Panowie, myślę że się mylicie. Akumulator im większy tym lepszy. Zaraz wyjaśnię dlaczego.
1) Dziś każdy samochód jest wyposażony w alternator. Alternator ładuje akumulator stałym NAPIĘCIEM. Jest to zakres 13,9-14,5V niezależnie od obciążenia. To akurat jakie napięcie podaje konkretny egz. alternatora uzależnione jest tylko od konkretnego modelu.
2) Prąd ładowania akumulatora zależy od napięcia i impedancji akumulatora. Ponieważ napięcie jest stałe aktualny prąd ładowania zależy od:
a) stopnia naładowania aku - im bardziej wyładowany tym więcej prądu pochłania - co za tym idzie aku naładowany w 90% "zjada" powiedzmy 0,05 pojemności aku (dla aku 50Ah powiedzmy 3-4A). Proces ładowania ostatnich 10% aku jest bardzo powolny.
b) pojemności aku - przy powiedzmy 50% naładowania 2 aku jednego 50Ah a drugiego 100Ah ten pierwszy przy napięciu 14V "zje" 15A a ten drugi 30A
c) typu aku, wieku itp.
3) Z powyższych założeń wynika że większy akumulator zgromadzi więcej energii, a przy sprawnym alternatorze poziom naładowania bedzie ten sam. Oczywiście żaden z aku w samochodzie nigdy nie osiągnie 100% naładowania, chyba że na baaardzo długich trasach.
4) Najlichsze alternatory w polonezach mają 55A wydajności.
Zobaczmy ile zjada przysłowiowy PN przy jeździe w zimie
światła - postojowe, krótke, dmuchawa, układ zapłonowy, radio.
Postojowe: 2x10W z tyłu, 2x5W z przodu, 2x55W z przodu, dmuch 30W, radio 20W silnik 50W razem w przyblizeniu 250W, czyli jakieś 21A.
Czyli zostaje nam 55-21=24A.
5) Te 24A większy aku potrafi lepiej zagospodarować dla siebie - inaczej mówiąc zmusza alternator do większej pracy. Pracy dla naszej spokojnej głowy czy uruchomimy nasz samochód.
6) Każdy akumulator podczas rozruchu traci również moc w sobie - im więcej prądu pobieramy tym więcej jest tracona w aku. Pobierając np. 10A ciągle aku 50Ah da nam z siebie całe 50Ah w ciągu 5h. Ale jesli pobierzemy 200A na skutek strat wewnątrz aku już nie uzyskamy 50Ah, choć powinniśmy czerpać prąd 200A przez 15min. Z tego wynika że większy akumulator może więcej nie tylko dlatego że ma więcej Ah ale tez dlatego że ma mniejszą impedancję i większą wydajność prądową