To jest ciekawa oferta
https://www.otomoto.pl/oferta/fiat-125p-unikat-protoplasta-125p-50-letni-wloski-fiat-1-6-ID6zijBe.html
Włoski kant, na oko w bardzo fajnym i kompletnym stanie
To jest fantastyczny samochód. Posiadam od kilku lat takie auto. Mój egzemplarz jest z 1969 roku, to wersja SPECIAL. Właśnie taka specyfikacja, w takim kolorze z jasnym wnętrzem, ze starym pasem tylnym mi się marzyła.
Samochód posiada słynny silnik DOHC starej wersji 1608 cm3 o mocy...101 KM. 5 biegowa skrzynia biegów. W zwykłym rodzinnym europejskim sedanie z 1969 roku. Przypomnę że VW produkował wówczas garbusa, a inni producenci do tego typu aut wkładali silniczki o mocach 60 KM. Musiał być szał posiadać takie auto gdyż ten FIAT katalogowo przyspiesza do "setki" w 11 sekund i może pędzić 170 km/h. Przypomnę, w 1969 roku!!! W sam raz na włoski temperament.
Jeszcze 15lat temu takie osiągi budziły szacunek a to działo się niemal 50 lat temu. To były czasy gdy Fiat był motoryzacyjną potęgą w Europie a ich gama modelowa była wręcz niespotykana.
Samochód niby podobny do Polskiego Fiata 125p. Mój egzemplarz ma 49 tys przebiegu i nie był nigdy remontowany. Włoski klimat pomógł. Mam bezpośrednie porównanie z Polskim Fiatem 125p gdyż posiadam od 18 lat idealny oryginalny egzemplarz z 71 roku z przebiegiem nieco ponad 40 tys km.
Polski Fiat to niezłe auto ale w bezpośrednim porównaniu z włoskim bratem wypada dość blado. Wykonanie, wykończenie, detale, wyciszenie są nie do porównania z Polskim Fiatem. Weźmy wykończenie nadwozia, we Włoskim np. mamy pasowany i cynowany dach z przednim słupkiem podczas gdy Polskim Fiacie jest zakładana blacha na blachę. We włoskim bracie listwy progowe na zakończeniach mają nakładki z tworzywa aby progi się przypadkiem nie porysowały w PF 125p tego detalu nie ma. We "włochu" cała aluminiowa galanteria była polerowana na wysoki połysk, w Polskim wszystko było matowe. Polski Fiat nie posiada wykończenia bagażnika, woski odpowiednik ma normalnie wykończony bagażnik. Polski klient mógł liczyć najczęściej na plastikowe obicia siedzeń podczas gdy włoski odpowiednik ma łączony materiał z dermą po bokach. Prowadzenie włoski Fiat także zapewnia lepsze gdyż jest nieco niżej zawieszony a tylne wieżyczki resorów są nieco niższe.
O silniku nie wspominam gdyż nie ma co porównywać, Włoski FIAT z mocą ponad 100 KM wręcz katapultuje się w ruchu miejskim i 80 km / h osiąga błyskawicznie nadal dynamicznie się rozpędzając, wszak niska masy ok. 1050 kg robi swoje. Jeżeli kogoś stać to zdecydowanie warto poszukać na Europejskim rynku (najlepiej i najtaniej we Włoszech) tego auta.










