Autor Wątek: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.  (Przeczytany 5729 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« dnia: Czerwiec 08, 2023, 17:42:46 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 339
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Jest taki temat, że remontuję Polskiego Fiata 125p '74 i staję przed koniecznością tymczasowego przeszczepu silnika z Plusa (Bosch/GSI) do wymienionego auta. Dlaczego te kombinacje? Oryginalny silnik (115C) wymaga kapitalnego remontu, a chwilowo nie mam wolnych środków na taki remont, Fiat po blacharce i lakierze złożony i brak mu tylko zespołu napędowego. Mam wolny silnik z mojego Atu+ i pomyślałem, że może przez jego adaptację, dało by się przyspieszyć powrót na drogę PF-a.
Co już wiem? Wiem, że będę go spinał ze skrzynią Fiata (4B pionowa), stąd muszę zastosować sprzęgło z kołem zamachowym z PF pod sterowanie hydrauliczne. Kolektory dolotowy wraz z gaźnikiem i wydechowy idą z Fiata. Pompa wody i alternator zostaje z Poloneza z powodu braku górnego mocowania ucha alternatora z bloku PN, tak jak to jest w PF. Będzie to się wiązało ze zgraniem układu ładowania PF/PN i dodaniem wiatraka elektrycznego wraz ze sterowaniem przed chłodnicą, bo za, to się raczej nie zmieści. Pompa paliwa pójdzie elektryczna niskociśnieniowa. Aparat zapłonowy S 91 B (stykowy) zamontować się też da. Rozrusznik Fiat. Taka hybryda z pewnością odpali, ale obawiam się czy charakterystyka aparatu zapłonowego (regulator wyprzedzenia zapłonu odśrodkowy i podciśnieniowy) dogada się z silnikiem PN-a, umożliwiając normalną jadzę w pełnym zakresie obrotów i obciążeń. O gaźnik mniej się martwię bo 34DCHD-17 ma nastawy i przepustowość "na bogato" i wydaje mi się, że jest w stanie dostarczyć odpowiednią ilość mieszanki paliwowo-powietrznej. Najbardziej jednak obawiam się o układ zapłonowy, jak to będzie i może chodzić. Charakterystyka aparatu zapłonowego S 91 B, to coś pośredniego między aparatami bezstykowymi montowanymi w silnikach AB (1500)/CB (1600) lecz nie odpowiada żadnemu w pełnym, zakresie... Czy takiej hybrydzie może być bliżej do AA, AB, czy może CB?

Możliwe, że nikt nie podchodził do takiego tematu, ale może coś mądrego podpowiedzieć i nakierować na właściwe tory.

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 09, 2023, 00:58:33 am »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 541
    • polonez 1500 88r.
GSI ma inaczej rozstawione otwory mocujące kolektor ssący. Tam gdzie w gaźnikowcu są otwory mocujące to w GSI masz otwór montażowy wtrysku.

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 09, 2023, 07:34:16 am »

Offline Morfina

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 889
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro V6
Szpilki są inaczej rozstawione ale to nie problem by nawiercić gwinty pod nowe bo mięsa jest dość,wiertarka stołowa i lecisz z tematem   <spoko>
Ślusarz, złodziej, łowca krasnali

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 09, 2023, 08:18:56 am »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 339
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
GSI w tytule wątku niepotrzebnie skupił Wasze zainteresowanie ;-), gdyż albowiem pominąłem w poście jedno zdanie wyjaśniające skąd ten Bosch jest łamany na GSI. Ten silnik który chcę zgaźnikować to mix (też potrzeba chwili) Bosch (głowica i układ wtrysku) i GSI (dół).

A w temacie wątku, wydumałem że jeszcze powinienem zmienić koło pasowe na wale na jednobieżniowe, dwu pewnie się zmieści, ale parę centymetrów luzu może się przydać, żeby przypadkiem nie uszkodzić lakieru na belce.

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 09, 2023, 11:40:51 am »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1756
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo +1?? KM?? & Fiat Croma 1.9 JTD '09 120 KM - Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - "TurboŁoś"
GSI w tytule wątku niepotrzebnie skupił Wasze zainteresowanie ;-), gdyż albowiem pominąłem w poście jedno zdanie wyjaśniające skąd ten Bosch jest łamany na GSI. Ten silnik który chcę zgaźnikować to mix (też potrzeba chwili) Bosch (głowica i układ wtrysku) i GSI (dó
CZyli de facto tutaj nic specyficznego dls GSI nie ma.

Szczerze powiedziawszy, jak to ma być tymczasowe rozwiązanie, to wrzuciłbym kompletnego Boscha tutaj. Wiązka w nim jest prosta i w całości pod maską, nie trzeba za bardzo rzeźbić. I od razu o wiele mniej potencjalnych miejsc awarii. Tylko pompę paliwa zewnętrzną założyć (w komorze silnika, żeby się nie przemęczać).

Co do twojego pomysłu, to taki szczepan pewnie też będzie jeździć ale możliwe, że trzeba będzie pójść na kompromis - fajna praca w niższym zakresie kosztem góry albo na odwrót, zależnie od ustawień.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 09, 2023, 11:47:45 am wysłana przez Sławek#1978 »
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 09, 2023, 13:43:51 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3691
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Czyli to po prostu Bosch z głowicą typu GSI?

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 16, 2023, 08:47:22 am »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 339
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
CZyli de facto tutaj nic specyficznego dls GSI nie ma.
Blok, blok jest teoretycznie inny, a przynajmniej tak wynika z katalogu części.

Czyli to po prostu Bosch z głowicą typu GSI?
Odwrotnie. GSI z głowicą od Boscha.

Szczerze powiedziawszy, jak to ma być tymczasowe rozwiązanie, to wrzuciłbym kompletnego Boscha tutaj. Wiązka w nim jest prosta i w całości pod maską, nie trzeba za bardzo rzeźbić. I od razu o wiele mniej potencjalnych miejsc awarii. Tylko pompę paliwa zewnętrzną założyć (w komorze silnika, żeby się nie przemęczać).
Trawię od paru dni twoją propozycję, to co na początku odrzucałem (ze względu na potencjalną konieczność nieodwracalnych przeróbek) zaczyna nabierać dla mnie sensu. Po głębszej analizie, wtrysk Boscha rzeczywiście jest prosty i jego uruchomienie we Fiacie nie będzie trudne i nie będą konieczne żadne nieodwracalne przeróbki. Przekaźniki od wtrysku, pompy i wentylatora chłodnicy zostaną zamontowane w komorze silnika. Pompa zewnętrzna (wraz z filtrem umieszczona na wsporniku zamontowanym w miejscu pompy wspomagania) pociągnie paliwo ze zbiornika wykorzystując zasilanie gaźnika, mały problem to powrót paliwa przy braku takowego w obecnej instalacji paliwowej, myślę że rurka Faro podłączona do odpowietrzenia zbiornika paliwa ogarnie temat. Do przeróbki podstawa filtra oleju (obniżenie dolnego mocowania ucha alternatora ), która przy bloku Poloneza umożliwi montaż alternatora pod kolektorem wydechowym z Fiata. I do wymyślenia cięgno/linka do sterowania przepustnicy. Chyba w przyszłym tygodniu będzie się działo...  :]

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 18, 2023, 22:23:58 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
charakterystyka aparatu nie przejmuj sie, bedzie to chodzic calkiem normalnie, bez besposredniego porownania ciezko wyczuc roznice
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 05, 2023, 09:07:41 am »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 339
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Trzeba by się pochwalić, co się w tym temacie dzieje. :-)
Wahałem się którą opcję docelowo wybrać, czy gaźnik i platynki, czy też wtrysk boscha. Ponieważ jedna i druga opcja ma ze sobą bardzo dużo wspólnego, postanowiłem zacząć od gaźnika, jak to nie wypali, będzie wtrysk.





Wyszło coś takiego jak na zdjęciach, najwięcej kombinacji do tej pory było z przeróbką dolnego mocowania alternatora. Wymuszone było to kolizją z kolektorem wydechowym. Jedno (kolektor) i drugie (alternator), są z Fiata. Silnik już we Fiacie. Jak uniknąłem kolizji kolektor/alternator, to pojawiła się kolejna, wylot dwururki i filtra oleju. Opanowana jak i parę innych schodków. W celu ominięcia puszki filtra wylot dwururki skierowałem nieco do tyłu i przerobiłem początek rury wydechowej. 

Silnik odpalony, o dziwo pracuje bardzo poprawnie na wolnych obrotach i bezproblemowo wkręca się na wyższe zakresy, aż do odcinki  <lol2>. Co zaskakuje, to totalna cisza pracy rozrządu, jeszcze nigdy nie słyszałem tak cichego silnika OHV pod maską Fiata. Hydraulika plus pasek naprawdę robi robotę. Oczywiście wszystko na razie stacjonarnie, te pozytywne odczucia. Jak będzie w czasie jazdy, pod obciążeniem, to się dopiero okaże, niemniej jestem raczej dobrej myśli. Do zrobienia jeszcze zasilanie gaźnika i wentylator chłodnicy.

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 16, 2023, 10:18:57 am »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 339
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Niestety chyba zamysł gaźnikowania i platynkowania się nie powiódł. Jazdy próbne wykazały najprawdopodobniej niewłaściwą charakterystykę aparatu zapłonowego. Tak jak wspominałem na wolnych obrotach pracuje poprawnie, tak samo jak na wyższych, w zakresie do ok 3. tys obr. pojawia się poszarpywanie silnika utrudniające jazdę ze stałą prędkością. Przyśpiesza bezproblemowo, ale jak wiadomo, przy jeździe cały czas przyśpieszać się nie da. Póki co piszę najprawdopodobniej, bo przede mną sprawdzenie mojego gaźnika w innym Fiacie. Gaźnik przejrzany, czysty jak łza, stan idealny (był założony nowy i od nowości przejechał może z 1000km), a poszarpywanie występuje. Na oryginalnym silniku takich problemów nie było. Próby regulacji wyprzedzenia zapłonu nie przynoszą znaczących zmian. Wygląd świec sugeruje dobre spalanie, elektrody mają lekkie zabarwienie beżowe spod którego wyraźnie widać kolor metalu.   

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 16, 2023, 10:48:36 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
to nie problem charakterystyki tylko masz dojechany rozdzielacz
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 16, 2023, 11:28:56 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4797
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
W ogóle skąd wpadłeś na tak mało sensowny pomysł jak montowanie platyniarza zamiast dorwać jakiś sensowny aparat elektroniczny z caro? Trzeba było się z tym liczyć, że będzie chodził kiepsko na słabszej iskrze, pomijając to, że platynkowy 1.5 pasuje charakterystyką do 1.6 jak świni siodło. Jak czytałem temat, myślałem że taki jest zamysł, że ma chodzić jak rasowe, 125p w latach 90 - skakać od czasu do  czasu kangurem i wymagać regularnej troski o platynki/kondensator/cewkę, czasem naprawy aparatu w szczerym polu w środku nocy jak krzywka się wytrze i trzeba będzie pokropić filc olejem, itd itp. Sama radość z jeżdżenia jak w PRLu :P
« Ostatnia zmiana: Lipiec 16, 2023, 11:31:54 am wysłana przez Daniel#1984 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 16, 2023, 11:46:05 am »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 339
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
to nie problem charakterystyki tylko masz dojechany rozdzielacz
Niestety, rozdzielacz nówka, przebieg taki jak gaźnik czyli ok. 1000km.

W ogóle skąd wpadłeś na tak mało sensowny pomysł jak montowanie platyniarza zamiast dorwać jakiś sensowny aparat elektroniczny z caro?
Pomysły się rożne po głowie włóczą... Aparat platynowy miałem nowy, bezstykowca mam ale w nieznanym stanie, więc użyłem pewniejszej części.
platynkowy 1.5 pasuje charakterystyką do 1.6 jak świni siodło
to też zauważyłem, ale mimo to miałem nadzieję...
ma chodzić jak rasowe, 125p w latach 90 - skakać od czasu do  czasu kangurem i wymagać regularnej troski o platynki/kondensator/cewkę, czasem naprawy aparatu w szczerym polu w środku nocy jak krzywka się wytrze i trzeba będzie pokropić filc olejem, itd itp. Sama radość z jeżdżenia jak w PRLu :P
Przedremontowe kilometry pokonane na osprzęcie w fabrycznej konfiguracji takich atrakcji mi nie przysporzyły, więc i obaw nie miałem...

No nic, przetestuję gaźnik, tak jak miałem zamiar i jak się potwierdzi że nic mu nie dolega, to biorę się za boszowanie Fiata.

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 16, 2023, 12:35:05 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
cewke tez masz nowa do platynowego?
bo wiesz, ze cewki sa rozne w stykowym i bezstykowym ;>
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 16, 2023, 12:52:57 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 339
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
cewke tez masz nowa do platynowego?
bo wiesz, ze cewki sa rozne w stykowym i bezstykowym ;>

Jak najbardziej tak. O różnicach w cewkach też wiem.  <marzyciel>

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 16, 2023, 20:19:03 pm »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1756
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo +1?? KM?? & Fiat Croma 1.9 JTD '09 120 KM - Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - "TurboŁoś"
Mówisz, że szarpie w zakresie małych obciążeń - czyli tutaj do głosu dochodzi regulator podciśnieniowy. Jeszcze za nim wszystko wywalisz, spróbuj nimi pożonglować testując regulatory z silnika AB/CB.
Ale jak dla mnie to jakiś problem "hardware'owy" - jakby charakterystyka była nie taka to były mułowaty, pojawiałoby się spalania stukowe etc. a tu normalnie gubi zapłony. Niestety z tymi "nowymi", nieużywanymi częściami to też jest trochę loteria - nie wiadomo jak były przechowywane i ile razy komuś upadły w czasie x lat magazynowania.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 16, 2023, 20:22:21 pm wysłana przez Sławek#1978 »
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 16, 2023, 22:25:23 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 339
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Mówisz, że szarpie w zakresie małych obciążeń - czyli tutaj do głosu dochodzi regulator podciśnieniowy. Jeszcze za nim wszystko wywalisz, spróbuj nimi pożonglować testując regulatory z silnika AB/CB.
Charakterystyka regulatora podciśnieniowego (115C/CB) w znaczącym stopniu się nie różni, wyraźna różnica jest w charakterystyce regulatora odśrodkowego.
O ile mam na razie tylko używany regulator podciśnieniowy od AB w nie do końca znanym stanie. Mam za to nowe oryginalne zelmotowskie zestawy naprawcze aparatów zapłonowych bezstykowych 1,5 i 1,6, mógłbym spróbować użyć zawartych w nich sprężynek, tylko nie jestem pewien na 100% czy to tylko one odpowiadają za charakterystykę regulatora odśrodkowego, czy robią to we współpracy z ciężarkami.   

Niestety z tymi "nowymi", nieużywanymi częściami to też jest trochę loteria - nie wiadomo jak były przechowywane i ile razy komuś upadły w czasie x lat magazynowania.
Wspomniany aparat zapłonowy współpracował z oryginalnym 115C bez zastrzeżeń.

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 16, 2023, 22:51:30 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Charakterystyka regulatora podciśnieniowego (115C/CB) w znaczącym stopniu się nie różni
nie chodzi o charakterystyke, tylko o nieprawidlowa prace regulatora podcis. - moze szarpac ze wzgledu na zbyt duza czulosc na zmiany cis. w kolektorze,
najprosciej bedzie jak odlaczysz regulator podcis. i sprawdzisz jak silnik pracuje na samym odsrodkowym
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 16, 2023, 23:43:13 pm »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1756
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo +1?? KM?? & Fiat Croma 1.9 JTD '09 120 KM - Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - "TurboŁoś"
nie chodzi o charakterystyke, tylko o nieprawidlowa prace regulatora podcis. - moze szarpac ze wzgledu na zbyt duza czulosc na zmiany cis. w kolektorze,
najprosciej bedzie jak odlaczysz regulator podcis. i sprawdzisz jak silnik pracuje na samym odsrodkowym
Może być też głupawka która kiedyś sam popełniłem. Regulator podciśnieniowy powinien być podpięty do króćca który idzie do otworu przejściowego (przepustnica lekko uchylona) w gardzieli. Kiedyś (nie wiedząc jak to funkcjonuje) podpiąłem się chamsko za przepustnicą i działy się niezłe herezje, zapłon praktycznie nieustawialny.
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: Gaźnikowanie i platynkowanie OHV Bosch/GSI.
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 17, 2023, 21:00:50 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 339
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
nie chodzi o charakterystyke,
Ale mimo to do każdego silnika (115C, AB, CB) regulator podciśnieniowy jest inny, tak przynajmniej wynika z wykresów w serwisówce.

Boszowania Fiata chyba jednak nie będzie. Wymieniłem w aparacie zapłonowym sprężynki regulatora odśrodkowego na te z aparatu 4498 czyli bezstykowy do 1,6 i chyba temu silniku podeszło. Poszarpywania praktycznie nie ma, pojawia się delikatne w zakresie naprawdę niskich obrotów i przypuszczam, że jeszcze wymiana regulatora podciśnieniowego na ten z CB i będzie w 99% lux. (a może tylko delikatna korekta kąta zapłonu coś da?, spróbuję w trakcie kolejnych jazd) :] Tylko póki co nie mam skąd wziąć takowego o gwarantowanej sprawności, mam kilka nowych kupowanych jako te od PF 125p, ale z racji braku oznakowania nie jestem pewien czy to jest to. Teoretycznie każdy regulator nadaje się do regulacji pod wybrany silnik, tylko trzeba dysponować odpowiednią aparaturą żeby tego dokonać.