Autor Wątek: Przeróbka termostatu - Rover 1.4  (Przeczytany 16549 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 28, 2013, 14:51:11 pm »

piciek

  • Gość
Nie ma zaworka, oczywiście połączenie kolektor - zbiorniczek jest.

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #21 dnia: Styczeń 28, 2013, 15:50:06 pm »

Offline FaZi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, Mercedes, Fiat 125p
no oczywista oczywistosc ze połączenie musi byc. Chodzi tylko o wywalenie zaworka.

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 31, 2013, 22:15:50 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1216
Kiedyś założyłem termostat na przewodzie elastycznym przed chłodnicą. Działał z opóźnieniem i temperatura co kilka sekund się majtała o jakieś 10 stopni. Ukłąd nie mógł sie ustabilizować. Jeśli chcesz sie w to bawić to zamontuj go (jakoś :D ) od razu na wyjściu z głowicy.
W/g mnie to też jest nienaturalne żeby termostat utrzymywał temperaturę na wejsciu do silnika, ale widać K16 jest na tyle dobrze skonstruowane że nie oddaje tyle ciepła.

Jeśli chcesz przy starej nagrzewnicy puścić ciągły obieg, to życzę powodzenia w lecie. Nawet jak zamkniesz klapki to w kabinei będizesz miał grzejnik o temp. bliskiej 100stC - nagrzeje ubudowę i kila innych rzeczy.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 31, 2013, 23:31:40 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6139
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
takie pytanie czysto techniczne... PO CO ?

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 01, 2013, 08:55:13 am »

piciek

  • Gość
Biuletyn mówiący po co zostało to wprowadzone, w skrócie zmniejszenie prawdopodobieństwa HGFa
http://www.mgfcar.de/hgf/freelander_0026.pdf

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 05, 2013, 14:27:29 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1216
wg mnie tak powinno to wyglądać w poldoroverze:
Najlepiej jakby plyn "sterujący" termostatem wychodził bezpośrednio z bloku. Bo u nas jak przejdzie przez nagrzewnicę i ew reduktor PG to jego temperatura się obniża o kilka-kilkanaście stopni i termostat jest oszukiwany. Skoro dostaje chlodniejszy płyn to przymyka obieg przez chłodnicę.
Kiedyś się dziwiłem dlaczego właczenie ogrzewania na max nie schładza silnika :/
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #26 dnia: Luty 05, 2013, 15:02:14 pm »

piciek

  • Gość
Najlepiej jakby plyn "sterujący" termostatem wychodził bezpośrednio z bloku.
no właśnie przy PRT wychodzi "płyn sterujący" bezpośrednio z tyłu głowicy, tam gdzie jest czujnik temp. z deski rodzielczej.

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #27 dnia: Luty 09, 2013, 16:16:27 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
To jak to w końcu ?

Jeden mówi, że dobrze będzie dać termostat między stalową rurę nad wydechem a chłodnicą, a drugi mówi, że to będzie bez sensu.

Mam zamiar zrobić PRT, ale teraz to niewiadomo komu wierzyc...
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #28 dnia: Luty 09, 2013, 18:41:17 pm »

piciek

  • Gość
Hehe bo jeszcze nie bylo pioniera, stad watpliwosci i teoretyzowanie. Ja mialem zrobic PRT, ale uklad obecny jest na tyle wydajny i dziala tak, jak powinien, wiec narazie nie ruszam. W sierpniu robilem trase bielsko biala - wyszkow, przy 37 stopniowym upale wiatrak w trasie zalaczyl sie na kilka sekund, jak wyprzedzalem na gierkowce kilka tirow pod rzad jadac z predkoscia 150 - 170km/h. Po ustabilizowaniu predkosci podroznej 90-120km/h wskazowka stala jak przyklejona. Takze do normalnej jazdy przy 1.6 16v wystarcza chlodnica alu 23mm bez stresu. Teraz mam zalozona oslone heko z przodu i wentylator wlaczyl sie 2x razy stojac w korku, na autostradzie nawet jadac 150 nie ma problemu z chlodzeniem.

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #29 dnia: Luty 09, 2013, 18:43:44 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Kiedyś założyłem termostat na przewodzie elastycznym przed chłodnicą. Działał z opóźnieniem i temperatura co kilka sekund się majtała o jakieś 10 stopni. Ukłąd nie mógł sie ustabilizować.
Miałeś zrobione tak jak pokazuje schemat na poprzedniej stronie ? Miałeś połaczenie tej nowej obudowy termostatu ze starą ?

Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #30 dnia: Luty 10, 2013, 22:17:30 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1216
Miałem zupełnie inną rzeźbę. Termostat wejscie-wyjscie na wężu gumowym.
To rozwiązanie z biuletynu jest sensowne. Rozważania z roverki.pl z grubsza też. Tyle ze termostat nie zachowuje sie 0-1 tylko płynnie sie zamyka/otwiera.
Aczkolwiek uwaząm ze mały obieg w tym silniku nie powinien być zakłócany. nagrzewnica i reduktor wpinałbym równolegle do głównego strumienia.
« Ostatnia zmiana: Luty 11, 2013, 08:54:26 am wysłana przez OLO »
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #31 dnia: Luty 11, 2013, 08:19:20 am »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #32 dnia: Luty 11, 2013, 08:59:43 am »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1216
Jeśli sie tylko zmieści to spoko. Jaką ma średnicę?
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #33 dnia: Luty 11, 2013, 09:51:25 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Ja swego czasu kombinowałem żeby w miejscu trójnika wstawić obudowę termostatu z OHV ale jakoś na etapie myślenia się sprawa zatrzymała...

Zoltan ty masz 20T4 to wydłub i zmierz...
« Ostatnia zmiana: Luty 11, 2013, 10:27:18 am wysłana przez Bocian_s#313 »
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #34 dnia: Luty 11, 2013, 11:08:17 am »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1216
Opis tu http://www.roverki.pl/zrob-to-sam/569-montaz-termostatu-prt-w-roverach-z-silnikami-serii-k.html
Wiecie co? Można troche taniej zrobić taki układ. Podobnie jak w PRT
termostat z tavrii lub łady - zależy co korzystniej ma ustawione króćce.
http://allegro.pl/termostat-tavria-i2985091953.html
http://allegro.pl/termostat-lada-2101-2107-niva-1-7-wyprzedaz-i2986599463.html (chyba byłby lepszy numeracja od lewej 2,1,3)

Pamietam żę tavriowy działa tak. Powiedzmy zę jest to litera T. W podstawę (1) jest dostarczany płyn z głowicy - do komory z termoelementem. Najpierw płyn zimny leci w jedną stronę (2) (mały obieg) , jak termo sie otwiera to puszcza na drugi króciec (3) (na chłodnicę) zamykając jednocześnie ten na mały obieg.

PNrov podpinamy go troche inaczej:
Wyjście z głowicy zostaje jak jest. Małe niech zasila nagrzewnicę (z rurką-bocznikiem jeśli będzie zaworek) i wpięty szeregowo reduktor. Co zrobić z końcówką dalej to zaraz pomyślimy.
Metalowa rura nad kolektorem zostaje. Następnie montujemy trójnik jeden króciec kolankiem na chłodnicę, drugi do termostatu na dole. Będzie dodatkowa rura przed osłoną rozrządu.
Środkowy króciec - (1) do pompy wody. Zimny (3) chłodnica, ciepły (2).
Termostat umieszczamy gdzieś na przewodzie powrotnym z chłodnicy, dalej jest seryjna metalowa dolna rura i płyn leci do wybebeszonej puszki termostatu. Mozna wyciac z niego środek - zostawic tylko pierścień z uszczelką do uszczelnienia obudowy.
Cienka rurka wchodzi do obudowy termostatu jak była.

Działanie.
Silnik zimny. Płyn leci cześciowo cienką rurką przez osprzęt a grubą przez termostat i z powrotem bez schłodzenia do silnika. W momencie kiedy termo zacznie się otwierać zacznie puszczać wodę z chłodnicy. Będzie sie ona stopniowo mieszała z gorącą z małego obiegu. Nie będiz to więc szok dla silnika że dostanie nagle zimną. Jak otworzy sie do końca to zatka mały obieg i puści całosć przez wstępnie ogrzaną chłodnicę.

Cienka rurka (podobnie jak w OHV) powrotna wchodzi do pompy i leci z powrotem w silnik. Troche ciepłego poleci bokiem - w lecie można odcinać nagrzewnicę a na sam reduktor niech leci przez rurkę metalową(rozwiązanie jak w minusach). W plusie mam taki zaworek. W lecie nie jest mi potrzebny 90stopniowy grzejnik w kabinie. Szczególnie na postoju nagrzewa całą obudowę nagrzewnicy.
Dodatkowy plus - nagrzewnica i reduktor nie będą podbijać temperatury termostatu. Dotychczas jak chłodziły termostat to tylko powodowały jego późniejsze otwieranie.

Generalnie - układ podobny do PRT tyle że potrzebujemy termostat za 26zł, kawałek rurki sztywnej do trójnika i sam trójnik. Ew kilka kolanek żeby to pospinać. Chodzi o to żeby nie przegrzać silnika podczas rozgrzewania (tak jak pisali na roverkach) i nie powodować gwałtownych zmian temperatury. Chodzi tu przede wszystkim o stabilną temperaturę na wejsciu!
Może ciut wolniej złapie temperaturę, ale jest o co grać.

Kwestia tylko dobrania temperatury termostatu. W.g strony tam jest 84. W naszych coś mi sie kołacze 82 lub 88. Ładziana ma chyba 85 st. Tyle że ta temperatura będzie na wejsciu do silnika. Można tam zapodać termostat od DOHC (na bardziej skomplikowaną obudowę) w którym termoelement nie jest schładzany wodą z chłodnicy. Utrzymuje chyba 82 mierzone na wyjsćiu.
« Ostatnia zmiana: Luty 11, 2013, 14:19:44 pm wysłana przez OLO »
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #35 dnia: Luty 11, 2013, 14:28:12 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5239
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Ja myślałem nad tym trochę,ale u mnie się nic złego w silniku nie dzieje,mimo to denerwuje mnie ten termostat na dole.Myślałem nawet nad zamontowaniem pompy wody z ohv napędzanej normalnie z paska alternatora,która by tłoczyła płynik do silnika w miejscu,gdzie wkłada się orginalną obudowę termostatu w 1,4,ale trzeba by się było pozbyć wirnika w orginalnej pompie.Do tego obudowa termostatu z ohv na przewodzie wychodzącym z głowicy do tyłu silnika.Wszystko podłączone jak w ohv,przewód ssący z zimnym płynem od chłodnicy,dalej tłoczący do silnika i ssący z silnika zamykany termostatem no i oczywiście wyjście do chłodnicy.Zmieniła by się zarówno pojemność układu,jak i wydajność przez zastosowanie większej pompy,nie wspominając o szybkości krążenia płynu w obiegu.
Wcześniej myślałem też nad zamontowaniem takiej obudowy termostatu na wyjściu płynu z głowicy
http://allegro.pl/obudowa-termostatu-termostat-ursus-c-360-50513081-i2960087405.html
Wyjście na 3 grube węże,obudowa cała aluminiowa,a nie tandetny plastik.Może jak mi się kiedyś zachce,to się pobawię.Dodatkowo jest tam na tyle miejsca,żeby zamontować nawet kilka różnych czujników od temperatury.

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #36 dnia: Luty 11, 2013, 14:34:54 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1216
Przeczytaj tą angielską stronkę. W obecnym rozwiązaniu są 2 wady.
1. Mało wydajny mały obieg - mała średnica, zakłócana jeszcze u nas przez nagrzewnicę i reduktor. Przez to termostat z opóźnieniem dostaje informację, że silnikowi jest gorąco. Jak ją dostanie to silnik sie prawie gotuje. I jak się otworzy to druga wada:
2. Od razu wpuszcza zimną wodę z chłodnicy która leci w ten delikatny blok. A jak mówiłem mały obieg jest zbyt mało wydajny żeby skompensować tą zimną.

Oddalenie termostatu od bloku i zasilanie go strumienaimi o podobnej srednicy/wydajnosci spowoduje zę do silnika będzie wpadał płyn o stabilnej temperaturze.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #37 dnia: Luty 11, 2013, 17:26:04 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Olo, też myślałem o termostacie z łady, ale wydaje mi się jednak, że zrobienie takiego układu bocznego może powodować bardzo długie nagrzewnaie się silnika, co przy roverze także nie jest zbyt dobre.
dobrym jest jak motor szybko złapie odpowiednią temperaturę, by zaraz nie wypluł uszczelki.
wydaje mi się, że termostat na rurze wystarczy w zupełności, i wcale nie będzie tak, że silnik dostanie po otwarciu termostatu, kompletnie zimną wodę, bo przecież otwiera się on stopniowo i będzie się to mieszało z powrotem nagrzewnicy/parownika.
Termostat z 2.0 na oko powinien wejść w rurkę (kolanko wyjściowe) z poldorovera, jeśli nie, to są też inne termostaty "do rury"
Nie mam niestety takowego by sprawdzić, a układu nie będę rozpinać.
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #38 dnia: Luty 11, 2013, 21:20:24 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1216
Fakt. Ciutkę dłużej może się nagrzewać. Ale daję mu max kilometr. :D
Bądź co bądź ilość płynu która mu się zwiększy to objętość dodatkowego małego obiegu (nowa rurka trójnik-termostat).
Tu problemem jest to że termostat z dużym opóźnieniem (mały przelot) i z błędem (dołączone nagrzewnica i LPG) dostaje info że silnik się przegrzewa. A dla tej wydmuszki niekorzystne sąskoki temperatury. Jak bede wkłądał silnik (w tym miesiacu) to zapakuję zmodyfikowany układ.
http://web.tiscali.it/elise_s1/index.htm - fajnie opisane. W sumei po samych rysunkach można zaczaić ideę.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Przeróbka termostatu - Rover 1.4
« Odpowiedź #39 dnia: Luty 19, 2013, 21:49:19 pm »

Offline mateo#1939

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1340
  • Płeć: Mężczyzna
    • C22XE
Rozmawiałem z kilkoma osobami i przekonali mnie do płynu chłodniczego Evans Waterless Coolants. Oprócz przerobionego termostatu zapodamy to chłodziwo podczas uturbiania.
Cytat: Senn#1869
A to SS-man sie nam pojawil