Autor Wątek: 1,6 16V problem z temperaturą  (Przeczytany 652 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tumek

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 36
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro
1,6 16V problem z temperaturą
« dnia: Lipiec 30, 2018, 11:19:25 am »
Witajcie, mam problem z temperaturą silnika gdy jest upał, jadę sobie 80-90km/h jest ok, wskazówka stoi w miejscu na 90*C , zbliża się górka zredukuje bieg potrzymam go chwile na 3500 - 4500obr po 10sek temperatura podnosi się o dwie grubości wskazówki ( w połowie miedzy 90  a czerwonym polem). Jadąc nawet autostradą z prędkością 110-120km/h temperatura również potrafi wzrosnąć powyżej 90 i zatrzymuje się w połowie do czerwonego pola - dalej nie rośnie przy utrzymaniu tej prędkości( nie chciałem dalej przyspieszać bo nie wiedziałem co się stanie), odpuszczam gaz - temperatura szybko spada do 90, przyspieszam - rośnie. Co ciekawe jesli jest chłodniej np w nocy problem nie występuje , im cieplej na zewnątrz tym gorzej. Mam chłodnice z diesla, bardzo czysty układ chłodzenia, brak objawów HGF. O co może chodzić ?  <mysli>

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1214
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, Yamaha XJ600N, AR 147 1.9jtd
Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 30, 2018, 11:30:20 am »
termostat się zaciął

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6693
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 30, 2018, 13:39:26 pm »
Rozbierzność między punktem pomiaru a lokalizacją termostatu. Termostat jest na wejściu do silnika a pomiar na wyjściu. Wiadomo że im cieplej lub większe obciążenie silnika tym różnica temperatur będzie większa.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1214
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, Yamaha XJ600N, AR 147 1.9jtd
Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 30, 2018, 13:50:30 pm »
Albo zapowietrzony. Jeśli robiłeś coś ostatnio przy układzie chłodzenia - odpowietrz porządnie, jeśli nie robiłeś a jednak układ się zapowietrza...objawów typowych dla HGF może jeszcze nie być ;) taki żarcik ;)

Ja bym obstawiał termostat, rozbieżności może i są ale z tego co tutaj czytam to przy sprawnym termostacie wskazówka powinna być niemal w miejscu.

U mnie jest odwrotnie, trochę dynamiki i temperatura spada do ~80oC, w korku się grzeje. Też obstawiam termostat (MERA)


Offline Tumek

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 36
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro
Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 30, 2018, 15:38:29 pm »
Również mam termostat Mery, podmienię dla pewności, układ na pewno nie jest zapowietrzony. To prawda ze czujnik znajduje się na wyjściu lecz dawniej takie rzeczy się nie działy.

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5048
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 31, 2018, 17:26:52 pm »
Typowe dla termostatu.
Kup Bearmacha i będzie spokój.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1685
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 31, 2018, 18:18:10 pm »
W zasadzie to mam ten sam problem u siebie w VVC. Już kilka osób kierowało mnie w stronę termostatu, ale mam wątpliwości bo termostat jest nowy i właściwy (waxstat). Przy normalnej jeździe trzyma ładnie 90 stopni, ale wystarczy że dam w palnik, np. podczas wyprzedzania i temperatura leci w okolice 100 stopni i uruchamia się wentylator. Podczas jazdy miejskiej czy w korkach nie ma problemu, temperatura przekroczy 90, wentylator startuje, 10-20s i temperatura spada.

Silnik w idealnym stanie, czysta miedziana chłodnica, czysty układ chłodzenia zalany świeżym płynem i złożony na nowych oryginalnych elementach (rurki i węże). Jedyne co jest odstępstwem od fabryki to mały obieg, tj. szeregowy przepływ przez nagrzewnicę: trójnik przy głowicy<->nagrzewnica<->parownik<->termostat.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 23E

Offline mihals

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 650
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez ohv
Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 31, 2018, 18:29:02 pm »
Podłączam się. Po wymianie termostatu (poprzednio był prehistoryczny waxstat,który 2 dni silnik nagrzewał,ale wzorowo trzymał na niecałych 90 czyli 88) na nowego waxstata,auto dalej trochę wolno się nagrzewa,w dodatku trzyma cały czas te 93 stopnie,a przy daniu w palnik leci właśnie do 100 stopni ,by przy spokojnej jeździe się uspokoić

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2348
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 31, 2018, 22:08:45 pm »
tj. szeregowy przepływ przez nagrzewnicę: trójnik przy głowicy<->nagrzewnica<->parownik<->termostat.
Ja mam zrobione to tak samo, z tym że u mnie chłodnica jest z alu i najpewniej nieco przytkana, a problem jest "bardziej". Zastanawiam się, czy jakbym wrócił do bezpośredniego połączenia rurka na bloku-termostat to czy coś by mu się nie poprawiło. Tylko dlaczego tak się dzieje, skoro czujnik temp. do zegarów jest na głównej rurze prowadzącej do chłodnicy, a nie na tej od małego obiegu?

Offline Tumek

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 36
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro
Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 02, 2018, 10:43:08 am »
Cytuj (zaznaczone)
Tylko dlaczego tak się dzieje, skoro czujnik temp. do zegarów jest na głównej rurze prowadzącej do chłodnicy, a nie na tej od małego obiegu?
Nie, czujnik jest zaraz przy wyjściu kanału wodnego z głowicy.
U mnie reduktor jest wpięty równolegle z nagrzewnicą(zgodnie z zasadą montażu LPG). Zaś w drugim poldoroverze 1,4 poszedłem na łatwiznę i wpiąłem szeregowo zaraz przy termostacie. Jest tam  Vernet 82*C Co ciekawe układ zachowuję się trochę inaczej i nie zaobserwowałem wzrostu temperatury przy ostrzejszej jeździe, gdy trochę postoję i temperatura wzrośnie do 90*C (zanim jeszcze włączy się wentylator) ruszenie z miejsca powoduje bardzo szybki spadek temperatury do 83-85*C za to w 1,6 jest odwrotnie, gdy ruszę to dodatkowo temperatura się podnosi o kilka stopni dopiero po chwili bardzo powoli spada. Na pewno nie jest to zasługa inaczej wpiętego reduktora, bardziej termostatu lub  samej chłodnicy. Bedę obserwował temat i być może zmotywuje się do podmiany termostatu.

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2348
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 02, 2018, 15:34:09 pm »
Nie, czujnik jest zaraz przy wyjściu kanału wodnego z głowicy.
Pisząc o główniej rurze miałem na myśli duży obieg.  A nie dosłownie rurę idącą wzdłuż głowicy.

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 11963
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 02, 2018, 15:55:09 pm »
Przy normalnej jeździe trzyma ładnie 90 stopni, ale wystarczy że dam w palnik, np. podczas wyprzedzania i temperatura leci w okolice 100 stopni i uruchamia się wentylator. Podczas jazdy miejskiej czy w korkach nie ma problemu, temperatura przekroczy 90, wentylator startuje, 10-20s i temperatura spada.
termostat wolno reaguje, bo ma bezwladnosc dzialania,
wcale nie dziwne skoro jest na wejsciu do silnika zamiast na wyjsciu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1685
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 12, 2018, 00:43:57 am »
Dobra, chyba rozwiązałem problem u siebie zmieniając termostat na 82 stopnie, czyli taki jaki jest zalecany w Morawskim dla poldorovera. Podczas normalnej jazdy w trasie trzyma grubość kreski poniżej 90 stopni, a przy mocnym bucie nie zauważyłem żeby przekroczyło 90 stopni. W korkach też bez zastrzeżeń, 10-20 sekund pracy wentylatora i temperatura spada poniżej 90.

Kupiłem dokładnie ten: https://allegro.pl/termostat-fso-polonez-1-4i-16v-rover-92-i6793248499.html

Producent Polcar (pierwszy raz się spotkałem z termostatem tej firmy). Ma dodatkowo mały otwór z zaworkiem, który pomaga przy odpowietrzeniu i faktycznie w porównaniu z waxtatem nie było żadnych problemów. Zalałem płyn, zakręciłem korek, odpaliłem i pozwoliłem silnikowi pracować aż włączył się wentylator chłodnicy.

Sprawdziłem go na kuchence i wychodzi na to że początek otwarcia przy 82 stopniach, pełne otwarcie przy 86 i podczas stygnięcia zamknął się całkowicie przy 78 stopniach. Jutro z ciekawości sprawdzę przy jakich temperaturach otwiera się waxtat 88.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 23E