Autor Wątek: Aparat zapłonowy - smarowanie  (Przeczytany 9811 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Aparat zapłonowy - smarowanie
« dnia: Sierpień 05, 2012, 21:25:53 pm »

Offline wawrzyniec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN C+ 2.0 DOHC 1998
Wczoraj w celach badawczych rozebrałem stary aparat zapłonowy... i zaczęły się przemyślenia na temat smarowania aparatu. Trapi mnie kwestia smarowania wałka napędowego aparatu. O ile w Żuku istnieje specjalne gniazdo smarowania aparatu, o tyle w aparacie z Poloneza takiego nie znalazłem. Przypuszczam że ten wałek musi być smarowany przez system olejowy silnika. Czy ktoś bardziej zapoznany z tematem mógłby zaspokoić moją ciekawość i doprecyzować te kwestię? Przypuszczam że wałek smarowany jest z tego samego miejsca co zębatka napędzająca aparat i pompę oleju.

P.S.
Odrębną sprawą jest smarowanie wałka regulatora odśrodkowego - teraz już wiem że należy zwilżać filc kilkoma kroplami oleju.
- To jesteś fanem polsko - włosko - koreańskiej motoryzacji

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 06, 2012, 01:57:24 am »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
w aluminiowej tulei stanowiącej przednie łożyskowanie wałka rozrządu jest specjalny kanał kierujący olej do smarowania zębatki napędu pompy i aparatu zapłonowego. sam aparat smarowany jest mgłą olejową. wyfrezowany gwint w górnej części wałka spycha olej do wnętrza silnika.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 06, 2012, 03:59:18 am »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
w stykowych aparatach też był otwór do smarowania olejem, w bezstykowych, nasi dzielni inżynierowie, zrezygnowali z tego rozwiązania.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 24, 2018, 08:44:01 am »

Offline LeszekR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 521
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1980 - 58kkm Polonez 1989 - 63kkm BoroTruck 1989 - 68kkm Polonez 1996- 69kkm
w stykowych aparatach też był otwór do smarowania olejem, w bezstykowych, nasi dzielni inżynierowie, zrezygnowali z tego rozwiązania.

Sorry za odgrzewany kotlet. Może mi ktoś powiedzie/pokazać na focie gdzie jest ten otwór smarowania olejem w aparatu w borku?
Borewicz   1980
BoroTruck 1989
Akwarium  1989
Caro          1996

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 24, 2018, 13:36:56 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
poniżej kołnierza na którym aparat opiera się o blok część cylindryczna jest sfrezowana na płask i w niej jest otwór o średnicy 9,5 mm. przez ten otwór mgła olejowa smaruje jedyną tuleje wałka aparatu zapłonowego.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 24, 2018, 14:57:20 pm »

Offline LeszekR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 521
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1980 - 58kkm Polonez 1989 - 63kkm BoroTruck 1989 - 68kkm Polonez 1996- 69kkm
poniżej kołnierza na którym aparat opiera się o blok część cylindryczna jest sfrezowana na płask i w niej jest otwór o średnicy 9,5 mm. przez ten otwór mgła olejowa smaruje jedyną tuleje wałka aparatu zapłonowego.

Czy z zewnatrz z aparatem na silniku nie ma możliwości przesmarowania? Walczę z piskiem pod maską(wykluczony alternator i pompa wody)
Borewicz   1980
BoroTruck 1989
Akwarium  1989
Caro          1996

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 24, 2018, 16:32:17 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
to smarowanie jest wystarczające. w aparacie raczej nie ma co piszczeć. aparat pracuje zawsze w tych samych warunkach, jeśli piszczy to zawsze czyli można to sprawdzić na postoju. wejdź na obroty przy których słychać pisk- obsłuchaj. zdejm kopułkę aparatu i poruszaj na boki palcem rozdzielającym. luz tam jest wyczuwalny. jeśli potrafisz zdjąć i włożyć aparat to po wyjęciu sprawdź (odległości między ramionami gwiazdy a nabiegunnikami magnesu cewki. zdarza się że stukają o siebie,część opisu dotyczy aparatu bezstykowego). gdybyś zdjął odrzutnik oleju to po wyjęciu osi aparatu dostaniesz się do filcowego pierścienia, trzeba nasączyć go olejem. sprawdź czy układ odśrodkowy działa bez zacięć, czy ciężarki poruszają się swobodnie.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 24, 2018, 22:09:28 pm »

Offline LeszekR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 521
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1980 - 58kkm Polonez 1989 - 63kkm BoroTruck 1989 - 68kkm Polonez 1996- 69kkm
https://youtu.be/UMa4a3dmAM4  proszę o poradę co może być źródłem tego dźwięku dodam że występuje również po zdjęciu paska klinowego, więc pompa i altek odpada.  Użyłem Stetoskop i dźwięk najgłośniej daje się słyszeć po dotknięcie obudowy rozrządu. Aaaa występuje na obr biegu jałowego.
Borewicz   1980
BoroTruck 1989
Akwarium  1989
Caro          1996

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 24, 2018, 22:18:51 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3458
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
https://youtu.be/UMa4a3dmAM4  proszę o poradę co może być źródłem tego dźwięku dodam że występuje również po zdjęciu paska klinowego, więc pompa i altek odpada.  Użyłem Stetoskop i dźwięk najgłośniej daje się słyszeć po dotknięcie obudowy rozrządu. Aaaa występuje na obr biegu jałowego.

Dotknij lekko pedału sprzęgła lub delikatnie łapy i zobacz czy piszczy.
Miałem podobny objaw po wymianie skrzyni na inną.
 
FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 24, 2018, 22:24:51 pm »

Offline LeszekR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 521
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1980 - 58kkm Polonez 1989 - 63kkm BoroTruck 1989 - 68kkm Polonez 1996- 69kkm
Mruk
Próbowałem ten myk. Pedal sprzegła nic nie zmienia:( najmniejsze zwiększenie obrotow i cisza obroty spadają i to samo. Nie zawsze tak robi ale z kolei zawsze zapiszczy przy gaszeniu.
Borewicz   1980
BoroTruck 1989
Akwarium  1989
Caro          1996

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 24, 2018, 23:00:31 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
zdejm koło pasowe i osłonę rozrządu. sprawdź czy śruba mocująca koło zębate nie jest odkręcona i pasek ociera o osłonę.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 25, 2018, 06:00:29 am »

Offline LeszekR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 521
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1980 - 58kkm Polonez 1989 - 63kkm BoroTruck 1989 - 68kkm Polonez 1996- 69kkm
zdejm koło pasowe i osłonę rozrządu. sprawdź czy śruba mocująca koło zębate nie jest odkręcona i pasek ociera o osłonę.

No właśnie to mi chodzi po głowie.... pasek. Ewidentnie dźwięk jakby paska klinowego ale w moim przypadku nim nie jest bo jak wiecie został ściągnięty. Pytanie dlaczego tylko na bardzo wolnych obrotach piszczy? Panewki chyba tak nie brzmią prawda?
Borewicz   1980
BoroTruck 1989
Akwarium  1989
Caro          1996

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 25, 2018, 06:16:29 am »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
duże koło zębate rozrządu może być luźne bo mogła się śruba odkręcić i pasek rozrządu ociera o blaszaną osłonę.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 25, 2018, 07:26:20 am »

Offline LeszekR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 521
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1980 - 58kkm Polonez 1989 - 63kkm BoroTruck 1989 - 68kkm Polonez 1996- 69kkm
duże koło zębate rozrządu może być luźne bo mogła się śruba odkręcić i pasek rozrządu ociera o blaszaną osłonę.

Dzieki za poradę sprawdzę to. Dźwięk panewy to raczej nie jest prawda?
Borewicz   1980
BoroTruck 1989
Akwarium  1989
Caro          1996

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 25, 2018, 12:47:19 pm »

Offline Tomasz#1969

  • Moderator
  • Wiadomości: 3108
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 & N126e '83 & 960'95 & E430'98 & Rexton'02 & Lancia Y'99 1.2 16V
Dźwięk panewy to raczej nie jest prawda?

Absolutnie nie jest ;) Ładnie pracuje, tylko świerszcz pod maską zamieszkał :P

Jeśli nie pasek to mogą też być mocowania silnika, poduszka też jest gumowa więc może zapiszczeć chociaż częstotliwość pisków wskazuje na ruch powiązany z obrotami wału korbowego.
OHV roxx


Cytat: turbonez
Forum nie jest od bicia konia tylko od konstruktywnych komentarzy .

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 25, 2018, 14:14:33 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
mozna zdjac pasek klinowy i odpalic silnik bez niego
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 25, 2018, 15:54:32 pm »

Offline LeszekR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 521
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1980 - 58kkm Polonez 1989 - 63kkm BoroTruck 1989 - 68kkm Polonez 1996- 69kkm
mozna zdjac pasek klinowy i odpalic silnik bez niego

To w pierwszej kolejności zrobiłem, a więc wykluczam pompe i alternator.
Borewicz   1980
BoroTruck 1989
Akwarium  1989
Caro          1996

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 25, 2018, 19:32:02 pm »

Offline LeszekR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 521
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1980 - 58kkm Polonez 1989 - 63kkm BoroTruck 1989 - 68kkm Polonez 1996- 69kkm
Jeszcze taki filmik https://youtu.be/2chZKC-oLi0
Borewicz   1980
BoroTruck 1989
Akwarium  1989
Caro          1996

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 25, 2018, 20:26:47 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
sprawdziłeś pasek rozrządu?
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Aparat zapłonowy - smarowanie
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 26, 2018, 14:01:18 pm »

Offline LeszekR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 521
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1980 - 58kkm Polonez 1989 - 63kkm BoroTruck 1989 - 68kkm Polonez 1996- 69kkm


Tak dziś sprawdziłem. Wszystko wydaje się być ok jedyny do czego się przyczepilem to lekkie skrzypienie  w pewnym położeniu  kół względem siebie jak na filmie poniżej. Nie wiem gdzie szukać dalej. Piszczy tylko na gorącym silniku i pod niskimi obrotami i jakby coś za dużym kołem  paska rozrządu.  Czy może to być uszczelniacz który jest za nim?
https://youtu.be/5N2Y6vDhfv8

Borewicz   1980
BoroTruck 1989
Akwarium  1989
Caro          1996