Autor Wątek: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k  (Przeczytany 24037 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« dnia: Listopad 24, 2016, 23:16:17 pm »

Offline Tomekk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1303
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polskie Fiaty i inne graty
Mały zwrot akcji. Ponieważ to jest Polonez Tuning Klub, stwierdziłem "tu nie ma miękkiej gry", postanowiłem sprawić sobie już stuningowanego Poloneza <spoko>
Zamiast kolejnej nieruchomości do muzeum, postanowiłem kupić Poloneza w "wersji mocniejszej" <rotfl2>.

Historia mojej znajomości z tym autem sięga 2009 roku, kiedy kolega, który akurat był za granicą,  poprosił mnie o to abym obejrzał dla niego wystawionego na sprzedaż w Sopocie ATU GSI. Samochód miał wówczas 9 lat i ok. 64 tys km. Szybka relacja telefoniczna, wpłata zaliczki i Polonez był nasz. Kolega miał konkretny plan wobec auta i szybko zaczął go realizować. Niemal natychmiast z Poloneza wyleciał silnik 1,6 a w jego miejsce zamontowany został 1,8 Rovera z MG F z małym przebiegiem. Kolega przez kolejne lata modyfikował pojazd i traktował Poloneza jako miejską "treningówkę" którą czasem jeździł do pracy. W garażu od blisko 20 lat ma mocno zmodyfikowanego Poloneza 2000 którym startuje w okręgówkach, Rally Sprintach oraz wyścigach górskich.  Jakiś czas temu zaproponowałem odkupienie coraz mniej użytkowanego ATU i w końcu się dogadaliśmy.

Zatem stałem się posiadaczem dość ciekawie zmodyfikowanego ATU z 2000 roku z silnikiem 1,8 który seryjnie miał 120 KM (z aparatem na wałku)
Samochód nie wygląda może spektakularnie, ma jakieś tam wgnioty, rysy, typowy sleeper. O dziwo wieloletniego braku garażowania nie widać zbyt wiele korozji, naprawdę nieźle się trzyma choć nie jest wolny od rudej. Podkreślam - to nie jest samochód na wystawę tylko skuteczne narzędzie do sprawnej jady.

Zmiany jakie zostały dokonane w pojeździe opiszę poniżej:

- w silniku założona głowica VVC  ze zdemontowanych mechanizmem zmian faz rozrządu (ma większe zawory, nieco inną komorę spalania i inne drobiazgi) - Dzięki Multec za Twoją encyklopedyczną wiedzę :)
- wałek rozrządu produkcji brytyjskiej specyfikacji "fast road"
- komputer sterujący programowalny standalone EMERALD http://www.emeraldm3d.com/
- kolektor wydechowy rurowy
- układ wydechowy seria + końcowy Michel
- przełożenie 4:3 oraz szpera płytkowa Bacci Romano z ustawieniem 50 % http://www.bacciromano.com/?p=homepage&l=eng
- hamulce przednie FIAT Brava GT, tarcze wentylowane 257 mm + wyczynowe klocki
- hamulce tylne PN Truck, tarcze 260 mm + zaciski FSO
- sprężyny przód PN Truck + Bilstein B6 w specyfikacji ulicznej
- resory tył Fiat 125p Kombi - 1 pióro + Bilstein B6
- wspomaganie kierownicy
- przerobione mocowanie amortyzatorów tylnych jak w Caro
- stabilizator tył
- poliuretan kpl. zawieszenie
- koła letnie BORBET + opony Dunlop 195/60/15
- koła zimowe Fiat Barchetta '15 + opony Continental
- regulowany korektor hamowania
- i wiele wiele innych :)

Projekt pochłonął sporo pieniędzy i mnóstwo pracy kolegi. Większość elementów kluczowych dla powodzenia przedsięwzięcia, w tym włoska szpera, amortyzatory, komputer, wszystko było kupowane nowe, na zamówienie i ma przejechane może 3-5 tys. km.
Teraz dzięki zestrojeniu wszystkiego, w niewielkim stopniu prowadzenie tego Poloneza przypomina seryjne auto. Przewidywalność, precyzja kierowania, praktycznie brak podsterowności i dopracowanie wszystkiego w kupie zasługują na uznanie (dzięki Sławek!).
Silnik kręci się jak szalony, samochód bardzo przewidywalnie prowadzi, ma kapitalną jak na benzynową wolnossącą 16 elastyczność, dostając solidnego kopa "górą".  Zaskakująco skuteczne są hamulce, myślę że samochód zwalnia lepiej niż nie jedno duże współczesne, ciężkie auto.

Mi pozostało doprowadzenie estetyczne całości albo...przerzucenie tego kitu do innego Poloneza  :d










« Ostatnia zmiana: Listopad 24, 2016, 23:33:14 pm wysłana przez Tomekk »
Fiat 125p,'71,76, Fiat 132: '78, Fiat Fiat 131:'78, Polonez '80,1500 '86,1500 '89,Polonez 1,6 GLI '96, Fiat 126 Town '99, Audi S8 '16

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 24, 2016, 23:26:02 pm »

Offline Dawid91

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2231
    • Polonez Caro 1.4 GLI 16V orciari
Typowy sleeper, fajny jest, lubię takie auta :) Nic tylko pogratulować kolejnego zakupu. Nie przekładaj tego do innej budy bo... szkoda będzie jeździć ;)

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 24, 2016, 23:30:42 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3762
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Nie ma problemu. Byłbym wdzięczny gdybyś nagrał jakieś 0-100, chociaż warunki obecnie raczej kiepskie. Ciekawe jakie parametry to osiąga, przydałoby się wybrać na hamownię. :P
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 25, 2016, 00:19:09 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
gdzie w nim jest rdza, bo to juz na zboczenie sie zanosi (z tym przekladaniem srodka) ?
ale zderzaki to mu popraw to bedzie elegancko,

dzieki zdjeciom widze, ze opony 195/60/15 to jednak za duzo,
sam sie nad takimi zastanawialem,ale pozostane jednak przy 195/55/15

przelozenie to zdecydowanie 4.3 - mniej kropek i zupelnie inne znaczenie,
o co chodzi z amortyzatorami ? zostaly wyciete otwory i wspawane mocowania z liftbacka ? jakis konkretny powod jest ?
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 25, 2016, 00:33:48 am »

Offline JohnyWalker

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 258
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, PF 125p, 126p
No, no, no... Dobry jest ten samochód <ok> <ok>
Fiat 125p 1987- w budowie (trwale); Fiat 125p 1500 1978; Caro VVC 1996; Atu+ 1.8 - w przebudowie (też wiecznie); Caro 1.5 1994; Fiat 126 BIS- ; Caro 1.4 16V 1994, Truck 1.9 2003

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 25, 2016, 08:16:00 am »

Offline Michał M#1985

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 292
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus 1.6 GLI & Polonez Atu Plus 1.6 GLI
Super jest ten Polonez. Z jakiego samochodu są te fotele?

Wysłane z mojego GT-I9060 przy użyciu Tapatalka


Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 25, 2016, 12:05:14 pm »

Offline Michu125p

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 188
  • Płeć: Mężczyzna
  • Jeśli FSO, to tylko z dwoma wałkami rozrządu :)
    • 125p 1.4 16V / Caro 1.4 16V
Wygląda kapitalnie, wysokość zawieszenia idealna, masa roboty również została przy nim zrobiona, fajnie to musi jeździć :)

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 25, 2016, 13:35:07 pm »

Offline J1612

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 250
Ta głowica z VVC to na standardowe 1.8 położona? Pytam, bo dół od 160tki vvc ma inne tłoki bo te zwykłe od 1,8 ponoć pękały powyżej ~150km.
Park masznowy:
PN 1,4 -DF 1,6 R620ti R45 Bmw540i silnik w proszku

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 25, 2016, 13:40:46 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3762
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Pękają, ale przy utrzymywaniu wysokich prędkości obrotowych przez długi czas. 125p VVC (145) ITB chodził mając 170koni i nic mu nie było.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 25, 2016, 17:34:41 pm »

Offline Rocky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 230
  • Płeć: Mężczyzna
    • 126p'79,126el'96,Caro plus GTI'97
Podoba mi się,taki typowy sleeper. A Recaro z Omegi,jedne z najlepszych półkubełków moim zdaniem.
https://www.facebook.com/pages/Rocky-Garage/627042057348691
Zapraszam ;)
Cytuj (zaznaczone)
I to się chwali bo dla większości remont sprowadza się do szukania blach w kolorze i ich wymiany

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 25, 2016, 18:31:24 pm »

Offline Majonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 559
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez C+ gli
Perfekcyjnie zbudowany samochód, tylko dopracować detale, pozbyć się rudej, za konserwować i cieszyć się z jazdy . Też mnie ciekawi jaką mocą obecnie auto dysponuje .

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 25, 2016, 22:15:51 pm »

Offline Slawo

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 38
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 2000/ BMW E36 Compact 2.8
Cytuj (zaznaczone)
koła letnie BORBET + opony Dunlop 195/60/15
Drobne sprostowanie, opony mają rozmiar 185/60/15 - stosunkowo wysoki profil, aby poprawić komfort jazdy na kiepskich, gdańskich drogach.

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 25, 2016, 22:53:19 pm »

Offline Tomekk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1303
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polskie Fiaty i inne graty
Cytuj (zaznaczone)
koła letnie BORBET + opony Dunlop 195/60/15
Drobne sprostowanie, opony mają rozmiar 185/60/15 - stosunkowo wysoki profil, aby poprawić komfort jazdy na kiepskich, gdańskich drogach.

Dokładnie Sławek, dzisiaj też to obczaiłem :)
Prowadzenie tego Poloneza jest naprawdę rewelacyjne, muszę tylko przywyknąć do dość łatwego zrywania przyczepności, dzisiaj na 2. biegu przy 60 km / h po solidnym dorzuceniu do pieca zaczął mi iść bokiem na prostym odcinku mokrego asfaltu :) Jest dobrze.
« Ostatnia zmiana: Listopad 25, 2016, 23:17:16 pm wysłana przez Tomekk »
Fiat 125p,'71,76, Fiat 132: '78, Fiat Fiat 131:'78, Polonez '80,1500 '86,1500 '89,Polonez 1,6 GLI '96, Fiat 126 Town '99, Audi S8 '16

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 26, 2016, 00:10:48 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
To masz teraz takie wrażenia jakie ja miałem w 1.4 na starych Barumach. Przyczepność była tak zła że na mokrym jechał bokiem na wprost na trzecim biegu.
Kierowca Mazdy RX8 musiał się zdziwić <lol2>
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 26, 2016, 01:42:22 am »

Offline Tomekk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1303
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polskie Fiaty i inne graty
To masz teraz takie wrażenia jakie ja miałem w 1.4 na starych Barumach. Przyczepność była tak zła że na mokrym jechał bokiem na wprost na trzecim biegu.
Kierowca Mazdy RX8 musiał się zdziwić <lol2>
Hehe tutaj są prawie nowe opony 😆
Fiat 125p,'71,76, Fiat 132: '78, Fiat Fiat 131:'78, Polonez '80,1500 '86,1500 '89,Polonez 1,6 GLI '96, Fiat 126 Town '99, Audi S8 '16

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 26, 2016, 13:46:52 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
185/60/15 sa mniejsze niz 175R13 ,a tutaj jakies duze sie wydaja i to jeszcze na srebrnej budzie,
dziwne zudzenie optyczne, na moim to kola zawsze na jakies male mi wygladaja ;>
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 26, 2016, 16:30:43 pm »

Offline damian6819

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1260
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1.4 95' PB/ LPG =>swap 1.6 16v LPG
Zabawka super, w pierwszej chwili mi się wydawało, że widziałem węże od LPG pod puchą :P. Jak się jeździ na 50% szperze na suchym ? :D
totalitarne forum fso jednak zweryfikuje wszystkich - pełna lustracja
Samochód jest dla człowieka, a nie człowiek dla samochodu.

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 26, 2016, 22:14:23 pm »

Offline Tomekk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1303
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polskie Fiaty i inne graty
Zabawka super, w pierwszej chwili mi się wydawało, że widziałem węże od LPG pod puchą :P. Jak się jeździ na 50% szperze na suchym ? :D

Szpera nie przeszkadza, samochód prowadzi się b. przewidywalnie. Mam wrażenie że to ustrojstwo poprawia szybkość przejazdu w zakręcie.
Fiat 125p,'71,76, Fiat 132: '78, Fiat Fiat 131:'78, Polonez '80,1500 '86,1500 '89,Polonez 1,6 GLI '96, Fiat 126 Town '99, Audi S8 '16

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 26, 2016, 22:37:37 pm »

Offline J1612

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 250
To zdjęcie z pod machy to aktualne bo wygląda jak normalny 1,8 (a nawet jak 1,4   :d?
Nie widać zaślepek vvc, poza tym przydał by się kolektor z vvc, zapłon na fajko-cewkach i przepustnica jakaś lepsza (choćby od 160tki albo lepiej itb jak już szastać $).
Ten Emerald obrabia archaicznego krokowca z 1,4 i zapłon rozdzielaczowy??
Wałki oba zmienione, czy jakiś patent w głowicy wstawiony?
« Ostatnia zmiana: Listopad 26, 2016, 22:39:34 pm wysłana przez J1612 »
Park masznowy:
PN 1,4 -DF 1,6 R620ti R45 Bmw540i silnik w proszku

Odp: Polonez ATU Plus 1,8 GTI - by Tomek_k
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 26, 2016, 22:53:34 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
kolektor z WC to glownie wieksza pojemnosc, co zmienia charakterystyke przejsciowa (reakcje) ,ale samych parametrow mocy juz nie bardzo,
skoro tutaj nie ma zmiennej fazy, a zwlaszcza jest programowalny ECU wystrojony pod mechanike silnika, to kolektor z WC nic nie wniesie,

pomijajac juz to,ze nie ma takiej wersji WC, ktora by pasowala (wyjscie na przepustnice),
sama przepustnica w 1.4 FSO jest od 2.0, wiec za mala to raczej nie bedzie,
tylko w sumie nie wiadomo jaka ten silnik osiaga moc
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.