Totalna porażka:(.
Sobota 13.03.2004 była pierwszym dniem w którym żałowałem że mam silnika rovera. Wszystko dzięki jakiemuś domorosłemu mechanikowi który nie miał odpowiednich narzędzi i zniszczył śruby mocujące docisk sprzęgła. Są one bardzo popularne, łatwo dostępne i tanie.... ale nie u nas. Śruba średnicy 7mm z gwintem calowym. Cała Anglia :evil: . Dobra to tyle biadolenia przejdŹmy do konkretów.
Demontarz skrzyni w poldroverze:
Potrzebne narzędzia to:
- kanał (bez którego ciężko wogóle zrobić coś pod autem) obowiązkowo. Ewentualnie podnośnik warsztatowy (taki z łapami).
- Zestaw kluczy płaskich i oczkowych (10,13,17,19 i ew. jeszcze inne),
- zestaw kluczy nasadowych o podobnych rozmiarach,
- jakieś śrubokręty płaskie i krzyżakowe,
- druga osoba pomocy przy wyjęciu skrzyni.
Operacjęzaczynamy od zdjęcia klemy z akumulatora. Potem we wnętrzu auta demonrujemy gumy i drążek zmiany biegów. Skręcamy gałkę, ściągamy obie gumy przynajmniej tak aby był dostęp do dolnej części lewarka. Demontarz całego drążka polega na podważeniu płaskim śrubokrętem plastikowego pierścienia. Wkładamy śrubokręt między ten pierścieńa zewnętrzną część lewarka. Po podważeniu ciągniemy lewarek do góry. Należy postępować z wyczuciem aby nie połamać tego plastiku. Jak już to zrobimy to mamy od góry wolną skrzynię.
Pod maską robimy dwie operacje. Odkręcamy złączkę czujnika położenia wału od wspornika (który jest za razem podkładką śruby mocującej skrzynię) oraz rozpinamy i zdejmujemy ze wspornika (analogicznie j.w.) złączkę sondy lambda. Nie będą nam przeszkadzały kable przy zdejmowaniu i zakładaniu skrzyni.
Teraz kolej na kanał
. Tutaj w pierwszej kolejności rozpinamy linkę hamulca ręcznego aby nie przeszkadzała nam przy pracy. Potem odkręcamy wał napędowy od tego gumowego sprzęgła na wyjściu skrzyni biegów. Aby nam nie przeszkadzał przy dalszej pracy musimy też odkręcić podporę wału i zabezpieczenie (taki kawałek wygiętego płaskownika) tuż za skrzynią. Jak już będzie wolny to odsuwamy go maksymalnie do tyłu na ile nam pozowli rura od wydechu.
Przy samej skrzyni demontujemy przewody od włącznika światła wstecznego, linkę prędkościomierza i linkę sprzęgła. W następnej kolejności zdejmujemy rozrusznik (Obowiązkowo musi być zdjęta klema z akumulatora
). Odpinamy i odkręcamy przewody zasilające i śruby mocujące. Przy okazji tej czynności można sprawdzić stan rozrusznika. U mnie okazał się on tragiczny. Przedniej tulejki już prawie nie było a komutator nadaje się do przetoczenia. Wam też radzę się spodziewać takiego obrotu sprawy, a jeśli nie był dawno (nigdy) sprawdzany toa należy go rozebrać obowiązkowo.
Na skrzyni są dwie osłony metalowe jedna na dole druga nad rozrusznikiem. Niby nie przeszkadzają ale lepiej je zdjąć.
Pozostają nam już tylko cztery śruby mocujące skrzynię do silnika. Dwie śruby na bokach które z drugiej strony mają nakrętki oraz dwie na górze które mają już nagwintowane otwor w bloku silnika. Kolejność odkręcania nie ma znaczenia bo skrzynia i tak nie spadnie.
Aby zdjąć skrzynię jedna osoba musi ją podtrzymywać druga natomiast odkręcać podpoty skrzyni od podłużnic. Wyjmując skrzynię należy najpierw przesunąć ją do tyłu (jest mocowana na tulejkach centrujących) a potem lekko unieść do góry aby przeszłą nad drążkiem kierowniczym. Jak już minie ten punkt możemy uznać skrzynięza wyjętą.
Demontarz sprzęgła.
Tutaj niestety ale musimy zaopatrzyć się w końcówkę nasadową torx o rozmiarze E8 wyglądającą podobnie jak na poniższym rysunku.
Docisk sprzęgłą jest mocowany na sześciu śrubach o których wspomniałem już wcześniej na samym początku. Powinny daćsię odkręcić bez większego problemu. Radzę na nie uważać bo są nietypowe i wrazie zgubienia czy zerwania mogą być spore komlpikacje. Przegwintowanie też odpada bo na drugim końcu otworu w który wkręca się śruby jest koronka do czujnika położenia wału. Jej uszkodzenie jest jednoznaczne ze zniszczeniem koła zamachowego.
Nie polecam też nacinania tych śrub na śrubokręt. U mnie było tak zrobione i teraz śruby nie nadają się do ponownego urzycia. Lepiej zainwestować w potrzebną końcówkę.
O montarzu sprzęgła i zakładaniu skrzyni biegów napiszę jak już poskładam auto do kupy.