po zastosowanie kolektora o nowym kształcie, dysz 117 i 135 samochód cięższy o 100 kilo jechał tak samo żwawo jak 125 spalając mniej paliwa. osiągając w dodatku wyższą prędkość maksymalną. węższe kanały- większa prędkość- lepsze wymieszanie. zawirowania spowodowane zmianą kierunku przepływu mieszanki to także ten sam efekt. włożenie nowego kolektora ssącego wraz z zastosowaniem rurkowego kolektora wydechowego który ma kanały o mniejszej średnicy niż stary żeliwny, dało w sumie podniesienie osiągów przy zmniejszeniu zużycia paliwa. węższe kanały kolektora rurkowego dały większe prędkości ucieczki spalin co spowodowało wzrost podciśnienia w układzie- zaowocowało to lepszym napełnieniem cylindrów. zjawiska te oraz wiele innych związanych z pracą tłokowego silnika spalinowego zostały opisane i poparte wykresami w książce- "Poprawa ekonomiczności i dynamiki samochodów"
Janusz Januła, Jerzy Szczeciński, Stefan Szczeciński. radzę przeczytać. doskonała lektura dla stawiających pierwsze kroki i wtajemniczonych, w zabawie z silnikami.
autorzy to profesorowie WAT.
porownujesz kolektory w zestawieniu z dyszami - na dwoch autach z innymi gaznikami ,innymi kolektorami wydechowymi ,innymi wydechami ,z silnikami o roznych gniazdach zaworowych ,innych stopniach sprezania i innych walkach rozrzadu !
a DF i tak jest bardziej zawawy od PN
jak bede mial mozliwosc to nie omieszkam sprawdzic,
jednak nie zmienia to faktu,ze kolektor przy mocnym otwarciu przepustnicy nierowno rozdziela mieszanke,
mozliwym jest ,ze do ohvki 1.5 wystarczy srednica dolotu 28mm (choc dlaczego do 1.6 jest ta sama?) ,ale to tez nie zmienia faktu,ze kolektor DFa ma mniejsze opory przeplywu ,co zostalo sprawdzone na urzadzeniu pomiarowym,
jezeli ktos dlubie przy glowicy ,to ma do wyboru przedlubac rowniez kolektor dolotowy ,albo zastosowac seryjny kolektor z 115c - dla mnie wybor jest prosty ,za pare zlotych nie chcialoby mi sie rzezbic kilka godzin,
dla Abimexa jest wykres w Morawskim na str84 ,rys. 2.46 i niestety rozdzial mieszanki przy uchyleniu przepustnicy 87.5% i wiekszym rozni sie o 20% - dwa srodkowe dostaja mniej,
a tak na marginesie to kolektor z GSI ma srednice 29-30mm ,mimo ze dostarcza samo powietrze !
przy sprawnych urządzeniach gazowych i właściwej regulacji, podniesienie pokrywy obudowy nie powoduje żadnych zmian w pracy silnika. natomiast uchylenie pokrywy przy filtrze papierowym skutkuje wzrostem obrotów- dostaje właściwą ilość powietrza.
u mnie po zdjeciu pokrywy to nawet krokowiec gazu nie przesunal sie o wiecej niz 5 krokow - na zwyklym papierowym filtrze