Autor Wątek: Skręcanie zawieszenia  (Przeczytany 3901 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Skręcanie zawieszenia
« dnia: Listopad 02, 2020, 15:27:02 pm »

Offline Michel18

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 80
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro 1.4 94/95
Cześć, mam takie pytanie. Zregenerowałem sobie całe zawieszenie z przodu na nowych tulejach, sworzniach itd. Dałem też nowe amorki i  nowe sprężyny z trucka skrócone o 2 zwoje. Auto postawiłem na kołach na ziemi, śrub zawieszenia nie skręcałem do końca tylko zostawiłem im trochę luzu aby się to poustawiało wszystko gdy będzie stawać na kołach. Teraz mam takie pytanie, w którym momencie najlepiej jest je skręcić? Zostawić im ciut luzu i przejechać się po drodze (bez szaleństw oczywiście) aby zawieszenie się ułożyło, czy już teraz je podokręcać i pojechać na ustawianie geometrii? Drugie pytanko to może taka śmieszna rzecz, ale przy tych -2 zwojach z trucka auto stoi mi wyżej albo tak samo jak na zwykłych springach z caro, a chyba powinno być niżej prawda? Też się ułoży?

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 02, 2020, 15:36:06 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1306
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Obciąż samochód a następnie skręć zawieszenie kluczem dynamometrycznym.

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 02, 2020, 16:48:10 pm »

Offline AndrzejP

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 397
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro Plus GSI
Skręć tak jak stoi teraz, na kołach, czyli pod własnym obciążeniem.

Jak kolega wyżej wspomniam, dynamometrem byłoby idealnie; ale jeśli takowego nie posiadasz to wiadomo - dokręć mocno, ale na wyczucie. Też będzie dobrze.

Dalej geometria - albo samemu, albo do warsztatu.
« Ostatnia zmiana: Listopad 02, 2020, 16:51:39 pm wysłana przez AndrzejP »

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 02, 2020, 18:06:19 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1166
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
Kiedyś jak pojechałem na ustawienie zawieszenia, to najpierw zapytał się z jakim obciążeniem poldek jest używany. Po podaniu informacji, że 90% jazdy jest tylko ze mną, to kazał mi usiąść do auta i jeszcze uczniak jako pasażer. I wtedy dopiero wszystko zostało ustawione i poskręcane.

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 02, 2020, 20:13:40 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1175
Skręcasz na pełnym obciażeniu. 5 osób
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 02, 2020, 20:17:21 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1306
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Byl kiedys filmik na fb co się stało gdy gość skręcił zawieszenie jak auto stało na podnośniku.

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 02, 2020, 20:52:16 pm »

Offline Michel18

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 80
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro 1.4 94/95
Tak, widziałem go, ja też tak kiedyś zrobiłem, ale z tyłem dlatego wolałem się zapytać  :D

Co do klucza to mam, aczkolwiek z jakim momentem to poskręcać?

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 02, 2020, 21:15:35 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1306
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Z książki Trzeciaka.

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 03, 2020, 01:08:09 am »

Offline Michel18

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 80
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro 1.4 94/95
Dzięki, muszę sobie ją kupić

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 04, 2020, 19:55:55 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1175
Gwinty w zawieszeniu mozesz spokojnie skręcać na "3Y"
y, y, Y!
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 05, 2020, 19:56:56 pm »

Offline Michel18

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 80
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro 1.4 94/95
Hahaha, dzięki, jedną stronę dzisiaj ogarnąłem. Jutro za widnego jeszcze skręcę drugą. Mam pytanie do osób które obniżały zawieszenie, w jakim położeniu wahacz górny ma się opierać o odbój? Tylko w momencie jak stoi podniesiony? Bo mi na nim się opierał też w stojąc na kołach, skróciłem go o połowę, ale teraz wisząc już się o niego nie opiera (a chyba powinien ?) <mysli>. Ogólnie jakoś dziwnie wysoko mi to stoi, ale mam nadzieje że to kwestia tego, że się musi ułożyć. W ramach obciążenia do skręcania zapakowałem komplet zimówek do bagażnika, na tył bloczki betonowe, z przodu na pasażera akusy stare i na miejscu kierowcy Ojca, żeby mniej więcej wagowo się wszystko zgadzało, ale i tak jakoś mocno przód nie siadł. Za dnia zrobię zdjęcie, wrzucę tutaj i prosiłbym Was o ocenę.

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 05, 2020, 22:32:59 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Górny wahacz opiera się jak auto jest podniesione, ale może się tak dziać też jak auto długo stoi wybebeszone albo na kobyłkach. Miałem tak jak mój nie miał w ogóle nic z wnętrza poza deską przez pół roku, potem drugie pół roku siadał.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 06, 2020, 19:16:07 pm »

Offline Chosnek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 107
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro +/- 97 1.8 16V
Górny wahacz opiera się jak auto jest podniesione, ale może się tak dziać też jak auto długo stoi wybebeszone albo na kobyłkach. Miałem tak jak mój nie miał w ogóle nic z wnętrza poza deską przez pół roku, potem drugie pół roku siadał.
Po założeniu wnętrza usiadł całkiem ładnie :p

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 06, 2020, 22:17:51 pm »

Offline Michel18

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 80
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro 1.4 94/95
Wrzuciłem te dwie fotki na dysk (link powinien działać, ale jak nie będzie to napiszcie). Chyba te górne odboje za mocno przyciąłem, ale to najwyżej sobie wymienię. Trochę mnie pocieszyłeś, auto stało na kobyłkach rozebrane z zawieszenia przedniego od lipca chyba więc może tak być. U mnie opierał się o odbój górny czy stał na kołach czy wisiał w powietrzu :D
https://drive.google.com/file/d/1HvkBLTsBoOG8EGktBDw4zIF8drMqBOLw/view?usp=sharing

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 06, 2020, 23:43:41 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Po co przycinałeś? Nie grzebie się piłką w robocie inżyniera, przynajmniej nie póki dokładnie się wie co się chce uzyskać i jak to zrobić.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 06, 2020, 23:47:51 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1306
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Prawda. Na studiach coś mówili o stalej sprężyny, zwojach czynnych i zagnietych końcówkach sprężyn. Ale co konkretnie to już nie pamiętam. Musiałbym sobie przypomnieć. :-)

A swoją drogą to pamiętam że ktoś tutaj albo na fb wrzucał link do jakiegoś zakładu dorabiającego sprężyny na zamówienie. I z tego co pamiętam nie byl to jakiś duży koszt.
« Ostatnia zmiana: Listopad 06, 2020, 23:55:27 pm wysłana przez Tales »

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 07, 2020, 08:31:04 am »

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 658
    • C+ pinto turbo
Prawda. Na studiach coś mówili o stalej sprężyny, zwojach czynnych i zagnietych końcówkach sprężyn. Ale co konkretnie to już nie pamiętam. Musiałbym sobie przypomnieć. :-)

A swoją drogą to pamiętam że ktoś tutaj albo na fb wrzucał link do jakiegoś zakładu dorabiającego sprężyny na zamówienie. I z tego co pamiętam nie byl to jakiś duży koszt.
Śnieżek, dorabiają też resory na zadaną wysokość. Polecam

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 07, 2020, 23:32:42 pm »

Offline Michel18

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 80
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro 1.4 94/95
Przyciąłem bo się opierały o te górne odboje czy stał na kołach czy był w powietrzu, więc stwierdziłem być może to jest moim problemem, czemu auto stoi wysoko bo przez cały czas górny wahacz opiera się o odbój. Nie chcąc rozbierać znowu amorków, poduszek, ściskać sprężyn itd., żeby sprawdzić czy to jest główny winowajca, obciąłem górne odboje na aucie, ale jak widać chyba za dużo. W razie czego sobie kupię inne odboje i wtedy już pomierzę dobrze ile mają mieć :D
Auto jeszcze trochę postoi bo, zamówiłem przekładnię kierowniczą regenerowaną a dostałem szrot używkę z luzem więc będzie batalia z gościem o zwrot kasy i muszę poszukać i zamówić sobie inną. Tyle dobrze, że kupione przez allegro.

Sprężyny mam nowe ze śnieżka, zamówione w wersji truck skróconej o 2 zwoje. Miałem też komplet skracanych -2 zwoje diaxmotosport  ;p ale stwierdziłem, że lepiej jest mieć je normalnie zakończone a nie obcięte.

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 18, 2020, 11:19:37 am »

Offline oprawca_1978

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 575
W książce E. Kaima od FSO 1500, pamietam to z głowy, że zawieszenie skręca się na gotowo, oczywiście odpowiednimi momentami, gdy samochód obciąży się odpowienio z przodu i z tyłu. Trzeba wsadzić do niego czterech ludków o normalnej wadze ciała i dopiero podociagać wszystkie śrubki. Jak skręcisz go na "sucho" bez obciążenia, to przy większym obciążaniu samochodu, tuleje gumowo-stalowe będą dostawać za duże obciążenia i zaraz się poniszczą. Zawieszenie należy poskręcać, gdy samochód jest nominalnie obciążony.
Jak Kuba Bogu - tak Bóg Kubańczykom!

Odp: Skręcanie zawieszenia
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 18, 2020, 11:46:48 am »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5089
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
No to ciekawe, jak to robili w fabryce?  Przy współczesnych autach też się tak robi?