Autor Wątek: 1,6 16V problem z temperaturą  (Przeczytany 2285 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

1,6 16V problem z temperaturą
« dnia: Lipiec 30, 2018, 11:19:25 am »

Offline Tumek

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 37
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro
Witajcie, mam problem z temperaturą silnika gdy jest upał, jadę sobie 80-90km/h jest ok, wskazówka stoi w miejscu na 90*C , zbliża się górka zredukuje bieg potrzymam go chwile na 3500 - 4500obr po 10sek temperatura podnosi się o dwie grubości wskazówki ( w połowie miedzy 90  a czerwonym polem). Jadąc nawet autostradą z prędkością 110-120km/h temperatura również potrafi wzrosnąć powyżej 90 i zatrzymuje się w połowie do czerwonego pola - dalej nie rośnie przy utrzymaniu tej prędkości( nie chciałem dalej przyspieszać bo nie wiedziałem co się stanie), odpuszczam gaz - temperatura szybko spada do 90, przyspieszam - rośnie. Co ciekawe jesli jest chłodniej np w nocy problem nie występuje , im cieplej na zewnątrz tym gorzej. Mam chłodnice z diesla, bardzo czysty układ chłodzenia, brak objawów HGF. O co może chodzić ?  <mysli>

Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 30, 2018, 11:30:20 am »

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1294
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, AR 147 1.9jtd, Ducati Monster 900
termostat się zaciął

Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 30, 2018, 13:39:26 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Rozbierzność między punktem pomiaru a lokalizacją termostatu. Termostat jest na wejściu do silnika a pomiar na wyjściu. Wiadomo że im cieplej lub większe obciążenie silnika tym różnica temperatur będzie większa.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 30, 2018, 13:50:30 pm »

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1294
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, AR 147 1.9jtd, Ducati Monster 900
Albo zapowietrzony. Jeśli robiłeś coś ostatnio przy układzie chłodzenia - odpowietrz porządnie, jeśli nie robiłeś a jednak układ się zapowietrza...objawów typowych dla HGF może jeszcze nie być ;) taki żarcik ;)

Ja bym obstawiał termostat, rozbieżności może i są ale z tego co tutaj czytam to przy sprawnym termostacie wskazówka powinna być niemal w miejscu.

U mnie jest odwrotnie, trochę dynamiki i temperatura spada do ~80oC, w korku się grzeje. Też obstawiam termostat (MERA)


Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 30, 2018, 15:38:29 pm »

Offline Tumek

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 37
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro
Również mam termostat Mery, podmienię dla pewności, układ na pewno nie jest zapowietrzony. To prawda ze czujnik znajduje się na wyjściu lecz dawniej takie rzeczy się nie działy.

Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 31, 2018, 17:26:52 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6571
  • Płeć: Mężczyzna
Typowe dla termostatu.
Kup Bearmacha i będzie spokój.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 31, 2018, 18:18:10 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1944
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
W zasadzie to mam ten sam problem u siebie w VVC. Już kilka osób kierowało mnie w stronę termostatu, ale mam wątpliwości bo termostat jest nowy i właściwy (waxstat). Przy normalnej jeździe trzyma ładnie 90 stopni, ale wystarczy że dam w palnik, np. podczas wyprzedzania i temperatura leci w okolice 100 stopni i uruchamia się wentylator. Podczas jazdy miejskiej czy w korkach nie ma problemu, temperatura przekroczy 90, wentylator startuje, 10-20s i temperatura spada.

Silnik w idealnym stanie, czysta miedziana chłodnica, czysty układ chłodzenia zalany świeżym płynem i złożony na nowych oryginalnych elementach (rurki i węże). Jedyne co jest odstępstwem od fabryki to mały obieg, tj. szeregowy przepływ przez nagrzewnicę: trójnik przy głowicy<->nagrzewnica<->parownik<->termostat.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 31, 2018, 18:29:02 pm »

Offline mihals

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1143
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez ohv
Podłączam się. Po wymianie termostatu (poprzednio był prehistoryczny waxstat,który 2 dni silnik nagrzewał,ale wzorowo trzymał na niecałych 90 czyli 88) na nowego waxstata,auto dalej trochę wolno się nagrzewa,w dodatku trzyma cały czas te 93 stopnie,a przy daniu w palnik leci właśnie do 100 stopni ,by przy spokojnej jeździe się uspokoić

Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 31, 2018, 22:08:45 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3124
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
tj. szeregowy przepływ przez nagrzewnicę: trójnik przy głowicy<->nagrzewnica<->parownik<->termostat.
Ja mam zrobione to tak samo, z tym że u mnie chłodnica jest z alu i najpewniej nieco przytkana, a problem jest "bardziej". Zastanawiam się, czy jakbym wrócił do bezpośredniego połączenia rurka na bloku-termostat to czy coś by mu się nie poprawiło. Tylko dlaczego tak się dzieje, skoro czujnik temp. do zegarów jest na głównej rurze prowadzącej do chłodnicy, a nie na tej od małego obiegu?

Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 02, 2018, 10:43:08 am »

Offline Tumek

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 37
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro
Cytuj (zaznaczone)
Tylko dlaczego tak się dzieje, skoro czujnik temp. do zegarów jest na głównej rurze prowadzącej do chłodnicy, a nie na tej od małego obiegu?
Nie, czujnik jest zaraz przy wyjściu kanału wodnego z głowicy.
U mnie reduktor jest wpięty równolegle z nagrzewnicą(zgodnie z zasadą montażu LPG). Zaś w drugim poldoroverze 1,4 poszedłem na łatwiznę i wpiąłem szeregowo zaraz przy termostacie. Jest tam  Vernet 82*C Co ciekawe układ zachowuję się trochę inaczej i nie zaobserwowałem wzrostu temperatury przy ostrzejszej jeździe, gdy trochę postoję i temperatura wzrośnie do 90*C (zanim jeszcze włączy się wentylator) ruszenie z miejsca powoduje bardzo szybki spadek temperatury do 83-85*C za to w 1,6 jest odwrotnie, gdy ruszę to dodatkowo temperatura się podnosi o kilka stopni dopiero po chwili bardzo powoli spada. Na pewno nie jest to zasługa inaczej wpiętego reduktora, bardziej termostatu lub  samej chłodnicy. Bedę obserwował temat i być może zmotywuje się do podmiany termostatu.

Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 02, 2018, 15:34:09 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3124
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Nie, czujnik jest zaraz przy wyjściu kanału wodnego z głowicy.
Pisząc o główniej rurze miałem na myśli duży obieg.  A nie dosłownie rurę idącą wzdłuż głowicy.

Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 02, 2018, 15:55:09 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Przy normalnej jeździe trzyma ładnie 90 stopni, ale wystarczy że dam w palnik, np. podczas wyprzedzania i temperatura leci w okolice 100 stopni i uruchamia się wentylator. Podczas jazdy miejskiej czy w korkach nie ma problemu, temperatura przekroczy 90, wentylator startuje, 10-20s i temperatura spada.
termostat wolno reaguje, bo ma bezwladnosc dzialania,
wcale nie dziwne skoro jest na wejsciu do silnika zamiast na wyjsciu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: 1,6 16V problem z temperaturą
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 12, 2018, 00:43:57 am »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1944
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Dobra, chyba rozwiązałem problem u siebie zmieniając termostat na 82 stopnie, czyli taki jaki jest zalecany w Morawskim dla poldorovera. Podczas normalnej jazdy w trasie trzyma grubość kreski poniżej 90 stopni, a przy mocnym bucie nie zauważyłem żeby przekroczyło 90 stopni. W korkach też bez zastrzeżeń, 10-20 sekund pracy wentylatora i temperatura spada poniżej 90.

Kupiłem dokładnie ten: https://allegro.pl/termostat-fso-polonez-1-4i-16v-rover-92-i6793248499.html

Producent Polcar (pierwszy raz się spotkałem z termostatem tej firmy). Ma dodatkowo mały otwór z zaworkiem, który pomaga przy odpowietrzeniu i faktycznie w porównaniu z waxtatem nie było żadnych problemów. Zalałem płyn, zakręciłem korek, odpaliłem i pozwoliłem silnikowi pracować aż włączył się wentylator chłodnicy.

Sprawdziłem go na kuchence i wychodzi na to że początek otwarcia przy 82 stopniach, pełne otwarcie przy 86 i podczas stygnięcia zamknął się całkowicie przy 78 stopniach. Jutro z ciekawości sprawdzę przy jakich temperaturach otwiera się waxtat 88.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM