Pora na aktualności.
A więc PN dostał silnik 2.1 TD (XUD11ATE) [110 KM, 250 Nm , 12V] od ? (tego nie wiadomo) ale prawdopodobnie był to od Citroena XM.
Ciężko ustalić dawcę ponieważ jest to silnik kupiony z szrotu za 200 zł, bez pompy wtryskowej i niektórych niepotrzebnych rzeczy typu (rozrusznik, alternator itp.).
Przez 3,4 miesiące szukałem do tego silnika pompy wtryskowej firmy BOSCH (pełna mechanika) ponieważ nie chciałem dziadostwa elektronicznego firmy LUCAS.
4 zakupiona pompa okazała się w dobrym stanie, silnik odpalił po 2 dniach bawienia się w kąt wyprzedzenia zapłonu itp.
Dlaczego wybrałem ten silnik?
Chciałem mieć silnik mocniejszy od zamulonego 1.9 GLD , a kocham Diesle więc wybór padł na 2.1 TD, jak już robić swap to na 2.1 TD a nie na 1.9 TD.
I wybierałem ten silnik pod względem trwałości, jako iż jest to silnik z tej samej rodziny co nasz rodzinny 1.9 GLD to są to silniki nie do zajechania.
Zakupiłem ten silnik w Styczniu, przez 2,3 miesiące był on w garażu by go trochę odnowić i przejrzeć.
Wymienione:
-Filtr Paliwa
-Filtr Oleju (2x)
-Olej (2x)
-Uszczelka pod pokrywą zaworów
-Uszczelniacz wału korbowego (przód + tył)
-Uszczelniacz wałka rozrządu
-Wymiana uszczelniaczy w Turbo-Sprężarce (Podstawowa regeneracja)
-Oddane do sprawdzenia wtryski (sprawne)
-Wymieniony a właściwie urzeźbiony wąż odmy
-Uszczelnione połączenie przy termostacie + sprawdzenie go
-Wymiana kompletna rozrządu (Pasek + Napinacz + Rolki + Pompa Wody)
-Wymiana króćca plastikowego pod obudową filtra paliwa
-Wymontowanie niepotrzebnych rzeczy po systemie Lucas w tym silniku
-Wymiana uszczelki pod miską olejową
-Zaślepiony EGR
-Profesjonalny dolot powietrza
-Wymiana chłodnicy
-Przerobienie dolotu i spływu paliwa do pompy wtryskowej
-Zalanie oleju najtańszego pół-syntetyk + dolania środka do przeczyszczenia oleju
-Zalanie nowego oleju Liqui Moly 5W40 (Pełny syntetyk)
-Sprawdzone świecie żarowe (sprawne)
-Dodaje do ropy olej 2T do smarowania pompy i wtrysków
Zamontowałem do tego silnika większość pierdół które pasują właściwie bezproblemowo.
-Skrzynia + Koło zamachowe + Sprzęgło (Docisk) od 1.9 GLD
-Rozrusznik od 1.9 GLD
-Łapy mocowania silnika od 1.9 GLD
-Alternator od 1.9 GLD
-Miska olejowa od 1.9 GLD (było z tym trochę problemów przez pompę olejową)
-Łapa mocowania pompy wtryskowej od 1.9 GLD
-Chłodniczka oleju od 1.9 GLD
-Czujnik oleju od 1.9 GLD
-Czujnik temperatury od 1.9 GLD
-Przerobienie szabelki od 1.9 GLD
-Zlecenie wykonania flanszy i spawanie nowego wydechu do 1 kat
-Przerobienie dolotu oleju do Turbo-Sprężarki
A w samej budzie:
-Montaż Intercooler-a :
Ogólnie jak to wygląda:
Wrażenia:
Jeszcze do tej pory go nie testowałem mocniej, ale przybutowałem go nieraz na 3,4 biegu i naprawdę jest różnica pomiędzy 1.9 GLD ten silnik JEDZIE!
Silnik 2.1 TD jest to idealne połączenie trwałości silnika 1.9 GLD , jego dźwięku i mocy 2.1 .
Obecnie ciś. doładowanie ustawione jest na 0.8 Bar
Tak jak pisałem na początku tematu silnik zakupiony za 200 zł, a chodzi jak nowy, nie dymi, żadnych HGF-ów, odpala na strzała
.
Plany na przyszłość związane z silnikiem:
Pierwsze skrzynia od Forda N9 + wał napędowy od N9 + tylni most od Volvo.
Po tych modyfikacjach planuje zmienić Turbo-Sprężarkę na ciut większą i dać większe ciśnienie doładowania
.