Autor Wątek: O ile skrócić sprężyny  (Przeczytany 373 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

O ile skrócić sprężyny
« dnia: Grudzień 13, 2025, 21:08:03 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1500
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Zamierzam skrócić sprężyny przedniego zawieszenia w moim Polonezie. To szerokie Caro, ale sprzed 1995 roku, więc sprężyny mają średnicę drutu 13,3mm.
Pytania:
1. O ile skróć sprężyny jeśli auto ma być obniżone delikatnie, a nie być betonowozem? Wstępnie myślałem aby uciąć jeden zwój.
2. Czy warto/trzeba zaginać ostatni zwój po ucięciu? W jaki sposób to zrobić? U kowala? :-)
3. Jeśli nie zaginać ostatniego zwoju to część sprężyny która została skrócona powinna być zamontowana do dołu czy do góry? Podejrzewam że dla bezpieczeństwa do góry (do kielicha)...  :]

Odp: O ile skrócić sprężyny
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 13, 2025, 22:18:41 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13978
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
z fabryki nie wyjezdzaly szerokie na sprezynach 13.3, nie ma takiej selekcji, by to utrzymac bez gleby
1. otyle, by uzyskac zadany efekt, zaczynanie od 1 zwoju jest ryzykowne, bo to wyrazne obnizenie
2. nie warto zaginac, bo wymaga to obrobki cieplnej, czyli jest kosztowne i przeszkadza w dopasowaniu sprezyny (przy wielokotnym docinaniu)
3. miejsce ciecia do wahacza, tam jest miejsce, gdzie koniec sie oprze
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: O ile skrócić sprężyny
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 13, 2025, 22:30:57 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1500
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
z fabryki nie wyjezdzaly szerokie na sprezynach 13.3,

I tu się Kolego mylisz, ale też byłem zdziwiony. Niemniej jednak na potwierdzenie tego co napisałem wcześniej mam dwa dowody:

1. Takie sprężyny wyciągnąłem z mojego ww. Caro gdzie na 99% nikt tego przede mną nie robił. Mamy to auto od nowości.
2. Krzysztof Trzeciak - Polonez. Obsługa i naprawa. Wydanie z Caro Plusem na okładce. Storna 38. Jest tam napisane, że sprężyny o średnicy drutu fi14mm byłby montowane dopiero od roku 1995.


2. nie warto zaginac, bo wymaga to obrobki cieplnej, czyli jest kosztowne i przeszkadza w dopasowaniu sprezyny (przy wielokotnym docinaniu)
3. miejsce ciecia do wahacza, tam jest miejsce, gdzie koniec sie oprze
A czy nie lepiej po prostu uciąć np. po 1/3 zwoju z obu storn by zachować przynajmniej jakąś część zagiętego zwoju?
« Ostatnia zmiana: Grudzień 13, 2025, 22:35:40 pm wysłana przez Tales »

Odp: O ile skrócić sprężyny
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 14, 2025, 13:24:29 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6860
  • Płeć: Mężczyzna
Uciętą stroną do dołu, akurat wpasuje się do kształtu wahacza. Nie strzela i nie wypada z mocowania, testowane w warunkach mocno ekstremalnych.

1 Zwój będzie ok, przestanie tak dramatycznie nurkować przy hamowaniu ale będzie wybierać nierówności.
"Dać Januszowi Rovera, to jak dać małpie zegarek."
- David Lloyd George

Odp: O ile skrócić sprężyny
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 14, 2025, 13:39:57 pm »

Offline Damian

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 50
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO POLONEZ 1,4 16v
Podepnę się do tematu. A ile się obniży polonez obcinając 1 zwój? 

Odp: O ile skrócić sprężyny
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 14, 2025, 21:26:02 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2654
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
siądzie na odbojach.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: O ile skrócić sprężyny
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 15, 2025, 09:06:42 am »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1252
Seryjny zwój daje ok 2cm.
Jak sie zetnie dwa to już jest ok 5 i lądujemy na odbojach.
Ciąłem zawsze bez zdejnmowania sprzeżyny i bez zaginania.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: O ile skrócić sprężyny
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 15, 2025, 20:36:19 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1500
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Wiec chyba utnę 1 zwój, ale po połówce z każdej strony aby zachować przyjemniej jakąś część zagiętego zwoju.

Odp: O ile skrócić sprężyny
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 15, 2025, 22:19:59 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13978
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
z fabryki nie wyjezdzaly szerokie na sprezynach 13.3,

I tu się Kolego mylisz, ale też byłem zdziwiony. Niemniej jednak na potwierdzenie tego co napisałem wcześniej mam dwa dowody:

1. Takie sprężyny wyciągnąłem z mojego ww. Caro gdzie na 99% nikt tego przede mną nie robił. Mamy to auto od nowości.
2. Krzysztof Trzeciak - Polonez. Obsługa i naprawa. Wydanie z Caro Plusem na okładce. Storna 38. Jest tam napisane, że sprężyny o średnicy drutu fi14mm byłby montowane dopiero od roku 1995.

jakie masz kolory paskow na tych sprezynach?
nie wiem co pisal Trzeciak, bo nie posiadam jego ksiazek, mam Morawskiego i Kowala (DF), jednak widzialem szerokie Caro na sprezynach 13.3 i wyraznie siedzial na glebie,
widzialem tez wiele rocznikow 1994 daleko im do gleby, w tym roku wyprodukowano i sprzedano rekordowa liczbe PN, bo ponad 70 tys. sztuk, wiec w rezultacie ponad 80 tys. szerokich C jezdziloby na sprezynach 13.3,
byloby to odkrycie cwiercwiecza i jestes pierwszym, ktory cos takiego zglasza,
a wiem na pewno, ze to nie moga byc sprezyny 13.3 z waskiego zawieszenia

2. nie warto zaginac, bo wymaga to obrobki cieplnej, czyli jest kosztowne i przeszkadza w dopasowaniu sprezyny (przy wielokotnym docinaniu)
3. miejsce ciecia do wahacza, tam jest miejsce, gdzie koniec sie oprze
A czy nie lepiej po prostu uciąć np. po 1/3 zwoju z obu storn by zachować przynajmniej jakąś część zagiętego zwoju?
napisz to jeszcze raz, bo nie rozumiem - jak chcesz zachowac zagiety zwoj wycinajac go z obu stron i po co to robic?
przeciez z jednej strony  sprezyna musi przylegac na plasko, bo takie jest gumowe gniazdo w kielichu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.