Autor Wątek: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku  (Przeczytany 9633 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« dnia: Grudzień 27, 2014, 23:10:40 pm »

Offline mateo#1939

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1340
  • Płeć: Mężczyzna
    • C22XE
A wiec tak, rozładowuje mi akumulator. Mam miernik taki jak na zdjęciu.



Po podłączeniu czerwonego kabla na środek i ustawienie na 20m pomiar wychodzi poza skale wyświetlacz wskazuje 1 po lewej stronie, jak przełączę kabel na 10A i przestawię pokrętło to mam następujące wartości po zamknięciu centralnego 0,90 po kilku sekundach zapada do 0,19 i po kolejnych 5 sekundach jest cały czas 0,15. pytanie czy tak ma być czy jest to za dużo.

Może mój miernik jest do bani, Zrobiłem jest test z aku i żarówka do oświetlenia tablicy rejestracyjnej W10W pomiar wyniósł 0.70.

Przed odpięciem akumulatora miał on 11.8V teraz ma 12,4V. Jutro będę lecieć po bezpiecznikach, ale mam obawę ze miernik jest zrąbany.


Proszę o usuniecie tematu po uzyskaniu odpowiedzi.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 27, 2014, 23:12:24 pm wysłana przez mateo#1939 »
Cytat: Senn#1869
A to SS-man sie nam pojawil

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 27, 2014, 23:17:18 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Max jaki powinien być pobór prądu to 0.03-0.04. Taki pobór jaki masz może powodować rozładowywanie baterii dość szybko.
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 27, 2014, 23:23:12 pm »

Offline AdamBawaria

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 13
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Ambulans 1.6 GLI 1997r., Polonez "przejściówka" 1.5 SLE 1990r., Polski Fiat 125p 1500 1976r.
Dokładnie jak napisał @RAFAŁ max. to 0.04A. Jeżeli masz cały czas 0.15A to dobry akumulator rozładuje w kilkanaście godzin.
Na podłączonym amperomierzu odłączaj odbiorniki aż pobór prądu spadnie i wszystko stanie się jasne.:-)
Zacznij od radia, alarmu...itp.

Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 27, 2014, 23:36:22 pm wysłana przez AdamBawaria »

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 27, 2014, 23:30:05 pm »

Offline mateo#1939

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1340
  • Płeć: Mężczyzna
    • C22XE
Radio odpięte alarm jutro idzie do kosza, bo to jakiś badziew. Aku pada po okolo 3dniach jak jest poniżej zera i po około tygodniu przy dodatniej temp. Tylko pytanie czy dobrze mam ustawiony multimetr i czy prawidłowo wykonuje pomiar.
Cytat: Senn#1869
A to SS-man sie nam pojawil

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 27, 2014, 23:39:17 pm »

Offline AdamBawaria

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 13
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Ambulans 1.6 GLI 1997r., Polonez "przejściówka" 1.5 SLE 1990r., Polski Fiat 125p 1500 1976r.
Tylko pytanie czy dobrze mam ustawiony multimetr i czy prawidłowo wykonuje pomiar.
W/g zdjęcia przewody podłączone prawidłowo, a przy akumulatorze podłączone szeregowo między klemę MINUS, a akumulator, pokrętło na mierniku ma być na 10A prądu stałego.

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 28, 2014, 14:24:22 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
Jeżeli masz cały czas 0.15A to dobry akumulator rozładuje w kilkanaście godzin.
chyba motocyklowy. przy takim poborze prądu, aku spokojnie powinien wytrzymać tydzień i jeszcze dać rade odpalić auto.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 28, 2014, 14:50:32 pm »

Offline FSOmr88

  • kk
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 742
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez 1500
Przepnij czerwony przewód na środkowe wejście i przełącz na 200mA
Cytat: Ktoś na forum
Ludzie którzy tworzyli ten samochód powinni zostać pozbawieni polskiego obywatelstwa oraz przymusowo otrzymać białoruskie.

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 28, 2014, 15:53:27 pm »

Offline AdamBawaria

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 13
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Ambulans 1.6 GLI 1997r., Polonez "przejściówka" 1.5 SLE 1990r., Polski Fiat 125p 1500 1976r.
Jeżeli masz cały czas 0.15A to dobry akumulator rozładuje w kilkanaście godzin.
chyba motocyklowy. przy takim poborze prądu, aku spokojnie powinien wytrzymać tydzień i jeszcze dać rade odpalić auto.
Zgadza się, troszkę mnie poniosło.:-) Przy 0.15A wytrzyma ponad tydzień.

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 28, 2014, 17:23:50 pm »

Offline FSOmr88

  • kk
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 742
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez 1500
Do pełnego rozładowania, nam potrzeba jest połowa naładowania co daje 2-3dni. Przy -20 na dworze wystarczy jedna noc i odpalenie zimnego klocka staje się mało pewną rzeczą. Prawidłowy pobór to 0,03A.

W teorii 55Ah powinno wystarczyć na 400h pracy przy prądzie 130mA o ile jest nowy i trzyma dane producenta.
Cytat: Ktoś na forum
Ludzie którzy tworzyli ten samochód powinni zostać pozbawieni polskiego obywatelstwa oraz przymusowo otrzymać białoruskie.

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 28, 2014, 17:51:31 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
oj, ktoś tu ma kłopoty z matematyką. :P aby rozładować 55Ah do zera, prądem 0,15A, potrzeba ponad 2 TYGODNI.
dlatego właśnie napisałem, że po tygodniu jeszcze powinien odpalić.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 28, 2014, 18:12:02 pm »

Offline mateo#1939

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1340
  • Płeć: Mężczyzna
    • C22XE
Przejrzałem bezpieczniki, po wypieciu bezpiecznika od sterownika centralnego zamka odczyt spadł do 0,01 jak dam na 20m i środkowy pin to pokazuje 9,80.  Niepodoba mi aie zamek w drzwiach kierowcy, będę musiał podstawić auto do elekteyka niech wytnie alarm i sprawdzi instalacje centralnego. Przy okazji zostawilem aku pod prostownikiem niech się naładuje.
Cytat: Senn#1869
A to SS-man sie nam pojawil

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 28, 2014, 19:12:33 pm »

Offline FSOmr88

  • kk
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 742
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez 1500
oj, ktoś tu ma kłopoty z matematyką.  aby rozładować 55Ah do zera, prądem 0,15A, potrzeba ponad 2 TYGODNI.

400h podziel przez 24 co daje dokładnie 16dni co jest ponad dwa tygodnie (dwa tygodnie - 14dni) . Przed maturą czy już po?

W praktyce, przy poborze 150mA przy jednorocznym akumulatorze bosha wystarczą dwie noce przy -10 aby nie móc odpalić samochodu.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 28, 2014, 19:14:06 pm wysłana przez FSOmr88 »
Cytat: Ktoś na forum
Ludzie którzy tworzyli ten samochód powinni zostać pozbawieni polskiego obywatelstwa oraz przymusowo otrzymać białoruskie.

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 28, 2014, 19:16:56 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
a co ja napisałem?
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 29, 2014, 20:57:52 pm »

Offline Łukasz_ERW

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 371
  • Płeć: Mężczyzna
No to mateo znalazłeś skoro pobór spadł znacząco. Co do samego pomiaru - dobrze mierzyłeś. Na środku masz mA, po lewej A, jak wyszło 0,01A to jest to przecież to samo co 9,80mA, czyli wszystko się zgadza. Miernik w najgorszym razie może być niezbyt dokładny, ale przecież nie o mega dokładność tu chodzi. Co do rozładowania akumulatora, to nie trzeba go rozładować do zera żeby już nie nadawał się do rozruchu, bo jak zostanie np. z kilkanaście Ah to wątpię by odpalił, zwłaszcza na mrozie, gdzie pojemność aku maleje.

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 30, 2014, 21:24:44 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6139
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Wszyscy jesteście w błędzie :D
Już prostuję:
Akumulator 100% naładowany o pojemności 100Ah (dla uproszczenia rachunków)
Aby PRZESTAŁ ODPALAĆ SAMOCHÓD wystarczy go rozładować do 50% (zbyt mała wartość prądu rozruchowego aby obrócić rozrusznikiem) - czyli do gęstości elektrolitu na poziomie 1.22g/l
Mówimy o temperaturze 20 stopni Celsjusza !
Sprawność akumulatora (zdolność do dostarczenia znamionowego prądu rozruchowego) spada wraz z temperaturą...
Poniżej zależność:
Dla 25 stopni jest to 100% czyli 100Ah
dla 0 stopni jest to około 80% czyli 80Ah
dla -20 stopni jest to około 60% czyli 60Ah.
Przypominam że pojemność akumulatora nie oznacza że akumulator jest w stanie produkować prąd 100A przez godzinę... tylko szczytowo np 600A przez jedną minutę. (w praktyce ponad minuta kręcenia rozrusznikiem wykończy większość akumulatorów) czyli jeśli nasz rozrusznik ma moc około 1.4KW... przy napięciu 12V to jest jakieś 100-120A prądu....
Teoretycznie powinniśmy kręcić rozrusznikiem przez prawie godzinę do całkowitego rozładowania.... dlaczego tak się nie dzieje ?
Otóż.... trzeba sobie znaleźć definicję czym jest "rozładowanie" akumulatora.
W dużym uproszczeniu akumulator rozładowany (w jakimś stopniu) to taki którego zgromadzony ładunek jest mniejszy od nominalnego.
W praktyce : Gdy gęstość elektrolitu jest niższa niż 1,28g/L.
Akumulator GŁĘBOKO ROZŁADOWANY (grozi ryzzykiem trwałego zniszczenia) = 1.19g/L
Akumulator w 50% rozładowany (natychmiastowo i bezapelacyjnie do ładowania na conajmniej 48godzin) - gęstośc elektrolitu między 1,20g/L a 1,25gL
Wszystko powyżej tej wartości jest akceptowalne. (1,28g/L to pełne naładowanie)

Akumulator o pojemności 55Ah...
Przy temperaturze -10 stopni (tak jak teraz) ma sprawność na poziomie 70%.... Czyli.. w praktyce jakieś 40Ah.... A jeśli jego znamionowy prąd rozruchowy to 500A to  w tym przypadku będzie to jakieś 350A....
Jeśli jest rozładowany w 10-20%..... robi się z tego jakieś 200-250A.... czyli POŁOWA ! :)

I teraz tak:
Obciążenie rzędu 150mA (1A = 1000mA) akumulator o pojemności 55Ah wykończy (rozładuje do poziomu ok 50%) w różnym czasie - zależnie od temperatury:
Przy 25 stopniach rozładowanie akumulatora o około 30Ah potrwa jakieś 180-200 godzin. Co daje 10 dni... (zakładając że akumulator jest nowy i w 100% sprawny)
przy 0 stopni rozładowania  o 20Ah (bo tyle wystarczy żeby był w połowie wyssany) - potrwa jakieś 130 godzin !
przy minus 20 stopniach.... około 53 godziny....
I to są dane dla 100% sprawnego nowego akumulatora.
Więc jeśli nasz akumulator jest zużyty choćby w 30%.. albo gęstośc elektrolitu nie przekracza 1.20g/L.... to przy takiej temperaturze jak jest teraz... 150mA potrafi go wyssać w kilka godzin.
Bo to że na akumulatorze miernik pokazuje napięcie 12V.....
To o niczym nie świadczy.... bo najważniejszy jest prąd rozruchowy.
I diodka będzie świecić - radio grać , centralny działać -a rozrusznikiem nie obróci.
Polecam zaopatrzeć się w Aerometr... i sprawdzić w jakim stanie jest Aku.
A 150mA w spoczynku to zdecydowanie za dużo.

Ustaw miernik na 200mA - podłącz szeregowo pod plusową klemę i słupek akumulatora i wyciągaj po kolei bezpieczniki.
Podejrzane elemente:
- Autoalarm
- Radio (albo panel radia)
- Czasowy wyłącznik oświetlenia wnętrza
- lampka w bagażniku

Zużycie prądu w spoczynku nie powinno przekraczać 50mA

« Ostatnia zmiana: Grudzień 30, 2014, 21:33:33 pm wysłana przez Stingerek »

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 30, 2014, 21:46:24 pm »

Offline Dariusz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 450
  • Płeć: Mężczyzna
Stingerek - gdyby był tu klawisz "Lubie to!" to dałbym Ci like  :P a kontynuujac najczesciej centralny zamek,alarm lub nieumyślnie/umyślnie źle podłączone radio (czuwanie i pamięć połączona razem)

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 30, 2014, 22:24:10 pm »

Offline lesor#1973

  • FSO:1993-1996 B1078
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1333
  • Płeć: Mężczyzna
  • Borełło, Carełło, 115c_w_Jesionie
Polecam zaopatrzeć się w Aerometr...
Poważna sprawa.  ]:->

Zakładam literówkę ale na forum technicznym to dość ważne.
Chodziło zapewne o miernik gęstości elektrolitu, aREometr.

Swoją drogą, gęstość elektrolitu nie daje pełnego obrazu stanu akumulatora.

Że tak wtrącę...
Zważcie jegomość – odparł Sanczo Pansa – że to, co tam się ukazuje, to nie żadne olbrzymy, ino wiatraki.

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 30, 2014, 23:51:41 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
Teoretycznie powinniśmy kręcić rozrusznikiem przez prawie godzinę do całkowitego rozładowania.... dlaczego tak się nie dzieje ?
bo tak na prawdę, pobiera więcej prądu, a napięcie spada grubo poniżej 12v. wg. morawskiego rozrusznik z poloneza pobiera 270A. poza tym, nie wiem, czy przypadkiem nie jest podana moc oddawana, a nie pobierana. trochę, bez sensu, ale bardziej by do liczb pasowało.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 31, 2014, 00:24:37 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
dziwne to jest,bo rozrusznik o mocy znamionowej 1.5 kW ,a wyniki proby daja 1.08 kW przy poborze 2.6 kW (bez pradu elektromagnesu 2.2-2.3 kW),
to juz na zwarciu jest lepiej ,bo prad dwa razy wiekszy ,a moment ponad dwa razy wiekszy,

areometr to zabawka, gdzies mam - kupilem, dwa razy uzylem i schowalem tak,ze juz nie pamietam gdzie jest,
swoje AKU sprawdzam na samochodzie i dziel na 3 grupy:
- rozruchowe
- trzymajace napiecie,ale nie krecace ; d sprawdzenia w wolnej chwili
- dawcy olowiu, ktore nie trzymaja napiecia, wiec sie nawet do zasilania oswietlenia na LEDach nie nadaja za bardzo
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: pomiar poboru prądu w stanie spoczynku
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 31, 2014, 17:52:51 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6139
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Cytuj (zaznaczone)
Swoją drogą, gęstość elektrolitu nie daje pełnego obrazu stanu akumulatora.

Że tak wtrącę...
Prawda.
Ale pominąłem oczywistą oczywistość że napięcie w spoczynku i pod obciążeniem też są ważne.
Otóż trafiają mi się czasem akumulatory na reklamację - które napięcie w spoczynku mają wzorowe około 12,3V, gęstość elektrolitu w normie , a po przyłożeniu obciążenia (od 50 do 450A) napięcie spada momentalnie do zera ...
I czasem słychać gotowanie w celach lub nie słychać :)
Tak więc napięcie w spoczynku i pod obciążeniem oraz gęstość elektrolitu - powinny dać bardzo DOBRE info na temat stanu akumualtora (czystość elektrolitu też ma znaczenie ;)

Cytuj (zaznaczone)
Poważna sprawa.  ]:->

Zakładam literówkę ale na forum technicznym to dość ważne.
Nie zgadniesz :) Autokorekta :)


Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...