Autor Wątek: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia  (Przeczytany 16895 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #20 dnia: Kwiecień 25, 2016, 21:47:39 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1188
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
I tak , żarówka jest 3 wat, i byłem u elektryka to powiedział, że to przeważnie jest wina regulatora napięcia jak zaczyna ładować po przegazowaniu, bo takie one są po prostu słabowate, no i trzeba to przyjąć na klatę ten problem z ładowaniem i tak jezdzić . ale ten regenerowany alternator zaczyna ładować gdzieś tak od 1500 obr no i powoli się przyzwyczajam.   

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #21 dnia: Kwiecień 26, 2016, 01:05:36 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
to nie jest problem,ze laduje po przegazowce - wazne,zeby po rozpoczeciu ladowania pracowal prawidlowo na wyzszych i wolnych obrotach
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #22 dnia: Kwiecień 26, 2016, 12:08:00 pm »

Offline Excalibur#1937

  • Administrator
  • Wiadomości: 1908
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kilka ich było ;)
    • http://www.intermediaservice.pl
to nie jest problem,ze laduje po przegazowce - wazne,zeby po rozpoczeciu ladowania pracowal prawidlowo na wyzszych i wolnych obrotach
Ciekawe. Mam to samo w Fabii. Jak odpalę to ładowanie oczywiście jest ale dopiero jak ruszę z miejsca (czyt. wzrosną obroty) to jestem pewny, że ładowanie idzie jak powinno bo słychać, że wentylator dmuchawy przyśpiesza. Do zgaszenia auta jest już normalnie. Rozumiem, że nie ma się czym przejmować?

Dodam, że aku 71Ah w testach (firma sprzedająca akumulatory robi takie testy za przysłowiową flaszkę) pokazuje, że jest naładowany wzorowo.

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #23 dnia: Kwiecień 26, 2016, 15:00:26 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
nie ma sie czym przejmowac, dopóki dziala,ale trzeba sprawdzac napiecie ladowania systematycznie,
no i najlepiej wozic ze soba nowy regulator napiecia ;>
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 21, 2017, 18:56:44 pm »

Offline mp79

  • Autsajder
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3047
  • Płeć: Mężczyzna
    • truckło
Sorry za odkop, ale chcę dopytać, czy da się przynajmniej w jakimś przybliżeniu określić, poniżej jakiego napięcia ładowania kontrolka powinna świecić tak, jakby tego ładowania wcale nie było? Czy jeśli tak świeci, znaczy to, że ładowania wcale lub prawie wcale nie ma?

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #25 dnia: Sierpień 15, 2017, 20:14:29 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3458
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
Zrobimy odkop
Pacjent 125p 1.5 silnik 115c( łańcuszek), alternator 9 diodowy.
Objaw po odpaleniu , po przegazowaniu i trzymaniu cały czas na obrotach lekko żarzy się kontrolka ładowania.
Cóż regulator elektroniczny , podmieniony na mechaniczny x2 i objaw ten sam.
Połączenia pewne, styki czyszczone.
Po wymianie szczotek na nowe Elmot brak ładowania, kontrolka pali się cały czas, niezależnie od obrotów.
Pomocy bo rozłożyłem ręce.
FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #26 dnia: Sierpień 15, 2017, 20:46:56 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2148
zmierz napięcie między stykiem 15 a masą na regulatorze napięcia
Zmierz napięcie między stykiem B+ a masą na alternatorze.
Paląca się kontrolka nie zawsze oznacza problem z ładowaniem.

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #27 dnia: Sierpień 15, 2017, 20:56:04 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3458
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
zmierz napięcie między stykiem 15 a masą na regulatorze napięcia
Zmierz napięcie między stykiem B+ a masą na alternatorze.
Paląca się kontrolka nie zawsze oznacza problem z ładowaniem.

A nie rozumiem jednej kwestii.
Czemu wcześniej zażyła się lekkim światłem a po zmianie na drugi szczotkotrzymacz pali się już mocnym intensywnym światłem ciągłym.
a zapomniałem dodać że mam diodowy wskaźnik ładowania i pokazuje na tę chwilę 0.
FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #28 dnia: Sierpień 15, 2017, 21:10:22 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3142
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kombi 1,8 16V
Lekkie żarzenie się żaróweczki od ładowania oznacza, że prąd wzbudzenia elektromagnesu na wirniku jest na tyle duży, że powoduje widoczne żarzenie się włókna w żarówce, tzn. że pobór mocy z alternatora jest duży/zbliżamy się do granic możliwości prądowych alternatora. Takie zjawisko zaobserwowałem w obydwóch swoich roverach, w pierwszym pojawiło się to po założeniu pompy elektrycznej do wspomy, a w drugim jest tak od początku, ale nie wiem czemu - altek był rozebrany, przeczyszczony, dołożony bypass prosto na akumulator i dalej to samo.

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #29 dnia: Sierpień 15, 2017, 21:29:29 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3458
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
Lekkie żarzenie się żaróweczki od ładowania oznacza, że prąd wzbudzenia elektromagnesu na wirniku jest na tyle duży, że powoduje widoczne żarzenie się włókna w żarówce, tzn. że pobór mocy z alternatora jest duży/zbliżamy się do granic możliwości prądowych alternatora. Takie zjawisko zaobserwowałem w obydwóch swoich roverach, w pierwszym pojawiło się to po założeniu pompy elektrycznej do wspomy, a w drugim jest tak od początku, ale nie wiem czemu - altek był rozebrany, przeczyszczony, dołożony bypass prosto na akumulator i dalej to samo.

Jutro podmienienie na stary szczotkotrzymacz oraz nowy elektroniczny regulator.
Dziwne przez 5 lat nie dotykałem się alternatora oprócz wymiany diód bo dostały zwarcia.
Altek był sprawdzany u fachowca, który stwierdził że jest w bdb stanie.

FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #30 dnia: Sierpień 15, 2017, 21:57:10 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2148
Lekkie żarzenie się żaróweczki od ładowania oznacza, że prąd wzbudzenia elektromagnesu na wirniku jest na tyle duży, że powoduje widoczne żarzenie się włókna w żarówce, tzn. że pobór mocy z alternatora jest duży/zbliżamy się do granic możliwości prądowych alternatora. Takie zjawisko zaobserwowałem w obydwóch swoich roverach, w pierwszym pojawiło się to po założeniu pompy elektrycznej do wspomy, a w drugim jest tak od początku, ale nie wiem czemu - altek był rozebrany, przeczyszczony, dołożony bypass prosto na akumulator i dalej to samo.
Te rady są MOIM zdaniem bełkotem.
Jeśli się świeci żarówka to oznacza że pomiędzy diodami wzbudzenia a stacyjką jest jakaś różnica potencjałów (jakieś napięcie).
Przyczyn może być wiele.
-Uszkodzona dioda wzbudzenia
-Uszkodzony obwód regulacji
-Uszkodzony wirnik (np zwarcie między zwojowe)
-Zwarcie jednego z uzwojeń stojana do masy

Trzeba dokonać kilku pomiarów by mieć pewność gdzie leży problem. Wystarczy zwykły tani, sprawny multimetr z woltomierzem do 20V.
Jak coś to zapraszam na FB , Krzysztof Kowal (Łódź). 

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpień 15, 2017, 22:12:34 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3142
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kombi 1,8 16V
-Uszkodzony obwód regulacji
To też miałem na myśli, w prawdzie nigdy nie kontemplowałem jak to się dzieje, że napięcie ładowania niby jest ok, a kontrolka się jarzy, ale widać jest to możliwe.
Można jeszcze spróbować dać trochę grubszym przewodem bypass masy z minusa aku bezpośrednio na tylną część alternatora/regulatora i zobaczyć czy coś się poprawiło, widziałem parę przypadków, że był problem z ładowaniem, a po zrobieniu takiego czegoś pomagało.

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #32 dnia: Sierpień 15, 2017, 23:13:25 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2148
Można jeszcze spróbować dać trochę grubszym przewodem bypass masy z minusa aku bezpośrednio na tylną część alternatora/regulatora i zobaczyć czy coś się poprawiło, widziałem parę przypadków, że był problem z ładowaniem, a po zrobieniu takiego czegoś pomagało.
Tylko po co to robić, jeśli 1 pomiarem można stwierdzić czy to coś da. Wystarczy ustawić woltomierz najpierw na 20V i zmierzyć napięcie na odpalonym silniku , włączonych wszystkich odbiornikach i podniesionych obrotach do 2 tyś obr. Dokonujesz pomiaru między minusem akumulatora (kołkiem) a obudową alternatora. Jeśli napięcie wyniesie pow 0,5 można dać, jeśli więcej, wskazuje to na uszkodzone masowanie alternatora.

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpień 16, 2017, 00:08:41 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3142
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kombi 1,8 16V
Racja zapomniałem napisać "prowizorycznego bypassa", a możliwość moderacji posta już wygasła.

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpień 16, 2017, 20:55:44 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3458
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
Temat sie rozwiązał.
Nawet lekkie żarzenie się żarówki od ładowania powoduje już usterkę.
W tym wypadku poszły diody  wzbudzania.
Przemiły pan mi ogarnął cały temat w 10 minut i wziął całe 10 zł.
FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #35 dnia: Maj 06, 2019, 16:21:57 pm »

Offline mp79

  • Autsajder
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3047
  • Płeć: Mężczyzna
    • truckło
zmierz napięcie między stykiem 15 a masą na regulatorze napięcia
Zmierz napięcie między stykiem B+ a masą na alternatorze.
Paląca się kontrolka nie zawsze oznacza problem z ładowaniem.
Chciałem sprawdzić, jak to wygląda u mnie, lecz akumulator trzeba było wymontować w celu doładowania, więc nie odpalę teraz sprzęta.
Diody któregoś razu wszystkie sprawdzałem i okazały się być OK.
Kontrolka świeci cały czas. Po odpaleniu silnika, na akumulatorze napięcie spadło do 12 V, tak że chyba jednak problem z ładowaniem...
Alternator jest już taki nowszego typu - szczotkotrzymacz zespolony z regulatorem napięcia. W plastikowej obudowie, tzn. masę na nim dość ciężko wychwycić. Rozumiem, że w razie dobrej komunikacji między obiema masami, nie ma znaczenia, do której z tych mas przykładam minus miernika?
Konta na FB nie posiadam... :/

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #36 dnia: Czerwiec 03, 2019, 19:26:30 pm »

Offline mp79

  • Autsajder
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3047
  • Płeć: Mężczyzna
    • truckło
Kurczę, miałem oddać alternator do majstra, ale wiecznie nie mam czasu wybrać się w dzień; mnie zależy na tym, by ktoś sprawdził na poczekaniu, a po południu robotę biorą dopiero "na jutro". No, ale mniejsza o moje rozterki, które dla wielu osób w normalnym świecie nie istnieją...
Mianowicie - kolejny raz rozbabrałem alternator, by sprawdzić oporności i takie tam...
No i teraz - uwaga !!
1. Po ustawieniu multimetra na symbol diody... Nie wiem; może właśnie tutaj pies leży - pokazuje mi zbliżoną wartość dla każdej z diod, a wynoszą one coś w granicach 420 - 440. Nie wiem, w jakich jednostkach są podawane te wartości, ale tylko diody tak rozpoznaje, i tylko w jednym kierunku - czyli chyba tak, jak trzeba. Tylko co do tych wartości mam zagwozdkę... Wydaje się, że na padniętej diodzie nie wykazałoby nic, ale może ktoś bardziej oblatany coś podpowie...
2. Stojan... Oporności na mostku między wszystkimi końcówkami drutów uzwojenia pokazuje bliskie zeru. Między nimi a obudową jest max, czyli przebicia na obudowę nie ma.
3. Wirnik? Oporność między połówkami pierścienia jest bliska zera.
4. Szczotkotrzymacz. Podczas gdy jedna ze szczotek wykazuje 0,8, na drugiej dla porównania, wyświetla mi 1,1.

Tym, którzy doczytali do końca, dziękuję za cierpliwość. Mam jednak pytanie: Czy można w tej sytuacji uznać alternator za sprawny lub wytypować coś, co jeszcze mogłoby kwalifikować go do regeneracji bądź wymiany?

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #37 dnia: Czerwiec 03, 2019, 22:51:47 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2148
zacznijmy od tematu który to alternator... bo straciłem wątek
Diod jest 9 a pewno znalazłeś 6
nie można ich mierzyć przy wlutowanym stojanie

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #38 dnia: Czerwiec 04, 2019, 06:11:50 am »

Offline mp79

  • Autsajder
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3047
  • Płeć: Mężczyzna
    • truckło
Wiem, że jest 9; sprawdziłem wszystkie bez rozlutowywania czegokolwiek.

No tak ...a jak wszystkie druty są przylutowane do mostka, to trochę trudno, by nie kontaktowały między sobą.
Czyli trzeba odlutować uzwojenie od mostka i wtedy zmierzyć, czy nie przebija gdzieś w obrębie siebie samego?

To jest chyba ten sam model, co na poniższej aukcji, bo otwór na imbus w osi wirnika, szczotkotrzymacz zintegrowany z regulatorem napięcia, a koło pasowe pod zwykły pasek klinowy.
https://allegro.pl/oferta/alternator-polonez-caro-atu-plus-1-6-gli-gsi-7610099028?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_pla_czesci-samochodowe&ev_adgr=Cz%C4%99%C5%9Bci+samochodowe&gclid=Cj0KCQjwitPnBRCQARIsAA5n84k_Ie_zdIYm7ebONQLVZXE6mgzWbH_z8KCLustG5xCXYkm0EHBOmKkaApnvEALw_wcB

A właśnie... Da się jakoś w łatwy sposób sprawdzić regulator? Może to on padł?

Odp: Kontrolka ładowania/alternator/regulator napięcia
« Odpowiedź #39 dnia: Czerwiec 04, 2019, 14:42:17 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2148
da się. Do szczotek trzeba podłączyc żarówkę 21W 12V a do styku D+ zasilanie masę pod śrubę. Żarówka ma się palić od ok 8V do ok 14v. Po przekroczeniu 14, max 15 musi zgasnąć. Oczywiście regulator wyjęty z alternatora
mostek do sprawdzania trzeba wylutować inaczej nie można dokonać pomiaru.
To jest alternator z PN plusa, bliźniaczy z lublinem 3. Mostek 9 diodowy na dwóch alupłytkach.
pomiaru dokonujesz
D+ a każda faza
B+ każda faza
masa każda faza
Pomiary dokonujesz w obu kierunkach.
400 to napięcie przewodzenia złącza PN i pomiary zawarte między 400 a 500 są poprawne.