Autor Wątek: Kasowanie luzu łożysk kół przednich  (Przeczytany 12038 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« dnia: Listopad 22, 2010, 14:17:47 pm »

Maniac1

  • Gość
Szukam informacji jak powinno się prawidłowo kasować luz łożysk kół przednich. Na stacji diagnostycznej diagnosta zwrócił mi uwagę, że łożyska są niedociągnięte. Właściwie to zwrócił uwagę na łożyska i powiedział, że musi się tym zająć mechanik. Tylko najpierw myślałem, że chodziło o wymianę łożysk, ale jak tak teraz myślę, to wydaje mi się, że wystarczy dociągnięcie łożysk. Mianowicie jak weszliśmy pod auto i maszyna zaczęła ruszać Traczyną na lewo i prawo, to faktycznie koło szło na boki jak szmata. Wróciłem do domu i sobie poruszałem przodem auta na boki i nawet ja - wiedząc już co prawda o łożyskach - zauważyłem, że bije autem cholernie.

Na różnych forach ludzie różnie piszą. Jedni że niektóre łożyska dociąga się z podniesionym kołem, inni że nie. Podobnie w kwestii siły dociągania. Więc proszę was o podanie wszystkich informacji (nie znalazłem w szukajce), jak np. :

1. Czym dociągać (moim zdaniem nawet porządny śrubokręt wystarczy)
2. Czy podnosić auto czy nie (jak mi jeden mechanior w innym aucie robił, to nie podnosił)?
3. Czy w ogóle mogę dociągać takie luzy (na forach ludzie piszą, że spowoduje to rozwalenie łożyska, bo już ma wyrobione tory po tych 200 tyś km)?
4. Czy zostawiać jakiś luz, a jeżeli tak to jaki i jak go sprawdzić (ztcw szarpaniem koła na boki)?

I w ogóle pomóżcie koledzy :)

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 22, 2010, 14:38:11 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Dociągnąć można na czuja lub według książki, pamiętając że w lewym kole jest prawy gwint, a w prawym lewy.
1. Metoda książkowa:
a) ściamy dekielek z piasty,
b) bierzemy do łapy klucz dynamometryczny z odpowiednią nasadką (nie pamiętam rozmiaru),
c) najpierw dokręcamy momentem 10-12, robimy pięć obrotów kołem,
d) luzujemy nakrętkę i dociągamy z momentem 7 Nm,
e) przed "zacięciem" nakrętki (warto dać nową, ale ze starą też mozna to zrobić) sprawdzamy czy kółko kręci się lekko, bez większych oporów.

Generalnie powyższa procedura dotyczy nowych łożysk, ale można pominąć podpunktc) i będzie OK.
Na koniec zakładamy dekielek piasty.

2. Metoda na czuja jest podobna, ale bez uzycia klucza dynamomeytrycznego.
po prostu dociągamy nakrętkę aż koło nie będzie mieć luzu poprzecznego, zacinamy nakrętkę i zakładamy dekielek.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 22, 2010, 14:56:50 pm »

Offline oprawca_1978

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 575
Zauważ, że jak szarpiesz w polonezie koło w płaszczyźnie poziomej - to "łapiesz" wtedy luzy przegubów drążków kierowniczych, a jeśli szarpiesz koło w płaszczyźnie pionowej - to "łapiesz" luzy na sworzniach.
Luz na łożysku najlepiej sprawdzić poruszając koło wzdłuż osi piasty, tj. od siebie i do siebie. Jak on będzie, to na pewno go usłyszysz. Oczywiście rób to po przejechaniu się samochodem, gdy smar w piastach jest już rozgrzany.

Generalnie nie ma jakiegoś złotego środka na kasowanie tych luzów. Dociągaj je tak, by ww. luz nie był wyczuwalny i słyszalny, a zarazem koło, pchnięte jedną ręką, obracało się bez widocznych większych oporów.
Wtedy łożyska nie rozwalą się od nadmiernego luzu i zarazem, nie będzie się piasta grzała bardziej, niż powinna.
Nakrętki kół są jednorazowe i lepiej nie używać ich ponodnie, bo mogą być hece.
Raz na parę lat warto zmienić uszczelniacz piasty, żeby nie ciekł z niej smar i nie leciał syf do łożysk.
Jak Kuba Bogu - tak Bóg Kubańczykom!

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 22, 2010, 15:26:57 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Cytat: "oprawca_1978"
jeśli szarpiesz koło w płaszczyźnie pionowej - to "łapiesz" luzy na sworzniach.

nie prawda ,luzu na sworzniach nie wyczujesz rekami ,
chyba ze masz takie lapy jak pudzian ,a wtedy nie wyczujesz z kolei luzu na lozyskach ,
przy niezbyt silnym ruszaniu kolem w plaszczyznie pionowej doskonale czuc luz,

co do samej regulacji luzu to teraz juz robie to na czuja ,czyli przykrecam nakretke na 10Nm (tak okolo ,zwyklym kluczem i reka) ,a pozniej luzuje 30* i sprawdzam ,czy nie ma wyczuwalnego luzu ,
jezeli nie ma ,to tak zostawiam
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 22, 2010, 22:11:14 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Cytuj (zaznaczone)

nie prawda ,luzu na sworzniach nie wyczujesz rekami ,
chyba ze masz takie lapy jak pudzian

Albo bardzo rozwalone sworznie.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 22, 2010, 23:34:31 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Cytat: "KGB"
przykrecam nakretke na 10Nm (tak okolo ,zwyklym kluczem i reka) ,a pozniej luzuje 30

Taki własnie sposób zaleca książka do Polskiego fiata 125p i ja też taki stosuje. czyli do oporu (lekko) i cofam 30st.
Kiedyś już sobie dokręciłem do oporu i tak zostawiłem, bo łożysko luz miało. Jak mi się zatarło i wypluło całe podczas jazdy to miałem zdziwko :)
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 22, 2010, 23:50:20 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Tą samą taktykę stosowałem - do oporu (wyczywalnego oporu) a potem o 30 stopni...

Nie wiem czy ja robie za dużo kilometrów czy za intensywnie jeżdżę...
Oba łożyska mi teraz wyją po 16 tysiącach km... znowu wymiana- tym razem doj... je mocniej.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 22, 2010, 23:54:04 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Stingerek, Teraz to łożyska .jowe robią po prostu.
Ja już nie kupuje tych w kompletach- to chińszczyzna i badziewie.
Warto kupić jakieś markowe i jest spokoj. Tak samo np. krzyżaki- te komunistyczne nie do zajechania, a ze sklepu to przy zakładaniu się rozpadają.
mi tylne po 10-15 tys lecą, przednie wyją od dawna.
teraz kupuje tylko dobre.
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 22, 2010, 23:57:25 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
No dobra, tylko jakie powiedz ? Bo ja zawsze mowie "łożyska przód poldek" coś tam "dajom" i to się czymie.. 10-15 tysiaków.

A krzyżaki... kupiłem do Suzuki... wyczymały... 500km... i już mi dzwonią tak przy ruszaniu że mało się szyby nie rozlecą.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 23, 2010, 00:03:52 am »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
A ja idę do Pana w sklepie SKF kładę na lade łożyska i mi przynosi. zawsze daje 3 warianty ceny: chińczyk Xzł, polskie/czeskie 3Xzł, SKF/japońskie 5Xzł. Jakośc jest adekwatna do ceny.
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 23, 2010, 00:19:51 am »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Chce taki sklep...

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 23, 2010, 00:23:14 am »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1030
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
Też całkiem niedawno wymieniałem komplecik w jednym przednim kole i dokładnie nawet nie wiem ile przejechałem ale najwyżej kilka tys km i już znowu je słychać. Co jest z tymi łożyskami...
Trzeba zmienić sklep z motoryzacyjnego na taki z łożyskami chyba...
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 23, 2010, 00:27:00 am »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Albo na taki z częściami do ciągników.....

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 23, 2010, 00:28:13 am »

Maniac1

  • Gość
OK, już się trochę zorientowałem w temacie.

Wygląda to tak, że jeżeli łożysko nie było ruszane, to po dociągnięciu i nawet odpuszczeniu bardzo prawdopodobne jest, że zacznie wyć. Stożkowe się lekko odpuszcza, natomiast dwutoczne czy jakoś tak dowala się na maksa, ale to nie w polonezie.

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 23, 2010, 00:44:32 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
chinskie byly jakies 9pln za sztuke (tylko nie pamietam czy cbk087 czy cbk088) ,polskie po 14pln ,
mam miks polsko-czeski (mniejsze cbk087 slowackie czyli czeskie  :P )  ,
poprzednio mi sie jedno slowackie wysypalo w prawym kole ,
ale wytrzymalo conajmniej 90kkm

edit:
radze jednak kontrolowac i regulowac luz lozysk ,to dluzej wytrzymaja,
jak sie dobrze dociagnie ,to nie bedzie wylo ,
ksiazka mowila o sprawdzaniu i ewentualnej regulacji co 10kkm ,
nie ma co robic tego rzadziej niz co 20kkm ,zwlaszcza ,ze wyczuwanie luzu jest wrecz banalne
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 23, 2010, 01:48:02 am »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Dziwne.. bo u mnie zaczęło wyć prawe przednie przy 108kkm.. wymieniłem same łożyska (bez bieżni) lewe było ciche...
mineło jakies 17.5kkm... zaczeły warczeć oba na raz...
I teraz wymienie oba, ale przysięgam na boga :) doje... bie je mocniej, bo coś mi się wydawało że pomimo faktu że luzu nie ma to i tak coś za lekko się kółko kręci. A 30nm.. to wcale nie tak mało.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 23, 2010, 09:57:20 am »

Offline Excalibur#1937

  • Administrator
  • Wiadomości: 1902
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kilka ich było ;)
    • http://www.intermediaservice.pl
Cytat: "Zoltan#1930"
A ja idę do Pana w sklepie SKF kładę na lade łożyska i mi przynosi. zawsze daje 3 warianty ceny: chińczyk Xzł, polskie/czeskie 3Xzł, SKF/japońskie 5Xzł. Jakośc jest adekwatna do ceny.

Prośba w takim razie o zorietnowanie się w cenach. Czy w razie czego można zrobić u Cię większe zamówienie? U mnie w okolicy również brak takowego sklepu...

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 23, 2010, 10:07:29 am »

et22

  • Gość
Jak podacie mi oznaczenie tych łożysk to sprawdzę ile kosztują różne warianty cenowe. I mogę zakupić.

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 23, 2010, 16:01:58 pm »

Offline jimo#1921

  • Administrator
  • Wiadomości: 3412
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6 16V
Cytat: "et22"
Jak podacie mi oznaczenie tych łożysk to sprawdzę ile kosztują różne warianty cenowe. I mogę zakupić.


Łożysko wewnętrzne


Łożysko zewnętrzne
  • Prowadzę dystrybucję wysyłkową gadżetów FSO-PTK! Podkładki pod tablice rejestracyjne (1-/2-rzędowe), latarki LED/otwieracze/breloki, naklejki... Zapraszam do kontaktu na PW.
Pozdrawiam Michał aka jimo
"A"It's a hundred and six miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses."
Były: A+ 1,6ohv; C 2.0dohc;V 745; A 1,8 K4F; YP250; C+ 18K4F; N126N
Są: C 16K4F; FZ6 SAHG; "pierdziawka", 3.6V6;

Kasowanie luzu łożysk kół przednich
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 23, 2010, 18:36:12 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Cytat: "Stingerek"
Dziwne.. bo u mnie zaczęło wyć prawe przednie przy 108kkm.. wymieniłem same łożyska (bez bieżni) lewe było ciche...
mineło jakies 17.5kkm... zaczeły warczeć oba na raz...
I teraz wymienie oba, ale przysięgam na boga :) doje... bie je mocniej, bo coś mi się wydawało że pomimo faktu że luzu nie ma to i tak coś za lekko się kółko kręci. A 30nm.. to wcale nie tak mało.

i czemu sie tu dziwisz ? nie wymieniles biezni ,tylko wlozyles nowy wianek i chcesz ,zeby ci lozysko prawidlowo pracowalo ;]

dowal dowal mocno ,to ci sie kolo w czasie jazdy zatrzyma - oszczedzisz na tarczach i klockach  :lol:

a 30nm (nanometrow) to na prawde bardzo malo ,jeszcze nawet prockow nie produkuja w takim wymiarze bramek  :P
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.