Autor Wątek: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?  (Przeczytany 1235 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline djcygan2009

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 152
  • Płeć: Mężczyzna
    • EX Polonez Caro Plus 1.6 GSI
Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« dnia: Luty 23, 2018, 19:49:18 pm »
Witam  <jupi>

Od rozstania z polonezem dobiega już 4 rok, ale do dziś nurtuje mnie jedna rzecz, a mianowicie wspomaganie. Na czym polega jego fenomen w Polonezie w wersji JKC ? Kierownica jak pamiętam chodziła najmniejszym palcem na postoju i to było wspomaganie !

W tym czasie kilkoma autami miałem okazje przejechać się, jedno zakupiłem i wszędzie wspomaganie odstaje i do lekkości tego z JKC z Polonezie mu daleko. Ktoś potrafi wytłumaczyć dlaczego Polonez miał prawdziwe wspomaganie ?
NO BASS NO FUN :)

Lanzar MAX 12 + CarPower HPB-1502 -> Ground Zero 30 SPL + Crunch GTX 3000D -> ??

Online KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 11316
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 23, 2018, 20:23:46 pm »
chyba chcieli sprzedawac plusa glownie kobietom, bo JKC jest zbyt mocne,
sila wspomagania bedzie taka, jaka sobie zaprojektujesz i wdrozysz do produkcji,
w PN z JKC wyraznie cos wyszlo im nie tak jak trzeba - pewnie nikt sie nad tym nie pochylil i wzieli czesci,ktore byly pod reka, bo jezdzilem lanosem 1.5 8v i tam tez kierownica chodzila zbyt lekko,
lanos ma mniejsza kierownice, wiec przy niskich predkosciach nie bylo tak lekko jak w PN ,ale po osiagnieciu 120km/h to lekko mnie zaskoczyl tym,ze kierownica sama chciala sie krecic i musialem pilnowac jej pozycji,zeby zachowac kierunek jazdy,
normalnie jest tak,ze przy wiekszych predkosciach auto samo trzyma kierunek jazdy, nawet JKC w PN troche sie uspokaja z ta swoja lekkoscia,
jednak ZF w PN to inna bajka, czuc  ze skrecamy kolami
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline marian.

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 346
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro+ GSi 2001r.
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 23, 2018, 20:34:29 pm »
do jakich PNów montowali jkc a do jakich zf?

Offline djcygan2009

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 152
  • Płeć: Mężczyzna
    • EX Polonez Caro Plus 1.6 GSI
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 23, 2018, 20:46:58 pm »
bo JKC jest zbyt mocne

Tu już wchodzisz na indywidualne preferencje, dla mnie to ideał wspomagania, ale to nie o tym ten temat.

ednak ZF w PN to inna bajka, czuc  ze skrecamy kolami

Wsiądź do Opla Omegi 2.0 to zobaczysz co to znaczy czuć skręcanie kołami  <rotfl2>

Może ktoś wie kto jest producentem przekładni z poloneza ze wspomaganiem JKC ?
« Ostatnia zmiana: Luty 23, 2018, 20:54:03 pm wysłana przez djcygan2009 »
NO BASS NO FUN :)

Lanzar MAX 12 + CarPower HPB-1502 -> Ground Zero 30 SPL + Crunch GTX 3000D -> ??

Offline marian.

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 346
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro+ GSi 2001r.
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 23, 2018, 20:54:02 pm »
Generalnie z siłą wspomagania to jest tak, że jest w przepisach ece, jakie jest dopuszczalne zmniejszenie momentu na kierownicy i jest to z tego co pamiętam coś około 2,5 raza. Chodzi o to, żeby w sytuacji awaryjnej, kiedy padłoby wspomaganie, nie zaskoczyć prowadzącego nagłym gigantycznym wzrostem siły potrzebnej do obrotu kierownicą. Obstawiam, że PNie może to być więcej i przeprowadzający badania homologacyjne to przepuścili z takich samych powodów jak przepuścili niełamaną kolumnę kierownicy w Tico, żeby ułatwić życie Daewoo, bo inwestuje w Polsce itd., ale to już są moje domysły tylko ;)

Offline Tomekk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1307
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polskie Fiaty i inne graty
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 23, 2018, 21:50:57 pm »
Przeze lata wszyscy narzekali że w Polonezie ciężko chodzi kierownica bez wspomagania więc konstruktorzy poszli na całość i nieco przedobrzyli. O ile na postoju lub przy parkingowych manewrach jest ok, o tyle podczas jazdy autostradami kierownica chodzi zbyt lekko . ZF moim zdaniem znacznie lepszy.
Fiat 1500'66, Fiat 125: '66,'71,76, Fiat 132: '72,74,78, Fiat Fiat 131:'76,'78, Polonez '80,1500 '86,1500 '89,Polonez 1,6 GLE'94,94,95,Caro Plus:'99,Kombi: '99, ATU Plus 02, Plus 1,4 GTI, 1,8 GTI, Mercedes 500E'91, Fiat 126 Town '99, Audi S8 '16

Offline mihals

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 558
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez ohv
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 23, 2018, 21:51:29 pm »
Przekładnie Zf do poloneza własnie też podobno (bo nie jestem pewien) produkował fms polmo szczecin.
Co do siły wspomagania na jkc,trzeba wziąć też pod uwage średnicę kierownicy poloneza.

Offline djcygan2009

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 152
  • Płeć: Mężczyzna
    • EX Polonez Caro Plus 1.6 GSI
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 23, 2018, 22:19:04 pm »
O ile na postoju lub przy parkingowych manewrach jest ok, o tyle podczas jazdy autostradami kierownica chodzi zbyt lekko

No niestety polonez nie był na tyle zaawansowany elektronicznie aby to pogodzić.

A ktoś wie jakim ciśnieniem legitymowała się pompa wspomagania w polonezie ?
NO BASS NO FUN :)

Lanzar MAX 12 + CarPower HPB-1502 -> Ground Zero 30 SPL + Crunch GTX 3000D -> ??

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3359
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 23, 2018, 23:11:53 pm »
O ile na postoju lub przy parkingowych manewrach jest ok, o tyle podczas jazdy autostradami kierownica chodzi zbyt lekko
No cóż, coś w tym jest i zapewne macie rację.Ja, przed polonezem, nigdy nie jeździłem autem (w ogóle, pojazdem) bez wspomagania, nie licząc małych epizodów z zachodnimi furkami i w woju, starami (jak miały tą wspomę) ale to nie to samo.Generalnie, to zauważyłem właśnie, że kierownica nie stawia żadnego oporu, ale zwaliłem to na brak przyzwyczajenia do wspomagania, bo przyzwyczaiłem się do poldka bez wspomy i prawdę mówiąc, kierowałem bez problemu, jedną ręką, co zmieniło się dopiero, po przyzwyczajeniu się do wspomagania, bo wtedy jakoś mi zaczęło być ciężko.Jak zacząłem jeździć plusem, to na początku mi się wydawało, że zaraz wjadę do rowu, albo pod tira, bo nie potrafiłem utrzymać kierownicy w jednym położeniu, tylko non stop nią ruszałem jakbym korygował tor jazdy, jadąc autem z wytłuczonym układem kierowniczym.Po prostu brak przyzwyczajenia i właśnie brak wyczuwalnego oporu na kierownicy, jak piszecie.Ale teraz, już ten problem zniknął, przyzwyczaiłem się i nie narzekam.Dla mnie osobiście, to wspomaganie nie jest aż tak potrzebne, przynajmniej nie "w trasie" Przy jakimś parkowaniu itp. to pewnie, przydaje się, ale też bez ciśnień, że bez tego, to nie dam rady.Przez większość życia, użytkowałem pojazdy bez wspomagania, dość wspomnieć ciągnik, więc przesiadka do takiego poldka bez wspomy, to było jak spacer.

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 980
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 24, 2018, 12:37:57 pm »
a jaki jest problem zrobić regulację siły wspomagania?
Bierzesz zawór suwakowy, łączysz zasilanie z powrotem, do tego układ przekładający prędkość jazdy na PWM zaworu i tyle . W większości auto tak to działa.

Online KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 11316
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 24, 2018, 12:58:44 pm »
wystarczy,ze pompa zmniejszy wydatek i cis powyzej pewnego progu predkosci obrotowej, bo na parkingu manewrujemy autem powiedzmy tak do 2000rpm silnika, a z wieksza predkoscia jedziemy powyzej 2000rpm,
w ten sposob to chyba dziala w ZF, a przynajmniej takie mam odczucia
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline altowiolista

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 478
    • Atu i Caro-oba GSi, Borewicz 1,? '83, Caro+ GLI, Atu-
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 24, 2018, 13:55:03 pm »
Zbyt silne wspomaganie...
Miałem okazję zrobić Renówkami i klonami kilka razy po 1000 km, to potem zastanawiałem się, dlaczego mnie bolą przeguby...
Rękoma robię wystarczająco dużo (altówka etc), aby docenić i bardzo się cieszyć z faktu, że przynajmniej w samochodzie ne muszę harować przy kręceniu kierownicą.
IDEAŁ!!
Altówka, Alaska, mój Anioł albo Atu. Jak by nie patrzeć - warto żyć! A teraz mam jeszcze Borewicza!!

Offline Chińczyk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 195
  • Płeć: Mężczyzna
    • Daewoo-FSO Polonez Caro Plus 1.6 GSi 1999
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 24, 2018, 14:06:29 pm »
Jak na Poloneza można psioczyć za wszystko tak pierwsze co to urzekło mnie wspomaganie w nim.

Natomiast na logikę to nie można dać większego koła do napędu pompy ? Większe koło czyli mniej obrotów no to na logikę chyba słabsze wspomaganie, czyż nie ?
Cytat: Zoltan#1930
czyli w domyśle, że jesteśmy debilami, co ewentualnie powiedzą gdzie młotkiem przywalić, a ci z forum prawnego wiedzą co i jak "z firmo" a kanapki smarują gównem?

Online KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 11316
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 24, 2018, 14:47:54 pm »
to nic nie da,jedynie jakis skrajny przypadek moze zadzialac,czyli oslabnie wspoma przy wolnych obrotach, a przeciez nie o to chodzi,
za to mozna dac mniejsza kierownice, zeby zniwelowac efekt - przy JKC rozwazam kierownice 36cm , tylko oczywiscie nie w Trucku, bo tam mi wspoma nie przeszkadza
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline djcygan2009

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 152
  • Płeć: Mężczyzna
    • EX Polonez Caro Plus 1.6 GSI
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 24, 2018, 19:04:07 pm »
a jaki jest problem zrobić regulację siły wspomagania?
Bierzesz zawór suwakowy, łączysz zasilanie z powrotem, do tego układ przekładający prędkość jazdy na PWM zaworu i tyle . W większości auto tak to działa.


W moim obecnym aucie, działa to tak, jest zaworek tzw servotronic w przekładni kierowniczej, wewnątrz niego pracuje taka igliczka, która pod napięciem zamyka się i całe ciśnienie idzie na przekładnie, po przekroczeniu prędkości, tu nie wiem dokładnie ile, napięcie jest odcinane, i igliczka opada, dając upust częściowy dla ciśnienia oleju. Wszystko podłączone jest pod przekaźnik w aucie, który pobiera informacje o prędkości z czujników abs.

Ale do rzeczy, zastanawia mnie dlaczego polonez jako jedne z nielicznych aut, ma tak dobre wspomaganie?  Mówimy tu o autach wyposażonych w klasyczny, hydrauliczny układ wspomagania bez mieszania z elektrycznym. Jeździłem kilkoma, w żadnym wspomaganie nie ma podejścia do tego z poloneza, jak również rozmawiałem z kolegą, mechanik, trochę aut widział i w żadnym tak dobrego wspomagania nie ma, oczywiście nie bierzemy tu pod uwagę aut z układem elektrycznym wspomagania.

Więc czym to jest spowodowane, dużą kierownicą, przełożeniami, wysokim ciśnieniem pompy wspomagania, przekładnią kierowniczą ?
NO BASS NO FUN :)

Lanzar MAX 12 + CarPower HPB-1502 -> Ground Zero 30 SPL + Crunch GTX 3000D -> ??

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3186
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 24, 2018, 21:35:30 pm »
Ale do rzeczy, zastanawia mnie dlaczego polonez jako jedne z nielicznych aut, ma tak dobre wspomaganie? 
Większość aut z lat 90 ma takie mocne wspomaganie, choćby stare volvo, mercedesy. U mnie każde auto ma mocne hydrauliczne wspomaganie. nawet iveco zaladowane można kręcić jednym palcem, o amerykańcu nie wspominając.
Jechałeś kiedyś np. fiatem z elektrycznym city właczonym?
Za mocne nie dobrze, siła jaka jest we wspolczesnych jest fajnie dobrana jak dla mnie, pod warunkiem, że hydraulik, bo lepiej się "czuje"
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Offline djcygan2009

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 152
  • Płeć: Mężczyzna
    • EX Polonez Caro Plus 1.6 GSI
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 24, 2018, 22:20:45 pm »
Większość aut z lat 90 ma takie mocne wspomaganie

To widocznie trafiłem, te z mniejszości i teraz tęskno mi do wspomagania prawdziwego   :(
NO BASS NO FUN :)

Lanzar MAX 12 + CarPower HPB-1502 -> Ground Zero 30 SPL + Crunch GTX 3000D -> ??

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1991
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 24, 2018, 22:52:28 pm »
Co do atu nie wiem, nie widziałem Atu Plus i Kombi z ZF,
To mało widziałeś, parę lat temu szabrowałem na złomie atu plusa z Boshem pod maską i miał ZF'a auto było chyba z 97/98 roku, notabene było w fantastycznym stanie - wszystko zakonserwowane i zachowane bdb.
ece, jakie jest dopuszczalne zmniejszenie momentu na kierownicy i jest to z tego co pamiętam coś około 2,5 raza.
Tyle, że JKC ogólnie kręci się lżej, w porównaniu ZFa z JKC (przy wyłączonym silniku) ZF to beton, JKC chodzi niewiele ciężej od PNa bez wspomagania.
Jeżdżę FSO:
Cytat: "?"
BO MNIE KU*WA STAĆ.

Offline djcygan2009

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 152
  • Płeć: Mężczyzna
    • EX Polonez Caro Plus 1.6 GSI
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 24, 2018, 23:02:59 pm »
Tyle, że JKC ogólnie kręci się lżej, w porównaniu ZFa z JKC (przy wyłączonym silniku) ZF to beton, JKC chodzi niewiele ciężej od PNa bez wspomagania.

Wniosek taki, wszystko zależy od budowy i przełożeń samej przekładni.
NO BASS NO FUN :)

Lanzar MAX 12 + CarPower HPB-1502 -> Ground Zero 30 SPL + Crunch GTX 3000D -> ??

Online KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 11316
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: Na czym polega fenomen wspomagania JKC w Polonezie + ?
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 24, 2018, 23:18:44 pm »
przelozenia wszystkich przekladni w PN sa do siebie bardzo zblizone,
w ZF opor musi stawiac tlok, bo wyraznie czuc opor wewnetrzny,a nie od kol
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.