Autor Wątek: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół  (Przeczytany 11227 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« dnia: Sierpień 23, 2015, 11:00:42 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
Zastanawiałem się nad pewnym problemem...

Przy uniesieniu auta, resor, a co za tym idzie most, nie pójdzie niżej niż to wynika z wygięcia na jaki resor jest wyklepany. Z doświadczenia wiem, że na seryjnym resorze właściwie nie da się doprowadzić do sytuacji w której tylne koło oderwie się od drogi, nawet jeżeli w zakręcie przeskoczy się przez płytki rów.

Co innego przy sklepanym resorze, w dodatku sztywnym, gdzie ugięcie jest minimalne, bardzo przy tym skraca się skok zawieszenia. Bardzo dobrze to widać w aucie Kurasa i podobny problem był u Zaleskiego, przy byle podbiciu koło w powietrzu.

Wymyśliłem żeby to obejść w ten sposób: pióro główne całkowicie seryjne, do tego 1 długie lub 1 długie i 1 krótkie sklepane na płasko, ale nie spięte z piórem głównym. W ten sposób auto siedziałoby nisko i było twarde, ale seryjne pióro główne nie połączone strzemionami z klepanymi odprowadzałoby most do podłoża przy podbiciu.

Widzę tylko dwa problemy:
1. samo pióro główne nie będzie dobrze trzymać mostu na podbiciach więc trzeba by równocześnie zamontować drążek Panharda lub prostowód Watta
2.Załóżmy że auto wypada z trasy do rowu- niepodpięte resory mogą coś złapać jak hak, z tego względu chyba należałoby do piór głównych przyczepić strzemionami wygięty pod skosem w dół kawałek stali- np. "sanek" które przy uderzeniu o grunt odpowiadałyby za osłonięcie czoła płaskiego resora, żeby nie mógł nic złapać.

O coś takiego mniej więcej mi chodzi:

Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 23, 2015, 13:14:55 pm »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1756
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo +1?? KM?? & Fiat Croma 1.9 JTD '09 120 KM - Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - "TurboŁoś"
Hmm coś takiego jest powszechnie stosowane w samochodach ciężarowych
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 23, 2015, 14:52:50 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
wystarczy zastosowac trzecie pioro sztywne i luzne i juz bedzie progresywna charakterystyka,
oslony nie sa jakos szczegolnie potrzebne - przeciez po łące sie nie jezdzi,
a sam skok determinuje raczej amortyzator - jakos nie udalo mi sie jeszcze przykrecic resoru  nie odkrecajac amora i tym samy nie robiac wiekszej przestrzeni na manewry
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 23, 2015, 15:05:04 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
Mnie się udało, ale nie w tym rzecz. Jeżeli resor jest tak wyklepany że w stanie spoczynku jest płaski, to sama masa mostu nie da rady go znacznie wygiąć. Seryjny resor jest mocno wygięty i dlatego nawet przy dużym podskoku utrzyma tylne koła na jezdni.

oslony nie sa jakos szczegolnie potrzebne - przeciez po łące sie nie jezdzi,

Nie wiem czy są potrzebne, ale po łące właśnie czasem się jeździ. Myślę o rajdach, gdzie się mogą stać różne rzeczy. Bardzo dobra charakterystyka jezdna dla zastosowań cywilnych jest bez znaczenia, bo przeważnie i tak się z niej nie korzysta, a użytkownik i tak w razie czego nie da sobie rady więc im gorzej auto trzyma się drogi, tym lepiej bo wypadnie i się rozbije przy mniejszej prędkości.


« Ostatnia zmiana: Sierpień 23, 2015, 15:07:25 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 23, 2015, 15:11:38 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
zakladajac ze to ma byc do jakiegos sportu, to po co klepac resor tak,ze zaczyna byc plaskownikiem,a nie resorem ?
resor ma byc wygiety i jezeli ktos chce miec tyl nisko ,to lepiej zalozyc  mniej sztywny resor i dopakowac go dodatkowym piorem dajacym progresje niz bezmyslnie klepac,zeby byl niski w spoczynku,
dopiero ten drugi lub trzeci ,ktory ma byc sztywny mozna klepac na wymiar,

trzeba okreslic dane poczatkowe i koncowe, zeby moc cos sensownego wykonac
« Ostatnia zmiana: Sierpień 23, 2015, 15:13:18 pm wysłana przez KGB »
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 23, 2015, 19:55:21 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
No widzisz, dla nie-inżynierów, a nawet dla inżynierów nie jest to takie oczywiste. Wpadłem na to po latach, Abimexa prototyp rajdówki poderwał tylne koło na fabrycznym parkingu przy zawracaniu, PN 2000 Zaleskiego też podrywał koło na praktycznie równej drodze i to w ustawieniu nie pod wyścigi górskie, tylko wyższym, na Rally San Marino.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 23, 2015, 21:36:35 pm »

Offline zacekpl

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 721
  • Płeć: Mężczyzna
  • Maniak RWD
    • PN 1.8 VVC '95/Sierra 2.0 '91/BMW 7 3.0 '92/ Opel Senator 2.6 92'
moim zdaniem to ze kolo bylo podrywane to zasluga bardzo sztywnego stabilizatora i twardego amortyzaora. Przy sklepanym resorze, skok zawieszenia pozstaje duzy i  jest bardziej uwarunkowany skokiem amortyzatora. Pewnie masz staba z tylu, wyjmij go, a problem podrywanego kola zniknie :)

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 23, 2015, 22:27:44 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
Ja mam w tej chwili serię.

Jeżeli 3 piórowy resor w stanie spoczynku jest prawie płaski i taki trzyma auto, to nie wydaje mi się prawdopodobne żeby posłał most w dół jak seria która ma po wyjęciu kształt mocno wykrzywiony. Jeżeli w jedną stronę utrzyma całe auto prawie się nie uginając, to w drugą samego mostu też raczej nie puści. Chciałbym doprowadzić do sytuacji w której jest twardy, obniżony resor, a auto podbite w górę ok. 30cm w stosunku do serii, ma koła na jedni, jak seria.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 24, 2015, 00:35:55 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
skok calkowity amora 208mm ,wiec o 30cm zapomnij,
w sumie to seryjny dwupiórowy resor jest malo sztywny i tylek nisko siedzi zwlaszcza na juz wyeksploatowanych egzemplazach,wiec to taki dobry material na usztywnianie dodatkowym piorem i to bez klepania
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 26, 2015, 01:29:17 am »

Offline Zuczek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 836
    • Polonez 2.0Turbo, Syrena 1.0, Tarpan2.9v6 4x4
    • FSO KLUB MAŁOPOLSKA
ja coprawda nie w polonezie ale w tarpanie mam tai patent ze  mam resor 5 piorowy normalnie zamocowany do mostu( mosty szersze od seryjnych o 20cm) ale do ramy juz niejest mocowany tylko jest mocowany do drugiego reosru 2 piorowego ktory jest odwrucony"dogory nogami" i ten resor 2 piorowy jest dopiero przymocowny do ramy.  bardzo fajny efekt to daje. coprawda jest to zrobione by auto puste niebylo zasztywne a obciązone  tez mialo jkies resorowanie a nie lezalo na odbojach. ale oprocz tego  daje fajny efekt wlasnie na zakretach.  a ze w tarpania jest 2.9v6 to lubie sobie nim troche po serpentynach polatac.
polonez 2.0 DOHC Turbo
Syrena 105 1.0 pyr pyr,Tarpan2.9v6 4x4
punto 1.2 - Qatro in progress
ford escort MKIII 1984 1.6 Automatic
wigry 2, clk

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 05, 2016, 23:10:31 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
Dwa tyg. temu zastosowałem ten pomysł.

Odkręciłem resor od mostu, most dźwignąłem i udało się rozkręcić przymocowany do nadwozia resor i wysunąć drugie pióro. W jego miejsce wsunąłem długie płaskie pióro celem utwardzenia tylnego zawieszenia. Zgodnie z przewidywaniami auto lekko siadło, a pomimo utwardzenia, skok pozostał prawie jak w aucie seryjnym, ponieważ pióra spiąłem na wysokości końca krótkiego pióra, więc wydłużona cześć płaskiego pióra, nie trzyma pióra głównego po odciążeniu. W ten sposób nawet po najechaniu na dużą nierówność z dużą prędkością, koła powinny utrzymać kontakt z podłożem, a nie odrywać się od jezdni po osiągnięciu prześwitu seryjnego auta.

Metoda obniżania i utwardzania zapewniająca lepsze właściwości jezdne i zmniejszająca nakład kosztów i pracy, bo pióra głównego nie trzeba wymieniać ani nawet odkręcać (no chyba że jest przetarte w miejscu kontaktu z piórem pomocniczym).
« Ostatnia zmiana: Lipiec 05, 2016, 23:12:20 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 08, 2016, 18:02:26 pm »

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 658
    • C+ pinto turbo
A co z plastikowymi "ślizgami" które siedzą fabrycznie na końcach krótszego pióra? Jeździłeś już z tym i sprawdzałeś jak wyglądają ślady na dłuższym piórze?

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 08, 2016, 20:28:45 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
mysle,ze przy splaszczonym piórze nie ma problemow z przecieraniem sie,
tzn. nic nie jest wieczne,ale to raczej nie jest przerobka do codziennej jazdy,
u mnie trzecie pioro z manufaktury dolozone do seryjnego resora rzeźbi sobie rowek w drugim piorze juz sporo lat i wyrzeźbiło dopiero ~2mm ;>
moja wina,bo nie chcialo mi sie go dobrze stępic tzn. nie mialem pilnika pod reka przy skladaniu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 09, 2016, 21:49:47 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
A co z plastikowymi "ślizgami" które siedzą fabrycznie na końcach krótszego pióra?

To nie ma znaczenia. Po pierwsze przy płaskim (no niezupełnie płaskim, użyłem mocno sklepanego ale jeszcze półeliptycznego) piórze, tarcie końcówką pióra pomocniczego o pióro główne jest słabsze z racji kształtu. (mimo to, aby zminimalizować tarcie, pokryłem oba pióra warstwą smaru grafitowego)
Po drugie, te "ślizgi" nie spełniają swojej roli, bo w większości Polonezów wycierają się na długo przed tym, zanim ktoś się zainteresuje problemem.
Zapewne stąd historie o połamanych resorach.
W moim Polonezie były całkowicie zniszczone, a w sklepanych resorach których użyłem do tej modyfikacji, które według sprzedającego miały tylko rok, nowe ślizgacze i ich wygląd wskazywał że rzeczywiście są dość nowe, te ślizgacze też były całkowicie zużyte.
Po trzecie, ślizgacze można założyć również w takiej konfiguracji, trzeba to po prostu zrobić w inny sposób: po prostu przypiąć go do pióra głównego tam, gdzie pióro pomocnicze już nie sięgnie i nie zniszczy mocowania. Drugi koniec można zostać nieprzypięty albo ew. przypiąć opaską zaciskową, będzie się ścierać ale pewnie nie szybciej niż sam ślizgacz.
A nawet gdyby ślizg miał odlecieć z powodu wadliwego mocowania, to moim zdaniem jest to lepsze niż koło unoszące się w powietrze akurat wtedy kiedy kontakt z podłożem jest najbardziej potrzebny, bo sytuacja mocno kryzysowa.

tzn. nic nie jest wieczne,ale to raczej nie jest przerobka do codziennej jazdy,

Nie widzę powodu dla którego nie miało by się tak jeździć na co dzień. Moim zdaniem to najlepszy sposób obniżenia i utwardzenia resora do auta o dowolnym zastosowaniu.

moja wina,bo nie chcialo mi sie go dobrze stępic tzn. nie mialem pilnika pod reka przy skladaniu

Ja końcówkę potraktowałem szlifierką.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 09, 2016, 21:53:13 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 16, 2020, 21:56:25 pm »

Offline Michel18

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 80
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro 1.4 94/95
Odkopię ten temat. Jeżeli wziąłbym resor 3 piórowy a potem przerobiłbym te 3 pióro na płasko to uzyskałbym progresywność? W takim sensie, że auto w miarę dobrze by resorowało nieobciążone a obciążone nie siadałoby na amen. Miałem zajechane 2 piórowe na których pod własną masą auto nisko siedziało ale było to problemem gdy jechałem z czymś w bagażniku, wymieniłem sobie na 3 pióra używki (oryginalne, gdzie 3 pióro jest dłuższe i sięga tego mocowania przekładek), ale teraz z kolei prawie mi w ogóle nie resoruje, no i szukam jakiegoś złotego środka. Żeby nie było za miękko ani twardo i w razie czego coś cięższego dałoby radę do bagażnika zapakować :D

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 16, 2020, 23:30:46 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1366
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Złoty środek to chyba wpieprzyć te resory a wstawić sprężyny na wzór prototypowego Atu / Łady. :-)
Też myślałem o resorach 3-piorowych ale trochę się naczytalem i nasłuchałem o tym że można wówczas zapomnieć o komforcie jazdy. Wolałem nie ryzykować i kupiłem nowe 2-piorowe. I tak rzadko wożę kogos z tyłu lub bagaz.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 17, 2020, 00:06:49 am wysłana przez Tales »

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 17, 2020, 00:11:32 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4797
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Dokładając trzecie pióro, przerabia się auto na furmankę. Było tyle już tematów na forum o tym :P. Auto zaczyna się zachowywać nieprzewidywalnie na drodze, koza look to nie jedyna wada. Miałem trzypiórowe resory w pierwszym caro, nigdy bym do nich nie wrócił.

Trzecie pióro dokładali miłośnicy użytkowania tego samochodu jako taczki na budowie do wożenia krawężników, lub transportu osób wagi ciężkiej /teściowych/ na tylnych fotelach z pełnym bagażnikiem, ale te czasy chyba minęły.

Nie wiem, co chcecie od fabrycznych, sprawnych resorów, to naprawdę nie jest na tyle niewydarzone zawieszenie, żeby bawić się w przeróbki, jeśli nie bierzemy udziału w rajdach/wyścigach, i nie mamy ponad 200KM pod maską.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 17, 2020, 00:16:30 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odkopię ten temat. Jeżeli wziąłbym resor 3 piórowy a potem przerobiłbym te 3 pióro na płasko to uzyskałbym progresywność?
generalnie tak, mozna zwiekszyc progresywnosc w ten sposob,
na zdjeciu masz typowy resor rzemieslniczy, taki jakie ja posiadam (tzn. posiadalem zanim pekly najdluzsze piora),
przerobki na tym najkrotszym piorze sa dosc proste, zwlaszcza gdy nie chcesz uzyskiwac wstepnego napiecia - czyli bazowac na dwoch piorach, a to najkrotsze ma podeprzec reszte tylko przy wyraznym ugieciu,
jedyna trudnosc to potrzeba rozgrzania piora, by nadac mu nowy bardzej plaski ksztalt

Trzecie pióro dokładali miłośnicy użytkowania tego samochodu jako taczki na budowie do wożenia krawężników, lub transportu osób wagi ciężkiej /teściowych/ na tylnych fotelach z pełnym bagażnikiem, ale te czasy chyba minęły.
widzaialem C+, ktore mialo zalozone 3piora razem z hakiem w ASO, takie fabryczne jak w kombi,
niestety, ale przy czestym uzywaniu wlasciwosci transportowych to 2piora szybko siadaja


Tylko pytanie czy to środkowe pióro w resorze 3-piorowym ma takie same parametry jak krótkie w 2-piorowym.
tak, ma,
zarowno w oryginale, jak i manufakturze,
troche inne byly starsze resory w DFie, bo ktores pioro bylo o 1mm chudsze
« Ostatnia zmiana: Grudzień 17, 2020, 00:22:54 am wysłana przez KGB »
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 17, 2020, 00:19:26 am »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1366
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Tylko pytanie czy to środkowe pióro w resorze 3-piorowym ma takie same parametry jak krótkie w 2-piorowym. Bo jeżeli tak to nie wiem czy bawil bym się w klepanie tego najkroszego pióra czy nie lepiej poszukać czegoś dostępnego na rynku tylko że z innego auta. Ktos tu kiedyś pisal o resorach a raczej piórach z iveco.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 17, 2020, 00:21:50 am wysłana przez Tales »

Odp: Resor "progresywny" ? Problem podrywanych kół
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 17, 2020, 00:23:37 am »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1366
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
niestety, ale przy czestym uzywaniu wlasciwosci transportowych to 2piora szybko siadaja
To prawda. I później wsiadaja dwie osoby z tyłu i auto  "szoruje" tyłem po asfalcie.