Autor Wątek: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.  (Przeczytany 5991 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 06, 2016, 18:14:13 pm »

Offline lesor#1973

  • FSO:1993-1996 B1078
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1316
  • Płeć: Mężczyzna
  • Borełło, Carełło, 115c_w_Jesionie
Jadąc 89, żeby włączyć tempomat mam wcisnąć hamulec? A potem dodawać przyciskiem "+" ?
Zważcie jegomość – odparł Sanczo Pansa – że to, co tam się ukazuje, to nie żadne olbrzymy, ino wiatraki.

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 06, 2016, 21:27:27 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3429
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
Hmmmmmm bez sensu to , aby włączyć hamulec a potem wcisnąć plusa to lepiej już by się sprawował ręczny gaz stosowany w 125p i 126p.
 Daje większe możliwości.
FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 06, 2016, 22:37:48 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5075
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
No tak, ale co to za bajer? A tu chyba głównie o bajer chodzi  :-) Ręczny gaz jest wygodniejszy i szybszy w działaniu.No i typowo mechaniczny, więc mało rzeczy tam się może popsuć.Ale nie marudźmy.Autor tematu nie zna słowa "niemożliwe" co wielokrotnie udowodnił, wiec poczekajmy na efekty.Jak coś, to ja chętnie obejrzę filmik ilustrujący pracę tego systemu w polonezie.

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #23 dnia: Październik 06, 2016, 23:12:16 pm »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1664
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo Intercooler +1?? KM?? & Fiat Marea Weekend 1.9 JTD '01 110 KM - Gruz Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - Dailycar "TurboŁoś"
No tak, ale co to za bajer?
Nie taki bajer, jak się dużo lata po drogach szybkiego ruchu to naprawdę przydatne. Na pewno bardziej przydatne niż rzeczone elektryczne lustra.
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #24 dnia: Październik 06, 2016, 23:29:22 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5075
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
Spieszę sprostować.Chodziło mi o "gaz ręczny" że to żaden bajer, w przeciwieństwie do elektrycznego tempomatu.Działał by bezproblemowo, ale wstyd komuś pokazać, więc zapewne dlatego będzie bajer elektryczny.

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #25 dnia: Październik 06, 2016, 23:35:44 pm »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1664
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo Intercooler +1?? KM?? & Fiat Marea Weekend 1.9 JTD '01 110 KM - Gruz Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - Dailycar "TurboŁoś"
Działał by bezproblemowo, ale wstyd komuś pokazać, więc zapewne dlatego będzie bajer elektryczny.
Niby tak ale z drugiej strony ręczny gaz nie utrzyma stałej prędkości auta na podjazdach i zjazdach, niestety to nie stary diesel w którym pedałem gazu nastawiało się regulator obrotów na zadaną prędkość obrotową którą później utrzymywał niezależnie od obciążenia.
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #26 dnia: Październik 06, 2016, 23:36:55 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3124
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Nie jestem pewien, ale z tym hamulcem chyba chodzi o coś takiego jak z tym testem żarówek, czyli naciskamy raz przy np. starcie silnika, a potem spokojnie możemy włączać tempomat. Co do samego wykonania, jak dla mnie średnio wygląda podłączenie tego interesu do pedału, o wiele lepiej byłoby rozkminić jakiś uchwyt przy przepustnicy (z tego co pamiętam to np. GSI ma uchwyty na dwie linki przy przepustnicy), w roverze w prawdzie byłaby to radosna twórczość, nie mniej wyglądałoby to bardziej fabrycznie :) A co do zasadności takiego bajeru, cóż na wszelkie drogi z A i E w nazwie to jest z pewnością świetne rozwiązanie, bo noga nie cierpnie przy trzymaniu jej w jednej pozycji przez kilkadziesiąt km.

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #27 dnia: Październik 07, 2016, 00:27:02 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
No faktycznie przydałoby się kilka słów instrukcji obsługi. Zasadniczo dla wersji z "Oplem" mogę się tylko domyślać jak to ma być bo całość nadal leży na stole a saab jest nieco inny w obsłudze w przypadku uruchamiania bo reszta zasadniczo tak samo. No ale Saaba nikt pewnie poza mną nie zastosuje więc skupmy się na oplu...

Włączamy zapłon i jedziemy... Jedziemy, jedziemy, jedziemy... Na trasie podróży natrafiamy na długi, nudny, jednostajny odcinek drogi gdzie z za ekranów dźwiękochłonnych nic nie widać. postanawiamy zatem nudzić się jeszcze bardziej i użyć jakże zbędnego i burżujskiego wytworu sił nieczystych z zachodu czyli tempomatu...

Włącznie Przycisku ON powoduje przygotowanie tempomatu do pracy. Dopiero krótkie naciśnięcie pedału hamulca powoduje włączenie gotowości  tempomatu do działania. przyspieszamy do uznanej przez nas prędkości podróżnej (musi być większa jak 60km/h) i przyciskiem V+ aktywujemy tempomat co jest jednoznaczne z zapisaniem w jego pamięci zadanej prędkości. Jako że układ ma jakieś opóźnienie w działaniu to moduł tempomatu potrzebuje ok. 1-2s do ustabilizowania prędkości i dalej robi wszystko aby ją utrzymać. Oczywiście robi to w granicach pewnej tolerancji, której przekroczenie (nadmierne przyspieszenie lub zwolnienie auta) powoduje chwilową dezaktywację tempomatu. Po ponownym osiągnięciu prędkości ustawionej tempomat powinien sam się załączyć ponownie. Chcąc zwiększyć prędkość możemy użyć pedału gazu i przyspieszyć po czym za pomocą V+ zapisać nową wartość do pamięci lub zrobić to tylko używając klawisza V+. Krótkie naciśnięcie powoduje przyspieszenie o 2km/h (lub 5 bo równie "literatura" w internecie podaje) prędkości podróżnej. Długie naciśnięcie V+ powoduje przyspieszanie auta do momentu puszczenia klawisza i zapisanie aktualnej prędkości do pamięci. Analogicznie użycie przycisku V- powoduje zmniejszanie prędkości. Każdorazowe użycie sprzęgła lub hamulca skutkuje dezaktywacją tempomatu. Aby wrócić do zadanej wcześniej prędkości naciskamy przycisk V-. Kontrolka umieszczona na schemacie włącza się wyłącznie wtedy gdy układ tempomatu odpowiada za utrzymywanie prędkości. Użycie sprzęgła, hamulca lub wyłączenie tempomatu przez OFF powoduje jej zgaśnięcie. Zgaśnie ona również jeśli np. potrzebujemy nagle przyspieszyć i prędkość pojazdu znacznie odbiegnie od nastawionej. Po zdjęciu nogi z gazu i zwolnieniu do określonej przez naz prędkości tempomat powinien automatycznie się sam włączyć. Innymi słowy dodanie gazu nie dezaktywuje tempomatu.

Mam nadzieję, że tak wyczerpująca instrukcja będzie wystarczający aby można było zrozumieć jak działa ten układ.

Co do estetyki jest to wersja testowa to po pierwsze. Po drugie słusznie zostało powiedziane, że w roverze jest trochę rzeźby z mocowaniem drugiej linki na przepustnicy a ja nie miałem czasu na szukanie rozwiązania tego tematu. W GSI jeśli jest miejsce na drugą linkę to OK tylko trzeba się upewnić czy jeśli tempomat pociągnie za przepustnicę to linka gazu nie spadnie z prowadnicy. Po trzecie zastosowane przeze mnie rozwiązanie jest uniwersalne dla wszystkich wersji silnikowych. Można by jedynie jakoś subtelniej zaczepić linkę o pedał gazu coby nie rzucało się to tak mocno w oczy.

Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #28 dnia: Październik 07, 2016, 00:54:25 am »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
Współpracuje to P&P z fabrycznym czujnikiem prędkości z gsi ?

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #29 dnia: Październik 07, 2016, 08:17:35 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Na stole tak. Czujnik pędzony wiertarką. Raczej nie powinnu być też kolizji z komputerem.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #30 dnia: Październik 07, 2016, 08:18:55 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Tyle że u mnie vss jest zasilany 12v a nie wiem jak to jest w gsi...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #31 dnia: Październik 26, 2016, 21:47:15 pm »

Offline AndrewS#100

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 973
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p 1.4 16V MPI
    • http://www.roverki.pl
Jakoś wcześniej przeoczyłem ten wątek.
Gratulacje !!

Muszę się odnieść do marud z początku wątku. Ja się Was pytam jakie Wy tu widzicie niebezpieczeństwo ??
Po pierwsze zrobione to jest na elementach fabrycznych (patrz główny sterownik).
Po drugie
Przecież w KAŻDEJ chwili kierowca ma możliwość wciśnięcia sprzęgła co jest równoznaczne z rozłączeniem napędu, chyba ze przeoczyłem jakiś wątek i Bocian ma skrzynie automatyczną :-P
Silnik z rozłączonym napędem idzie do odcinki, ale to uuuuttutututututu chyba nie jest groźne :-), i  jak się na znudzi wyłączamy zapłon.
« Ostatnia zmiana: Październik 26, 2016, 21:48:51 pm wysłana przez AndrewS#100 »
Pozdrawiam Andrzej
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800 2.0 16V MPI
Jawa TS 350

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #32 dnia: Październik 27, 2016, 08:33:22 am »

Offline Mariusz#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2277
  • Płeć: Mężczyzna
    • POLONEZ Atu+ 1.6 GSI
uuuuttutututututu chyba nie jest groźne :-), i  jak się na znudzi wyłączamy zapłon.
<ok> <rotfl2> wtedy to już zostanie tylko tempomat.
Pan inżynier widzę, że lubi jeździć tym polonezem

Odp: KOlejny nieprzydatny gadżet w Polonezie czyli tempomat.
« Odpowiedź #33 dnia: Marzec 09, 2017, 11:16:41 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Taki mały dodatek.

Manetka z mietka ;)

Takie małe białe od góry to dioda dwukolorowa. Zielona jak włączony tempomat, czerwona jak działa w trybie aktywnym.
« Ostatnia zmiana: Marzec 09, 2017, 11:18:54 am wysłana przez Bocian_s#313 »
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.