Autor Wątek: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu  (Przeczytany 291 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« dnia: Listopad 14, 2024, 08:21:39 am »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 339
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Mam taki problem w Kombi, że nie idzie osiągnąć obrotów silnika przy których jest zaprogramowane odcięcie zapłonu czyli 6000 obr/min. Z prób jakie przeprowadzałem, to na drugim biegu udało się dociągnąć do 5500 obr/min, a na trójce ~5250. Sprężanie jest ok, na każdym cylindrze powyżej 11 bar. Przy dużym obciążeniu występuje spalania stukowe. Obroty biegu jałowego według wskazań obrotomierza to ~1000 obr/min. Dolot, czyli przepustnica i krokowiec czyszczone, tak samo wszystkie dostępne czujniki. Świece wymieniane, kable też. Cewka i czujnik wału podmieniane. Czy to są objawy wytartych krzywek wałka rozrządu, czy czegoś zupełnie innego? Fakt jedna szklanka stuka, ale w dostępnym zakresie obrotów mocy i momentu mu nie brakuje. Zauważyłem jeszcze podczas wymiany paska rozrządu, że znaki na kołach i obudowie jakoś tak niejednoznacznie się pokrywają. Wyglądało to tak, jakby trzeba było koła nieco względem siebie przestawić, ale nie o jeden ząb tylko o pół... Nie ruszałem tego bo i nie miałem na to pomysłu. Samochód normalnie jeździ, ale ta przedwczesna odcinka i podwyższone obroty biegu jałowego cały czas mnie nurtują.

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 14, 2024, 09:10:19 am »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2902
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
A czujnik temperatury silnika ten co daje sygnał na kompa sprawdzałeś?
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 14, 2024, 16:35:42 pm »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1756
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo +1?? KM?? & Fiat Croma 1.9 JTD '09 120 KM - Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - "TurboŁoś"
Zacznijmy od tego, że fabryczny obrotomierz przekłamuje i to dość mocno - w Easyecu odciekę miałem ustawioną na 6200, a fabryczny obrotomierz nie dobijał nawet do 6000 rpm.
Robi łututu na luzie? Podpiąłbym się jeszcze kompem do sterownika i tam odczytał obroty.

zaprogramowane odcięcie zapłonu czyli 6000 obr/min.
Nie no tyle to nie, Gsi ma jak mnie pamięć nie myli na 5800 odcinkę, co jak bardzo mnie irytowało względem pozostałych systemów zasilania.

Zauważyłem jeszcze podczas wymiany paska rozrządu, że znaki na kołach i obudowie jakoś tak niejednoznacznie się pokrywają.
To OHV, tam pół zęba (jak nie więcej) to samo naprężenie paska zabiera.

spalania stukowe
przedwczesna odcinka i podwyższone obroty biegu jałowego
Można posprawdzać lewe powietrze, może mieć za ubogo. Gazownia jest?
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 14, 2024, 18:34:29 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5239
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Cytat: ceva w Dzisiaj o 08:21:39

    Zauważyłem jeszcze podczas wymiany paska rozrządu, że znaki na kołach i obudowie jakoś tak niejednoznacznie się pokrywają.

To OHV, tam pół zęba (jak nie więcej) to samo naprężenie paska zabiera.
No i fajnie, że poruszyłeś ten temat. Sam się na tym przejechałem ostatnio, jak sobie składałem GSI. Niby niema nic prostszego, niż ustawienie rozrządu w ohv, a jednak nic bardziej mylnego. Ustawiłem sobie elegancko "na znaki", poskładałem, odpaliłem go (na tym wózku) no i niby chodzi, ale miał jednak coś, co brzmiało jak jakieś wypadanie zapłonów, trochę jakby nie do końca żwawo wkręcał się na obroty itd. Na wolnych było dokładnie słychać, że nie chodzi idealnie. No i odkręciłem pokrywę na rozrządzie, kręcę wałem i patrze, co się dzieje. A tam niby znaki się pokrywały, ale jako, że pasek nie jest idealnie naprężony (bo niema przecież napinacza) to właśnie w momencie kręcenia wałem, pasek się lekko napręża, koło na wale rusza o te "milimetry" a koło na wałku stoi, w efekcie czego, mamy przestawienie względem znaków o dobre pół ząbka, jak sam piszesz. Dopiero ustawiłem te koła idealnie równo, wsadziłem pomiędzy oba koła kawałek idealnie dociętego kartonu i w takiej pozycji, mozolnie wsadziłem pasek. Pokręciłem kilka razy wałem i obserwowałem znaki, kiedy się pokryją. Wyszło idealnie. Także to nie do końca taka prosta sprawa, bo można się niechcący bujnąć, a te pół zęba, nawet w ohv zrobi różnicę.

Efekt ustawiania "na znaki" bez opanowania naprężenia paska. A niby było dobrze.

Przez to "ugięcie" paska, znaki nie dały rady się zejść przy kręceniu, choć w pozycji do założenia paska, niby było wszystko ok. Dopiero jak go naprężyłem przy zakładaniu, wszystko zaczęło się idealnie zgadzać. Taki mały fabryczny zonk. To było widać dopiero przy dokładnym przyjrzeniu się na koła rozrządu i wsadzenia tam "blokady".
« Ostatnia zmiana: Listopad 14, 2024, 18:37:35 pm wysłana przez Buźka »

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 19, 2024, 01:30:50 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
zakladales ten pasek na aucie, czy poza?
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 19, 2024, 09:07:57 am »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5239
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Poza. Silnik był na wózku. Dlatego pisałem o dokładnym spojrzeniu na znaki od przodu. To niby jest proste, ale można  to zrobić nie do końca dobrze, bo rozjazd jest przez ten pasek  i trzeba na to uważać.

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #6 dnia: Wczoraj o 17:57:50 »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 339
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
A czujnik temperatury silnika ten co daje sygnał na kompa sprawdzałeś?
Jeszcze nie, ale jest w kręgu podejrzeń, bo przy temperaturze otoczenia poniżej 20stC w fazie rozgrzewania auto trochę drętwo idzie.

Robi łututu na luzie?
Na to akurat nie wpadłem, ale jak będę miał furę pod ręką to nie omieszkam sprawdzić.
Gsi ma jak mnie pamięć nie myli na 5800 odcinkę
A jednak nie, i tu ja się pomyliłem, nie 6000 tys/obr a 6500, tak przynajmniej podaje Trzeciak.

Można posprawdzać lewe powietrze, może mieć za ubogo. Gazownia jest?
Już sprawdzałem, przy okazji wymiany uszczelek pod kolektorem i przepustnicą. Na wejścia przewodów podciśnienia też dozowałem zmywacz do hamulców chcąc wywołać podwyższenie obrotów i tym samym znaleźć miejsce ew. nieszczelności, bez skutku. Gazu nie ma.

Zastanawia mnie jeszcze to, że im wyższy bieg tym wcześniej odcina. W rozmowie z fachowcem od wtrysków, zasugerowano mi że przyczyną może być zasilanie pompy paliwa, nie dochodzi pełne napięcie do pompy i jej wydajność spada. Głupio to nie brzmi i sens ma, ale też na razie tego nie sprawdzę. Zostaje mi póki co zbierać wiedzę... 

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #7 dnia: Wczoraj o 18:26:49 »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3795
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Jak nie chce się dokręcać i dzwoni pod obciążeniem to zacząłbym od pomiaru ciśnienia paliwa.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #8 dnia: Wczoraj o 19:18:41 »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1756
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo +1?? KM?? & Fiat Croma 1.9 JTD '09 120 KM - Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - "TurboŁoś"
A jednak nie, i tu ja się pomyliłem, nie 6000 tys/obr a 6500, tak przynajmniej podaje Trzeciak.
A guzik prawda, jakiś błąd musi być w książce. To bardziej pasuje do Abimexa. Nie żebym rzucał słowa na wiatr i chciał robić ferment - w weekend jeździłem Kombi brata i zdecydowanie odcina przed 6k rpm. Identycznie jak na tym filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=7GgnDOFd7Qo
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #9 dnia: Wczoraj o 20:02:44 »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3795
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
5900 ma GSi i niezależnie od typu obrotomierza zawsze tyle pokazywały.
A ewentualny offset na standalone wynika np. z dividera, który powinien być w formie tabeli 2D względem obrotów, jak np. w MaxxECU, a w większości jest to pojedyncza wartość i o ile ustawimy go dobrze w idle czy powiedzmy do 4000rpm to nie jest powiedziane, że wartość będzie prawidłowa dla 6000rpm.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #10 dnia: Wczoraj o 20:18:33 »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1756
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo +1?? KM?? & Fiat Croma 1.9 JTD '09 120 KM - Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - "TurboŁoś"
A ewentualny offset na standalone wynika np. z dividera, który powinien być w formie tabeli 2D względem obrotów,
A to mnie zaskoczyłeś, spodziewałem się że jest to funkcja liniowa i sterownik nie powinien nic mieszać przy poprawnie ustawionym tacho divider tylko dawać impulsy proporcjonalnie do obrotów.
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...