że akumulator nie był wzbudzony.
Nie pokazało 15A tylko wskazówka się wychyliła do 13A i zaczęła maleć...

Tak z ciekawości, w jaki sposób wpadłeś na tak (jak by na to nie patrzeć) genialny pomysł aby go formatować?
Mój sąsiad elektryk tak mi doradził... Sam jak miał aku Bosha (45ah bezobsługowy) też tak zrobił i napięcie trzymał ponad 13V jak stał nie używany u niego w domu. Sam użytkowałem ten akumulator (pożyczyłem) i działał jak należy...

Nie zdziwiło Ci to, że producenci akumulatorów ani pan w sklepie nic nie mówił o formatowaniu?
Nic a nic nie mówił, o doładowaniu też nie wspomniał... towar przyszedł (niedoładowany 12,10V) sprawdziłem cele akumulatora czy są ok, książeczkę gwarancyjną dał, ja zapłaciłem i tyle..
Szczerze to pierwszy raz mam do czynienia z nowym akumulatorem więc....   :-

W obecnej chwili ładowania ma już ok 12,95V i ciągle rośnie...
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 16:27:33 pm wysłana przez krzychumy4 »

Odp: Formatowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 19, 2011, 17:06:10 pm »

Offline Łukasz_ERW

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 371
  • Płeć: Mężczyzna
Dobrze jest - jeśli napięcie rośnie powoli to będzie żył :-) Znaczy ma sporą pojemność. Prądem 3A ładujesz, tak?

Akumulator ładujemy prądem (nie napięciem) 10/C (c-pojemność)
Raczej C/10 :-)

i nie należy dopuścić do tego gdy napiecie przekracza 15V (pod koniec ładowania - następuje wygazowywania akumulatora).
Niekoniecznie. Jak już pisałem nawet instrukcje podają 15,6 - 16,8 V.
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 17:08:20 pm wysłana przez Łukasz »

Odp: Formatowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 19, 2011, 17:19:02 pm »

Larry075

  • Gość
Nie pokazało 15A tylko wskazówka się wychyliła do 13A i zaczęła maleć...
To znaczy że akumulator był nie wzbudzony!
Mój sąsiad elektryk tak mi doradził... Sam jak miał aku Bosha (45ah bezobsługowy) też tak zrobił i napięcie trzymał ponad 13V jak stał nie używany u niego w domu. Sam użytkowałem ten akumulator (pożyczyłem) i działał jak należy...
Akumulatory bezobsługowe, to znaczy te prawdziwe, charakteryzują sie tym, że prąd samorozładowywania jest baardzo niski, sam mam akumulator bezobsługowy w domu, który stoi nie ładowany juz półtora roku i napięcia ma w normie. W dodatku nawet producenci piszą że bezobsługowe mają do 2lat rozładowanie równe 50%.
Nic a nic nie mówił, o doładowaniu też nie wspomniał...
... bo kto by pomyślał że masz samochód bez alternatora. Jeśli już, w renomowanych sklepach z akumulatorami, jest dobra obsługa, która ma odpowiednie urzadzenia do podtrzymywania akumulatorów które stoją - ja jak brałem aku, to gość chodził z miernikiem, i pierwsze co co zmierzył mi ładowania aby gwarancja była podbita, i przy mnie sprawdził stan naładowania nowego akumulatora.
Szczerze to pierwszy raz mam do czynienia z nowym akumulatorem więc....
więc wkładaj go do samochodu i nie odwalaj bo tylko zaszkodzić można

Raczej C/10 :-)
Tak tak, oczywiście, ważne że wiadomo o co chodzi.
Niekoniecznie. Jak już pisałem nawet instrukcje podają 15,6 - 16,8 V.
15,5V to jest górna granica w której dobry prostowik idzie w tryb podtrzymania, gdzie prądy są bardzo niskie (równe prądą samorozładowywania).

Nie mówie nikomu na złe, ale sam z doświadczenia (i z tego co mi przekazali) to jedno dobre rozładowanie potrafi trzasnąć dobry akumulator (może nowy jest na to bardziej odporny)
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 17:20:18 pm wysłana przez Larry075 - ATU POLSKA »

Odp: Formatowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 19, 2011, 17:34:38 pm »

Offline krzychumy4

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 829
Prądem 3A ładujesz, tak?
tak :)
Pozostaje tylko czekać jak się doładuje jeśli będzie po godzinie trzymał sam te 13-14 to będzie w porządku :) Jeśli tak będzie to go wkładam do auta i już :) zrobię trasę dłużą w poniedziałek i już sam się doładuje jak należy :)
Jeśli nie to będzie problem z oddaniem bo w głupi sposób żarówkę wczoraj położyłem na listwie aku otwierającą cele i przetopiła małą dziurę :diabel2::(::

teraz znowu byłem i ma 13,08 V i rośnie...
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 17:50:41 pm wysłana przez krzychumy4 »

Odp: Formatowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 19, 2011, 18:18:16 pm »

Offline Łukasz_ERW

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 371
  • Płeć: Mężczyzna
15,5V to jest górna granica w której dobry prostowik idzie w tryb podtrzymania
Ale Ty ciągle o tych "superaśnych nowoczesnych" akumulatorach, które wcale nie są takie dobre, a które faktycznie nie mogą mieć ładowania większego niż 14,5. Inaczej - ten Twój "dobry" prostownik nie nadaje się za bardzo do tradycyjnych akumulatorów, bo będzie wyłączał za wcześnie.

@krzychumy4: 14V to na pewno nie będziesz miał, no chyba, że krótko po ładowaniu

A i nie ma czegoś takiego jak akumulatory bezobsługowe. A już na pewno nie są one żadne "prawdziwe". To tylko bełkot marketingowy.
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 18:21:47 pm wysłana przez Łukasz »

Odp: Formatowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 19, 2011, 21:40:21 pm »

Offline krzychumy4

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 829
@krzychumy4: 14V to na pewno nie będziesz miał, no chyba, że krótko po ładowaniu
Byłem właśnie odłączyć prostownik i klemy odłączyłem przy prądzie akumulatora 14,07V (pokrętła od początku ładowania nie dotykałem)
teraz poczekam jeszcze do tzw godziny i zobaczymy co jeszcze z niego będzie :)

po godzinie trzyma 13,14V :)
« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2011, 22:57:17 pm wysłana przez krzychumy4 »

Odp: Formatowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 20, 2011, 00:07:39 am »

Offline Łukasz_ERW

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 371
  • Płeć: Mężczyzna
Zobacz ile będzie rano. Mógł się jeszcze nie naładować. Ale później to już mocno gazuje, więc z drugiej strony nie bardzo go dłużej ładować.

Odp: Formatowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 20, 2011, 00:30:41 am »

Offline Excalibur#1937

  • Administrator
  • Wiadomości: 1908
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kilka ich było ;)
    • http://www.intermediaservice.pl
Nie lepiej wydać 80-150 zł na prostownik impulsowy? Tam nie ma gmerania, ustawiania prądów, pilnowania czy się aku nie przeładuje... Podpinasz, tryb samochodu lub zimowy i możesz nawet na urlop jechać. Prostownik naładuje akumulator i przejdzie w tryb stanby, jak napięcie na nim spadnie poniżej 11,8V to uruchomi doładowanie aż znów będzie ok. I tak w kółko - aku może stać podpięty do niego nawet rok. Zawsze będziesz gwarancję pełnego naładowania.

Odp: Formatowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 20, 2011, 13:01:39 pm »

Larry075

  • Gość
Ale Ty ciągle o tych "superaśnych nowoczesnych" akumulatorach, które wcale nie są takie dobre, a które faktycznie nie mogą mieć ładowania większego niż 14,5. Inaczej - ten Twój "dobry" prostownik nie nadaje się za bardzo do tradycyjnych akumulatorów, bo będzie wyłączał za wcześnie.
Schemat takiego prostownika pochodzi z czasów, kiedy nie słyszano o akumulatorach, a jeśli już chcesz wiedzieć to różnica w naładowaniu do 15,5 a 16,6 to jakieś 5-7% naładowania akumulatora, na normalnym prostowniku ten wzrost trwa jakieś 2-3min przy prądzie w granicach 1A.

A i nie ma czegoś takiego jak akumulatory bezobsługowe. A już na pewno nie są one żadne "prawdziwe". To tylko bełkot marketingowy.
To albo jeszcze mało widziałeś, albo słuchałeś sąsiada ogrodnika. A co ty myślisz, że akumulatory używane są tylko w samochodach? Zobaczy na systemy alarmowe, systemy podtrzymania, czy nawet głupi UPS. Tam wszędzie masz akumulatory bezobsługowe, które są całkowicie zamknięte, mogą pracować w każdej pozycji, nie wymagają uzupełnień itp. Do samochód też takie są, ba, sam taki miałem (z systemu alarmowego coś około 50-60Ah).  To że są podróby (np. obsługowe z naklejką na listwie z napisem bezobsłgowe) to nie znaczy że takich nie ma wcale.

Nie lepiej wydać 80-150 zł na prostownik impulsowy? Tam nie ma gmerania, ustawiania prądów, pilnowania czy się aku nie przeładuje... Podpinasz, tryb samochodu lub zimowy i możesz nawet na urlop jechać. Prostownik naładuje akumulator i przejdzie w tryb stanby, jak napięcie na nim spadnie poniżej 11,8V to uruchomi doładowanie aż znów będzie ok. I tak w kółko - aku może stać podpięty do niego nawet rok. Zawsze będziesz gwarancję pełnego naładowania.

Prostowniki impulsowe są i dobre, ale to raczej tania alternatywa. Najlepszy jest zwykły transformator, cztery diody i prosty układ na tyrystorach. Jeśli oczywiście ktoś nie jest elektronikiem to polecam je.

Odp: Formatowanie nowego akumulatora Co i jak zroić żeby długo służył?
« Odpowiedź #19 dnia: Marzec 20, 2011, 14:24:57 pm »

Offline Excalibur#1937

  • Administrator
  • Wiadomości: 1908
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kilka ich było ;)
    • http://www.intermediaservice.pl
Prostowniki impulsowe są i dobre, ale to raczej tania alternatywa. Najlepszy jest zwykły transformator, cztery diody i prosty układ na tyrystorach. Jeśli oczywiście ktoś nie jest elektronikiem to polecam je.

Więc wyjaśnij dlaczego po awarii ładowania napięcie na moim obecnym aku spadając do 8V zniszczyło akumulator na tyle, że zwykły prostownik nie dał sobie rady z naładowaniem go a impuslowy przywrócił go do życia i nadal działa? Oczywiście ładowanie w samochodzie zostało naprawione i obecnie przy światłach i załączonych dwóch wentylatorach chłodnicy wynosi 14,1V.