Autor Wątek: Pomysł na szperę??  (Przeczytany 14685 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #40 dnia: Luty 09, 2006, 21:56:00 pm »

Meggido

  • Gość
Ja opisuję zjawisko rzeczywiste. Twoje informacje mieszcz? się we współczynniku "mi".
Ale nadal nie odpowiedziałe? mi na pytanie. Zupełnie jak nasz niedoszły prezydent Donald Tusk.

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #41 dnia: Luty 09, 2006, 22:02:16 pm »

Meggido

  • Gość
Nie, nie przyznałem. Adhezja mie?ci się we współczynniku "mi", ale nie powierzchnia. Siła tarcia nigdy nie zależy od powierzchni.
I co z tym pytaniem?

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #42 dnia: Luty 09, 2006, 22:08:29 pm »

GeOrGe#411

  • Gość
Z twego punktu widzenia niema samochodu na ?wiecie który uzyskałby przyspieszenie powyżej 1g. A dragster osi?ga 100km/h w ci?gu 0,6s z pewnym uproszczeniem ?rednie przy?pieszenie wyniesie ok. 4,5g

[ Dodano: Czw 09 Lut, 2006 ]
co do tego czy zależy od powierzchni czy nie najlepiej porozmawiaj z prof. Janem Ryszardem D?browskim który jest ekspertem w dziedzinie trybologii jednym z nielicznych w polsce

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #43 dnia: Luty 09, 2006, 22:11:37 pm »

Meggido

  • Gość
Dragstery to inna bajka.

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #44 dnia: Luty 09, 2006, 22:13:22 pm »

GeOrGe#411

  • Gość
jaka inna? Przecież osi?ga takie warto?ci przyspieszeń dzięki współczynnikowi przyczepno?ci, tak czy nie??

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #45 dnia: Luty 09, 2006, 22:17:26 pm »

Meggido

  • Gość
No to teraz proszę o konkrety.

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #46 dnia: Luty 09, 2006, 22:23:16 pm »

GeOrGe#411

  • Gość
no to masz konkrety:
je?li we?niemy przyspieszenie samochodu równe ok. 10ms^2 to uzyska je tylko dzieki współczynnikowi przyczepno?ci ok. 1 ponieważ działa na samochód siła ciężko?ci daj?ca przyspieszenie ok. 10m/s^2. Dragster osi?ga przyspieszenia rzedu 45ms^2 więc współczynik przyczepno?ci jego kół do nawierzchni wynosi ok 4,5 ( przyspieszenie ziemskie sie nie zmienia), tak czy nie??

[ Dodano: Czw 09 Lut, 2006 ]
Poza ty cały czas daje ci konkrety

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #47 dnia: Luty 09, 2006, 22:34:15 pm »

Zak

  • Gość
Ale dragstery maj? ogromn? mase!
I wła?nie mas? wymuszaj? przyczepno?ć!

[ Dodano: 09-02-2006, 22:37 ]
T=μ X N

Gdzie:
T - Siła tarcia
μ – współczynnik tarcia zależny od rodzaju powierzchni stykaj?cych się ciał
N – siła nacisku (N = masa * wsp. grawitacji)

Siła N jest prostopadła do powierzchni styku ciał Wektor sił T ma kierunek zgodny z kierunkiem wektora prędko?ci przesuwu ciał i przeciwny zwrot do wektora prędko?ci.

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #48 dnia: Luty 09, 2006, 22:42:42 pm »

Guciu1801

  • Gość
nie wydaje mi sie, zeby dragstery mialy duza mase, w koncu te takie KONKRETNE dragstery  sa robiione z cienkich rurek i wlokien weglowych. do tego maja jak najmniejszy opor powietrza. Szerokie tylne laki, dla zwiekszenia przyczepnosci. I tutaj mam zonk w rozumowaniu. wiadomo ze tarcie nie zalezy od powierzchni ( wg podanego wyzej wzoru) wiec po co szerokie laki?

[ Dodano: 2006-02-09, 22:43 ]
z reszta to tak samo jak klocki hamulcowe i tarcze. Skoro tarcie nie zalezy od powierzchni, to po co sa klocki takie a nie na przyklad 10 razy mniejsze?

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #49 dnia: Luty 09, 2006, 22:45:03 pm »

Offline Van

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1714
  • Płeć: Mężczyzna
    • LANOS 00 1.4 16v
dragstery olbrzymi? masę??
a czy czasem w tym sporcie nie liczy się by te auta były jak najlżejsze a nie jak najciezsze??
zreszt? znależli?cie sobie temat do rozmowy.
szpera by się w samochodzie przydała nie ma co udawać. wystarczy wilgotna droga i ja moim mam problemy wyatartowac ze skrzyżowania. zwłaszcza na zakrętach bo jedno koło lata jak głupie a drugie nic. i nie można przenie?c mocy i stoję. podczas normalnej jazdy nawet nie bedziecie widzieli rożnicy. ale gdy kto? chce używac auta energicznie to wie ze jest to niezbędne. Na slalomie na czerniewicach były duże problemy by auto na skręcie przy?pieszyło a nie dymiło jednym kołem
fiacik co miał szpere pięknie pokonywał te zakręty bez chmury dymu

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #50 dnia: Luty 10, 2006, 00:17:20 am »

GeOrGe#411

  • Gość
Cytat: "Zak"
Ale dragstery maj? ogromn? mase!
I wła?nie mas? wymuszaj? przyczepno?ć!

[ Dodano: 09-02-2006, 22:37 ]
T=μ X N

Gdzie:
T - Siła tarcia
μ – współczynnik tarcia zależny od rodzaju powierzchni stykaj?cych się ciał
N – siła nacisku (N = masa * wsp. grawitacji)

Siła N jest prostopadła do powierzchni styku ciał Wektor sił T ma kierunek zgodny z kierunkiem wektora prędko?ci przesuwu ciał i przeciwny zwrot do wektora prędko?ci.


Niestety niemasz racji stary. Waga dragstera Top Fuel wacha się w okolicach 1000kg. Gdy przeszedłem z sił stycznej i normalnej na przyspieszenie auta i przyspieszenie ziemskie masa przestała mieć znaczenie.

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #51 dnia: Luty 10, 2006, 00:19:34 am »

Zak

  • Gość
No dobra z t? mas? to troche przegiołem!
Guciu#1801,    To wzór na siłe tarcia!(siła tarcia zależy od rodzaju materiałów które się stykaj?!)
A lacze już co innego!tam licy sie nacisk na każdy cm2

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #52 dnia: Luty 10, 2006, 00:20:40 am »

GeOrGe#411

  • Gość
tu masz specyfikacje jednego z dragsterów top fuel:

http://www.topfuel.ch/Dragster_e.htm

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #53 dnia: Luty 10, 2006, 00:23:56 am »

Zak

  • Gość
GeOrGe#411,  to jak wytłumaczysz prosty fakt: jak obci?rzysz tył polda to niezrobisz już tak łatwo zrywa??
Masa tu żupełnie niema nic do rzeczy?

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #54 dnia: Luty 10, 2006, 08:08:23 am »

Meggido

  • Gość
Szeroko?ć opon i klocków hamulcowych ma znaczenie dla ich zużycia.
Temat zrobił się ciekawy i na pewno wart dogłębnego poznania.

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #55 dnia: Luty 10, 2006, 08:38:45 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
TO BĘDZE TO DZIAŁAĆ CZY NIE  :twisted: .

A tak na powaznie to ciekawa dyskusja wynikła z tego. Teraz szykuję most 4,55 dla mojego roverka więc szpera by się przydała. Szkoda że nie ma dokładniejszych danych o blokadzie z analoga.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #56 dnia: Luty 10, 2006, 09:40:30 am »

GeOrGe#411

  • Gość
Cytat: "Zak"
GeOrGe#411,  to jak wytłumaczysz prosty fakt: jak obci?rzysz tył polda to niezrobisz już tak łatwo zrywa??
Masa tu żupełnie niema nic do rzeczy?


Juz ci tłumacze. Ma znaczenie je?li rozpatrujemy siły. Ja przeszedłem na przyspieszenia a wiadomo że F=m*a, Tak więc dla siły ciężko?ci bedzie wygl?dał tak: G=m*g a dla siły przyspieszaj?cej N=m*a. Rozpatrujemy ten sam samochód dla obu przypadków więc w obu wzorach masa jest taka sama więc można j? skrócić. Id?c dalej siły s? proporcjonalne  do przyspieszeń a masa to tylko pewnego rodzaju współczynnik  

Bocian jak nie spróbujesz to się nie dowiesz ;)

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #57 dnia: Luty 10, 2006, 10:37:35 am »

Zak

  • Gość
GeOrGe#411,
Ale w dragsterach musisz wzi??c pod uwage fakt iż duz? mase zastępuje tam duza siła docisku poprzez duże spoilery zwiększaj?ce teze docisk do podłoża!
Zgadza się?

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #58 dnia: Luty 10, 2006, 10:52:57 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytuj (zaznaczone)
Ale w dragsterach musisz wzi??c pod uwage fakt iż duz? mase zastępuje tam duza siła docisku poprzez duże spoilery zwiększaj?ce teze docisk do podłoża!
Zgadza się?

Ale to chyba dopiero jak się rozpędzi bo nie słyszałem żeby jakikolwiek spojler co? dawał na postoju.

Wiem że jak nie przetestuję to się nie doweim ale z drugiej strony boję się wracać do domu na piechotę więc będzie ciężko. jak pisałem wcze?niej gdyby nie konieczno?ć rozbierania mostu na czę?ci pierwsze żeby wymienić/zdj?ć to bym może kiedy? zaryzykował wiosn?. Specjalnie bym se uropa wzi?ł i pokombinował.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Pomysł na szperę??
« Odpowiedź #59 dnia: Luty 10, 2006, 16:05:20 pm »

GeOrGe#411

  • Gość
Cytat: "Zak"
GeOrGe#411,
Ale w dragsterach musisz wzi??c pod uwage fakt iż duz? mase zastępuje tam duza siła docisku poprzez duże spoilery zwiększaj?ce teze docisk do podłoża!
Zgadza się?


Zgadza się ;) Ale tylko powyżej jakiej? tam prędko?ci, dla samochodów GT jest to ok. 120km/h. Musisz też zauważyć ze zwiększona siła docisku aerodynamicznego jest okupiona większym oporem aerodynamicznym (a zwiększa się on sie według funkcji kwadratowej albo sze?ciennej, nie pamiętam w tej chwili) a co za tym idzie trzeba przyłożyć większ? siłę żeby tak samo rozpędzić pojazd. Więc koło się zamyka