rosnie nowa legenda miejska, poprzednia mowila, ze FSO kupilo licencje na produkcje DOHC 1.6, 1.8 i 2.0,
nowa twierdzi, ze byly to SOHC 1.6, 1.8 i 2.0 - "w dokumentach jest napisane wyraznie o SOHC" jak uslyszalem od jednego z uczestnikow/gapiow,
problem w tym, ze nikt chyba dokumentow nie pokazywal, a sama seria SOHC nie posiadala silnika 1995ccm, wiec musieliby go stworzyc wkladajac wal z 2.0 DOHC do tego bloku, a blok wydaje sie mniejszy niz nowsze DOHC,
teoretycznie jest mozliwe cos takiego, ale w praktyce moze sie okazac, ze wal jest za dlugi - zreszta siwy byly pracownik FSO mowil cos o wydluzaniu bloku w dieslu,zeby powiekszyc plaszcz wodny,
ale twierdzil, ze mial ten silnik (SOHC) w PN czy DF i ze po kilku latach zmienil glowice na DOHC, ale splywy oleju sa w innym miejscu i on je wiercil w bloku - to nie jest takie proste i oczywiste, wiec powiedzmy, ze ponad 30lat moze cos w pamieci pomieszac,
fakty sa takie, ze pokazany silnik wyglada jak wersja FWD przystosowana do montazu wzdluznego, a wiec wyglada jak rodzina silnikow 1.1-1.6, ktore zaczynajac od 127 przez Ritmo i UNO dotrwaly do pierwszego Punto (1.6) - ale to raczej nie ta seria,
ten silnik jest wyprodukowany w roku 1980, wyciagniety z fiata 131 podobno z rocznika 1981 i nie byl odosobnionym przypadkiem w tym aucie, tylko seryjnym silnikiem,
ma sporo wpolnego z DOHC, jednak to zaden wyczyn, bo jego poprzednik w 131 jest OHV ,ktory ma takie same wymiary "wewnetrzne" , czyli cylinder 84mm i skok 71.5mm,
w tych samych wymiarach mamy OHV, SOHC i DOHC , ale to nie dziwne, bo DOHC jest rozwinieciem OHV 1.2 , ktore uroslo do 1.3 i skonczylo sie na 1.6,
tymi samymi wymiarami zaczynajac od 1.3 szedl SOHC i nawet DOHC (chociaz powstal jako 1608ccm w 125),
DOHC zatrzymal sie na 2.1 ,a SOHC ...
no wlasnie tu jest problem, bo wszystkie SOHC dostepne w EU koncza sie na 1585ccm (85KM) i tylko w US jest dostepny 1.8 (1756ccm) - ale w innym czasie, nie dziela ze soba linii produkcyjnej ,bo 1.3 i 1.6 nadal sa OHV,
a to przypadkowo jest rok 1978 do 1981, czyli czas w ktorym wprowadzono PN, wiec nie wiem jak mieli nam sprzedac licencje na game silnikow, ktorych sami nie zdazyli wyprodukowac i w kszalcie, ktorym nigdy do produkcji nie trafily,
jezeli faktycznie mialy to byc silniki SOHC i o objetosciach 1.6, 1.8 i 2.0 to musialyby byc oparte na produkowanym bloku od DOHC, bo podejzewam ze 1.8 SOHC na US byl wlasnie tak zrobiony,
a w takim przypadku jakies dostarczone prototypy nie maja nic wspolnego z produkcyjnym silnikiem pokazanym pod brama,
co najwyzej przypomina go z zewnatrz i bez problemu wejdzie pod maske - po prostu latwy swap, a nie zaden swiety grall