Witam nie mam niestety zdjęć ale wygląda to mniej więcej tak:
Sposób demontażu listewek/ramek zależy od celu w jakim to robimy, jeśli chcemy ramki zastosować ponownie i mają wyglądać estetycznie należy zdejmować je ostrożnie i precyzyjnie. Jeżeli ramki po zdjęciu idą do kosza można je po prostu zbić najszybciej jak się da.
W moim przypadku ramki zdejmowałem po to, aby je ponownie założyć w innym aucie, dlatego należało zrobić to dokładnie. W przypadku listew z nierdzewki w połysku, każde ewentualne uszkodzenie będzie dużo bardziej widoczne niż w przypadku listew malowanych na czarno.
Zdecydowanie odradzam zbijanie listew śrubokrętem płaskim. W takim przypadku powierzchnia styku pomiędzy śrubokrętem, a listwą jest mała w związku z czym przykładana siła działa na małą powierzchnię i listwa się uszkodzi, co będzie widoczne szczególnie w przypadku listew niemalowanych.
Ja do zdejmowania ramek używałem tylko szpachelek topex, i niedużego młotka Zastosowanie szpachelek pozwala rozłożyć siłę działającą na listwę na większą jej powierzchnię i zminimalizować ryzyko jej uszkodzenia.
Demontaż listewek zaczynamy od opuszczenia szyby.
1. Listwy dolne szyb, zaopatrzone w uszczelkę. Listwy te są w moim zdaniem najbardziej delikatne. Są zamocowane na rancie drzwi na takich jego wypustkach. Zdejmowanie listwy zaczynamy od lusterka (drzwi przednie) lub od słupka środkowego (drzwi tylne) i stopniowo kierujemy się w drugim kierunku. Listwy zdejmujemy poprzez włożenie pod nie od strony zew. drzwi szpachelki. Następnie szpachelkę lekko odginamy w górę (szpachelka i drzwi tworzą kąt do 45 stopni) i jednoczenie drugą ręką odciągamy listwę pionowo w górę. Listwy drzwi przednich schodzą dość łatwo natomiast przed usuwaniem listew drzwi tylnych radziłbym zdjąć trójkątne okienko, chociaż można zdjąć listwę bez tego. Pod okienkiem listwa siedzi dość ciasno i może być problem z jej estetycznym zdjęciem.
Ściąganie listew śrubokrętem (podłożenie go na płasko pod listwę i przekręcanie do pionu) po pierwsze może uszkodzić lakier drzwi, a po drugie uszkodzi nam uszczelkę znajdującą się pod listwą (wegnie, przetnie ją).
2. Pozostałe listwyListwy te zdejmuje się poprzez
zbicie ich z drzwi od strony szyby. Rant zagięcia listwy od strony szyby jest zdecydowanie mniejszy niż od strony drugiej. Przed przystąpieniem do ich usuwania należy sprawdzić jak listwy zachodzą na siebie od zew. strony drzwi. Oczywiście zbijanie listew zaczynamy od tych będących na wierzchu. Dodatkowo, aby mieć lepszy dostęp do listwy proponuję wyjąć uszczelkę która jest umieszczona od wew. strony ramki drzwi. Następnie przykładamy szpachelkę do listwy i delikatnie przy pomocy młotka zbijamy listwę z drzwi, kawałek po kawałku. Trzeba to zrobić z wyczuciem, ale generalnie listwy schodzą bez większego problemu.
W przypadku drzwi przednich, aby mieć dostęp do części listwy znajdującej się przy lusterku, należy lusterko zdjąć.
W przypadku listwy za szybą trójkątną drzwi tylnych, szybę tą należy przynajmniej odchylić. Należy zdjąć uszczelkę po zewnętrznej stornie drzwi, pod którą jest umieszczona śruba, którą jest przykręcona listewka pionowa trzymająca szybę. Śrubę odkręcamy, odchylamy listwę pionową i szybkę trójkątną, tym samym uzyskujemy dostęp do całej powierzchni listwy którą będziemy zdejmować.
Stosowałem dokładnie takie szpachelki, są dość sztywne, a przy tym elastyczne i mają drewnianą rączkę dobrze nadającą się do klepania w nią młotkiem.
Pozdrawiam