Autor Wątek: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn  (Przeczytany 8097 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« dnia: Grudzień 02, 2016, 17:44:20 pm »

Offline Trzyzet

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 5
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 94
Witajcie, to mój pierwszy post na tym forum.

Otóż mam plan zrobić poloneza caro z silnikiem 4a-ge. Mam już odłożone sporo kasy oraz silnik i chciałbym pomału zacząć z przygotowywaniem podwozia.

Chcę pozbyć się resora z tyłu. Mówię poważnie, chcę wyciąć ten relikt i wstawić normalne sprężyny, może nawet porządne gwinty jak da radę. Macie jakiś pomysł jak się za to zabrać?

Pozdrawiam was serdecznie i z góry dzięki za odpowiedź.

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 02, 2016, 19:13:29 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6571
  • Płeć: Mężczyzna
Najprościej byłoby zamontować jakąś krótką sprężynę między mostem a podłużnicą, trochę podobnie jak w E30, bo wtedy nie trzeba by ruszać podłogi ani dodawać żadnych ram w bagażniku, tylko trzeba by dospawać gniazdo dla sprężyny, na podłużnicy, a poza tym należy wtedy koniecznie dodać wahacze wleczone co by trzymały most w osi wzdłużnej, oraz drążek Panharda, lub lepiej, prostowód Watta (nie zmienia geometrii i daje mniej naprężeń na nadwozie) który będzie go trzymał w osi poprzecznej (normalnie odpowiadają za to resory).
Takie rozwiązanie fabrycznie jest Ładach sedanach na bazie Fiata 124, np. 2105, 2107.
Poza tym zwiększą się obciążenia drążków reakcyjnych (tzw. kości), więc trzeba im wzmocnić te zewnętrzne tulejki w które się sworzeń z poduszką gumową.

Niemniej resor piórowy nie jest taki zły, pod warunkiem że się założy odpowiednie amortyzatory do tego. Np. resory od 125p Kombi (twardsze) + skrócone kolumienki tylne (obniżenie) i amortyzatory Bilstein-Zerkopol, albo normalny resor główny z długim, sklepanym resorem pomocniczym zamiast krótkiego.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 02, 2016, 19:20:12 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 02, 2016, 19:42:00 pm »

Offline elltry

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 215
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kiedyś elltry#683
    • Caro Coupe S2000 / Nissan Juke / Honda MSX / Honda TRX
    • Projekt S2000
Poszukaj na racingforum - 125p z zawieszeniem tylnym z e39 m3 - raczej niewiele przeróbek, rozmiarem ładnie pasuje - jednak rozwiązanie jest drogie a oryginalny dyfer tylko z jednym przełożeniem.
Ja np mam zawieszenie z e36 - ogromnym plusem jest właściwie nieograniczona ilość dostępnych konfiguracji (elementy, przełożenia, modyfikacje) w zależności od zasobności portfela.


Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 02, 2016, 20:18:41 pm »

Offline Trzyzet

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 5
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 94
Musiałbym kurcze rozrysować co bym chciał, bo ciężko to opisać ale pomysł @elltry wydaje się niezły. Polonez nie ma za dobrych właściwości jezdnych, zamontowany silnik musi być jak najlżejszy bo już fabrycznie poldek ma przeciążony przód.
Do tego te cieniutkie opony i wąskie osie :/
Będę chciał zarówno poszerzyć rozstaw o 15-20mm w obydwie strony jak i dać szersze opony. Nie dość że będzie to lepiej wyglądało to jeszcze powinien lepiej się prowadzić.

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 02, 2016, 20:19:01 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
z zawieszeniem tylnym z e39 m3
jezeli e39 to M5 i raczej nic nie przypasuje rozmiarem, zwlaszcza rozstaw kol

Polonez nie ma za dobrych właściwości jezdnych, zamontowany silnik musi być jak najlżejszy bo już fabrycznie poldek ma przeciążony przód.
łot ?
rozsklad mas przod:tyl to 53:47 ,a z rowerkiem jakies 51:49
« Ostatnia zmiana: Grudzień 02, 2016, 20:24:56 pm wysłana przez KGB »
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 02, 2016, 20:34:39 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Fabryka testowała sprężyny w pierwszych prototypach atu.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 02, 2016, 20:43:45 pm »

Offline Trzyzet

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 5
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 94
Rozkład masy na papierze a to co się faktycznie odbywa na drodze to dwie różne rzeczy ; d

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 02, 2016, 20:49:23 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 02, 2016, 21:36:12 pm »

Offline elltry

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 215
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kiedyś elltry#683
    • Caro Coupe S2000 / Nissan Juke / Honda MSX / Honda TRX
    • Projekt S2000
jezeli e39 to M5 i raczej nic nie przypasuje rozmiarem, zwlaszcza rozstaw kol

Rozstaw kół owszem, mocno szerzej będzie, natomiast wózek zawieszenia pasuje bardzo ładnie pod płytę podłogową FSO. Jak znajdę fotkę to wrzucę bo zostało wyszło to poza sferę dumania i realnie siedziało na samochodzie.


EDIT:  wątek o tym fiacie jest na:
http://www.racingforum.pl/lofiversion/index.php?t80330-0.html
« Ostatnia zmiana: Grudzień 02, 2016, 21:47:41 pm wysłana przez elltry »

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 02, 2016, 22:02:27 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Rozkład masy na papierze a to co się faktycznie odbywa na drodze to dwie różne rzeczy ; d
fajnie, ale rozklad mas nie wystepuje ani na papierze,ani na drodze, tylko na ... wadze

Rozstaw kół owszem, mocno szerzej będzie, natomiast wózek zawieszenia pasuje bardzo ładnie pod płytę podłogową FSO. Jak znajdę fotkę to wrzucę bo zostało wyszło to poza sferę dumania i realnie siedziało na samochodzie.
dostep do czesci M, w tym M5 jest raczej mocno utrudniony,
w temacie jest napisane o tylnym zawieszeniu z E39 ,a o dyferencjale z walem od M5,
zawieszenie w kazdej E39 jest takie samo, wiec nie radze sie nastawiac na szukanie akurat egzemplarza M5, o ktory trudno na szrotach i skupic sie na dowolnej E39, ktora powinna wystepowac na kazdym duzym szrocie,

szkoda,ze zdjecia sie nie laduja,bo bym chetnie zobaczyl jak to lezy w podwoziu PN,
moze jest to dobre rozwiazanie (po zwężeniu rozstawu kol)
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 02, 2016, 22:14:29 pm »

Offline elltry

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 215
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kiedyś elltry#683
    • Caro Coupe S2000 / Nissan Juke / Honda MSX / Honda TRX
    • Projekt S2000
Nie czytałem teraz treści tego wątku na racingforum, ale z tego co pamiętam to właśnie wózek i inne elementy zawieszenia (poza dyfrem) różni się od tych ze słabszych wersji, a w tym egzemplarzu jest całość właśnie z m5.
Zdjęcia gdzieś zapisywałem, jak odszukam to wrzucę dla potomności :)


EDIT:

 

« Ostatnia zmiana: Grudzień 02, 2016, 23:13:35 pm wysłana przez elltry »

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 03, 2016, 10:44:17 am »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
Najprościej byłoby zamontować jakąś krótką sprężynę między mostem a podłużnicą, trochę podobnie jak w E30,
taka spręzyna musiałby mieć ze 3 zwoje, bo dłuższa nie wejdzie. jeśli rozwiązanie mało inwazyjne, to tylko takie jak w prototypowym atu.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 03, 2016, 17:45:10 pm »

Offline Trzyzet

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 5
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 94
Te dwa ostatnie zdjęcia to bajka, dzięki elltry.

Nie pozostało mi nic innego jak zakupić jakiegoś szrota, pomału się szykować do roboty i zbierać hajs na jakiś układ kierowniczy ze wspomaganiem :D

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 03, 2016, 22:47:07 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6571
  • Płeć: Mężczyzna
Musiałbym kurcze rozrysować co bym chciał, bo ciężko to opisać ale pomysł @elltry wydaje się niezły. Polonez nie ma za dobrych właściwości jezdnych, zamontowany silnik musi być jak najlżejszy bo już fabrycznie poldek ma przeciążony przód.
Do tego te cieniutkie opony i wąskie osie :/
Będę chciał zarówno poszerzyć rozstaw o 15-20mm w obydwie strony jak i dać szersze opony. Nie dość że będzie to lepiej wyglądało to jeszcze powinien lepiej się prowadzić.


Opowiadasz jakieś dziwne rzeczy.
Po pierwsze:
- usunięcie resorów POGORSZY rozkład masy, a nie go poprawi.
- z punktu widzenia zastosowania sportowego, najwięcej można ugrać na amortyzatorach i zmian w geometrii przedniego zawieszenia, a nie na resorach. Ten "ciężki przód" to kwestia "defensywnego" zestrojenia geometrii przodu (to się zmienia zmianą punktu mocowania wahacza dolnego)
-Osie są wąskie w wąskiej wersji Poloneza (do jesieni 93 roku)
-Opony mają fabrycznie szerokość 185mm, to całkiem sporo jak na tamte czasy.

Co do 20mm na stronę to miałem na tylnej osi dystanse 20 mm z każdej strony. Może i zwinność samochodu trochę się poprawia, ale jedyne co ja zauważyłem testując to na normalnej drodze i na rallysprincie, to znaczny wzrost wstrząsów i hałasów z tyłu. Przejazd przez dziurę która dotychczas była słabo wyczuwalna, zaczął sprawiać wrażenie jakby ktoś przypierdolił w podłogę młotem pneumatycznym.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 03, 2016, 22:59:11 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Zdjęcia gdzieś zapisywałem, jak odszukam to wrzucę dla potomności :)
no i wrzuciles ... jak to jest latwe do wlozenia, to ja jestem ksiedzem,
to,ze mocowania wozka wypadaja akurat w podluznicach to zadne ulatwienie ,bo kolumny wypadaja w nadkolu,
a kolo gdzie wyjdzie, nadkola sa zajete przez kolumny - wiec kół szukaj na działce sąsiada,

w zestawie z tą podłużnicą (dwie prawe - lewych zabraklo w sklepie ?) daje to mieszanke,ktora nigdy nie zostanie dopuszczona do ruchu, wiec ten zawias nie nadaje sie do auta cywilnego,
rozumiem,ze ten DF to driftowoz docelowo wożony na lawecie - nawet lepiej, bo OC nie trzeba placic :/
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 03, 2016, 23:02:01 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3124
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Nie rozumiesz, to jest ten słynny DF Coupe, zrobiony za czasów kiedy spokojnie można było zarejestrować SAMa, także w sumie wtedy wystarczyło, żeby owłasnych siłach zakulał się na przegląd i już był dopuszczony do ruchu :P

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 03, 2016, 23:04:34 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
a ja myslalem ,ze to jakis prototyp o asymetrycznych strefach zgniotu,zeby lepiej w tescie zderzeniowym z przeszkoda podatna wypasc ;]
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 04, 2016, 02:29:54 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6571
  • Płeć: Mężczyzna
Trudno się powstrzymać przed uwagą że te mega przeróbki to próba dokonywania lotów kosmicznych, w sytuacji kiedy nie potrafi się zbudować nawet porządnego samolotu. W taka jest właśnie sytuacja, że ciągle ktoś wycina podłogę i wstawia inne zawieszenie, a nikt nawet nie przetestował resoru z dobrym amortyzatorem.

Tutaj mamy piękny przykład jak chodzi dobrze zestrojony samochód na resorze piórowym: Escort RS 1800 miał sztywną oś na resorach piórowych i radził sobie i z Fiatem 131 Abarth który miał z tyłu McPhersona, i z Lancią Stratos.
https://youtu.be/6T1mkj9uiqw
Ostatni samochód z napędem na tył, który wywalczył mistrzostwo świata załóg w rajdach to był Talbot Sunbeam Lotus ze sztywną osią, rok 1980, a rok później zdobył jeszcze tytuł najlepszego konstruktora.

ie rozumiesz, to jest ten słynny DF Coupe, zrobiony za czasów kiedy spokojnie można było zarejestrować SAMa, także w sumie wtedy wystarczyło, żeby owłasnych siłach zakulał się na przegląd i już był dopuszczony do ruchu :P

Masz na myśli to białe truchło którego główną cechą poza niechlujnym wykończeniem było tracenie czasu przez zdecydowanie nadmierną nadsterowność?
« Ostatnia zmiana: Grudzień 04, 2016, 02:31:46 am wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 04, 2016, 12:03:58 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3124
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Teraz to już całkiem zgłupiałem... Bo znalazłem znalazłem zdjęcia z budowy tego czerwonego 125P Coupe R32 i to raczej coś innego niż myślałem. Na pewno to był 125p, ale to nie pamiętam.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 04, 2016, 12:14:01 pm wysłana przez Gomulsky »

Odp: Poldek caro, wywalenie resora i wstawienie sprężyn
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 04, 2016, 13:53:14 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
jeśli mówicie, o tym z wózkiem od e39, to kant kani, do którego eltry wrzucił link.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...