Autor Wątek: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV  (Przeczytany 7523 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« dnia: Lipiec 14, 2017, 10:58:29 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4632
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Przeglądając książki natrafiłem na takie ciekawostki:





Pytanie, jak to jest, że nagle stwierdzili, żeby stosować taki sam luz dla zaworów ssących i wydechowych? Znajomemu w zeszłym tygodniu ustawiałem w 125p 155C luz 0,15 dla ssących i 0,20 dla wydechowych, auto przestało klepać aż miło (no, zapewne też dlatego, ze na jednym z zaworów wydechowych był luz 0,8mm), dzisiaj mnie czeka ustawianie u siebie i nie chcę przedobrzyć. Ktoś ustawiał tak mały luz zaworowy, tj. 0,15 dla ssących i wydechowych? Na górze jest podpięty temat, ale tam też jest zalecenie, żeby dla zaworów wydechowych ustawić delikatnie większy luz.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 14, 2017, 11:39:53 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
moze blad w druku i dla wylotowych mialo byc  0.20...0.25 mm ,
bo dla dolotowych jest 0.15mm ,a dla wylotowych 0.20mm w nowszych silnikach
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 14, 2017, 11:50:05 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4632
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Przecież w pierwszym skanie też jest napisane: "(...) zarówno dla dolotowych, jak i wylotowych.". To dwie różne książki, także błąd w druku odpada.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 14, 2017, 11:55:07 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
pierwszego nie czytalem,
zawory wylotowe sa mocniej grzane, wiec powinny miec wiekszy luz,
moze 0.15mm nie podeprze zaworu, ale to twoje ryzyko - jezeli zawor bedzie podparty,to nastapi szybkie wypalenie przylgni
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 14, 2017, 12:02:20 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4632
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Właśnie o tym myślałem. Na wydechowym panuje większa temperatura, więc od zawsze zalecano luz 0 0,05 mm większy na tym zaworze, więc chyba bezpieczniej jest zostać przy luzach 0,15 i 0,20 , lub ustawić zawór wydechowy pomiędzy 0,15 i 0,20. Pewnie ciszej by chodził i nic by się nie stało, fabryka aż tak beztrosko chyba by nie puściła informacji, żeby ludzie ustawiali zbyt mały luz zaworowy i niszczyli silniki, ale może lepiej dla bezpieczeństwa jednak ustawię te 0,20 mm na wydechowym, żeby nie było niespodzianki w drodze nad morze  ;p.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 14, 2017, 20:51:43 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
ja ustawiałem ciasne 0,1 dla ssących i luźne dla wydechowych. silnika nie rozbierałem, żeby stwierdzić, czy przypaliło wydech, czy nie.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 14, 2017, 21:02:09 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4632
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
No to grubo  ;p Choć buszując po forum znalazłem i takie porady, parę osób zalecało to ustawienie z książek powyżej. Patrząc na to, że auto trochę przejechało a poprzedni właściciel niezbyt się przejmował luzami zaworowymi, a więc i klawiatura nie jest pierwszej świeżości, to chyba nic się nie stanie, jak ustawię na 0,15 oba.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 14, 2017, 21:41:03 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Na pewno są powyrabiane koniki, dlatego jak wsadzisz szczelinomierz i ustawisz na 0,1 to w rzeczywistości bedzie 0,2.
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 14, 2017, 22:13:13 pm »

Offline Tomekk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1303
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polskie Fiaty i inne graty
Ustawiaj śmiało na 0,15. To stara szkoła dawnych mechaników i tunerów pokroju Chojnackiego czy Kałuży. Chodzi o to że ustawiając szczelinomierzem listkowym wspomniane 0,20 lub co gorsze 0,25 i tak będziesz miał dobre "pięć setek" do przodu. Po prostu klawiatura prawie zawsze w miejscu styku z trzonkiem zaworu będzie miała wyklepane to miejsce i silnik będzie chodził jak sieczkarnia. Nawet zdjęcie klawiatury i jej przeszlifowanie (a może skończyć się zdjęciem warstwy utwardzonej gdy przecholujesz)  na niewiele się zda bowiem po przejechaniu kilkuset kilometrów to miejsce i tak się wyklepie. Ustawienie na 0,15 już w latach 80. było stosowane przez doświadczonych mechaników, należy tylko pamiętać o częstej kontroli luzu zaworowego (co 10 tys km).  Te duże nastawy typu 0,20 i 0,25 były projektowane na zapas, dla zapominalskich.
Fiat 125p,'71,76, Fiat 132: '78, Fiat Fiat 131:'78, Polonez '80,1500 '86,1500 '89,Polonez 1,6 GLI '96, Fiat 126 Town '99, Audi S8 '16

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 14, 2017, 22:19:31 pm »

Offline Cichy

  • Klasyka nigdy się nie starzeje...
  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 20
  • Płeć: Mężczyzna
  • - wystarczy tylko kilka nowych części :)
    • 1.4 Poldorover
Dokładnie, koniki prawie zawsze sa półokrągłe wiec zwykly szczelinomierz nie ogarnia tematu. Ja uzywalem  w ohv zestawu rodem z UAZa, szczelinomierz nie jest w "listkach" a w "drucikach" wiec pomiar w przypadku fso dokladniejszy.  Zawsze ustawiam zgodnie z biblia Morawieckiego 0,15 0,20

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 14, 2017, 22:25:19 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4632
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
No i teraz jest wszystko jasne - dzięki za odpowiedzi  :] Jutro się zabieram za regulację, może wreszcie przestanie cykać jak szalony, to będę już słyszał tylko panewki. Nie może być tak, że 115C chodzi ciszej na wolnych obrotach od caro.  ]:->

Cichy, da się gdzieś kupić taki szczelinomierz? Ja mam i zawsze używałem tylko listkowego.

No i sprawa, która nie daje mi dalej spokoju: dlaczego zalecany jest identyczny luz dla ssących i wydechowych w nowszych jednostkach, a w starszych jednak większy luz na wydechowych?
« Ostatnia zmiana: Lipiec 14, 2017, 22:36:24 pm wysłana przez daniel22 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 14, 2017, 22:32:18 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
W ostatnich latach produkcji silnika info w  morawskmi zalecało po 0,17 dla ssącego i wydechowego
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 14, 2017, 23:19:25 pm »

Offline Cichy

  • Klasyka nigdy się nie starzeje...
  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 20
  • Płeć: Mężczyzna
  • - wystarczy tylko kilka nowych części :)
    • 1.4 Poldorover
Szczelinomierz do dorwania u ex kierowców pojazdów wojskowych ;)
Ewentualnie monitorowac allegro trzeba...

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 15, 2017, 01:57:15 am »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2593
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
w swoich Ładach ruski zrobił punkt podparcia dla czujnika zegarowego na koniku oraz listwę stalową którą dokręca się do głowicy, po niej porusza się czujnik. bez względu na wyrobienie konika ustawienie luzów jest proste.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 15, 2017, 11:24:44 am »

Offline Cichy

  • Klasyka nigdy się nie starzeje...
  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 20
  • Płeć: Mężczyzna
  • - wystarczy tylko kilka nowych części :)
    • 1.4 Poldorover
...czyli znowu dało się lepiej, ciekawe czy był to licencyjny patent fiata czy modyfikacja inżynierów z za wschodniej granicy. Wydaje mi sie że OHC Lady jest bardziej pokrewne z
silnikami  z rodziny mirafiori pomimo różnic w napędzie rozrządu, sporo nowocześniejsze od naszych konstrukcji.

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 15, 2017, 22:00:08 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4632
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Zawory ustawione na 0,15, wóz znacznie uchichł  :]. No, oprócz walenia panewkami.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 15, 2017, 22:05:38 pm »

Offline Joker

  • Żyj Jakbyś Miał Umrzeć Jutro, Marz Jakbyś Miał Żyć Wiecznie
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 456
  • Płeć: Mężczyzna
  • DRIFTER
    • Drift-borek 1.6 16V
Ja ustawiałem wg książki 0,15 i 0,20 ale koniki były szlifowane
17.07.2011 - Cycu - [']
22.02.2018 - Czaku - [']
"Żyj Jakbyś Miał Umrzeć Jutro, Marz Jakbyś Miał Życ Wiecznie"
http://www.youtube.com/user/jokerfso/videos
http://vimeo.com/user5582520/videos

Odp: Luzy zaworowe dla poszczególnych silników OHV
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 17, 2017, 14:03:34 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
luzy podawane w ksiazkach to sa faktyczne luzy,jakie nalezy ustawic, a nie grubosc blaszki szczelinowmierza jaka nalezy zastosowac,
dla wytartych dzwigienek trzeba pomyslec jakiego listka uzyc,
wspomoc sie czujnikiem zegarowym,
alebo usytawic na sluch i wyczucie ręki - co dawno temu z powodzeniem stosowalem w DFie, ktorym jezdzilem (silnik 1.5 AB)

w swoich Ładach ruski zrobił punkt podparcia dla czujnika zegarowego na koniku oraz listwę stalową którą dokręca się do głowicy, po niej porusza się czujnik. bez względu na wyrobienie konika ustawienie luzów jest proste.
przerost formy nad trescia, zwlaszcza w tak dokladnie wykonanym silniku ;p
w silnikach OHC mozliwosc ustawienia luzu to inna bajka, bo najbardziej logiczne rozwiazanie, czyli dzwigienka ze sruba regulacyjna na zaworze, a slizgiem na krzywce pozwala na sprawdzenie luzu szczelinomierzem miedzy slizgiem a krzywka niezaleznie od stopnia zuzycie slizgu i krzwki (poza przypadkami osiagniecia zlomu, czyli powierzchni w ksztalcie dowolnym)
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.