Autor Wątek: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU  (Przeczytany 2998 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« dnia: Sierpień 31, 2020, 10:48:30 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3142
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kombi 1,8 16V
Sprawa jest następująca, chciałbym przerobić trochę sterowanie wentylatorem chłodnicy w swoim Atu, ponieważ przy mojej obecnej chłodnicy (od OHV) auto potrafi się przegrzewać. Z tego co wiem MEMS 1.9 ma już możliwość sterowania wentylatorem chłodnicy. Pytanie jak się do tego zabrać? Z rozpiski wyjść z komputera wynika, że do sterowania wentylatorami wykorzystywane są 2 piny 6 i 26. W Roverze jest do tego wykorzystywany zespół przekaźników taki jak te od paliwa, czy to jest dokładnie to samo? Które piny w małej wtyczce zespołu przekaźników są wykorzystywane przez ECU do sterowania wentylatorami?

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 31, 2020, 11:36:11 am »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2902
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Przekazniki z Rovera sa ciut inaczej sterowane niz w PN 1.4 ale da sie to zrobic. Jak masz schemat to ogarniesz to w 10 minut. Mam gdzies w garazu wiazke od r400 i jak nie zapomne to naoisze co i jak
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 31, 2020, 12:58:42 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4797
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
A nie prościej wstawić włącznik termiczny na niższą temperaturę z szerszym zakresem działania?
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 31, 2020, 14:35:41 pm »

Offline Tomasz#1969

  • Moderator
  • Wiadomości: 3108
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 & N126e '83 & 960'95 & E430'98 & Rexton'02 & Lancia Y'99 1.2 16V
ponieważ przy mojej obecnej chłodnicy (od OHV

A to diesla masz pod maską? Przecież chłodnice miedziane szerokie, pomiędzy OHV a K16 różnią się silnikami wentylatorów jedynie. Jeżeli się grzeje to zacząłbym od zmiany chłodnicy, ewentualnie włącznik termiczny na niższą temp, termostat na niższą temp.
OHV roxx


Cytat: turbonez
Forum nie jest od bicia konia tylko od konstruktywnych komentarzy .

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 31, 2020, 14:47:59 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2148
https://allegro.pl/oferta/regulator-temperatury-termostat-sonda-1100w-ad53-7307886255
wstawisz sobie odpowiednią histerezę i wysterujesz tym oryginalny przekaźnik.

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 31, 2020, 18:34:17 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3795
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Próbujesz naprawiać coś w zupełnie odwrotny sposób niż trzeba. Masz zamulona chłodnice albo i cały układ, a kombinujesz z wentylatorami.
Rover do sterowania wentylatorami ma dodatkowy zespół przekaźników, który jest elementem instalacji nadwozia. Jeden z dwóch pinów, które wymieniłeś to masa do cewki przekaźnika. Albo dodatkowy w wolnym miejscu w skrzynce, albo na oddzielnej podstawce, albo wykorzystać Ori i odłączyć sterowanie bimetalem. Ale ostrzegam, że może być gorzej, bo np Rovery z 2000+ mają próg załączenia wentylatora dosyć wysoko, jakoś ponad 100 stopni.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 31, 2020, 22:07:06 pm »

Offline Michel18

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 80
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro 1.4 94/95
105 bo ostatnio ktoś o tym pisał na forum roverków

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 31, 2020, 22:15:39 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
Ja mam dwudziestoletnią oryginalną miedziankę z FSO, sprawny termostat i nie muszę niczym martwić.

Ale na wypadek awarii czujnika albo urwania kabla, mam drugi wentylator załączany ręcznie z kabiny.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 31, 2020, 22:23:34 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4797
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Jeżeli ma wstawioną chłodnicę od OHV (może mowa o aluminiowej?), domyślam się, że w chłodnicy został fabryczny włącznik termiczny 92-87 stopni. Zależnie od termostatu jaki ma założony, może on załączać wentylator dopiero przy ok. 100 stopniach lub wyżej. Te włączniki mają to do siebie, że po wielu latach pracy i zależnie od stopnia zużycia styków bimetalu/rozkalibrowania termistora potrafią przesunąć próg zadziałania o kilka stopni i z opóźnieniem załączać wentylator chłodnicy. Stąd tyle problemów w starych autach typu polonez, skoda favorit, dodając do tego mniej wydajną chłodnicę i fakt, że temperatura na głowicy będzie inna niż przy włączniku termicznym można się zdziwić, jak wentylator odpali się przy 110 stopniach.

U mnie problem rozwiązał termowłącznik na temperaturę 87-82 stopnie, zarówno w DF i jak i w polonezie z chłodnicą diesla. I montaż takiego, lub nawet 80-85 (dotyczy raczej starych, wąskich chłodnic)  jest raczej najprostsze rozwiązanie problemu. Dużo też zależy od termostatu, bo przy takim z początkowym otwarciem 82 stopnie układ chłodzenia zachowa się inaczej, niż przy termostacie o początkowym otwarciu 88 stopni.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 31, 2020, 22:25:15 pm wysłana przez Daniel22#1984 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 31, 2020, 23:01:51 pm »

Offline Macfly

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1004
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO ATU 1.6 -> 1.4 -> 1.8 GLI 16V 1997, Polski Fiat 125p 1980, Caro 1.4 16V , Fiat 126p ELX 1.2 75 Fire
Nie zamulona chłodnica i zmieniony czujnik . Wywaliłem chłodnicę z Diesla bo przegrzałem swoje 1.4 tak że nadaje się na śmietnik przez to że jest zamulona i nie schładzała silnika ciągle chodziła i trzymała koło 100 stopni jak się jeździło pod górę .  Zamontować termostat 87 stopni  , Czystą i nie zamuloną chłodnicę oraz czujnik od skody VERNET TS6840 . Przy 1.8 i zapieprzaniu do 170 trzyma równe 90 stopni a jadąc do 140 mniej więcej 88 trzyma na postoju wentylator szybko zbija temperaturę i jest spokój. Noi najważniejsza sprawa mimo że masz Calsonica zamontuj sobie zaworek od lublina i zamknij obieg jak nie używasz ogrzewania . Ja u siebie nie mam do tego żadnego niestety nie założonego sterowania i muszę otwierać maskę ale naprawdę to pomaga . Mam to założone u siebie o dziwo im mniejszy obieg wody w silniku tym  szybciej się schładza ;-) . Nie jest to moje widzimisię ale zaobserwowane przez paru użytkowników roverów .
« Ostatnia zmiana: Sierpień 31, 2020, 23:05:22 pm wysłana przez Macfly »
"Wóz ma swoją specyfikę. Żeby ruszyć wrzucasz trójkę, luz to opcja parkowania, wsteczny to dwójka, a gaz to wsteczny. "

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 01, 2020, 08:37:19 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3142
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kombi 1,8 16V
Nie mam problemów z przegrzewaniem się w czasie jazdy, tylko na postoju. Termostat 82*C, w czasie jazdy idealnie trzyma ta temperaturę. Termowłącznik jest 87-82*C, ale biorąc pod uwagę odległość między wyjściem z silnika, a włącznikiem wentylatora robi najmniej 25*C różnicy.

Spróbuję w takim układzie wyciągnąć na krótko połączyć pin 26 z wtyczką od termowłącznika i zobaczę co czy pomoże.

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 01, 2020, 10:47:31 am »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3795
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Nie mam problemów z przegrzewaniem się w czasie jazdy, tylko na postoju. Termostat 82*C, w czasie jazdy idealnie trzyma ta temperaturę. Termowłącznik jest 87-82*C, ale biorąc pod uwagę odległość między wyjściem z silnika, a włącznikiem wentylatora robi najmniej 25*C różnicy.

Spróbuję w takim układzie wyciągnąć na krótko połączyć pin 26 z wtyczką od termowłącznika i zobaczę co czy pomoże.

Tak średnio bym powiedział. Przy sprawnym układzie chłodzenia i nowym włączniku bimetalowym wentylator uruchamia się, gdy na wyjściu z głowicy jest ok. 92-94 stopnie według sterownika.

Próg załączenia 105 stopni raczej nie pomoże.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 01, 2020, 11:04:59 am wysłana przez Multec »
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 01, 2020, 10:59:11 am »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1948
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Jak dla mnie ewidentnie masz uszkodzony termo włącznik w chłodnicy. U siebie mam kontrolkę pracy wentylatora i uruchamia się on praktycznie 1:1 z odczytem na zegarach i ecu. Włącznik w chłodnicy mam 92-87, termostat 82 stopnie.

Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Sterowanie wentylatorem chłodnicy przez ECU
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 02, 2020, 22:33:53 pm »

Offline Macfly

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1004
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO ATU 1.6 -> 1.4 -> 1.8 GLI 16V 1997, Polski Fiat 125p 1980, Caro 1.4 16V , Fiat 126p ELX 1.2 75 Fire
Zamiast kombinować załóż tego Verneta i po sprawie . Nie raz spotkałem się z nowymi czujnikami do poloneza które już były walnięte jako nowe i potrafiły przy 110 stopniach uruchamiać wentylator . Z czujnikami jeśli coś da się od czegoś innego niż polonez założyć to się tak staram bo no jakość zamienników części typowo nazwanych do FSO woła o pomstę do nieba . A jak się tak bardzo boisz pociągnij sobie "Druty" z przekaźnika do przełącznika klawiszowego i włączaj ręcznie wiatrak ;-)
"Wóz ma swoją specyfikę. Żeby ruszyć wrzucasz trójkę, luz to opcja parkowania, wsteczny to dwójka, a gaz to wsteczny. "