Autor Wątek: Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...  (Przeczytany 17380 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« dnia: Sierpień 16, 2006, 12:51:17 pm »

Tualatin

  • Gość
Witam, chciałbym się podzielić w klubowiczami moim (przy współpracyw moim wujasem) patentem na hamulce wentylowane. Tarcze sam nawiercałem zwykł? wiertark? po wcze?niejszym zaznaczeniu miejsc według szablonu, który sobie sam opracowałem (muszę go tylko zeskanować).

Otwory s? nawiercone wiertłem o ?rednicy 5mm, ale jest zrobione przej?cie stożkowe wiertłem 8mm, żeby tarcze nie rosowały klocków, nie miały ostrych krawędzi w miejscu otworów.

Każda tarcza ma 40 otworów, 8 pr?żków po 5 otworów,, które s? rozmieszczone po łuku odchodz?cym od wewn?trz do zewn?rzt tarczy, jest też podział na lew? i praw? tarczę ze względu na kierunek obrotu kół.

Nie umiem wstawić fotek na do posta, ale podam link do zdjęć:
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/

lub każde zdjęcie osobno:
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/prawa_tarcza.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/przod_lewy1.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/przod_lewy2.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/przod_lewy3.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/przod_lewy4.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/przod_prawy1.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/przod_prawy2.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/przod_prawy3.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/tyl_lewy1.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/tyl_lewy2.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/tyl_prawy1.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/tyl_prawy2.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/tyl_prawy3.jpg
http://unixlab.iis.pwsz.elblag.pl/~iis2919/Polonez/hamulce_wentylowane/tyl_prawy4.jpg

Postaram się niedługo zamie?cić skan szablonu, i ile kto? będzie zainteresowany...

Osobi?cie uważam, że hamulce lepiej hamuj?, szczególnie przy ostrzejszym hamowaniu.

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 16, 2006, 13:14:16 pm »

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1388
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
Szczerze mowiac to mam mieszane uczucia co do skutecznosci takiego rozwiazania. Czy przy szybkim obrocie kol znikomy przeplyw powietrza przez dziurki potrafi cokolwiek schlodzic. Hmmm jakos to do mnie nie przemawia. Co innego wentylowane tarcze przez skrzydelka. Tamto rozwiazanie wydaje mi sie byc skuteczne.
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 16, 2006, 13:18:53 pm »

Tualatin

  • Gość
Oczywi?cie wiadomo, że przez skrzydełka będzie lepiej, ale to i tak działa, to było już sprawdzone przed mojego wujka z Łodzi ponad 8 lat temu, kiedy po raz pierwszy to zrobił, tylko że on robił wentylowane tylko z przodu, a ja zrobiłem komplet.

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 16, 2006, 13:22:26 pm »

vox+241

  • Gość
Raczej skłaniałbym się do doprowadzenie przez zderzak jakims kanałem powietrznym na tarcze powietrza  i zdjęcia tych osłon.

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 16, 2006, 14:30:09 pm »

e_gregor

  • Gość
A ja kiedy? słyszałem że te otworki nie sa dla wentylacji a jedynie dla szybszego odprowadzania filmu wodnego z tarczy w deszczow? pogodę.

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 16, 2006, 14:50:37 pm »

Tualatin

  • Gość
pył tez odprowadzaj?, po prostu to działa, hamulce na prawdę s? teraz rewelacyjne

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 16, 2006, 15:52:53 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
A jak z trwało?ci? tarcz i klocków. Twój wujo je?dził tak 8 lat??
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Re: Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 16, 2006, 15:56:22 pm »

Cyneq

  • Gość
Cytat: "Tualatin"
Witam, chciałbym się podzielić w klubowiczami moim (przy współpracyw moim wujasem) patentem na hamulce wentylowane. Tarcze sam nawiercałem zwykł? wiertark? po wcze?niejszym zaznaczeniu miejsc według szablonu, który sobie sam opracowałem (muszę go tylko zeskanować).


Stary, nie wiem co piłę?, ale więcej tego ?winstwa nie pij, i wróć jak wytrze?wiejesz.
Chcesz nagrodę Darwina dostać czy co?
Przemysl dokładnie to co zrobiłe?.

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 16, 2006, 16:30:38 pm »

marcinmk2

  • Gość
a czego tak niegrzecznie  :?:

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 16, 2006, 16:35:16 pm »

Offline MaciejFSO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 281
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez 1.5LE '87 (2.0 DOHC)
No wlasnie tez sie zastaniawiam czy ze zwyklymi tarczami mozna takie numery robic. Te nawiercane tarcze sa wzmocnine aby sie nie rozlecialy - a zwylke wytrzymaja ponawierceniu np. kilka awaryjnych hamowan z duzej predkosci? Ja bym wolal tego nie sprawdzac. :?
Kazde auto jest najlepsze na swiecie pod warunkiem ze jest to auto z FSO!!!!!!!!! ;-)
2.0 DOHC, Łada brake system! :)
LPR - liga punk rocka

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 16, 2006, 16:55:25 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2610
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
wrb. witam. my?lę że zmniejszenie powierzchni kontaktu klocka hamulcowego z tarcz? hamulcow?, spowoduje raczej zmniejszenie zdolno?ci hamowania i przy?pieszone zużycie obu elementów. trzeba wzi?ć pod uwage również zmiany rozkładu naprężeń powstaj?cych pod wpływem temperatury, czy aby nie doprowadzi to do rozerwania tarczy podczas hamowania! pozdrawiam.                                                                     przy okazji chce podziękować wszystkim kolegom za życzenia urodzinowe. dziękuję!
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 16, 2006, 17:04:17 pm »

Tualatin

  • Gość
niepisałem tego posta, to po żeby kto? mi wrzucał...!!

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 16, 2006, 17:49:27 pm »

Cyneq

  • Gość
Ja Ci nie wrzucam.
Nie chcę tylko być na Twoim pogrzebie.

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 16, 2006, 17:54:51 pm »

Wydra707

  • Gość
Nie zrozum tego ?le, ale ja też miałbym duże w?tpliwo?ci co do bezpieczeństwa takiego rozwi?zania. Jak zachowaj? się tarcze po silnym rozgrzaniu? Jak otwory wpłyn? na osłabienie tego super ważnego elementu?

Po drugie, czy kilka takich małych dziurek jest w stanie efektywnie obniżyć temperature tarczy? Powierzchnia odprowadzaj?ca ciepło wzro?nie o ok. 10%, przy czym odprowadzanie ciepła z wnętrza otworów będzie gorsze niż z powierzchni tarczy, a więc jaki będzie efektywny spadek oporno?ci cieplnej? Kilka procent..? Czy to da jaki? wyczuwalny efekt? Robiłe? jakie? obliczenia przed przeróbk?? Sk?d wzięła się akurat taka liczba otworów w takich, a nie innych miejscach tarczy?

Po trzecie, jak to wpływa na trwało?ć klocków? Otwory s? co prawda sfazowane, ale czy nie będ? dodatkowo piłowały klocka?

Po czwarte, piszesz, że "hamulce lepiej hamuj?". Czy wykonywałe? jakies próby w porównywalnych warunkach? Może lepiej hamuj? po prostu dlatego, że zostały oczyszczone? Przesmarowane? Zmienione klocki? itd. Moje też lepiej hamuj? po konserwacji...

Po pi?te, jak to przejdzie na przegl?dzie (uczciwym!)? A nie obawiasz się konsekwencji, gdyby? (tfu, tfu) wzi?ł udział w tzw. zdarzeniu drogowym i okazałoby się, że hamulce samochodu zostały samowolnie przerobione? Co na to ubezpieczyciel? (oni lubi? czepiać się o drobiazgi aby nie wypłacić pieniędzy).

Jak widzisz, sporo pytań. I nie chodzi o to, aby na Ciebie napadać. Po prostu rzecz wydaje się kontrowersyjna pod wieloma względami - od bezpieczeństwa, poprzez racjonalno?ć samego rozwi?zania, po kwestie prawne.

Pozdrawiam
Paweł

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 17, 2006, 08:04:06 am »

Pudzian_Puławy

  • Gość
Jak dla mnie taka modyfikacja na orginalnych tarczkach to nie bedzie to bo s? za cienkie i jak je dogrzejesz i już po jakim? czasie zeby nie pękły a to jest bol jak by? jechał a tu blokada...Gdzie? na necie widziałem takie do poloneza ale były wentylowane i nacinane.....
Ja to wolałbym założyć szczeki i klocki od innego samochoda...

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 17, 2006, 08:21:18 am »

Offline Alien#174

  • Mój Polonez - jako JEDYNY od początku w PTK
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1211
  • Płeć: Mężczyzna
  • ***$karbnik PTK ***
    • PN CARO 1.6GLE MR'91
można kupić oryginalnie nawiercane tarcze do poloneza dwóch czy trzech renomowanych firm - oczywi?cie maj? takie same parametry jak standardy ( grubo?ć, ?rednica ) - pytanie tylko czy s? zrobione z jakiego? lepszego materiału.
sam pomysł nowego kolegi ciekawy choć ja taki odważny nie jestem by dziurawić swoje tarcze
Minister Zdrowia ostrzega! Polonez uzależnia!
PN Caro - burgundowe cacuszko 92' ( Polina )

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpień 17, 2006, 08:45:26 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Na pocz?tek proponuję zmianę na LUCASA. Tanie toto i sprawdzone a efektywno?ć napewno się poprawi. Następny ktok to Łada albo 132 lub minimali?ci LUCAS z TRUCKa na tarczach 260mm. To można zrobić bezpiecznie i efektywno?ć działania będzie o niebo lepsza od starych zwalniaczy...

Ew. mozna się bawić w jakie? wentylowane tarcze z Alfy. Jest teraz tego sporo.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 17, 2006, 12:09:05 pm »

Tualatin

  • Gość
to mi teraz dali?cie do my?lenia, ale niemiałem kasy na podmiankę z lucasa, musiałbym most wymienić, albo te mocowanie półosi, żeby lucasy zamontować do starego dyfra, a to już na prawde sporo kasy
tarcze, zaciski i spręrzyny resorów przednich dostałem od kolegi za 100zł...
hm...
jakby tu skasować tego posta...???

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 17, 2006, 12:26:24 pm »

Cyneq

  • Gość
Cytat: "Tualatin"
to mi teraz dali?cie do my?lenia, ale niemiałem kasy na podmiankę z lucasa, musiałbym most wymienić,

Tarczówki zostaw z tyłu, zmień tylko przód i pompe z serwem. Musisz tylko przerobić w odpowiednim zakładzie końcówkę przewodu do tyłu (z M10x1.25 na M10x1)

Wentylowane hamulce w Polonezie - publikuję patent...
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 17, 2006, 12:47:01 pm »

Online KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
nawiercenie w ten sposob tarcz nie oslabia znaczaco konstrukcji ,wlasciwie to nie ma znaczenia dla bezpieczenstwa (chyba ze tarcza juz seryjnie sostala wykonana z jakiegos syfu  :? )
poprawa hamowania moze wystapic ,ale czy taka znowu odczuwalna to mozna polemizowac
poprawa bedzie zwiazana z odprowadzaniem pylu na bierzaco podczas hamowania
ale wkoncu dziorki sie zatkaja i trzeba je przeczyscic

wiec uwazam ,ze nie oplaca sie nawiercac tarcz ,bo efekt jest znikomy i krotkotrwaly ,a narobic sie troche przy tym trzeba (jak tarcza jest z dobrego materialu to wiercenie nie idzie tak gladko jakby sie moglo wydawac)
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.