Część druga. Montaż Staga 50 w gaźnikowym polonezie/125p
W związku z brakiem dostępności staga XL pojawiły się problemy - producent olał sprawę mocniej, niż myślałem, a zapas magazynowy szybko się wyczerpał. Zacząłem więc myśleć nad zastąpieniem tego sterownika, ponieważ nie zostawiłem sobie nawet jednej sztuki, a w kolejce stały 4 auta do unowocześnienia instalacji, w tym moja skoda favorit i 125p.
Robiłem próby z bingo-M, i przy zachowaniu zasady - odpalamy zawsze na benzynie i przełączamy na gaz dopiero po wypaleniu benzyny z komory pływakowej, lub odpalamy awaryjnie z gazu mając cierpliwość i trzymając klawisz przełącznika funkcji przez 10 sekund (charakterystyczna cecha bingo) - możemy zastosować ten sterownik. Dla zainteresowanych mogę udostępnić schemat połączeń i montażowy bingo-M do gaźnikowych polonezów i 125p.
W poradniku skupię się jednak na stagu 50/100, który daje znacznie więcej możliwości, i w mojej opinii - jest nawet lepszy od staga XL, ponieważ lepiej są rozwiązane połączenia elektryczne, a sam silnik krokowy jest szybszy, dzięki czemu przy gorszym zestawie parownik-mikser szybciej nadrobi jego niedoskonałości
. Jaką ma przewagę też stag-50? Bez problemu dostaniemy nowy sterownik w sklepie, lub na złomie - były swego czasu bardzo popularne i montowane zdecydowanie częściej, niż prostszy stag XL. Nie miałem problemu z pozyskaniem kilku sterowników na szrotach do zabawy. Są dostępne także nowe wiązki elektryczne w internetowych sklepach. W ten sposób możemy w bardzo tani sposób pozyskać komputer + silnik krokowy, plus nowa wiązka za całe 15zł + wysyłka ze sklepu.
Fot. 1 Kompletna instalacja Stag-50 wraz z gaźnikową centralką i mikserem
Czas na zabawę w elektrykę, czyli przystosowujemy staga-50 do naszego auta.
Stag-50 jest teoretycznie sterownikiem przeznaczonym do samochodów z wtryskiem jednopunktowym, także musimy kilka połączeń przerobić, a z niektórych, nieużywanych - zrezygnować. Fabryczny przełącznik nie sprawdzi się w naszym aucie ze względu na brak opcji "wypalania" benzyny, czyli "zera" na centralce. Z tego względu, aby utrzymać nieco "ducha epoki" LPG z końca lat 90 w Polsce, a także zmieścić dwie funkcje w jednym przełączniku, postanowiłem wykorzystać stare, dwuprzełącznikowe centralki
Fot 2. Centralki lovato przeznaczone do instalacji pierwszej generacji, z funkcją "ssania" gazu.
Zmienimy jednak ich funkcje. Klawisz "ssania" gazowego (z błyskawicą) będzie służył za przełącznik funkcji programu - przejmie pracę przycisku z fabrycznej centralki staga 50, natomiast trójpozycyjny przełącznik faktycznie będzie sterował w ten sposób:
I - jazda na benzynie
0 (pozycja środkowa) - wypalanie benzyny z komory pływakowej
II - Sygnał dla staga 50 - uruchomienie LPG Kiedy mamy już centralkę, wiązkę, komputer i silnik krokowy, możemy się wziąć za przeróbkę. Opiszę, jak zrobiłem to po swojemu. Centralkę bierzemy na stół i wylutowujemy fabryczną płytkę.
Fot. 3 centralka przed przeróbką - fabryczna płytka połączeniowa.
Następnie przerabiamy według poniższego schematu. Wybaczcie tak paskudny opis - poprawki nanosiłem na zdjęciu przełącznika, który miał być przystosowany do bingo, a nie mam już żadnej centralki pod ręką, żeby ją rozebrać i zrobić nowe zdjęcie. Jakby ktoś miał problem ze zrozumieniem połączeń, niech pisze na PW. Najprościej kupić sobie przewód 8-żyłowy i wyprowadzić nową wiązkę z centralki. Tak też zrobiłem u siebie.
Fot. 4 Schemat połączeniowy centralki lovato z wiązką STAG-50
Najprościej kupić sobie przewód 8-żyłowy i wyprowadzić nową wiązkę z centralki. Tak też zrobiłem u siebie.
Fot. 5 Jak już wykonamy przełącznik...
...korzystamy z okrojonego z niepotrzebnych nam połączeń schematu staga - 50:
Fot. 6 Schemat Stag-50
Po wykonaniu wszystkich połączeń pozostaje jedynie montaż w samochodzie... i zestrojenie
. W jaki sposób ustawić program? Najczęściej doświadczalnie, zależnie od puszki dolotu, miksera... ale najczęściej jak na pierwszej stronie. W "borewiczu" z silnikiem 1500, mixerem 23-25 i starą puszką dolotu koniecznie były np. ustawienia 60-100 kroków. W silniku 1.6 z puchą dolotu wraz z rurą ssącą - jak na poprzedniej stronie. W moim fiacie 1300 - gaźnik posiada gardziele odpowiednio 23 i 25mm. Na mikserze 24 i 26 w ogóle nie dało się wystroić auta. Trzeba więc jednak zawsze dobrać zawsze do auta ściśle dopasowany mixer.
Fot. 7 Instalacja Stag-50 w fiacie 125p MR`76 1300. Sterownik został schowany pod deską rozdzielczą.
Ustawienia programu.
W wypadku auta gaźnikowego, aby mieć ustawić opcję odpalania na gazie, musimy ustawić program, dla przykładu, w poniższy sposób. Zazwyczaj musimy ustawić inny dzielnik obrotów, niż faktyczny - w przypadku skody favorit musiałem ustawić np. cewkę na 1 cyl, w fiacie 125p - cewkę na 2 cyl. Przez to program "widzi" obroty np. 2000 zamiast 1000. Dlaczego tak? Ponieważ odczyt obrotów w programie mało nas interesuje, sterownikowi nie robi różnicy, czy widzi 3000, czy 9200 obr/min(maksymalny odczyt obrotów - powyżej nic się nie dzieje, po prostu przestaje liczyć, oraz trochę zwalnia silnik krokowy - wolniej pracuje), za to -
pozwoli nam na uruchomienie samochodu na zimnym silniku, ponieważ wykryje obroty rozrusznika, włączy elektrozawory i otworzy silnik krokowy. Bez czekania, przymusowego odpalania na benzynie. Przydatna opcja w lecie
Ustawienie dzielnika zależy od auta - np. program "widzi" obroty rozrusznika w 125p już przy ustawieniu cewka na 2 cyl, w skodzie favorit - dopiero, jak akumulator jest dobrze naładowany i kręci sprawnie. Jak ktoś ma idealnie dobrany mikser i parownik, i za najważniejszą uznaje zawsze działającą opcję odpalania na gazie, a nie chce montować dodatkowego włącznika "ssania" do elektrozaworów - polecam ustawić cewkę na 1 cyl.
Fot. 8 Przykładowe ustawienia wystrojonej instalacji dla 125p 1300 w programie stag-50.
No i to by było chyba na tyle... Pozostałe połączenia (sonda lambda itd) - analogicznie jak w 1 części poradnika. Powodzenia w samodzielnym zastąpieniu śruby i wystrojeniu instalacji
. Jeszcze na koniec film z przykładowymi odczytami, i dynamiką gaźnikowej skody favorit 135L na stagu-50. W razie pytań - śmiało zadawajcie je w temacie.
Skoda favorit 135L - praca na sterowniku 2 generacji Stag-50 - przyśpieszenie 0-100km/h: https://youtu.be/wI1WLvtlAY4
Polski fiat 125p 1300 - praca na sterowniku Stag-50, jazda ze stałą prędkością po drodze szybkiego ruchu+próby przyśpieszenia i zachowania sterownika po nagłym naciśnięciu pedału gazu: https://youtu.be/bSoMgovWWME
Uzupełniona wersja .doc poradnika: https://www104.zippyshare.com/v/lKrEO1kG/file.html