Autor Wątek: Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?  (Przeczytany 17672 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« dnia: Grudzień 15, 2010, 21:07:22 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6570
  • Płeć: Mężczyzna
Macie jakiś pomysł co dla silnika benzynowego mogłoby stanowić alternatywę dla benzyny? Dla diesla wiadomo- olej rzepakowy. A co z benzyniakiem? W niektórych dyscyplinach sportu motorowego stosuje się alkohol, jednak dla zwykłego silnika nie jest to raczej dobry pomysł. Kolega zasugerował żeby wymieszać denaturat z olejem jadalnym. Ma to sens? Jak uzyskać właściwą liczbę oktanową? W jakiej proporcji to mieszać? Może ktoś kto planuje wymieniać jakieś OHV bo jest już w stanie agonii przetestował jak będzie chodzić na mieszance denaturatu z olejem roślinnym?
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 15, 2010, 21:18:07 pm »

Offline MaciejFSO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 281
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez 1.5LE '87 (2.0 DOHC)
Pół litra denaturatu kosztuje 8zł, nie wiem czy korzystne jest robienie z niego paliwa. Poza tym, lepszego rozwiązania poza LPG czy CNG nie jesteś wstanie zastosować do silnika benzynowego, przynajmniej w warunkach chałupniczych.
Kazde auto jest najlepsze na swiecie pod warunkiem ze jest to auto z FSO!!!!!!!!! ;-)
2.0 DOHC, Łada brake system! :)
LPR - liga punk rocka

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:02:54 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4120
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Mam gdzieś pobrany ze strony serwisu Land Rovera artykuł jak samemu tanio wyprodukować alkohol w beczce i mieć paliwko alkoholowe za pół ceny.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:08:10 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Etanol + benzyna (85% + 15%)


Denaturat + olej roślinny, jeżeli nawet zadziała, to będzie kompletnie nieopłacalne.

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:13:40 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6570
  • Płeć: Mężczyzna
Cytat: "MaciejFSO"
Pół litra denaturatu kosztuje 8zł


Ja kupuję pół litra za 3 zł. Tak samo benzyna ekstrakcyjna... W markecie jest po 8zł za pół litra, w mały sklepie u mnie za 3.50

Czyli jeżeli w perspektywie jest np. benzyna po 10zł za litr albo 20zł za litr za 5 lat to denaturat nie jest wcale taki głupi

Cytat: "utek"
Denaturat + olej roślinny, jeżeli nawet zadziała, to będzie kompletnie nieopłacalne.


Mamy problem ze wzrostem zużycia paliw i wyczerpywaniem złóż. Dane o wielkości pozostałych zasobów są zafałszowane. W ciągu kilku lat denat może stać się opłacalny

Cytat: "Grzech#1938"
Mam gdzieś pobrany ze strony serwisu Land Rovera artykuł jak samemu tanio wyprodukować alkohol w beczce i mieć paliwko alkoholowe za pół ceny.


A co robi za uszlachetniacz żeby ono miało odpowiednie właściwości smarne i liczbę oktanową?

[ Dodano: 2010-12-15, 22:16 ]
Cytat: "MaciejFSO"
lepszego rozwiązania poza LPG czy CNG nie jesteś wstanie zastosować do silnika benzynowego,


Masa instalacji i pewne przepisy nt. sportu zniechęcają mnie do LPG.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:21:19 pm »

waszczo

  • Gość
W momencie wynalezienia silnika benzynowego paliwem był etanol, koszt wytworzenia litra niekoniecznie czystego na paliwo byłby zapewne poniżej złotówki, tylko że mamy akcyzę... Zwykły silnik benzynowy poradziłby sobie zarówno z metanolem jak i z etanolem jako paliwem. Natomiast mieszanka oleju roślinnego i denaturatu, lub benzyny to raczej do diesla, domieszka około 20% ładnie rozrzedza olej przez co pompa wtryskowa ma mniejsze problemy - sprawdzone w GLD :)

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:21:47 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1030
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
Cytat: "BXMaster"

Mamy problem ze wzrostem zużycia paliw i wyczerpywaniem złóż...


Problemem jest pazerność koncernów i rządów czerpiących z tego zyski.
Wycisną z nas ile się da i powoli wprowadzą pojazdy z innymi napędami (które zresztą dawno już są opracowane i czekają na odpowiedni moment na ich wprowadzenie) ale tak aby dalej mieć kontrolę nad źródłem ich zasilania...
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:22:51 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Cytat: "BXMaster"
Mamy problem ze wzrostem zużycia paliw i wyczerpywaniem złóż. Dane o wielkości pozostałych zasobów są zafałszowane. W ciągu kilku lat denat może stać się opłacalny


Zafałszowane, ale prawdopodobnie w drugą stronę. Słyszałeś o sytuacji, gdzie niby wyeksploatowane złoże, stało się ropodajne?


Etanol ma wyższą liczbę oktanową od benzyny.

Co chcesz smarować?

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:28:21 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6570
  • Płeć: Mężczyzna
Cytat: "waszczo"
Zwykły silnik benzynowy poradziłby sobie zarówno z metanolem jak i z etanolem jako paliwem


To dlaczego lejemy dodatki do usuwania wody i brudu do benzyny zamiast zwykłego denaturatu?

[ Dodano: 2010-12-15, 22:30 ]
Cytat: "utek"
afałszowane, ale prawdopodobnie w drugą stronę. Słyszałeś o sytuacji, gdzie niby wyeksploatowane złoże, stało się ropodajne?


Może, ale kłopot polega na tym że od lat 80tych różne państwa nagle ogłaszają że mają znacznie więcej ropy niż sądziły chociaż nie dokonano żadnych znaczących odkryć. Główne złoże Saudów jest pompowane ropą dla podbicia ciśnienia więc się wyczerpuje.

Cytat: "utek"
Co chcesz smarować?


Choćby pompę paliwową.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:30:51 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Bo dajesz się naciągnąć. Niektórzy naprawiają silnik lejąc jakieś dodatki.

[ Dodano: 2010-12-15, 22:33 ]
Nie wydaje mi się, żeby pompa wymagała smarowania. Pompy tłoczą też wodę i jakoś funkcjonują bez smarowania.

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:36:30 pm »

waszczo

  • Gość
Przedstawię artykuł z pewnej strony na temat wykorzystania alkoholu jako paliwa:

Cytuj (zaznaczone)
Opublikowane przez Krzysztof Lis dnia 21.05.2008 o godzinie 22:03

W 1872 gdy Otto opracował pierwszy silnik spalinowy, nie znano jeszcze ropy naftowej i technologii jej rafinacji. Dlatego paliwem dla jego silnika był właśnie 90-95% spirytus. Silnik forda T przewidziany był do pracy na benzynie, spirytusie lub ich mieszance. Okazuje się, że alkohol jest bardzo dobrym paliwem do silników benzynowych a nawet silników diesla.

W dzisiejszych czasach zastosowanie alkoholu etylowego (etanolu) jako paliwa silnikowego jest bardzo mało popularne, głównie ze względu na relatywnie niskie ceny ropy naftowej i jej pochodnych. Wynikają one między innymi z tego, że do wytworzenia litra spirytusu konieczne jest zużycie od 8400 do 11200 kJ energii. Wartość opałowa czystego alkoholu etylowego to tylko 60% wartości opałowej benzyny. To kolejny powód, dla którego alkohol nie jest popularnym paliwem silnikowym.



Stacja benzynowa w Brazylii. W kraju tym od wielu lat bardzo szeroko stosuje się alkohol etylowy jako paliwo samochodowe. W związku z tym na stacjach benzynowych są dystrybutory do benzyny i alkoholu (z prawej).

Ale oprócz wad, alkohol ma też kilka zalet. Podstawową jest wysoka odporność na spalanie detonacyjne (stukowe), czyli wysoka liczba oktanowa. Oznacza to możliwość spalania nawet w wysilonych silnikach. Drugą jest wysokie ciepło parowania, przez co odparowanie alkoholu w komorze spalania przed spaleniem skutecznie chłodzi silnik.

Przerobienie silnika benzynowego na zasilanie alkoholem etylowym jest bardzo proste. Wymaga praktycznie tylko przeróbki gaźnika i ewentualnie zwiększenia kąta wyprzedzenia zapłonu. Modyfikacja gaźnika (a konkretnie powiększenie jego dysz) konieczna jest ze względu na to, że do spalenia alkoholu potrzeba mniej powietrza niż do spalenia benzyny (wynika to z tego, że w skład cząsteczki alkoholu wchodzi jeden atom tlenu). Z tego względu bez przeróbki gaźnika otrzymywana z niego mieszanka paliwowo-powietrzna byłaby zbyt uboga dla poprawnej pracy silnika.

Alkohol może być również paliwem do silnika diesla, o ile zapewni się właściwe smarowanie dysz wtryskiwaczy, na przykład poprzez mieszanie alkoholu z niewielką (5-20%) ilością oleju roślinnego lub innego.

Alkohol można wykorzystywać samodzielnie ale również mieszać go z innymi paliwami. O ile jednak w sytuacji stosowania go do domieszek należy wykorzystać alkohol etylowy pozbawiony wody (spirytus min. 99,5%), to zawartość kilku procent wody nie jest szkodliwa w żaden sposób, gdy alkohol jest jedynym paliwem. W wyniku destylacji można otrzymać mieszaninę o zawartości alkoholu maksimum 96%, resztę wody trzeba usunąć innymi metodami, na przykład przy zastosowaniu wapna (CaO tworzy z wodą nierozpuszczalny w alkoholu Ca(OH)2).

Etanol jest oczywiście biopaliwem tak długo, jak wyprodukowany jest z biomasy. Nie jest to jednoznaczne, bowiem można go również otrzymać z ropy naftowej, np. przez katalityczne uwodornienie etylenu. Proces ten jest tańszy niż fermentacja a następnie destylacja.

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:43:46 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6570
  • Płeć: Mężczyzna
Cytat: "utek"
Nie wydaje mi się, żeby pompa wymagała smarowania. Pompy tłoczą też wodę i jakoś funkcjonują bez smarowania.


W Pandzie pompy notorycznie padają gdy jeździ się na rezerwie. W Polonezie mi padła po tym jak jeździłem na pustym baku. Pompa paliwa jest smarowana przez benzynę.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:46:50 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Źle to rozumiesz. Pompa Ci padła bo nic przez nią nie przepływało, nie była też chłodzona. Możesz poeksperymentować na spryskiwaczu. Gdy pompka będzie chodziła na sucho, też się spali. Gdy jest ciecz w zbiorniku, nic się nie dzieje. A nie jest to benzyna.

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:47:10 pm »

Pudels

  • Gość
ale kolego.... nie chodzi bardziej że paliwo chłodzi pompe?? bo to lekko sprzeczne aby benzyna smarowała :)

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:51:20 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4120
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Oczywiście, że chłodzi, a nie smaruje. Właśnie dlatego powinno być w baku w Polonezie co najmniej 10 litrów żeby ciepło się odprowadzało. Nie ma się tam co smarować, bo to przecież jest silnik elektryczny.

A artykuł właśnie wykopałem. Autor podaje w nim jak produkować spore ilości etanolu. (Produkowanie do celów niespożywczych nie jest przestępstwem). Jak ktoś jest zainteresowany to mogę podesłać.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 15, 2010, 22:54:20 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Grzech#1938, dawaj tu.
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 15, 2010, 23:19:11 pm »

Offline brudny#1924

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 854
  • Płeć: Mężczyzna
  • Grzegorz
    • Fiat 125p 1.5c 1987 Volvo V70 2.4T 2001
Grzech#1938, wielu jest zainteresowanych :D
"wtedy stworzył Bóg FSO i zobaczył,że jest dobre":D
Cytat: Zoltan#1930
O!jest Ten Co Śpi Na Stojąco :)
Fiat 125p 1.5c 1987
Volvo V70 2.4T 2001
Peugeot 508 2.0 2013
Peugeot 308 2.0 2015

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 15, 2010, 23:23:32 pm »

et22

  • Gość
Są chętni :D Bo jak tak dalej pójdzie to przerabiam auta na bio-gazy :D

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 15, 2010, 23:23:36 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4120
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Już moment. Musiałem skompresować i wrzucić na serwer. :) LINK
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Co zamiast benzyny? Denaturat+olej roślinny?
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 15, 2010, 23:35:47 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6570
  • Płeć: Mężczyzna
I kto tu jest wizjonerem :mrgreen:
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E