Autor Wątek: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.  (Przeczytany 14053 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« dnia: Kwiecień 14, 2010, 14:12:06 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
W tym temacie podzielę się kolejnym doświadczeniem jakie zdobyłem użytkując poldorovera. Jak wszyscy dobrze wiedzą sprzęgło w tym pojeździe jest stanowczo za małe jak na masę i gabaryty auta. W tym tekście pokażę jak zaradzić temu problemowi.

Wiadomo że tarcza i docisk ze sprzęgła 200mm z roverów pasuje na koło zamachowe od poldorovera ale nie pracuje ono całą swoją powierzchnią na tymże kole (nominalnie sprzęgło 190mm). Już taki zabieg znacząco poprawia wytrzymałość tego elementu przekazania napędu ale jest jednak możliwość jeszcze pełniejszego użycia tarczy. Jedyny problem to znaleźć odpowiednie koło zamachowe. Wszystkie koła z rovera przystosowane do tarczy 200mm mają brakujące 4 zęby dla CPWK a w poldoroverze brakuje tylko dwóch. Ale jest jedna możliwość aby zbudować koło pod tarczę 200mm z dwoma brakującymi zębami. Jak to zrobić przedstawiam poniżej.

Do zabiegu potrzebujemy koło zamachowe z poldrovera oraz z rovera pod tarczę 200mm ale z wymiennym wieńcem znacznika CPWK. Wg moich informacji występowały w modelach w okolicach 95 roku.















Jak widać koła różnią się jedynie wspominanym już wieńcem. Całość operacji zatem polega na podmianie tegoż elementu z koła z poldrovera do koła roverowskiego. Należy zrobić to bardzo delikatnie aby nie powyginać czy połamać zębów. Całość montowana jest na wcisk oraz w otworach przelotowych jest tzw jaskółczy ogon który jest rozgięty w celu stabilnego przytwierdzenia wieńca do koła. Przed wyjęciem należy podoginać te "ogonki" i dobrze wymoczyć cały wieniec w oleju lub innej substancji penetrująco-smarującej ponieważ na bank jest przylkejony od pyłu z tarczy sprzęgłowej. Po zamianie zaginamy "ogonki" w celu zamocowania.

Zakładamy tak przygotowane koło zamachowe i możemy się cieszyć wzmocnionym sprzęgłem w swoim poldroverze.

A na koniec rzut oka na same wieńce. Wyglądają delikatnie ale nie ma tragedii. Ostrożne obchodzenie nic im nie zrobi.



Temat sprawdzony i przetestowany w aucie żony więc nie ma strachu że coś nie zadziała. Muszę jeszcze zdobyć drugi taki zestaw do borkostworka...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 16, 2010, 23:33:47 pm »

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1388
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
Hehe, najpierw zone pakuje na mine :) Bociek brawo za przetarcie szlaku, ale z tym ze sprzeglo jest za slabe to sie nie zgodze. Przy 1.4 jest wystarczajace a i przy 1.8 daje rade. Oczywiscie bez specjalnego upalania :)
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 16, 2010, 23:58:55 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
zapomniales jeszcze dodac ,ze polozenie zebow (a razczej brakow) powinno sie zgadzac geometrycznie ,

a tak wogole to chyba prosciej ,szybciej i przyjemniej jest po prostu dospawac dwa brakujace zeby ,
liczba wszystkich punktow pomiarowych jest taka sama ,czyli 36 na obu kolach - tak wynika ze zdjecia
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 17, 2010, 00:02:22 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytat: "Senn#1869"
tym ze sprzeglo jest za slabe to sie nie zgodze. Przy 1.4 jest wystarczajace a i przy 1.8 daje rade. Oczywiscie bez specjalnego upalania :)
Już przywykłem do tego że tylko ja mam problemy ze sprzęgłem...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 17, 2010, 13:07:02 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
200mm to i tak za malo do 1.8 zwlaszcza jak sie lubi pocisnac :?  no ale zobaczymy ile pociagnie ten zestaw  :)
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 17, 2010, 23:11:11 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytat: "KGB"
zapomniales jeszcze dodac ,ze polozenie zebow (a razczej brakow) powinno sie zgadzac geometrycznie ,

a tak wogole to chyba prosciej ,szybciej i przyjemniej jest po prostu dospawac dwa brakujace zeby ,
liczba wszystkich punktow pomiarowych jest taka sama ,czyli 36 na obu kolach - tak wynika ze zdjecia
Dla kogo prościej dla tego prościej. Wg mnie prościej jest przełożyć wianuszek niż kombinować ze spawaniem koła zamachowego. bałbym się co do wyważenia tego po spawaniu. Nię chciałbym oglądać zamachu przelatującego przez przedział pasażerski.

Cytat: "Elwood#1887"
200mm to i tak za malo do 1.8 zwlaszcza jak sie lubi pocisnac :? no ale zobaczymy ile pociagnie ten zestaw :)
Jak narazie testuje się w 1,4. Jak umrze to co mam w 1,8 to zaserwuję sobie taki zestawik. Stwierdzam jedno że sam docisk od 200 to już znacząca poprawa możliwości sprzęgła. Zwykła 190 nie wytryzmała pewnego wyjazdu do warszawy.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 17, 2010, 23:16:00 pm »

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1388
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
Bocian a moj 1.4 przez 70kkm i potem 1.8 przez 20kkm chodzil na 185 i dawal rade. Moze jakis docisk mialem konkretny :)
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 19, 2010, 15:06:09 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Cytat: "Bocian_s#313"
Cytat: "KGB"
zapomniales jeszcze dodac ,ze polozenie zebow (a razczej brakow) powinno sie zgadzac geometrycznie ,

a tak wogole to chyba prosciej ,szybciej i przyjemniej jest po prostu dospawac dwa brakujace zeby ,
liczba wszystkich punktow pomiarowych jest taka sama ,czyli 36 na obu kolach - tak wynika ze zdjecia
Dla kogo prościej dla tego prościej. Wg mnie prościej jest przełożyć wianuszek niż kombinować ze spawaniem koła zamachowego. bałbym się co do wyważenia tego po spawaniu. Nię chciałbym oglądać zamachu przelatującego przez przedział pasażerski.

tak ,
a zakladac kawal innej blachy ,ktora juz tak scislo nie siedzi ,w dodatku pokaleczona srubokretami przy zdejmowaniu i zakladniu to juz sie nie boisz  :lol:  
strach wybiórczy to jest ,
przyspawanie dwóch kawalkow blachy po przeciwleglych stronach ma ci dac niewyrownowazenie ?
nawet jak polowe tych blaszek wyrwiesz z jednej strony to z kolem zamachowym sie nic nie stanie,

najpierw bajdurzycie o jakis innych kolach zamachowych  ,o innej liczbie zebow ,a w koncu sie okazuje ,ze ta roznica to dwa kawaleczki blachy ,ktore mozna zrobic w 10min ,
i jeszcze straszysz innych odpadajaceymi kolami zamachowymi :]
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 19, 2010, 15:25:25 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytat: "Senn#1869"
Bocian a moj 1.4 przez 70kkm i potem 1.8 przez 20kkm chodzil na 185 i dawal rade. Moze jakis docisk mialem konkretny

Szkoda tylko że nie sprawdziliśmy ile tak naprawdę miało to twoje 1,8...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 19, 2010, 23:30:54 pm »

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1388
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
No szkoda, szkoda ale wypierd mial konkret :P Sadze ze seria spokojnie byla.
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 17, 2011, 17:38:19 pm »

Offline myszaradom

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1971
  • Płeć: Mężczyzna
    • Poldorover 1,8
A co myślicie o przetoczeniu koła zamachowego z poldorovera na tarcze pod sprzęgło 200mm?
W sensie zebrać ten "nadlew" (nie wiem jak to nazwać) co pracuje na nim sprzęgło, a następnie całe koło przetoczyć pod tarcze 200mm?
No nie mogę nigdzie dostać tego koła a jest mi na mus potrzebne i tak kombinuje

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 17, 2011, 18:41:34 pm »

Offline gateway

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 256
Ja będę to prawdopodobnie stosował.
Tylko muszę odpalić w końcu ten silnik :)

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 17, 2011, 19:43:32 pm »

Offline Seba OBR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 501
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro (L-205) 1.8 16V
    • OBR Garages
ja bym się tym nie bawił, bo cieńsze koło wiąże się z słabszym sprzęgłem. Musiałbys wtedy dać grubsze okładziny o ten 1mm

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 17, 2011, 20:08:23 pm »

Offline myszaradom

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1971
  • Płeć: Mężczyzna
    • Poldorover 1,8
no ale to wybrać całe koło tak jak by zrobić je na nowo.

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 17, 2011, 21:41:24 pm »

Offline manieko58

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 549
  • Płeć: Mężczyzna
    • ATU + 2.2 16v (c22xe)
też miałem ci to doradzić tak będzie najszybciej. Ja tak będę robił bo mam kumpla tokarza . Musisz zmierzyć ile niżej jest osadzenie docisku od powierzchni gdzie pracuje tarcza, potem wyrównać całe koło na gładko, następnie zrobić podebranie pod docisk o tyle niżej jak było w oryginale. Oczywiście zostawiając pod tarcze 200mm zamiast 190 i tyle. Żadne wywarzanie nie jest  potrzebne .Zrobiłem coś podobnego w fordzie eskorcie bo powierzchnia pracy tarczy była niżej niż osadzenie docisku, a po przetoczeniu docisk siedzi o 0.3mm niżej niż tarcza ( oryginalnie są na jednej wysokości) dlatego żeby mocniej dociskał tarcze i jest gitara. Dobry tokarz zrobi ci to bez większych problemów <spoko>
Atu + było 1.6 ohv
1.4 16v rover
1.6 16v rover
 2.0 16v c20xe opel
jest hybryda opla c22xe

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 18, 2011, 12:14:59 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Ktoś tak robił i daje radę. MI się udało dorwać koło do przekładańca ;).
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 18, 2011, 13:45:52 pm »

Offline myszaradom

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1971
  • Płeć: Mężczyzna
    • Poldorover 1,8
To można w takim razie wymiary koła zamachowego pod tarcze sprzęgła 200mm?

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 18, 2011, 14:50:11 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Sprawa prosta zbierasz materiał tam gdzie pierwotnie opierała się tarcza 190mm. potem o tą samą ilość materiału co zebraliśmy z części środkowej zbieramy wszystko co jest na średnicy większej jak 205 (albo 210) mm.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 19, 2011, 07:13:59 am »

Offline myszaradom

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1971
  • Płeć: Mężczyzna
    • Poldorover 1,8
A docisk podejdzie bez problemu?
A i jeszcze, urwałem podczas wyciągania dwa te takie cycki ustalające docisk, jak ich nie będzie na przyszłość (wszystkich 3) to coś się stanie?

Odp: Pełnowymiarowe sprzęgło 200mm w poldroverze.
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 19, 2011, 10:27:54 am »

Offline Seba OBR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 501
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro (L-205) 1.8 16V
    • OBR Garages
Mysza, docisk podejdzie. to że urwałeś te bolce utrudnia ci tylko ustawienie docisku idealnie na otworach pod śruby. Tak poza tym nie odgrywają one roli w niczym, bo przecież całe sprzegło trzyma się na tych nienormalnych śrubkach torxach 6 (chyba) albo lepszych na klucz 10