Autor Wątek: Ile wytrzyma karoseria poloneza?  (Przeczytany 7529 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« dnia: Sierpień 21, 2016, 16:30:54 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 542
    • polonez 1500 88r.
Tak sobie czytam tematy z projektami. Większość zmienia silnik, zawieszenie, robi samochód na 200KM i więcej. A mnie zastanawia jak to wytrzymuje karoseria? Przecież nawet przy seryjnym silniku potrafią się wyrwać mocowania drążków reakcyjnych. Jak taka i większa moc, a co za tym idzie i moment, wpływa na wytrzymałość karoserii? Bo nie wmówicie mi, że konstrukcja z lat 70(?) trzyma wymiar w każdych warunkach eksploatacji. Przy spokojnej jeździe może i daje sobie jakoś radę, ale co z jazdą po torze?

Uściślając chodzi mi o karoserię typu hatchback, bo głównie na tej bazują projekty.

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 21, 2016, 16:57:16 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3436
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
Znam przypadek przejściówki że rozpadła się po wjechaniu na torowisko.
Ale to był masakrycznie obniżony zawias i kiedyś coś musiało puścić.
Rozumiem zwój, czy dwa , ale jak nie ma amortyzacji buda to wiadomo co się z nią dzieje.
Kiedyś dawno temu ktoś sprzedawał całego poloneza obniżonego , ładnie zrobiony itp ( kodu nie pamiętam ale kolor hmmm taki fajny morski zielony jasny metalic), osoba mi się spodobał, bo napisała konkretnie, obniżony zawias, buda popękana w newralgicznych miejscach.
Są fachowcy co ją wzmacniają właśnie w punktach mocowania zawieszenia itp.
Z doświadczenia wiem że np. Caro buda minusa lepiej trzyma się się lupy, nie słyszy się o wyrywania drążka, pękania pasa itp, z wiadomego powodu.
Po mojemu obspawać newralgiczne punkty nadwozia , nie obniżać do granic możliwości , i nie robić lowridera i siary i wstydu. Lecz ostatnio jest moda jak szczyle na FB obniżają potem płaczą że im buda się rozchodzi na drążkach itp.

FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 21, 2016, 17:13:30 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
w przejściówce podpora skrzyni zahaczyła o torowisko.
generalnie im starsza buda tym sztywniejsza. najpierw w borku usunięto wzmocnienie za kanapą, później w przejściówce zmieniono pas tylny, w caro dość znacznie odchudzono przedni, a w plusie jeszcze bardziej.
konstrukcja tak na prawdę z lat 60, nieco zmodyfikowana w 70, ale porównując do większości zachodnich aut, podobnej wielkości, do lat 80, to polonez jest wręcz pancerny. kiedy moc i moment pognie podłużnice? patrząc po forumowych projektach, na pewno potrzeba dobrze ponad 200km.
żeby jeszcze te nadwozia były zgrzane, jak pan bóg przykazał, to by były całkiem niezłe.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 21, 2016, 17:57:50 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
ale co z jazdą po torze?

Na torze jest w miarę spoko bo równi :p


wyrwać mocowania drążków reakcyjnych


To nie ma związku z silnikiem. Wiesz jak wyglądają te mocowania. Przy każdym hamowaniu i na każdym zakręcie są obciążane.

generalnie im starsza buda tym sztywniejsza. najpierw w borku usunięto wzmocnienie za kanapą, później w przejściówce zmieniono pas tylny, w caro dość znacznie odchudzono przedni, a w plusie jeszcze bardziej.

Przytoczę jeszcze liczbę zmian nadwozia jakie wprowadzał OBR w samochodach rajdowych:

-wzmocnienie zgrzewów spawami punktowymi
-dospawanie ceownika do pasa przedniego po stronie komory silnika i dodanie zastrzałów z podłużnicami
-przykręcane wzmocnienia podłużnic

Jak widać na tym zdjęciu, wzmocnienie prawdopodobnie obejmujące całą podłużnicę, szło pod autem na całej długości.


Mimo to, w warunkach rajdowych nadwozia zużywały się i były wymieniane na nowe.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 21, 2016, 18:00:05 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 21, 2016, 19:58:04 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 542
    • polonez 1500 88r.
Tak, na torze równo, ale w zakręt nie wchodzisz 60km/h tylko 160km/h i obciążenia na karoserii są zupełnie inne.
Wiem jak wyglądają te mocowania, i wiem czemu się wyrywają. Chodziło mi bardziej o to, że ten silnik nie jest jakoś specjalnie dynamiczny i nie zdążysz się rozpędzić a już musisz hamować, więc mają trochę lżejsze życie :).

Robiąc projekt na 200KM i tak trzeba poloneza trochę obniżyć bo ten seryjny prześwit jest masakrycznie duży.

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 21, 2016, 20:02:22 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
eee tam , da się jeździć przy 220km ;)
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 21, 2016, 22:10:20 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 542
    • polonez 1500 88r.
Wiem że się da, chodzi o to żeby po 2-3 latach nie zmieniać budy bo się rozlezie :)

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 21, 2016, 23:39:46 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
moim zdaniem wszystko zależy do czego chcesz samochodu używać - jak do normalnej jazdy to silnik o mocy 300KM myślę że zniesie buda spokojnie, pod warunkiem że nie będzie za ciężki silnik, za twarde zawieszenie oraz nie będzie generował nadmiernych wibracji. O ile dobrze pamiętam to do poloneza wsadzali diesla z argenty ale przez jego ciężar oraz "kulturę pracy" przód się rozłaził właśnie.

W przypadku sportu to inna para kaloszy bo tutaj sztywność budy ma zasadnicze znaczenie - stąd wzmocnienie przedniego pasa, który zresztą spina tak naprawdę cały zawias z przodu - w szarym EFI przyspawaliśmy od strony komory blachę 2-3mm na całej długości , obspawaliśmy mocowania drążków reakcyjnych, owinęliśmy podłużnice z przodu w miejscu mocowania przekładni kierowniczej oraz wspornika blachą 2mm, efekt jest taki że auto na poliuretanach i nowej przekładni kierowniczej słucha kierownicy jak nie polonez.

"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 22, 2016, 01:08:50 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Zgodnie ze sztuką, przy każdym obniżaniu, utwardzaniu zawieszenia nadwozie powinno się mniej lub bardziej wzmocnić, a tu wszyscy oszczędzają na amortyzatorach i żadne auto z przerobionym zawieszeniem, nie osiąga tej sprawności którą powinno.

Powiedzmy sobie szczerze, przerobionych Polonezów w Polsce które nie są niskobudżetowym drutem, jest dosłownie kilka sztuk.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 22, 2016, 17:21:13 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 542
    • polonez 1500 88r.
Powiedzmy sobie szczerze, przerobionych Polonezów w Polsce które nie są niskobudżetowym drutem, jest dosłownie kilka sztuk.
Właśnie dlatego jest ten temat i plany ramy niezależnej :P

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 22, 2016, 23:27:14 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Que? Zrób spawy punktowe, wzmocnienia podłużnic przykręcane, wzmocnij pas przedni i styknie.

Rajdówk się zużywały bo rajdy wtedy miały 3-5 tys km i skakały po szutrze
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 23, 2016, 09:05:22 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
To ja oszalałem... Wszędzie gdzie się da kładę spawy 5/5 (5cm spaw 5cm przerwa). Nawet słupki ponacinałem i zaspawałem w podobny sposób... Mocowania drążków też są spięte dwoma kątownikami wpuszczonymi w pas przedni. Dodatkowo wzmocniona podłużnica przy przekładni kierowniczej i wsporniku. Progi z trucka z blachy 2mm :D.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 23, 2016, 13:09:23 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2606
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
Bocian, to nie szaleństwo. to jest intuicja! to jest umiejętność wyobrażenia sobie występujących w danym miejscu sił i sposobu zapobieżenia ich destrukcyjnemu działaniu.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 23, 2016, 14:54:19 pm »

Offline Leonek1321

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1116
5cm spaw 5cm przer
nie przeginasz trochę ? 5cm ciągiem już może blachę  przegrzać, lepiej to chyba robić po 1 cm w kilku rzutach
Polonez 93/97 r 2.0 DOHC - był...
powoli do przodu AQVR ;)

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 23, 2016, 17:53:14 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 542
    • polonez 1500 88r.
Que? Zrób spawy punktowe, wzmocnienia podłużnic przykręcane, wzmocnij pas przedni i styknie.
Zanim odpowiem zadam pytanie. Jaki jest najmocniejszy, znany polonez?

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 23, 2016, 18:26:12 pm »

Offline Leonek1321

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1116
https://www.youtube.com/watch?v=tNTcmr7r3Tc ten albo  2.9 biturbo, a to i tak tylko dopóki jeden z kolegów z tego forum swego wynalazku nie skończy ;)
a jak chcesz pakować się w rame przestrzenną to nie polecam, przepisy są jeszcze silnie przeciwko, chyba ze to ma być tylko to wtedy ma to duży sens
« Ostatnia zmiana: Sierpień 23, 2016, 18:28:05 pm wysłana przez Leonek1321 »
Polonez 93/97 r 2.0 DOHC - był...
powoli do przodu AQVR ;)

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpień 23, 2016, 19:56:37 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
borewicz nie jestem pewien czy wogule żyje jeszcze, tak samo jak 2.9 biturbo ;) mój ma 220km i jeździ to 2 lata , może teraz po wakacjach w końcu podniesiemy moc do 270km.
Na pewno buduje się na racingforum mega mocny polonez do 1/4 mili więc tam będzie naprawdę grubo

Z ramą przestrzenną najlepiej byłoby to zarejestrować jako SAM za granica i to sprowadzić bo inaczej tego nie bardzo widzę ...
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 23, 2016, 20:24:50 pm »

Offline Leonek1321

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1116
Na pewno buduje się na racingforum mega mocny polonez do 1/4 mili więc tam będzie naprawdę grubo
kolega jest i tu na forum i o nim mówiłem wyżej ;)
Polonez 93/97 r 2.0 DOHC - był...
powoli do przodu AQVR ;)

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 23, 2016, 21:01:23 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 542
    • polonez 1500 88r.
Ja się zastanawiam nad programem 500+ :). Na razie wszystko jest w planach i prędko się raczej nie zacznie

Odp: Ile wytrzyma karoseria poloneza?
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 23, 2016, 21:16:34 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Zanim odpowiem zadam pytanie. Jaki jest najmocniejszy, znany polonez?

Moment obrotowy generowany przez silnik jest zawsze znikomy w porównaniu do tego co wychodzi ze skrzyni, a jeszcze bardziej znikomy w stosunku do tego co jest po przekładni głównej, zaś obciążenie i tak nie może przekroczyć tego co przeniosą opony. Robienie czegoś więcej ponad przygotowanie nadwozia rajdówki mija się z celem, nie sposób wymyślić trudniejsze warunki pracy, a wiadomo że rajdowy Polonez pod względem nadwozia był jednym z najmocniejszych samochodów jakie wtedy istniały.
Trzeba by tam dać chyba z 1000KM zamontować żeby sam silnik uszkodził nadwozie.

jak chcesz pakować się w rame przestrzenną to nie polecam,

Przecież wombat nie mówił o ramie przestrzennej, tylko o ramie niezależnej, więc może chodzi mu o ramę podłużnicową pod nadwoziem- coś w tym rodzaju (subramę) montowało się kiedyś do Mustangów i Firebirdów, ale to dlatego, że gdy amerykańce przeszli na nadwozia w pełni samonośne, były tak wiotkie że łamały się w seryjnych autach. Więc użytkownicy zaczęli przykręcać rury do podłużnic, połączone poprzeczkami. Coś jak to przykręcane wzmocnienie w rajdowych FSO, tylko OBR zamiast rur używał blachy na oko. 1-2mm i pewnie bez poprzeczek dodatkowych, dodatkowe spawy, klatka i ceownik na pasie przednim załatwiały sprawę.

Przy ramie przestrzennej w ogóle nie ma co zajmować się nadwoziem Poloneza, bo obkładanie tego oryginalnymi blachami byłoby tylko zbędnym wzrostem masy.

Na pewno buduje się na racingforum mega mocny polonez do 1/4 mili więc tam będzie naprawdę grubo

Atu które zaczęło się budować 5 lat temu?
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E