Autor Wątek: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93  (Przeczytany 29596 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« dnia: Sierpień 29, 2009, 21:46:54 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Polonez cierpi na brak sprawnego ogrzewania oraz zbyt mało wydajny nadmuch. Postanowiłem coś z tym zrobić.

Zdecydowałem, że nie ma co rzeźbić w g**, tylko trzeba zmienić zupełnie tą nieudaną konstrukcję. pierwsze o czym pomyślałem to oczywiście nagrzewina z obudową i wiatrakiem z Poloneza plusa, jednak zniechęcił mnie fakt zjamowania przez nią miejsca za schowkiem, koniecznośc wymiany panelu sterującego oraz cena i dostępność takich elementów. Zaczołem więc szukać i znalazłem samochód, w którym jest wszystko co chciałem- dobry wiatrak, nagrzewnica, przez którą woda przepływa caly czas ( bez zaworu) oraz wymiary ( miesci się w miejscu orygianłu )
Tak więc cały komplet z Opla Astry F został zakupiony za 60 zł

miałem zdjętą deskę rozdzielczą z innych powodów, więc z dostępem nie było problemów. wszystko co stare zostało wyrzucone, a nowe musiało się zmieścić.
Konieczne przeróbki w samochodzie:
-skrócenie (obcięcie dolnego kołnierza i mocowań) metalowego wiatrołapu pod deską oraz rozgięcie go po bokach
-stworzenie 2 nowych dziur na króćce nagrzewnicy-wychodzą przy samym tunelu w poziomie, symetrycznie do osi auta. Taka sytuacja ma duży plus- łatwe odpowietrzanie układu.
-wyciąc wygłuszenie w miejscu gdzie będzie obudowa, bo nie wejdzie

Konieczne przeróbki oplowskiej obudowy:
-odciąc całe rozejscie powietrza (krócce do nawiewów) niestety wypadają idealnie w belce pod deską, oraz nie dało by się przykręcić srodkowego panelu.
-dopasować przez przycięcie wlotu powietrza, by przelot był jak najmniej utrudniony

zdjęcia nie oddały by tego co chę pokazać, więc coś "narysuje"

tu widać jak się ma oryginał do obudowy oplowskiej. skala raczej zachowana

Widać wysokości wyjśc wodnych z nagrzewnicy oraz to ile większa jest sama nagrzewnica ( jest spokojnie 1,5 raza szersza i trochę grubsza)

Tu widać nagrzewnice przed i po przeróbce


na czerwono zaznaczyłem polonezowskie papierowe rury jak zostały wpasowane w powstała dziurę po odcięciu oplowskich wylotów

Trochę kombinowania z tymi rurami. Zrobiłem tak jak widać. może można było lepiej.


Podsumowanie:

Plusy dodatnie:
dmuchawa chodzi cicho (na max to tak jak 1/4 obrotów oryginału)
dmucha 2 jak nie 3 razy lepiej i to przy otwartych wszystkich kratkach
grzeje porządnie juz przy temp wody 60st

Plusy ujemne:
nie da rady wsadzić radia w oryginalne miejsce-za płytko
jak na razie nie ma możliwości zakręcenia strumienia na nogi i szybe, ale moze jakoś to rozwiąze.
narobić się trzeba trochę :)

Oczekiwania moje spełniły się tym wynalazkiem, co do radia zmusi mnie to do zrealizowania wizji sprzed roku :)
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 30, 2009, 19:57:34 pm »

Offline Maurer

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1410
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1,6 GLI '96 LPG
Moje gratulacje, ambitny projekt, moze jednak przekonasz sie i pokażesz na kilku chociaż zdjęciach, jak to wygląda? A zdradzisz jak masz rozwiązane sterowanie tym wszystkim?

Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 17, 2009, 16:15:02 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Foty jakieś mam, niestety nie ma w wszystkich etapów prac, tylko jak juz zamontowane bez deski. Jak robiłem, to za jasno nie bylo, a komórką nie najlepiej wychodziły, to nie robiłem.

Widać na nich ilość miejsca, jakie ona zajmuje.




Na pierwszym widać poszerzony wiatrołap-jest już obłożony filcem, pod spodem jest wiatrak. W miejscu gdzie jest radio widać dziurę, jaka powstała po odcięciu oplowskiego rozdzielacza powietrza, widać też w prawej strony rurę która jest wstępnie przymierzona i ma rozdzielacz na szybe i nawiew boczny.

Na drugim widać jak długie to jest- sięga od dziury na lewarek po samą ściane. Tu rury są juz zamontowane.

Rury poklejone zostały power-tape i wzmocnione niektóre miejsca blaszką alu. trzyma sie dobrze, pozatym pod dechą i tak tego nikt nie ogląda.


Sterowanie ograniczyło się do podłaczenia oryginalnej linki poldowej do dzwigni od klapiki ciepło-zimno i tyle.
Efekt końcowy:
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 26, 2011, 14:18:14 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Po dłuższym czasie używania:
nawiew środkowymi kratkami nie działa-rury za mocno się zagięły, ale nie przeszkadza mi to. Innymi daje dobrze.
Udało się wspaniale uzyskać dmuchawę dynamiczną. Już przy niewielkich prędkościach z kratek dmucha mocno.
Dobre ogrzewanie skutkuje brakiem problemu parowania szyb w ogóle.
wydajnośc jest taka, że przy właczeniu wentylatora przy temp. otoczenia 5 i mniej wiatkrak chłodnicy nie właczy się nawet jak się stoi z pól godziny. Przy większym mrozie temp silnika z 90 spada na 80. Czyli wydajnośc jest większa, niż może nagrzać silnik na wolnych obrotach/spokojniej jeździe.

Nie przerabiałem nic, wiatrak ma tylko 2 prędkości, bo mi się klawisza wymieniać nie chce. Klawisz jest od Borka a podłaczone jest przez oplowski opornik. Opornik ten ma 4 biegi, ja wykorzystuje 1 i 3. Na 1 nie słychać że działa, na 3 tylko jak silnik pracuje na wolnych obrotach.
sterowanie nogi/szyba/kratki-brak wszędzie daje po równo i dobrze mi z tym jest.
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 02, 2011, 13:44:39 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Odkopię, bo sam się zastanawiam nad taką przeróbką, czy można zamiast rezystora dać płynny klawisz od nawiewu :?:

BTW dalej można kupić taki komplet na Allegro za około 60 zł (z przesyłką), chyba sobie sprawię.
Mam zamontowaną nową nagrzewnicę i nie jestem zadowolony z efektów, od razu zaznaczam że klapki wyregulowane, zawór drożny i sprawny, termostat sprawny.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 02, 2011, 15:14:32 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
a gdzie kupiles nowa nagrzewnice ? ma finy blaszki czy falbanki ?
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 02, 2011, 15:55:34 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
KGB, nową zanabyłem na allegro, wyprzedawał to Polmozbyt z Łodzi,
nagrzewnica nie ma roku nawet, jest gorąca przy rozgrzanym silnikiem, ale mimo to lipa, może pokonuję zbyt krótkie odcinki i stąd problem. Tak czy siak chyba zrobię z tym porządek w tym roku.
Mam taką jak w tej aukcji, tylko ja mniej dałem:

http://motoallegro.pl/nagrzewnica-fso-polonez-fiat-125p-i1484946405.html
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 02, 2011, 19:30:46 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
qrcze ciagle droga ,
te falbankowe to sa swietne nagrzewnice - myslalem ,zeby sobie nowa kupic zamiast czyscic stara ,
potrafia sie mocno zabic brudem i w starej mam moze 2 kanaly drozne ,
a procesor teraz mocniejszy ,to wypadaloby go dobrze schlodzic ,zeby wyciagnac 3.5GHz :P

no ale co sie tyczy jej glownej funkcji ,czyli nagrzewania to powinienes miec cieplo w aucie jezeli przeplywa przez nia ciepla woda i jezeli masz dobrze zlozony uklad ,
sprawdz jeszcze czy na klapce nie poluzowala sie linka (regulacja "zimnego") i czy klapka otwiera sie w calym zakresie ,
mozna tez uszczelnic przestrzenie po bokach nagrzewnicy ,miedzy nagrzewnica ,a obudowa
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 02, 2011, 21:58:18 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Przerabiałem tematy z klapkami i są ustawione prawidłowo, po przejechaniu 10 kilometrów leci bardzo ciepłe powietrze (oba suwaki w dół), gorące gdy suwak od zimnego jest w połowie. Mam teraz założoną turbinę od plusa zamiast wiatraka, ale nadal słabo to dmucha. Jednak co się odwlecze to nie uciecze.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 02, 2011, 22:43:11 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Bartek- podłaczyłem najpierw wyłacznik płynny, jaki miałem oryginalnie w aucie-stopił się po minucie. Silnik dmuchawy jest po prostu za mocny. Albo mój egzemplarz jakiś trefny i za dużo prądu ciągnie. Lecz na "chłopski rozum" jeśli oporniczek w polonezowym właczniku ma śmieszny radiatorek i kabelki podłaczeniowe w przełaczniku są grubości włosa, a oplowski opornik jest wielkości paczki fajek, i dodatkowo zamontowany przy wlocie powietrza by go chłodziło, a kable zasilające go w oplu mają 1,5-2 mm^2 przekroju, to chyba jednak nie da rady. Może taki 4 pozycyjny od wiatraka ze starszego Caro to wytrzyma-trzeba by sprawdzić, ale nie miałem takiego więc nie wiem.
Jak będziesz się decydował, to napiszę Ci dokładniej co i jak przerabiałem. I co mozna zrobić lepiej niż ja odwaliłem.
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 03, 2011, 01:29:46 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Przerabiałem tematy z klapkami i są ustawione prawidłowo, po przejechaniu 10 kilometrów leci bardzo ciepłe powietrze
to calkiem dobry wynik ,niestety w mrozy ciezko zejsc z tych 10km ,
na dobrym termostacie silnik potrafi zlapac 90C juz po 2km ,ale nie wiem jak tam twoj 2.0 - pewnie ciezkie bydle to sie moze dluzej nagrzewac ,
JA jestem na etapie budowy termostatu sterowanego elektronicznie (mocno powiedziane) ,bo to przyspieszy nagrzewanie silnika (nie mam szczescia do termostatow woskowych) ,
jezeli zadowala cie grzanie ukladu przy 90C silnika ,to poprostu musisz dazyc do szybkiego nagrzewania sie silnika,

co do silnego wiatraka ,to wymyslilem taki patent ,zeby do silnika od wiatraka chlodnicy przyczepic smiglo wiatraka nagrzewnicy ,
powinno wiac jaka ja p...  - no ale mi to niepotrzebne ,jak chcecie to próbujcie :P
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 03, 2011, 03:01:58 am »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
co do silnego wiatraka ,to wymyslilem taki patent ,zeby do silnika od wiatraka chlodnicy przyczepic smiglo wiatraka nagrzewnicy ,powinno wiac jaka ja p...  - no ale mi to niepotrzebne ,jak chcecie to próbujcie
silnik dmuchawy ma 2800 obr/min, silnik wentylatora chłodnicy 2300 obr/min, więc...  :P
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 03, 2011, 11:30:51 am »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
A gdyby dać zasilanie przez przekaźnik :?:
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 03, 2011, 14:45:30 pm »

Offline kuba92

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2987
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI 16v Orciari
A wyjaśnij: po co?

Znaczy inaczej: co to zmieni? :P Po przejściu prądu przez przekaźnik wentylator zacznie szybciej działać?
« Ostatnia zmiana: Marzec 03, 2011, 14:49:22 pm wysłana przez kuba92 »

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 03, 2011, 15:04:12 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
CHodzi mi obciążenie włącznika,
w maluchach np. światła mijania były bez przekaźników i z czasem wypalały się włączniki klawiszowe.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 03, 2011, 15:23:04 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
co do silnego wiatraka ,to wymyslilem taki patent ,zeby do silnika od wiatraka chlodnicy przyczepic smiglo wiatraka nagrzewnicy ,powinno wiac jaka ja p...  - no ale mi to niepotrzebne ,jak chcecie to próbujcie
silnik dmuchawy ma 2800 obr/min, silnik wentylatora chłodnicy 2300 obr/min, więc...  :P

niby tak ,ale ten z wentylatora nie odczuje obciazenia ,wiec nie zwolni,
bo nie wiadomo jakie sie obroty ustalaja pod obciazeniem w tych silnikach
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 28, 2011, 23:04:27 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Odnosnie poprawienia ogrzewania proponuje wykonac patent jaki jest w fordach(scorpio/granada inne moze tez) mianowicie rury idace od nagrzewnicy oprocz tego ze sa grube to maja dodatkowo zewnetrzna oslone z materiału który dodatkowo je izoluje, rury mozna wyrwac za bezcen na szrocie a sa duzo lepsze niz orginały z fso
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 06, 2011, 23:05:24 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Wczoraj dostałem paczkę z kompletnymi nawiewami od Astry I.
Pooglądałem toto i stwierdzam, że bez żadnego bólu da się zrobić sterowanie na fabrycznych wajchach i z odłączanym nawiewem na nóżki ;)
Żadne trójniki nie będą raczej potrzebne, chyba że przeszkodzi belka pod deską albo inne ustrojstwa.

Swoje sugestię i materiał z montażu tego do auta zaprezentuję we wrześniu (mam nadzieję) bo wtedy mam urlop i będzie raczej czas na grzebanko ;)
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 07, 2011, 14:03:31 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
bez żadnego bólu da się zrobić sterowanie na fabrycznych wajchach i z odłączanym nawiewem na nóżki


chyba że przeszkodzi belka

:)
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Odp: Adaptacja nagrzewnicy z Opla do Poloneza MR93
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 07, 2011, 19:49:27 pm »

Offline Cyneq

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 503
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat 125p '79
Mi jednak po głowie chodzi nagrzewnica od mondeo, z tego co ktoś pisał wchodzi prawie plug and play do poloneza, z dokładnością do dziurek w przegrodzie.
Moim zdaniem siła dmuchania wentylatora jest raczej drugorzędna, skoro już nagrzewnica dobrze grzeje, to jest chyba problem numer jeden.