Autor Wątek: Budowa rajdówki - POLONEZ  (Przeczytany 21866 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Budowa rajdówki - POLONEZ
« dnia: Październik 30, 2009, 10:56:57 am »

corek

  • Gość
Witam Was serdecznie,

Spełniam swoje marzenie motoryzacyjne czyli posiadanie auta tylko do zabawy.
Mój wybór padł na to cudo które w temacie jest wpisane. Poczciwy borewicz ma sie przeobrazić w piękną rajdówkę nawiązującą do repliki rajdówek z czasów świetności tegoż samochodu. Piszę nawiązującą bo na replikę mnie nie stać.

Zakupiony już jest Polonez, zakupiony jest silnik do niego 1800DOHC z fiata 132, skrzynia biegów, wał napędowy gotowy.

Moje pytanie tutaj głównie dotyczy Waszej opini i podpowiedzi na temat przeróbek i ulepszenia silnika.

Na początek chciałbym troszkę doprzęzyć silnik. Niestety nie uda się chyba dostać tłoków od 1.6 którymi mógłbym to zrobić więc skończy się delikatnym splanowaniem głowicy.
Wałki sportowe napewno będą ,oczywiście wszystko przeplatane z remontem silnia. Chciałbym także nieco powiększyć zawory.

Mój glówny problem to kwestia gaźników. Bardzo chciałbym aby były 2 podówjne gaźniki jednak pojawia się problem aparatu zapłonowego który trzeba przenieść na druga stronę silnika z bloku w okolice głowicy przy kolektorze wydechowym. Czy ktoś miał jakieś doświadczenia w tej kwesti?
Główne pytanie brzi jak wiele zmienia 2 gaźniki?
Os tego zależy czy bedę się teoretycznie i magazynowo przygotowywał do dośc mocnej jak dla mnie przeróbki aparatu zapłonowego.

Bardzo proszę także o wszelkie sugestie co zrobić aby było szybciej mocniej lepiej i taniej :) Nie tylko kwestii silnika ale także skrzyni, zawieszenia, hamulców itp...

W tym momencie jestem na etapie zbierania częsci i dokładnego planowania co chcę i jak zrobić stąd moje nieco chaotyczne pytania.
Za wszelkie odpowiedzi z góry dziękuję.

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 30, 2009, 12:02:48 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Poczytaj forum. Tematów na temat usprawniania tego silnika, usztywniania i odchudzania nadwozia, modyfikacji hamulców i zawieszenia jest co najmniej po dwa i to baaaaardzo obszerne.

Zaczynamy:

Tylny Most
Hamulce
Obniżanie zawieszenia itd
Drążek Panharda
Zawieszenie C.D.
Turbina w 2.0 DOHC
Troszkę o gaźniku
Małe kompendium na temat przekładki silnika

Motywator

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 30, 2009, 12:17:36 pm »

Offline Smar

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 135
Najprościej będzie kupić głowice od wersji na wtrysku - tam aparat był w głowicy, po stronie wydechu właśnie.  http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/7df99b3aa051ee79.html
Caro 1.5 GLI ("Zielony" - poległ); Caro 2.0 GLE (Poldoford - poszedł w świat); Caro 1.9D (Klekot - sprzedany); Caro 2000 DOHC (Czarny - poległ); Borewicz 2000 DOHC ("Czarnobyl"- jeździ u Hoffmana );
Caro 1.6 16v (Groszek)

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 30, 2009, 12:34:44 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Nie głowice chyba w "głowiczkę" razem z wałkiem wydechowym i aparatem. Dobrze mówie ?

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 30, 2009, 12:42:34 pm »

Offline Dj. Illusion

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 535
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polski Fiat 125p 1980 zwany Boguś
skrzynia kłowa mogłaby też zagościć. Ale jest kilka wad: ciężko ją dostać, jak już ją znajdziesz to jest cholernie droga i bardzo głośno pracuje, lecz dzięki temu zmienia się biegi bez sprzęgła :)
Polonez wymaga miłości! Mści się jeśli jej nie dostaje!
Był FSO 1500 85 r swap na 1.6 GLI
Był FSO Polonez Atu 96 1.4 GLI
Był Pushapek 1.4 GTI 16V

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 30, 2009, 13:36:12 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
ty mu mówisz o kolotce za 5 albo 10 koła, a on ma problem z aparatem :)

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 30, 2009, 13:45:02 pm »

Offline Smar

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 135
Myśle że całą głowice dostanie w takiej samej cenie jak samą głowiczkę, jak nie taniej.
BTW. Polecam forum furiatów - tam jest znajdziesz więcej o przygotowaniu aut FSO do sportu.
Caro 1.5 GLI ("Zielony" - poległ); Caro 2.0 GLE (Poldoford - poszedł w świat); Caro 1.9D (Klekot - sprzedany); Caro 2000 DOHC (Czarny - poległ); Borewicz 2000 DOHC ("Czarnobyl"- jeździ u Hoffmana );
Caro 1.6 16v (Groszek)

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 31, 2009, 00:16:57 am »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "Smar"
Myśle że całą głowice dostanie w takiej samej cenie jak samą głowiczkę, jak nie taniej.
Akurat głowice chodzą po 70zl a wałek z glowiczka i aparatem osiągają ceny w granicach 250zł- towar mocno deficytowy a sporo osób szuka...
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 31, 2009, 00:28:44 am »

Michael

  • Gość
najprosciej jezeli towar mocno deficytowy zmienic aprat na moduł zapłonowy patrz fiac coupe bedzie dosyc sporo grzebania ale da sie to zrobic widziałem juz jednego fiata na gaznikach solexa i na module zapłonowym jakiegos fiata i dawało to rade

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 31, 2009, 00:49:43 am »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
A gdyby tak.. abimex ? Jeśli chodzi o zapłon to moim zdaniem najmniej "problemogenny"
Właściwie jemu wystarczy CPWK, czujnik temp (ktory jest w głowicy juz wkrecony) no i EMAP. Zrobić kółko pasowe, zamocować czujnik i podłączyć kompa i jazda. I tylko moduł wymieniać raz na 12 lat :)

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 31, 2009, 12:06:39 pm »

corek

  • Gość
Cytat: "Stingerek"
ty mu mówisz o kolotce za 5 albo 10 koła, a on ma problem z aparatem :)


Tak problem w kwesti technicznej, jak to zrobic - Ty pewnie robiles to kilka razy wiec bede wdzieczny za kilka rad, jak mnie bedzie stac na Kolotke to sie tez do Ciebie odezwe bo pewnie nie miales problemu i zainwestowales w kilka sztuk.

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 31, 2009, 14:59:07 pm »

bodzik

  • Gość
Pomysł jak każdy tego typu jest ciekawy, pod spełnianiem marzeń podpisuje się. Bardzo fajne marzenie.
Mam nadzieję, że masz świadomość, że to marzenie wymaga modyfikowania wielu rzeczy w samochodzie. Modyfikacje kosztują, jedne mniej, jedne więcej. Realizacje tego pomysłu (bez kolotek) wyceniam lekką ręką na 8-10kzł. Przy założeniu, że będziesz wszystko sam robił. Do tego trzeba będzie doliczyć pewnie remont i obrobienie budy.

Silników fiat/alfa dohc nie dopręża się planowaniem, od tego są tłoki "garbate". Takie tłoki można dostać, trzeba tylko poszukać. Jak będziesz zakładał większe zawory to zmień od razu gniazda i powiększ trochę kanały w głowicy. Skrzynie mam nadzieję, że masz z pionowym drążkiem, jak nie to poszukaj takiego i zrób max krótki, wtedy jest cudownie wygodnie.

2 gaźniki pozwolą Ci wyrównać napełnianie cylindrów. Ja bym jednak poszedł w kierunku odpowiedniego wtrysku wielopunktowego, nie ma problemu żeby wyglądał na silniku jak gaźniki;)

Dysponujesz wystarczająco dużym budżetem, żeby wszystko na raz zrobić czy chcesz to rozłożyć w czasie?

btw taki aparat  - wydłużony z tego co pamiętam Walezy miał

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 01, 2009, 11:29:38 am »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Cytuj (zaznaczone)

Tak problem w kwesti technicznej, jak to zrobic - Ty pewnie robiles to kilka razy wiec bede wdzieczny za kilka rad, jak mnie bedzie stac na Kolotke to sie tez do Ciebie odezwe bo pewnie nie miales problemu i zainwestowales w kilka sztuk.

Nie denerwuj sie, ale nikt ci tutaj nie będzie słodził, taka przeróbka to setki wyrzeczeń niewyobrażalna ilość pieniędzy i nieprzeliczalny nakład czasu i pracy.
Skoro twierdzisz że masz "problem z aparatem" to na prawdę licz się z tym że takich problemów będzie jeszcze milion. Np stabilizator, np poduszki pod silnik, most itd.

A wiem bo brałem udział w podobnym projekcie i widziałem jakie "głupoty" potrafią człowieka z równowagi wyprowadzić.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 03, 2009, 11:48:17 am »

corek

  • Gość
Dobra juz sie nie denerwuje :)
Biorąc pod uwagę kwestie ekonomiczne i minimalizacji przeróbek wczoraj zakupiłem silnik 2000 DOHC z Argenty na wtryskach. Silnik kompletny ze skrzynia wałem mostem i fuurą gratów.
Teraz dumam nad koncepcją co z nim zrobić i chętnię usłyszę wasze opinie.

Moc którą chciałbym aby dysponowało autko to 130KM.

Cel może dla wielu mało ambitny jednak jak dla mnie osiągnięcie go będzie satysfakcjonujące biorąc pod uwagę pieniążki jakie chcę na to przeznaczyć. Oraz skromne doświadczenie i zaplecze.

Chciałbym Was prosić o podpowiedzi co zrobić z silniczkiem aby taką moca dysponował?
Jeśli chodzi o rozłożenie w czasie to na tą chwile ograniczeniem jest ndchodząca przeprowadzka a w zwiazku z tym brak czasu i miejsca, dlatego chciałbym najblizszy czas poswiecic na przemyslenie co będę robił a co za tym idzie potrzebował oraz na zakup tych częsci. Stąd moja prośba o podpowiedzi.

Pozdrawiam,

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 03, 2009, 20:11:34 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
No to masz dwa wyjścia:
Zrobić to na gaźnikach i olać elektrykę,... albo ogarniać elektrykę i drążyć wtrysk.

Ale najpierw zacząłbym od wymiany oleju, filtrów, pasków, płynów, ustawienia luzu zaworowego, ewentualnej wymiany uszczelek, sprzęgła, regeneracji rozrusznika (później się cięzko do niego dostać) ewentualnie simmeringi, sprawdzanie kompresji i dopiero tak przygotowany i sprawny silnik możesz wkładać. Jak to zrobisz, to się odezwij.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 03, 2009, 21:25:55 pm »

bodzik

  • Gość
130 powiadasz? Zacznij na początek od rozbiórki silnika i "wypucowania" go od środka tj wszystkie kanały olejowe, miska. Przy rozbiórce zobaczysz na czym tak naprawdę stoisz, bo może to być szrot;)

O modyfikowaniu dohca poczytasz dużo w temacie "poprzeczny dohc w poldku", tam wypowiadali się ludzie z nie istniejącego już SMP.

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 17, 2009, 13:59:23 pm »

corek

  • Gość
A gdyby zakupić drugi silnik z rodziny fiata:

2.0 Turbo z Cromy 150 KM
2.0 Turbo z Themy 200 KM

i z dwóch zmiksować jeden nie byłoby prościej taniej pewniej i mocniej?

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 17, 2009, 16:14:49 pm »

bodzik

  • Gość
mix celem uzyskania 16v zaturbionej na bloku bez wałków wyrównoważających?
Moim skromnym zdaniem lepiej kupić tą 16v z themy i nie kombinować tylko zrobić przegląd silnika, zmodzić i cieszyć się. Oczywiście przy czymś takim kompleksowe wzmocnienie budy, zawiechy i hamulców jest obowiązkowe.

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 17, 2009, 22:15:33 pm »

corek

  • Gość
Jednak po przeczytaniu tematów na temat poprzecznych twin camow w poldku wnioskuje ze nie da sie ot tak po prostu przełożyć tylko trzeba mieć dwa silniki i je składać. Dla mnie nie problem kupić nawet cala THEME/CROME i ja pociąć dla samego silnika. Tylko czy to wystarczy żeby to zamontować i jeździć?

Budowa rajdówki - POLONEZ
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 18, 2009, 09:15:56 am »

GrzesiekBP

  • Gość
Cytat: "corek"
po przeczytaniu tematów na temat poprzecznych twin camow w poldku wnioskuje ze nie da sie ot tak po prostu przełożyć tylko trzeba mieć dwa silniki i je składać

Dokładnie tak. Sam drążę podobny temat