Autor Wątek: Budujemy potworka :)  (Przeczytany 81632 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Budujemy potworka :)
« dnia: Kwiecień 05, 2009, 11:34:40 am »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Jakiś czas było cicho tutaj na forum , więc tym razem chcę przedstawić swój projekt a właściwie jego etapy tworzenia. Niestety chwilkę mi zajęło pozbieranie się po pewnych zdarzeniach ale jest ok.

Więc założenia projektu wyglądają tak:

Hybryda na bazie silnika z FWD , najmocniejszej wersji 1.6 8v z Regaty 100 ale na nowym bloku: brak wałka pośredniego, krótszy pasek, inny napinacz , pompa oleju na 1 czopie wału, garbate tłoki.

Głowica: 16v z lancii delty albo fiata coupe turbo, porting, kolektor baran, ITB - czyli 4 przepustniczki, na razie seryjne wałki - docelowo ostrzejsze.

Zamierzenia są takie: dodatkowo nartysk oleju na denka tłoków oraz być może większe koło zamachowe z lancii delty gt turbo.

Silnik ma się dokręcać do 8000 obrotów począkowo, być może później nieco więcej.

Do tego wydech fi52 wewnątrz na przelocie.

Fotki pacjenta 1.6 :


oraz graty do niego:



Pierwsze przymiarki:





"jest ryzyko , jest zabawa"

Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 05, 2009, 12:15:09 pm »

WKLIW

  • Gość
jako laik w dziedzinie silników fiat dohc zapytam :D
silnik o którym piszesz to bliźniak silników kóre szły w tylnonapędowych fiatach (np argenta/132) ??  i jak się ma sprawa pasowania do tego głowicy z fiata coupe bo z tego co mi się wydaje ich silniki to już młodsza konstrukcja wywodząca się przednionapędówek fiata z lat 70/80   daje się to bez większych kombinacji pożenić ? kanały się zgadzają czy są jakieś jajca?

Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 05, 2009, 12:23:02 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Napisalem że silnik z regaty to juz nie to samo co fiat131/132 ale bardziej tipo/tempra 8v , z odwróconą głowicą , zmienionym układam chłodzenia , ustawionym pod skosem.
Zresztą przy następnych fotkach pokażę ile rzeczy trzeba zmienić żeby było ok.
A głowica 16v siada ale 4 kanały olejowe pasuje zaślepić
"jest ryzyko , jest zabawa"

Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 05, 2009, 23:43:53 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
A jak kolo pasowe na wale- widzę ze jest już to nowsze na 3 śruby, z mocowaniem alternatora tez będzie wydumka  :|  Pompa wody może podejdzie od 132.  I tak dobrze ze blok nie ma walka pośredniego ani nadlewki na aparat zapłonowy - ciut więcej miejsca na barany od góry ale jeszcze trzeba rozrusznik obejsc :evil:
Ps Szkoda ze to tylko 1.6 - lepsza baza to 2,0 z Cromy ,ale rozumiem ze chodzi o pojemność w KJS-ach
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 07, 2009, 02:40:12 am »

beza

  • Gość
Z jaka skrzynia biegow bedzie polaczona ta hybryda?

Sam zastanaiwam sie nad takim samym rozwiazaniem, ale 1.6 dohc z tipo bo szukanie 1.6 dohc z fiata pchanego z tylu juz mnie meczy.....

Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 07, 2009, 21:34:11 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytuj (zaznaczone)
Z jaka skrzynia biegow bedzie polaczona ta hybryda?

Z taka :

http://www.allegro.pl/item652666034_skrzynia_fiat_131_132_dohc_rozrusznik.html
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 08, 2009, 02:35:37 am »

beza

  • Gość
To dobrze ze to taka :wink:

Czy wraz ze zmiana glowicy na 16v jest w planach zmiana tlokow? I co z rozrzadem ->dlugosc paska?

Edit: Co z wyjsciem wody oraz jak rozwiazc problem aparatu zaplonowego?

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 28, 2011, 16:48:35 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Dawno nie było tutaj aktualizacji , trochę się plany pozmieniały zatem pasuje się rozpisać.

Do silnika mam takie oto wałki - ok 280 stopni i 10mm wznios - zrobione z seryjnych w rewarze:



Zawory:


Głowica po portingu:




Wszystko poskładane w całość - gniazda zrobione na 3 kąty , zawory po szlifie, nowe uszczelniacze, polerka:


Wałki trafiły dodatkowo do azotowania i tak wygląda głowica po złożeniu:


Wszystkie 16 zaworów dostało nówki płytki regulacyjne , zawory zacieśninione o 0.05 mm , trochę z wymianą i dokupywaniem płytek zeszło


W międzyczasie wpadł mi blok z lancii delty GT turbo 1600, niestety nadaje się albo do szlifu albo do tulejowania więc projekt chwilowo rozciągnie się w czasie ze względu na poszukiwania nadwymiaraowych tłoków z garbem 6mm

Blok ma kilka fajnych rzeczy:
- natrysk oleju na denka tłoka
- mocniejszą pompę oleju
- brak 4 kanałów olejowych - nie będzie trzeba zaślepiać.
- koło zamachowe na sprzęgło 230 a nie 190 mm





Blok wrócił z tulejowania na nominał:


Ponadto został nawiercony i nagwintowany otwór pod łapę z RWD.


i odmalowany:


Początkowo miał być kolektor z fiata coupe turbo ale wpadł mi z kappy turbo:


po przespawaniu przez kolegę Wałka z Motoweld :

mała reklama: http://www.motoweld.pl/ - kolega naprawdę robi niesamowite rzeczy - warto zobaczyć :)





Wał korbowy został przerobiony wg wskazówek Guy-Croft'a a konkretnie główne czopy:




Korby zostały odchudzone i wypolerowane:




Wał wreszcie wylądował na swoim miejscu:

« Ostatnia zmiana: Lipiec 29, 2011, 16:29:32 pm wysłana przez święty »
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 28, 2011, 17:29:45 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
No to widzę że warto było czekać, duż porcja roboty i zdjęć w jedym poście, to lubię :)
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 28, 2011, 18:27:41 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Małe porównanie kolektorów:





Jak widać kappa ma proste kanały , ale krótsze od coupe - wg zachodnich forum przenosi moment i moc wyżej , ponoć seryjne 2.0 nie puchnie powyżej 7500 obrotów wiec wydaje się idealnym rozwiązaniem do wysokoobrotowego 1.6 na ostrzejszych walkach gdzie ma to jechać mocą a nie momentem.

Sama przepustnica ma średnicę 60mm i pochodzi z nissana 100nx GTi dzięki koledze Fosterowi.


Wtryskiwacze pochodzą z opla calibry c20xe - 2.0 16v i mają wydajność ok 240cc/min.


Chciałbym w tym temacie jeszcze przedstawić kilka problemów związanch z wrzuceniem silnika z FWD do RWD. Mam nadzieję że kolega Artek też się coś wypowie na ten temat.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 29, 2011, 15:55:40 pm wysłana przez święty »
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 28, 2011, 18:43:46 pm »

Offline Bomber

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 351
  • Płeć: Mężczyzna
    • 2.0C '84, Omega Bfl '03
Baaardzo mnie się podoba ten projekt. Co oznacza okrągły symbol na bloku delty(nad miejscem na wspornik filtra oleju)?

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 28, 2011, 22:52:29 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
święty- jak patrze na te graty i stopien ich dopieszczenia to az zal to montowac do samochodu :) Ciekaw jestem bardzo ile koni to wykreci :) I szkoda ze to mimo wszystko nie 1.8  <smutny>
« Ostatnia zmiana: Lipiec 28, 2011, 22:55:53 pm wysłana przez Elwood#1887 »
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 29, 2011, 08:46:31 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
wałki - ok 280 stopni i 10mm wznios - zrobione z seryjnych w rewarze:
Bądź pewny że będę cię męczył na GG z tym ;). Trzeba się dowiedzieć co i jak a przede wszystkim za ile...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 29, 2011, 12:20:16 pm »

Offline El-Portero2

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 698
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN 5d 1.5 1980r -> PN 3D V6 2.8i. Polonez 5D 1.5 SLE 1989r -> PN Coupe 1.5X, Polonez 1986 1.5 LE Milicja

Głowica po portingu:




Blok wrócił z tulejowania na nominał:



Porting  6+  <ok>
Honowanie 6+  <ok>

Oby tak dalej  <spoko>

wg. mnie w dolocie trochę za długie te kanały ale i tak jest dobrze - ciekaw jestem osiągów
Cytuj (zaznaczone)
"Moze potnij jakiegoś malucha , świat pełen jest tych co tną ale tych co spawają policzysz na palcach jednej dłoni." CRUISER

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 29, 2011, 15:27:34 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Długie kanały robią dobrze na momemnt obrotowy - mam nadzieję że ten kolektor będzie w sam raz i się jakoś zmieści - skoro w tym pomarańczowym 2.0 wszedł na styk - tyle że w 2.0 jest wyższy blok o 1.5cm.

Do tego kiedyś zrobiłem regulowane kółka rozrządu na bazie seryjnych "lekkich":



Jak coś mam więcej fotek jak to wykonać :)

Do silnika chcę dopasować dwie elektroniki - megasquirta i swoją "EFI" - która czasem bywa kapryśna , zresztą też w tym temacie coś się zmieniło i powstał komp V3:



Przy okazji składania motoru wyszło trochę ułamków - np dowiedziałem się że istnieją dwa typy wałów w 1.6 różniących się tylna częścią , to samo dotyczy pomp oleju - lancia turbo ma grubsze zębatki w porównaniu do pompy z regaty , istnieją 2 średnice simeringów z tyłu wału ....

PS zmodyfikowałem kod tak żeby dało się powiększyć obrazki  :]

Elwood - 1.6 ma najkrótszy skok tłoka - to mnai najbardziej przekonuje żeby tym zakręcić :D


« Ostatnia zmiana: Lipiec 29, 2011, 16:32:58 pm wysłana przez święty »
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 02, 2011, 12:40:42 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Kolejny update- z tyłu wału zostało osadzone łożysko zamiast dziwnego pierścienia centrującego , ale nie obyło się przez to komplikacji , na łożysko musiał zostać znowu nałożony dotoczony pierścień centrujący kolo zamachowe:



Pompa oleju została pomierzona oraz w niej splanowana pokrywa od strony zębatek:



Silnik został wstępnie poskręcany , wpadła mi w dobrej cenie nowa pompa wody z fiata cromy - znów wydumka i rzeźba ....





po zmierzeniu się okazało że pompa wody wystaje ponad koło pasowe - zonk , ale szybka wizyta w piwnicy , pomierzenie wszystkiego na seryjnej pompie z regaty i wyszło że na pompę wody siada koło z naszego OHV , jedynie trzeba go zdystansować o ok 5 mm żeby się wszystko pokrywało.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 02, 2011, 12:43:04 pm wysłana przez święty »
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpień 28, 2011, 15:51:56 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Zonków etap kolejny:

Na blok z lancii delty hf siada stopka od filtra oleju od 131/132 aluminiowa ale już filter polonezowy się nie mija z miską i blokiem , jest za duży. Zatem musiał iść inny całkiem filter - o mniejszej średnicy.

Od podstaw musiałem wykonać górne mocowanie alternatora:



tak wyglądała pierwotnie transmisja:


koncepcja wieńca się drastycznie zmieniła - początkowo miał być wieniec z GSI zaprasowany ale po kilku przygodach kolegi Artka odpuściłem sobie - po pierwsze jest to żeliwo więc może zawsze pęknąć przy naprasowywaniu, lub nakładaniu na gorąco. Po drugie nie może mieć to bicia bo też popęka.
Po trzecie może się wieniec przestawić jeśli nie ma klina a zaklinować trudno bo cienkie ścianki.

Zatem kolejna koncepcja - po poszukiwaniu rozwiazania wpadło mi w oko koło pasowe z jakiegoś fiata z silnikiem fire.
Wieniec jest na blaszanej wytłoczce a poprzez tłumik drgań połączone z bierznią na napęd alternatora.
Zatem po załatwieniu koła od znajomego zabrałem się do rozwalenia go:



Następnie znalazłem jeszcze koło z regaty 100s i dzieki znajomemu tokarzowi udało się wytoczyć oba koła aby jedno w drugie wpasowało:



Efekt finalny:



Po ustawieniu tego i ponawierceniu nowych otworów wygląda tak na silniku:



Kabelek mija się z alternatorem , są w innych płaszczyznach, nadal pozostaje dorobić tłoki - ktoś co miał to robić mi się wycofał, oraz dokupić pierścienie.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 28, 2011, 17:16:20 pm wysłana przez święty »
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 28, 2011, 18:29:23 pm »

Offline NeoN

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 120
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Motorsport; Audi 90 Sport Quattro 20v
Ja przerabiałem w swoim to oryginalne koło pasowe. Wieniec narysowałem w CAD tak żeby jego średnica mierząc na zębach była taka sama jak na zębach oryginalnych dzięki czemu udało się zachować fabryczne mocowanie czujnika położenia wału. Wycinałem na waterjet'cie z blachy 8mm (chciałem co prawda 6mm ze względu na to że weberowe zęby są takiej grubości ale były trudności ze zdobyciem materiału). Całość została wprasowana z użyciem mocnego kleju do gwintów na uprzednio przetoczone koło. Pasowanie nie jest zbyt ciasne właśnie ze względu na kruchość materiału i cienkie ścianki jakie zostały po toczeniu.

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 28, 2011, 22:50:47 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Po trzecie może się wieniec przestawić jeśli nie ma klina a zaklinować trudno bo cienkie ścianki.
To akurat nie problem -4 kluski spawarka rozwiazuja problem, a takie wydumy i tak zazwyczaj trzeba wywazac :)
Proponuje tez wzmocnic gorny wspornik alternatora na spawie -jakims zastrzałem, albo dodac dodatkowowy płaskownik gdzies dokrecony równolegle do bloku(nawet pod kolektor ssacy) - w wydumie która kiedys robiłem wspornik wygladał podobnie i 3 razy pekł na spawie ,z czego raz w deszczu o 3 w nocy na zadupiu 300Km od domu :] bo problem dolnego widze ze juz rozwiazałes :)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 28, 2011, 22:55:02 pm wysłana przez Elwood#1887 »
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: Budujemy potworka :)
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 28, 2011, 23:57:20 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Akurat z wspornikiem jest spoko temat bo został w jego centralnym punkcie otwór przez który skręciłem blachy żeby je ustawić miedzy sobą do spawania. Zatem może coś wycuduję żeby albo je dodatkowo skręcić mimo spawów co wzmocni i usztywni konstrukcję albo przykręcę tam dodatkowy wspornik do ssącego.

No mam nadzieję że twoje koło Neon się nie rozleci , akurat ja nie chciałem ryzykować dlatego że silnik powinien spokojnie 8000 wykręcać na tych wałkach jak nie lepiej. Takie koło przynajmniej sie nie rozleci.
Czujnik wału został w fabrycznym miejscu , jedynie musiałem go oddalić od pompy o ok 5mm dając przekładkę miedzy wspornik czujnika a pompę.


« Ostatnia zmiana: Sierpień 29, 2011, 00:01:21 am wysłana przez święty »
"jest ryzyko , jest zabawa"