Autor Wątek: Czujnik temperatury silnika - parametry kontrolne.  (Przeczytany 1047 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Czujnik temperatury silnika - parametry kontrolne.
« dnia: Wrzesień 09, 2022, 10:10:45 am »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 270
    • Polonez Atu+X20SED Polonez Kombi Polski Fiat 125p
Jakie parametry kontrolne, (rezystancja) ma czujnik temperatury płynu chłodzącego sterujący wskaźnikiem temperatury w liczniku.
Owszem mogę sobie kupić nowy, oryginał lub zamiennik, ale już taki krok zrobiłem, mam kilka sztuk i każdy ma inną rezystancję. Mógłbym też metodą prób i błędów podmieniać czujnik zamontowany w silniku, ale ze względu na jego położenie (X20SED) nie jest to, delikatnie mówiąc, zbyt wygodne...

ps. czujnik w PN jest taki sam jak ten zamontowany np. w PF 125p MR74?

Odp: Czujnik temperatury silnika - parametry kontrolne.
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 09, 2022, 11:53:36 am »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1167
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
A może jakiś opornik z regulacją rezystancji podpiąć przy fabrycznym, następnie jakiś termometr , i rozgrzać silnik do np 80 stopni, mierząc termometrem oczywiście, i następnie tak regulować na regulowanym rezystorze , żeby taką samą temperaturę pokazywał i termometr i na wskazniku na desce była podobna. Następnie zmierzyć sumę rezystancji na czujniku i wtedy powinno wyjść jaka ma być rezystancja oryginalnego.

Odp: Czujnik temperatury silnika - parametry kontrolne.
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 09, 2022, 12:21:38 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
Zasada jest taka, że trzeba go wykalibrować na 90 st C. Robiłem coś takiego w starym citroenie.
Najpierw nowy czujnik podgrzewałem w garnku z termometrem do ok 95 St C potem czekałem aż ostygnie do 90 mierząc rezystancję czujnika.
Potem dorabiałem rezystor o takiej samej rezystancji patrzyłem ile to jest na desce. I teraz opcje są 2 .
Przekładanie wskazówki, jeśli rozrzut nie jest duzy lub wstawianie rezystora dodatkowego do czujnika.
Same czujniki nie są liniowe więc trzeba je kalibrować w najczęściej używanej wartości. Francja elegancja ma jeszcze większy bałagan w czujnikach niż FSO. TAm są kolorowe opaski ;)