Autor Wątek: Wpływ tłumików na osiągi auta.  (Przeczytany 39351 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« dnia: Marzec 29, 2008, 17:37:12 pm »

Duch_Dziadka

  • Gość
Dziś przy okazji zabaw pod podwoziem auta postanowiliśmy zaeksperymentować. Dużo jest pisane o tym że zamiast kata tłumik z GLE itp... ale mało jest dowodów co tak na prawdę poprawia osiągi a co szkodzi. Za pomocą G-techa i 2 stoperów mierzyliśmy czasy do 100km/h.
AUTO: Polonez Caro 1.6GLI Abimex 1995r. jeszcze całkowita seria lecz w super kondycji.
OBLATYWACZ: Ja  :D
PALIWO: Benzynka
Czasy podaję uśrednione z mocnym wskazaniem na G-techa:

Seryjny układ wydechowy, wraz z katalizatorem:
16,5s/100km/h

Seryjny układ lecz zamiast katalizatora, puzon z GLE
15,7/100

Pierwszy puzon GLE, przedostatni seria, ostatni "Mugen"
15,0/100 (!!!!!!!!!!!!!!!)

Brak przedniego tłumika, brak przedostatniego tłumika, ostatni "Mugen"
18,5/100 (!!!)

Seryjny układ wydechowy, lecz zamiast katalizatora wspawana rurka:
16,3/100

Jak widać najlepsze efekty daje konfiguracja pierwszego tłumika z GLE (zamiast katalizatora), drugi tłumik seryjny a ostatrni przelotowy. To na prawdę czuć. Najgorsze z najgorszych to "BMW dres style" czyli wypatroszyc cały wydech a wstawić z tyłu "Remusa"  8)  :lol:

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 29, 2008, 18:54:45 pm »

marcij

  • Gość
Ja wprawdzie nie mirzylem , ale bylem zdziwiony jaka jest roznica pomiedzy dziurawym(na wyjsciu z tlumika), a szeczelnym srodkowym tlumikiem. Bo jest odczuwalna, zwlaszcza na wyzszych obrotach , na korzysc szczelnego oczywiscie. Caly uklad seryjny z katem.

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 29, 2008, 20:00:02 pm »

Offline Łukasz!842!

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 609
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO POLONEZ 2000/TC/MPI
    • http://www.fso.ptk.prv.pl
zawsze uważałem że z fabrycznego asortymentu najlepszym systemem jest pucha GLE przedostatni z Caro i ostatni z Borka przelotowy  tylko wtedy obrywamy po uszach  :wink:

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 30, 2008, 00:06:48 am »

e_gregor

  • Gość
A u mnie w poldofordzie różnica w ostatnim tłumiku jest masakryczna. Na borkowym buczał przeraźliwie i trasa 300km była na prawdę męcząca. Jak założyłem końcowy od Caro to zrobiło się ciszej i silnik zacząłem w koncu słyszeć z przodu a nie z tyłu

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 30, 2008, 01:37:58 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Cytat: "Łukasz#842"
Dobrze panie KGB między komorówką a przelotowym nie ma żadnej różnicy w głośności przepraszam za wszystkie pomówienia a tak naprawdę wyje@$# mam na to co o mnie myślisz wielki znawco  :wink:

jest roznica ,bo jest inny dzwiek ,ale w glosnosci to juz nie takie proste ,bo trzeba by porownac dwa swieze uklady i dwa juz zjezdzone
moja przelotowka to juz wlasciwie komorowka sie zrobila i akurat to jest plus tego tlumika ,ze nie czyc zbytnio roznicy
duza roznica byla jak zalozylem dwa przednie nowe tlumiki i wlasnie stary ostatni przelotowy
przez miesiac bylo bardzo cicho ,ale pozniej widac wydmuchal sie pierwszy ,albo dwa pierwsze tlumiki
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 30, 2008, 05:22:20 am »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "Mariusz#1926"
ja twierdze że najmniejszej wartości nie można odrzucić jeśli chodzi o czas bowiem to ona jest najlepszym rezultatem, czyli można śmiało stwierdzić skoro abimex zejdzie na końcowym przelocie o 1.5 sek to GSI powinno dorównać roverkowi

Nie do konca -zauwaz ze odrzucasz wyniki SKRAJNE czyli najlepszy i najgorszy- bo one róznia sie najbardziej od reszty i falszuja pomiar. Zaleznosc jest prosta- im wiecej pomiarów tym srednia bardziej odzwierciedla prawde  :)  Z pomiarów wynika wyraznie ze wywalenie katalizatora daje sporo w starszych silnikach- wbrew temu co sie wszedzie "oficjalnie" pisze. Widac tez ze rozprezenie wydechu poprawia głównie walory akustyczne i samopoczucie kierowcy a nie osiagi samochodu. Mnie ciekawi inna rzecz- jak srednica ukladu wydechowego wplywa na osiagi tzn silnik ten sam, tlumiki te same, zmieniamy tylko srednice rur(wejscia do tlumików tez). Teoretycznie mniejsza srednica zwieksza moment a wieksza moc.
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 30, 2008, 11:23:08 am »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Cytat: "Elwood#1887"
Teoretycznie mniejsza srednica zwieksza moment a wieksza moc.


to nie tylko teoria, ale także praktyka. Im większa średnica rur, tym mniejsze ciśnienie w układzie. Co jak napisałeś daję większą moc (w pewnym stopniu) i przenosi moment do góry lub nieco go uszczupla. I na tym właśnie pic polega, sztuką jest dobranie/obliczenie wydechu i wykonanie go pod konkretną specyfikację silnika.

Pamiętam wątek na www.sierrafan.pl na temat średnic rur układu wydechowego, i z tego co pamiętam, to właśnie jest tak jak napisałem powyżej :wink:
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 30, 2008, 14:12:50 pm »

maras

  • Gość
Konfigurację przelot pierwszy zamiast kata, drugi seria i trzeci przelot stosowałem równiez w roverku, tylko, ze stopniowo. Wydawało mi się, ze wielkiej roznicy nie było, ale jak się przejechałem roverem ze seryjnym wydechem, wtedy stwierdziłem, że jest ogromna. Co do głośności zgodzę si KGB, raczej nie jest głośniej, natomiast dźwięk ma inną barwę, którą uwielbiam :mrgreen:

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 30, 2008, 20:52:10 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2609
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
dynamika gazów to bardzo skomplikowana sprawa. w cylindrze występują zjawiska z pozoru dziwne i niezrozumiałe. zjawisko to nazywa się " bezwładnością gazu ". otóż, w silniku to zjawisko znajduje zastosowanie. tłok ruszając z DMP ( dolny martwy punkt ) nabiera prędkości przez 90 stopni, w tym czasie nadaje spalinom dużą prędkość. po minięciu 90 stopnia zaczyna zwalniać aż do całkowitego zatrzymania w GMP ( górny martwy punkt ), natomiast spaliny, dzięki swej bezwładności podążają w stronę zaworu wydechowego z prędkością jaką tłok nadał im, zanim zaczął zwalniać. w chwili kiedy tłok zaczyna zwalniać w cylindrze powstaje podciśnienie, zaczyna otwierać się zawór ssący i mimo, że tłok porusza się w stronę GMP, do cylindra zaczyna być zasysana świeża mieszanka. spaliny znajdujące cylindrze wysysane są dzięki bezwładności tej części spalin która już znalazła się w układzie wydechowym. dlatego, odczuwamy pozytywną zmiane ( zwiększenie elastyczności silnika ) po wymianie żeliwnego kolektora wydechowego na rurkowy GSI. jego kanały mają mniejszą średnicę a więc spaliny nabierają większej prędkości opuszczając cylinder, wymaga to większej energii przy wydechu ale rekompensowane jest lepszym napełnieniem cylindra świeżą mieszanką. więcej mieszanki daje większą moc.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 30, 2008, 22:23:08 pm »

e_gregor

  • Gość
wrb, zjawiska falowe, dobrze znane elektronikom w dziedzinie wysokiej częstotliwości. Dlatego jak jest kiepski kabel antenowy widać w telewizorze ducha. Po prostu na załamaniach i uszkodzeniach kabla sygnał cofa się, potem odbija się na następnym uszkodzeniu i wraca opóźniony. Dobra koniec OT.

Zauważyłem że furki japońskie z reguły mają węższe końcówki wydechów. Czy jest to spowodowane mniejszą średnicą całego wydechu, po to żeby silniki lepiej się kręciły?

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 31, 2008, 01:22:24 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Cytat: "wrb"
po wymianie żeliwnego kolektora wydechowego na rurkowy GSI. jego kanały mają mniejszą średnicę a więc spaliny nabierają większej prędkości opuszczając cylinder.

czy ty napewno miales obe te kolektory w reku ?
bo moja suwmiarka "mowila" wyraznie ,ze srednica kanalu rurowca jest wieksza niz w zeliwniaku
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 31, 2008, 01:39:11 am »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2609
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
KGB, zmień suwmiarke.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 31, 2008, 04:23:05 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
suwmiarka jest dobra,
nie wiem na jakiej podstawie piszesz o rozmiarach kolektorow ,ale napewno nie na podstawie pomiarow
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 31, 2008, 06:44:53 am »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2609
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
KGB. ja, tamten post przekopiowałem w całości z FSO AK, umieszczony jest w temacie który ma 2482 wyświetlenia i nikt się nie przyczepił, że to nie prawda. sądzisz, że tam się nie znają na tym?
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 31, 2008, 11:41:57 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Cytat: "wrb"
KGB. ja, tamten post przekopiowałem w całości z FSO AK, umieszczony jest w temacie który ma 2482 wyświetlenia i nikt się nie przyczepił, że to nie prawda. sądzisz, że tam się nie znają na tym?

skoro go przekopiowales to ... tak ,sadze ,ze sie nie znaja
zaluje w takim razie ,ze nie zrobilem zdjec kolektorom ,ale zeliwniak lezy w garazu wiec zrobie zdjecia ,rowniez uszczelek pod kolektor

swoja droga to dziwny jestes - na sile bronisz kwestii ,ktorej sam nawet nie sprawdziles  :roll:
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 31, 2008, 14:10:27 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytat: "KGB"
na sile bronisz kwestii ,ktorej sam nawet nie sprawdziles  

A nie pomyślałes że to mogą być jego słowa  :P

A coby nie było OT. To mam teraz:
-kolektor rurowy 4w1
- wydech z rury 55mm do podpory wału dalej 50mm (śr. zew.)
- 2 tłumiki przelotowe (w miejscach oryginalnych w borewiczu) o przelocie 50mm (śr. zew.) i pojemności trochę większej jak końcowy borkowy.


Jak myślicie dużo na tym straci taki roverek. Co do aspektu audio to jest ciszej niż myślałem i dobrze. Część kolegów z sekcji mazowieckiej może się wypowiedzieć.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 04, 2008, 13:51:05 pm »

Offline Pudzian#1942

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 215
  • Tył napęd rządzi :D
    • C+, Omega BFL, Borat TDI XD
No to ładne cudawianki sie dzieją... hehe nie no zartuje, ale chodzi mi po głowie przelotowiec cały ale z tego co wyczytałem to nie warto bedzie... Tak więc wychodze z pytaniem to najlepiej jakiej średnicy kupic rure do wydechu?? Czy lepiej zostac przy serii tylko ze wrzucić tłumniki z caro i z bolka??
Jest C+ 1.6 GLI "97 :D
Full opcja bez skóry, klimy, grzanych foteli.
Opel Omega
B FL 2.5td Caravan
Borat 1.9 TDI

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 18, 2008, 03:10:28 am »

binek

  • Gość
jaki puzon :shock: ktos niech mi pokaze to ew. na allegro :twisted:

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #18 dnia: Kwiecień 18, 2008, 11:10:35 am »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Cytat: "Pudzian_Puławy"
No to ładne cudawianki sie dzieją... hehe nie no zartuje, ale chodzi mi po głowie przelotowiec cały ale z tego co wyczytałem to nie warto bedzie... Tak więc wychodze z pytaniem to najlepiej jakiej średnicy kupic rure do wydechu?? Czy lepiej zostac przy serii tylko ze wrzucić tłumniki z caro i z bolka??


przecież masz już podany w temacie przepis na wydech w ohv :!:
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Wpływ tłumików na osiągi auta.
« Odpowiedź #19 dnia: Kwiecień 18, 2008, 17:30:17 pm »

bodzio82

  • Gość
A ja mam tak: pierwszego brak(rura) srodkowego brak ( rura )a na koncu  WEGA SPORT :mrgreen: i co do moich odczuc w jezdzie to z miejsca slabiej ale od wyzszych obrotow idzie mocnym ogniem no i te strzaly z wydechu :mrgreen: ale chyba najlepiej wlasnie jak pierwsze puszki oryginal bez kata, koncowy jakis sporcik ale chyba najlepiej dedykowany do poldka