Autor Wątek: Rajdowy Polonez-budowa J.W.  (Przeczytany 11891 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« dnia: Maj 04, 2015, 15:10:23 pm »

jacek_w

  • Gość
Witam wszystkich forumowiczów. Około dwa lata temu zaplanowałem sobie zbudować Poloneza do sportu na podstawie Borewicza rok 1986 w ładnym stanie. Poldka dostałem od klienta, któremu odświeżyłem Fiata 125. Docelowo w aucie miał się znaleźć silnik od Hondy S2000, czyli raczej miała to być taka zabawka konstruktorska. Postanowiłem więc zawieźć samochód do jednej z podpoznańskich firm która zajmowała się motorsportem. Niestety zdążyłem tylko rozebrać poldka, a majstry tylko obspawali bude, włożyli byle jak silnik, zbudowali customowe mocowanie na sankach polonezowskich, wycieli część tunelu skrzyni i firma zakończyła działalność. Auto odebrałem na obrotnicy. Kolejna firma, która chciała się podjąć budowy zażądała za budowę 500 zł za dzień pracy a projekt na ok 5-6 miesięcy. Bez gwarancji, że auto będzie skręcało prawidłowo, bez lakierowania i składania :P Musiałem zrezygnować z projektu S2000 i silnik sprzedałem. Borka mam teraz na obrotnicy w swoim garażu. Wstawiłem na nowo tunel od skrzyni. Zostaje więc zmuszony wybudować go na podstawie silnika 2,0 DOHC od fiata 132 i zawieszeniu takim jakie się w tamtych czasach montowało. Za kilkanaście dni auto trafia na zbudowanie klatki bezpieczeństwa z homologacją. Blacharsko oraz lakierniczo temat ogarnę sam, gdyż zajmuje się tym na codzień. Pozostaje pytanie jaki najlepiej włożyć silnik z gamy DOHC(dostępność silników od Lanci, Fiata Tipo, Tempry), ponieważ o podwójnych gaźnikach można jedynie pomarzyć-brak dostępności, a jak już są to cena z dupy wzięta. Skrzynia pasuje od poldka ale czy jest to rozsądny wybór? Colotti to marzenie chyba ściętej głowy. Macie jakieś ciekawe sugestie?

Kilka fot jak to wygląda:







« Ostatnia zmiana: Maj 04, 2015, 15:17:26 pm wysłana przez jacek_w »

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 04, 2015, 15:27:16 pm »

Offline wawrzyniec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN C+ 2.0 DOHC 1998
Po raz kolejny czytam podobną historie: firma bierze się za swapa i kończy w 1/4 drogi. Nie potrafię tego zrozumieć ;/ Myślę że warto podawać nazwy takich niesolidnych firm by przestrzec innych.
- To jesteś fanem polsko - włosko - koreańskiej motoryzacji

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 04, 2015, 15:36:50 pm »

jacek_w

  • Gość

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 04, 2015, 16:25:51 pm »

Offline sova

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 679
  • Płeć: Mężczyzna
  • wychowany na tylnym napędzie
    • PN Coupe--> home made
Musiałem zrezygnować z projektu S2000 i silnik sprzedałem
Szkoda że nie poszukałeś kogoś solidniejszego nadal pod prożekt S2000, mogłeś podpytać u Walezego, bo już to montował do Fiata 131. A tak ładujesz się w starego dohca, którego obsługa w przypadku intensywnego użytkowania będzie o wiele droższa niż tej hondy. Zresztą Walezy dlatego wstawił S2000 bo z dohcem nie mógł ukończyć  żadnego rajdu, bo ciągle coś wybuchało.

Kolejna firma, która chciała się podjąć budowy zażądała za budowę 500 zł za dzień pracy a projekt na ok 5-6 miesięcy.
To już smiech na Sali, co to za naciągacze co liczą  nie za konkretny zakres prac a  liczą za dzień pracy którego nijak Ci nie udokumentują , chyba Cie uznali za szejka :-)
FSO Motoklub Polska---> www.fsomoto.xip.pl
Mercedes C180 Esprit kombi
Historia mojego PN 1,4 Coupe zaczyna się tu ->www.fsomoto.xip.pl/forum/viewtopic.php?t=1143&postdays=0&postorder=asc&start=360

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 04, 2015, 17:12:01 pm »

Offline Leonek1321

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1116
Zresztą Walezy dlatego wstawił S2000 bo z dohcem nie mógł ukończyć  żadnego rajdu, bo ciągle coś wybuchało.
bo tam ze zwykłego dohc zostało mniej niż u ciebie z caro ;P
grzebanie z dohc to imo debilizm jezeli chcesz faktycznie powalczyć z czasem, ma sens tylko jezeli na imprezach wymagana jest zgodność z homologacją, wsadzanie f20 to tez był strzał w kolano bo k20 to dużo skok na przód ;)
Polonez 93/97 r 2.0 DOHC - był...
powoli do przodu AQVR ;)

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 04, 2015, 21:04:01 pm »

Offline elltry

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 215
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kiedyś elltry#683
    • Caro Coupe S2000 / Nissan Juke / Honda MSX / Honda TRX
    • Projekt S2000
Znam temat jak chyba mało kto...
U mnie od pomysłu do wyjazdu (silnik, skrzynia s2000, EMU+strojenie, ukł. paliwowy, zawieszenie gwint D2 racing + ukł. kier. e36, hamulce e46 330, przeróbka podwozia i nadwozia na pseudo coupe, klatka, piaskowanie+cynowanie+malowanie nadwozia, wyposażenie.) zajęła ponad 4 lata i pracowało na to (niestety) 5 firm. Dodam znanych i powszechnie cieszących się nienaganną (ba, wręcz wzorową) opinią. W mojej opinii - czyli kogoś kto sprawdził to na własnej skórze - tylko jedna z nich wywiązała się z umówionych terminów. A koszta - z perspektywy czasu i ogromu prac 500zł za dzień nie jest wcale jakoś relatywnie dużo. Podkreślam relatywnie bo za tydzień pracy takich warsztatów można mieć całkiem przyzwoitego poldka.
Trzeba wiedzieć że takie projekty z zasady są nieopłacalne i dla 99,99% społeczeństwa głupim marnotrawieniem kasy a osoba która ładuje tą kasę jest po prostu głupia.
« Ostatnia zmiana: Maj 04, 2015, 21:06:10 pm wysłana przez elltry »

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 04, 2015, 22:11:44 pm »

jacek_w

  • Gość
Wsadzenie S2000 wiązało się z diametralną przebudową części blacharskich oraz podłogi a nawet był pomysł aby budować rame i nasadzić bude poldka. Także zrezygnowałem, stało się. Może jakimś rozwiązaniem jest wsadzenie takiego DOHCa od Lancii albo Fiata Coupe? A nie bawienie się w gaźnikowce. Borka buduję tylko i wyłącznie do amatorskiego sportu.

Cytuj (zaznaczone)
U mnie od pomysłu do wyjazdu (silnik, skrzynia s2000, EMU+strojenie, ukł. paliwowy, zawieszenie gwint D2 racing + ukł. kier. e36, hamulce e46 330, przeróbka podwozia i nadwozia na pseudo coupe, klatka, piaskowanie+cynowanie+malowanie nadwozia, wyposażenie.) zajęła ponad 4 lata i pracowało na to (niestety) 5 firm

O ja nawet nie pytam o kwote jaką wpompowałeś w swoje Coupe elltry  :d

Bardzo fajnie przygotowany jest pomarańczowy Borek z MP Classic http://www.mpclassic.pl/index.php/pl/galeria-projektow-zrealizowanych-3/17-borewicz

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 04, 2015, 22:32:31 pm »

Offline elltry

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 215
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kiedyś elltry#683
    • Caro Coupe S2000 / Nissan Juke / Honda MSX / Honda TRX
    • Projekt S2000
Firma ta również uczestniczyła w budowie mojego cudaka  :d

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 04, 2015, 22:38:30 pm »

jacek_w

  • Gość
Wiem wiem widziałem foty, przeróbka nadwozia tak mi się coś wydaje? Zadowolony z MP? raczej tam go nie zawiozę bo mam daleko do Częstochowy :P

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 04, 2015, 22:51:15 pm »

Offline elltry

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 215
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kiedyś elltry#683
    • Caro Coupe S2000 / Nissan Juke / Honda MSX / Honda TRX
    • Projekt S2000
Z pracy generalnie tak, z terminów nie. Z kosztów tak średnio.
Ja też mam daleko do Cz-wy i może właśnie dlatego ta terminowość taka a nie inna. Im klient dalej mieszka i nie jest w stanie "kontrolować" na bieżąco tym większy kit można wciskać przez tel... Niestety jest to prawda potwierdzona kilkoma przypadkami.


A wracając do głównego Twojego pytania - najtańszą opcją na sporą moc przy jak najmniejszych kosztach jest pójście w stronę 6cio cylindrowej rzędówki z E36. Części masz w bród, ceny przystępne, opcje rozwoju są zaczynając od chińskich komponentów a kończąc na topowych firmowych rozwiązaniach.
Z silników 4 cylindowych czyli teoretycznie gabarytowo najłatwiejszych do wpasowania do poldka i występujących natywnie jako RWD za dużego wyboru nie masz - prócz f20 z hondy ewentualnie nissan np ca18det czy volvo redblock np b23.
Z 4 cyl. FWD można połączyć stosunkowo łatwo np. saab b204/234+ skrzynia z opla, ford zetec + skrzynia n9. Jednak mimo wszystko koszty większe niż przy bmw.
« Ostatnia zmiana: Maj 04, 2015, 22:57:31 pm wysłana przez elltry »

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 05, 2015, 09:31:50 am »

Offline sova

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 679
  • Płeć: Mężczyzna
  • wychowany na tylnym napędzie
    • PN Coupe--> home made
wsadzanie f20 to tez był strzał w kolano bo k20 to dużo skok na przód
niezbyt rozumiem co masz na myśli
6cio cylindrowej rzędówki z E36
ale to chyba nie najlepsze rozwiązanie ze względu na wagę, przynajmniej w teorii i widząć filmy na YT jak jeżdzą poldki z takim balastem z przodu tak wnioskuję. Chyba lepsze było by 4cylindrowe 1,8 IS, fabrycznie 140km ale rozwojowe. I I nie trzeba modyfikowac budy.

Myślę że jeszcze kilka japońskich zestawów napędowych by się nadawało.

ja osobiście, ze względu na dźwięk który uwielbiam najchętniej władowałbym 5cyl rzędówke audi 2,3 turbo , ale to takie marzenie póki co tylko :-)

« Ostatnia zmiana: Maj 05, 2015, 09:45:59 am wysłana przez sova »
FSO Motoklub Polska---> www.fsomoto.xip.pl
Mercedes C180 Esprit kombi
Historia mojego PN 1,4 Coupe zaczyna się tu ->www.fsomoto.xip.pl/forum/viewtopic.php?t=1143&postdays=0&postorder=asc&start=360

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 05, 2015, 10:31:22 am »

jacek_w

  • Gość
Ja muszę się jeszcze z decyzją przespać parę dni, póki nie zostały podjęte żadne prace lakiernicze :P

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 05, 2015, 11:52:56 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Rovera k nie  proponuje bo o ile włożenie to banał to problem z wyciśnięciem więcej jak 160 km. Chyba że zabawa z 2.0 turbo to mamy 200km na dzieńdobry. Do tego jest o tyle fajny że fabrycznie silnik łączy się ze skrzynią za pomocą flanszy więc nie problem z dopasowaniem skrzyni od jakiegoś RWD. Czy się zmieści - do Fiata wszedł :;.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 05, 2015, 20:00:44 pm »

Offline Leonek1321

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1116
hyba że zabawa z 2.0 turbo to mamy 200km na dzieńdobry. Do tego jest o tyle fajny że fabrycznie silnik łączy się ze skrzynią za pomocą flanszy więc nie problem z dopasowaniem skrzyni od jakiegoś RWD. Czy się zmieści - do Fiata wszedl
i trafenie do klasy z najmocniejszymi autami na dzień dobry ;)
niezbyt rozumiem co masz na myśli
zamiast silnika s2000 można wsadzić lepszy, tańszy i nowyszy silnik z ctr-a ;)
do amatorskiego sportu to wrzuć mu k16 vvc, bedzie szybko, w miare bezboleśnie a te 160 koni na dzień dobry też nie brzmi źle ;)
« Ostatnia zmiana: Maj 05, 2015, 20:06:35 pm wysłana przez Leonek1321 »
Polonez 93/97 r 2.0 DOHC - był...
powoli do przodu AQVR ;)

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 06, 2015, 09:18:18 am »

Offline sova

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 679
  • Płeć: Mężczyzna
  • wychowany na tylnym napędzie
    • PN Coupe--> home made
nowyszy silnik z ctr-a

w sensie że civic type-r? tyle że w s2000 masz to fabrycznie sprzężone ze skrzynią do napędu na tył. a silnik z takiego civica to kolejne rzeźby
FSO Motoklub Polska---> www.fsomoto.xip.pl
Mercedes C180 Esprit kombi
Historia mojego PN 1,4 Coupe zaczyna się tu ->www.fsomoto.xip.pl/forum/viewtopic.php?t=1143&postdays=0&postorder=asc&start=360

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 06, 2015, 12:25:27 pm »

jacek_w

  • Gość
Już mam dosyć tych specmajstrów którzy chcą rzeźbić w borku :D rozcinać i rozpierdolić najłatwiej.. Dzisiaj porozmawiam jeszcze z kolegą specjalistą w sprawach napędowych i coś zdecyduje :D

Potem szkoda czasu na poprawianie po rzeźbiarzach tnących plazmą :D








Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 06, 2015, 19:20:59 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6619
  • Płeć: Mężczyzna
Do rajdówki silnik musi być 4 cylindrowy, bo większy albo popsuje balans, albo trzeba będzie ciąć żeby go cofnąć do kabiny.

Zdecydowanie najlepsza opcja to 1.8K16 VVC z ZRa, dociśnięcie ze 160 do 170KM nie powinno być kosztowne, i pewnie uda się na ITB, to będzie już tyle ile miał 2000 Rally i w zupełności starczy z krótkim przełożeniem. Pamiętajcie że rajdówka ma przedewszystkim skręcać i trzymać się drogi, oraz powinna być łatwa w obsłudze. K16 ograniczy koszta i trudności do minimum, a moc będzie jak w OBR. Poza tym ten silnik jest po prostu lekki, lżejszy nawet od Fiata.

Zdecydowanie lepsze efekty uzyska jeżeli 170KM pożeni z krótkim mostem, prawdziwą szperą i kłową skrzynią, niż jak będzie się bawił w niewiadomo jaki silnik.

No i dźwięk da się uzyskać odpowiedni

https://youtu.be/_yiiV8QGW3U?t=12m15s
https://youtu.be/epKElRLqOi8?t=2m19s

Colotti to marzenie chyba ściętej głowy. Macie jakieś ciekawe sugestie?

Skrzynia kłowa do Łady VFTS z dzwonem i wałkiem sprzęgłowym Poldrovera. Szperę Colotti albo rzeźbę z innego auta pod most Poloneza można zastąpić mostem rurowym do którego na sztywno przymocujesz dyferencjał z półośkami od BMW albo Nissana z jakimś bardzo krótkim przełożeniem. Taką ramę, najlepiej ze stali chromowo-molibdenowej dla mniejszej masy, możesz przypiąć do resorów, standardowych drążków, i podeprzeć to dodatkowo Panhardem jak w OBR albo Wattem. Będzie to działać jak najzwyklejszy sztywny most, tylko że trochę dziwnie wyglądać, i przy odpowiednim projekcie będzie się bardzo łatwo wymieniać części, bo wszystko będzie na wierzchu.
« Ostatnia zmiana: Maj 07, 2015, 18:14:33 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 06, 2015, 23:33:13 pm »

Offline Leonek1321

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1116
w sensie że civic type-r? tyle że w s2000 masz to fabrycznie sprzężone ze skrzynią do napędu na tył. a silnik z takiego civica to kolejne rzeźby
widziałem przynajmniej 2 mazdy rx8 z tym silnikami wiec chyba aż takiej tragedii nie ma z przystosowaniem ich do rwd ;)
Polonez 93/97 r 2.0 DOHC - był...
powoli do przodu AQVR ;)

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 08, 2015, 10:30:07 am »

Offline sova

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 679
  • Płeć: Mężczyzna
  • wychowany na tylnym napędzie
    • PN Coupe--> home made
Wiadomo ze wszystko się da:) kwestia za ile :-)
FSO Motoklub Polska---> www.fsomoto.xip.pl
Mercedes C180 Esprit kombi
Historia mojego PN 1,4 Coupe zaczyna się tu ->www.fsomoto.xip.pl/forum/viewtopic.php?t=1143&postdays=0&postorder=asc&start=360

Odp: Rajdowy Polonez-budowa J.W.
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 08, 2015, 10:49:47 am »

Offline Leonek1321

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1116
Wiadomo ze wszystko się da:) kwestia za ile :-)
taniej niż zakup kompletu z s2000 ;)
Polonez 93/97 r 2.0 DOHC - był...
powoli do przodu AQVR ;)