Autor Wątek: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !  (Przeczytany 31910 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #40 dnia: Czerwiec 14, 2007, 10:58:05 am »

kisiel

  • Gość
Cytat: "bruns"
Prawa akustyki są takie że zwiększając średnicę rury powodujemy przesunięcie dźwięku w zakres tonów niskich i o żadnym gwiżdźe mowy być nie może

czyli będziemy mieli coś w stylu basowego odgłosu??  chodzi mi o tłumik Atu... :roll:

Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #41 dnia: Czerwiec 14, 2007, 14:01:38 pm »

Cycu_E30

  • Gość
Cytat: "bruns"
sonda lambda jest wkręcona przed katalizatorem i jeżeli nie jest on wydłubany w srodku lub usunięty  w całości to średnica wylotu ostatniego tłumika nie ma żadnego wpływu na pracę silnika i nie czyni mu żadnej szkody . Pisałem w przenośni o dziurze w tłumiku ,  miałem na myśli wycięcie większego otworu w tylnym deklu tłumika . Nie bardzo się to uda ponieważ rura wewnątrz tłumika  się trzyma tylnego dekielka . Prawa akustyki są takie że zwiększając średnicę rury powodujemy przesunięcie dźwięku w zakres tonów niskich i o żadnym gwiżdźe mowy być nie może . Poza tym kisiel nie pisze o jakie auto mu chodzi , kant czy pold z katem lub bez ?
w takim razie powinien mi palic wiecej?  :lol: koncowówka o srednicy 100mm + calkowicie przelotowy uklad, czyt. bez katalizatora :?:  :lol:

Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #42 dnia: Czerwiec 15, 2007, 22:52:10 pm »

bruns

  • Gość
kisiel dokładnie zwiekszenie średnic to więcej basów . Ta sama zasada jest w kolumnach  głośnikowych . powównaj średnice głośników niskotonowych ze średnio i wysoko tonowymi .

Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #43 dnia: Czerwiec 16, 2007, 23:44:44 pm »

kisiel

  • Gość
no ok.  a jak juz wywalę tą końcówkę to jak wyciąć większy otwór w tłumiku??  i czy ta fabryczna końcówka jest tylko dospawana, czy jest głęboko w tłumiku... :roll:

Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #44 dnia: Czerwiec 17, 2007, 01:18:11 am »

bruns

  • Gość
Van blaszkę zrobiłem i nic nie daje w temacie gwizdu . Blaszka ma wymiary ok. 230 mm długości i 37 mm szer. otwory nawierciłem śr. 4.5 mm dosyć gęsto wszystkie przegięre w jedną stronę . Może otworki nie takie albo trzeba część ich wygiąć w drugą strone aby wtwołać zawirowanie i gwizd .

Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #45 dnia: Czerwiec 17, 2007, 03:22:56 am »

Offline Van

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1713
  • Płeć: Mężczyzna
    • LANOS 00 1.4 16v
hmmm który wymiar to długość??  może przy krótka. tamte miały tak ok 6-8cm. Wiertełkiem drobnym tłuczone. Moze własnie trzeba je troche powyginać w rózne. Własnie w tym sęk, że nie znam dokładnej budowy tego patentu

Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #46 dnia: Czerwiec 17, 2007, 20:56:44 pm »

bruns

  • Gość
przeciez napisałem 230 mm długośc i 37 mm szerokość

[ Dodano: 2007-08-14, 13:01 ]
Witam po dlugiej przerwie ! Jest gwizd ! Gwiżdże jak cholera w całym zakresie obrotów . Wspawałem starą końcówkę tłumika od "gebelsa" VW . Że też mi wcześniej to do głowy nie przyszło tym bardziej że kilka takich końcówek wala się w warsztacie od lat .

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #47 dnia: Listopad 11, 2018, 19:23:01 pm »

Online Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4798
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Mały odkop tematu. Od paru lat usiłuję wydusić gwizd z tłumików FSO, w tym celu montowałem rzemiosło z lat 80 w fiacie, a w polonezie nowy wydech z borka polmo-ostrów, ale gwizdać to nie ma zamiaru za nic...

Kolega Bonifacy z forum kupił 3 dni temu przejściówkę z zamontowanym zestawem drugi tłumik edex, końcowy - coś co wygląda na tłumik z kwasówki, i podczas wyprzedzania na pełnym gazie, powyżej 3,5k obrotów słychać nawet w środku auta piękny gwizd, dokładnie taki, jaki pamiętam z dzieciństwa, który wydawały duże fiaty i polonezy sprzed caro  <spoko> Teorii na temat gwizdu słyszałem mnóstwo, nawet taką, że za ten efekt odpowiadają stare portki (co jest według mnie bzdurą), rzemieślnicze środkowe tłumiki, i wreszcie chyba najwięcej opinii - państwowe tłumiki końcowe z polmo-brodnica. Skoro tutaj efekt został raczej uzyskany bardziej ze "spawaka", niż z tłumika edexu, ciekawi mnie, czy ten efekt jest wynikiem tego, że w tłumiku zapomnieli zamontować/wypaliło się wytłumienie i stąd gwizd, czy to jeszcze może być kwestia innego nawiercenia otworów, czy wykonania państwowych tłumików, które zawierają jakąś subtelną różnicę w konstrukcji względem rzemiosła/innych wytwórni, a na którym być może wzorował się szpec spawający tłumik z poniższych fotek, lub beznadziejna jakość wkładów do tłumików z lat `80 (redaktor motoru w teście akwarium z 1986 roku opisywał, jak tłumik w nowym aucie zaczął gwizdać po przebiegu 5000km).

Jakieś pomysły? Zdjęcia gwiżdżącego zestawu:






« Ostatnia zmiana: Listopad 11, 2018, 19:29:18 pm wysłana przez daniel22 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #48 dnia: Listopad 11, 2018, 20:04:02 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3458
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
Ostatni tłumik  w DF mam z Polmo-Brodnicy, przez ten czas przejechałem chyba z 2500km, niestety nie gwiżdże, a miałem wcześniej rzemiosło lub samoróbkę zrobioną z kaloryfera! i gwizdał jak głupi.
Wsadziłem kiedyś koncówkę z Garbusa był gwizd ale i spadł z mocy.

FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #49 dnia: Listopad 11, 2018, 20:34:34 pm »

Offline Tomekk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1303
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polskie Fiaty i inne graty
Daniel, ja mam niemal identyczny tłumik z fabrycznie ozdobną końcówką jak na przedstawionych zdjęciach w Borewiczu '86. To ten egzemplarz, który kiedyś opisywałem, co jest podejrzanie mocny i zdecydowanie odstaje in plus od innych moich aut.  Gwiżdże jak wściekły i nie ma na nim grama korozji.
Fiat 125p,'71,76, Fiat 132: '78, Fiat Fiat 131:'78, Polonez '80,1500 '86,1500 '89,Polonez 1,6 GLI '96, Fiat 126 Town '99, Audi S8 '16

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #50 dnia: Listopad 11, 2018, 20:55:07 pm »

Offline Fobik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 344
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1,8 16V 1990r.
https://youtu.be/_Mgy89VuZDQ
W latach 94-95 mieliśmy Borka i kupiony był tłumik właśnie z taką polerowaną końcówką na  którym super gwizdał. Na
filmiku poldek brata - producent tłumika Edex, pięknie gwizdał. Zostawiłem go sobie do przejściówki, gdyż blondyn szedł na złom. Po skończeniu tego tłumika przez parę lat wymiany ze 3 tłumików, żaden już nie gwizdał <uoee> Wstawiałem blaszkę z dziurkami,ale denerwowało mnie ćwierkotanie na wolnych obrotach, i w ogóle to już nie było to <blee>
Przejściówka

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #51 dnia: Listopad 11, 2018, 21:45:32 pm »

Online Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4798
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Daniel, ja mam niemal identyczny tłumik z fabrycznie ozdobną końcówką jak na przedstawionych zdjęciach w Borewiczu '86. To ten egzemplarz, który kiedyś opisywałem, co jest podejrzanie mocny i zdecydowanie odstaje in plus od innych moich aut.  Gwiżdże jak wściekły i nie ma na nim grama korozji.

Mógłbyś podesłać link do tematu? Według mnie końcówka ze zdjęć to raczej błyszcząca rura z kwasówki fantazyjnie ucięta, chętnie zobaczę zdjęcie tłumika z Twojego borka, jeśli masz je gdzieś w zasobach  :] Skoro odstaje dynamiką od innych aut, to może jest modzony + zastosowano w nim inne tłumiki (w usprawnieniach poloneza opisywano tłumiki wupex w wariancie "dynamicznym i ekonomicznym", które miały niby poprawiać dynamikę, lub zapewniać mniejsze spalanie).

Fobik, to ciekawe, kto był producentem tych tłumików, o których mówicie, i czy są wykonane z nierdzewki, bo ten w przejściówce kolegi wygląda podejrzanie zbyt dobrze względem reszty wydechu, poza tym wtedy chyba była moda na końcowe wydechy z nierdzewki, dziadek w naszym skradzionym w 2001 roku fiacie też miał tłumik końcowy wykonany jeszcze w Z.A Puławy na zamówienie - ale czy gwizdał, nie pamiętam. Może to jest kwestia braku wypełnienia w tych tłumikach... albo i nie  <mysli> Dźwięk tłumika z Twojego filmu jest identyczny jak w przejściówce Bonifacego, lub jak tutaj:

https://youtu.be/5TREApSR92U?t=3787

https://youtu.be/5TREApSR92U?t=5026

Skoku cenowego nie będzie, bo w sumie nie wiadomo jakie szukać, opinie o gwizdaniu Brodnicy są jak widać podzielone.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #52 dnia: Listopad 11, 2018, 22:06:35 pm »

Offline Tomekk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1303
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polskie Fiaty i inne graty

Skoro odstaje dynamiką od innych aut, to może jest modzony + zastosowano w nim inne tłumiki (w usprawnieniach poloneza opisywano tłumiki wupex w wariancie "dynamicznym i ekonomicznym", które miały niby poprawiać dynamikę, lub zapewniać mniejsze spalanie).


Modzony raczej nie był, ma 16 tys. nalotu, raczej obstawiam egzemplarz z Czwartku oraz wzorową regulację:). Po prostu łatwość przyspieszania oraz rozpędzania do prędkości autostradowej jest dla mnie zawsze zdumiewająca.
Fiat 125p,'71,76, Fiat 132: '78, Fiat Fiat 131:'78, Polonez '80,1500 '86,1500 '89,Polonez 1,6 GLI '96, Fiat 126 Town '99, Audi S8 '16

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #53 dnia: Listopad 11, 2018, 22:17:24 pm »

Offline Majonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 603
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez C+ gli
Chyba nigdy się nie dowiemy, dopóki ktoś nie poświęci gwiżdżącego tłumika i nie zajrzy do środka. W sumie to nie technologia kosmiczna, ot dwa kawałki rury z tyłu i z przodu, walcowata komora i jakieś wytłumienie w środku. Myślę że myk jest z tym ostatnim, po prostu wypala się w losowych miejscach na wylot i czasem w pewnej kombinacji przelatujące spaliny powodują gwizd. Pewnie zależy to też od rodzaju zastosowanego materiału (nie wiem co się konkretnie daje), skoro stare oryginały gwizdały częściej i chętniej.

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #54 dnia: Listopad 11, 2018, 23:09:21 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3458
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
Chyba nigdy się nie dowiemy, dopóki ktoś nie poświęci gwiżdżącego tłumika i nie zajrzy do środka. W sumie to nie technologia kosmiczna, ot dwa kawałki rury z tyłu i z przodu, walcowata komora i jakieś wytłumienie w środku. Myślę że myk jest z tym ostatnim, po prostu wypala się w losowych miejscach na wylot i czasem w pewnej kombinacji przelatujące spaliny powodują gwizd. Pewnie zależy to też od rodzaju zastosowanego materiału (nie wiem co się konkretnie daje), skoro stare oryginały gwizdały częściej i chętniej.

Chyba raczej coś w ten deseń bo im bardziej wyeksploatowane tłumiki ( nie ważne czy rzemiosło -fabryka) to gwizd się pojawiał.
Wychodziło by na to że jak się przepalają to zaczynają wydawać charakterystyczny gwizd. I to pewnie będzie cała przyczyna tajemniczego dzwięku.
FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #55 dnia: Listopad 11, 2018, 23:33:06 pm »

Online Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4798
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Nie do końca, w fiacie miałem skrajnie wyeksploatowany tłumik końcowy (rzemiosło, lata 80), podczas jazdy dosłownie się rozpadł, lecz nie gwizdał. Żeby znaleźć gwiżdżący kupiłem kilka lat temu bardzo słabo wykonane rzemiosło, malowane zwykłą farbą na szaro, wewnętrzna, dziurkowana część rury wyglądała, jakby ktoś nawiercał ją po prostu wiertarką, było widać masę zadziorów (dla porównania tłumiki polmo - ostrów żadnych zadziorów nie mają, otwory są idealnie gładkie) - zrobiłem na nim 10kkm, ale gwizdać nie ma zamiaru podobnie, jak poprzedni  :]

Tłumiki końcowe nie są w sumie drogie, może poświęcę kiedyś te 40zł, rozetnę taki tłumik, wytnę wytłumienie i zaspawam... Pojawi się gwizd = sprawa będzie rozwiązana. Inaczej się chyba faktycznie nie dowiemy.
« Ostatnia zmiana: Listopad 11, 2018, 23:34:46 pm wysłana przez daniel22 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #56 dnia: Listopad 24, 2018, 15:44:20 pm »

Online Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4798
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
No i zacząłem się dzisiaj nudzić, więc poleciałem do sklepu i kupiłem nowy tłumik z Płóciennika do pocięcia. Czas na próbę zrobienia gwiżdżącego tłumika...



Po rozcięciu widać, czym wypełnione wnętrze tłumika - szczelnie wypchane włóknem szklanym.



Sporo tego upchnęli :) :





No i teraz mam dylemat. Migomatu się nie dorobiłem, więc na pospawanie będę musiał czekać aż do poniedziałku, na otwarcie jakiegoś zakładu. Według Inż.Pachonia fabryczny tłumik jako wytłumienie miał watę mineralną, ale oba materiały są raczej niepalne, więc i powinny być trwałe, lecz może wełna w przeciwieństwie do włókna inaczej się wypalała, rozpadała, i tłumik pełen takich latających śmieci zaczynał gwizdać, natomiast włókno jest trwalsze od waty, i nawet skorodowane i mocno zużyte tłumiki współczesnej produkcji nie chcą gwizdać?  <mysli>



Teraz nie wiem, czy wywalić z niego absolutnie wszystko, czy włożyć trochę tego włókna szklanego (jakieś dwie garści), czy kupić trochę waty mineralnej i upchnąć, potem czekać na przepalenie. Najpewniej zacznę od drugiej opcji, jak nie wyjdzie, będę ciął drugi raz... Ciekawe też, jak bardzo wybebeszenie tylko końcowego tłumika wpłynie ujemnie na osiągi.
« Ostatnia zmiana: Listopad 24, 2018, 15:55:11 pm wysłana przez daniel22 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #57 dnia: Listopad 24, 2018, 17:05:47 pm »

Offline Majonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 603
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez C+ gli
I to jest ciekawy temat <spoko> . Ja bym spróbował zrobić to tak jak było w oryginale, czyli też jestem za opcją nr. 2 .

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #58 dnia: Listopad 24, 2018, 17:22:19 pm »

Online Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4798
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Tylko pytanie teraz, jaka to miała być wata, a właściwie wełna? Pod tym pojęciem dwa rodzaje: skalna i szklana. Zawsze mogę też spróbować od pustego tłumika, ale mam wrażenie, że wypalonej wełny tłumik nie wydmuchiwał, a latała ona po puszce i działała jak np. kulka z korka w zwykłym gwizdku.
« Ostatnia zmiana: Listopad 24, 2018, 17:24:46 pm wysłana przez daniel22 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Świzdu-gwizdu z tłumika FSO !
« Odpowiedź #59 dnia: Listopad 24, 2018, 17:30:22 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
zacznij od pustego, rodzaj wygluszenia nie ma znaczenia dla gwizdania,
predzej jego ilosc lub miejsce gdzie sie zahaczy gdy rura przerdzewieje i wykruszy,

ile teraz taki tlumik kosztuje, bo musze pomyslec o powrocie do nigo,a stary gdzies sie zawieruszyl (musialem zmienic,bo puscila rura zaadaptowana z nowszego)
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.