Gdzie można zasięgnąć większej porcji info o OHV Turbo? Pierwsze słyszę o istnieniu takiego wytworu. To było montowane w Polonezie? Export? Sport? Jakie parametry?
Jest artykuł inż. Bartosia, na kwa-kwa.pl np.
Produkowany seryjnie od 86 albo 87 roku, ponoć dealerzy sprzedawali też zestawy Turbo do modyfikacji standardowych aut. Zrezygnowali w 89 albo 91, nie pamiętam. Widziałem na pewno listę wersji na której równolegle obok siebie był Polonez 1.6 SLE, 2.0 SLE (Ford) i Polonez Turbo
W serii 96KM, w N grupie 106, w A grupie 190KM. Turbosprężarka PZL-WSK przeznaczona do Autosana, pracujący w strefie nadciśnienia zmodyfikowany gaźnik FOS-Łódź. Auto miało specjalną uszczelkę pod głowicę.
Jeżeli chodzi o awaryjność to co do serii są sprzeczne wersje, N grupa nie notowała awarii, A grupa notorycznie.
Blokowały się zawory upustowe, wychodziły korby po wzroście mocy przez nadmierne doładowanie.
Możesz zaczerpnąć w internecie, w książce wydawnictwa TBiU o Polonezie również coś chyba było ale dawno jej nie czytałem więc nie pamiętam. To były wersje rajdowe. Ścigał się nimi między innymi Krzysztof Hołowczyc i Marian Bublewicz. Rozwijały różne moce od ponad 100 koni do 190
. Przyspieszenie rzędu 8 sekund do 100km/h, prędkość maksymalna około 220.
Bubel jeździł głównie 2000 Rally, 2000 Turbo i 1600C. Najwięcej na 1.5 Turbo jeździli Marek Sadowski i Paweł Przybylski. Sadowski jeździł głównie N grupą i zdobył nim Mistrzostwo Polski grupy N, Przybylski jeździł nim mniej, także A grupą, w jednym wywiadzie mówił że jak się zawór wastegate zaciął to miał przez kilka km 300KM, a potem poszedł wał korbowy.
Osiągi były podane trochę inne, 8s i 180km/h Biorąc pod uwagę jak idzie VVC albo nawet 1.8 Piesa na 4.3, przyspieszenie na pewno było niedoszacowane, wzglednie mierzone na kartoflach.