Autor Wątek: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut  (Przeczytany 1547 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 908
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« dnia: Grudzień 25, 2020, 21:31:03 pm »
Myślę że można by w tym temacie dzielić się sprawdzonymi lub chociażby zasłyszanymi informacjami jak można usprawnić Poloneza bazując na komponentach z innych aut. Często są to elementy niedostępne w ogóle Polonezie lub są rzadko spotykane a przez to drogie. Podzielę się tym co ja wiem oraz tym co słyszałem i zachęcam innych do włączenia się do dyskusji.

1. Przednie zaciski, jarzma, klocki i tarcze hamulcowe o średnicy fi257mm z Fiata Palio Weekend 1.6 16V oraz (nie mam pewności czy wszystkich) 1.2 z ABS. Taki zestaw pasuje p&p do systemu Lucas. Chcąc zamontować to w systemie Bendix potrzebujemy z systemu Lucas: tarcze kotwiczne, osłony tarcz/piast, piasty oraz powody hamulcowe elastyczne, a także konieczne jest zarobienie końcówek z gwintem M10x1 na przewodach sztywnych. Taka zmiana daje dużo większa skuteczność hamowania w porównaniu do polonozowskiego oryginału. Jedyny warunek to felgi minimum 14-calowe. Jeżeli ktoś chce pozostać przy felgach 13-calowych to jest dostępny zastaw z tarczami wentylowanymi fi240mm ale wówczas zyskujemy niewiele (tłoczek w zaciskach pod te tarcze jest mniejszy). W moim wykonaniu wygląda to jak poniżej (tarcze fi257mm):

2. Tylne zaciski z Alfy Romeo 147/156. Operacja bardziej skomplikowana niż ta powyżej. Potrzebujemy: Zaciski, jarzma, klocki z Alfy 147/156, tylne tarcze hamulcowe fi251mm z Fiata Stilo, specjalne dorobione tarcze kotwiczne (mogę udostępnić szczegóły jeśli ktoś jest zainteresowany), przewody hamulcowe elastyczne z Fiata Coupe, specjalnie dorobiony wspornik na przewód hamulcowy (ewentualnie zmodyfikowane osłony tarczy hamulcowej z Alfy 147/156 + wsporniki przewodów z systemu Bendix), linka hamulcowa z systemu Bendix. W zacisku trzeba zmniejszyć otwór na linkę hamulcową z fi14 na fi 11. Konieczne jest także dobranie odpowiednich śrub. Felga min. 14-calowa. Jeszcze nie tesotwałem ale myślę że nic raczej nie powinno mnie negatywnie zaskoczyć.

3. Środkowe mocowanie resoru. Nie do końca w temacie bo nie wykorzystujemy części z innego auta. Element ten nie jest już łatwo dostępny lub drogi. Można zastosować dwie krótkie tulejki z przedniego wahacza. Konieczne jest rozwiercenie (roztoczenie) wspornika do fi30 mm. Oryginalnie wspornik ma szerokość 94 mm. Po wciśnięciu tulejek otrzymujemy wymiar ok 100 mm. Konieczne jest ściśnięcie tulejek przed montażem do mostu. Warto także włożyć miedzy tulejki dwie podkładki pod śrubę M12, wówczas nie grozi nam wyciśnięcie gumy z tulejki podczas skręcania.

4. Elektryczne szyby. Nie montowałem jeszcze ale wiele pozytywnego słyszałem o prowadnicach z Seicento.

5. Elektryczne lusterka. Nie montowałem jeszcze ale wiele pozytywnego słyszałem o zestawie z Opla Astry F (I generacja).

6. Klimatyzacja. Kiedyś na facebooku ktoś pisał że stworzył budżetowy system bazując na komponentach z innych aut. Myślę że temat dość ciekawy.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 25, 2020, 21:33:43 pm wysłana przez Tales »

Offline mihals

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 848
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez ohv
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 25, 2020, 21:40:10 pm »
5. Elektryczne lusterka. Nie montowałem jeszcze ale wiele pozytywnego słyszałem o zestawie z Opla Astry F (I generacja).
To źle słyszałeś, bo sie jedynie nadaje silniczek szkła lusterka. Zresztą w 90% aut jak nie we wszystkich, silniczki sterowania były takie same jak w polonezie. teraz jeszcze zostaje wiązka, przełącznik i sposób zamontowania silnika do obudowy lusterka i szkłą lusterka. Także gotowiec nie istnieje.

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 908
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 25, 2020, 21:53:21 pm »
Sługerowałem się głownie tym tematem:
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=34481.msg594697#msg594697
Właśnie po to powstał ten wątek. Zaprzeczyć lub wyjaśnić wszystkie wątpliwości.

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 531
    • polonez 1500 88r.
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 25, 2020, 23:42:43 pm »
ad 1. Zaciski na przód można wziąć z multipli diesela albo z alfy. Są identyczne. Końcówek nie trzeba zarabiać. można kupić przejściówkę gwintu.

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7062
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 26, 2020, 10:37:23 am »
Co do elektrycznych lusterek to oplowski dzojstik da się wcisnąć w miejsce klawisza polonezowskiego. Wizualnie się trochę wyróżnia bo jest zaokrąglony ale swoją funkcję powinien spełnić. Były też wersje z dodatkowym włącznikiem "patyczkiem" i kontrolką led do grzania lusterek.

Elektryczne sterowanie lamp z lanosa.

Modół tempomatu z opla. Miałem w aturoverze teraz mam w atutu gsi. Do sterowania nim manetka z mercedesa.

Tylne amory pionowe z bmw chyba e30.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Offline AndrzejP

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro Plus GSI
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 26, 2020, 12:16:10 pm »
mogę udostępnić szczegóły jeśli ktoś jest zainteresowany
W takim razie z chęcią skorzystam. Planuję taką przeróbkę w 2021 r. Póki co znalazłem projekt dwuczęściowej płyty kotwicznej.

Środkowe mocowanie resoru
btw. Taki trochę offtop, ale jakie są korzyści z tego rozwiązania (fabrycznego) względem mocowania mostu do resorów tylko za pomocą strzemion?

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 908
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 26, 2020, 13:08:36 pm »
btw. Taki trochę offtop, ale jakie są korzyści z tego rozwiązania (fabrycznego) względem mocowania mostu do resorów tylko za pomocą strzemion?
Możesz kupić oryginalne mocowanie:
https://allegro.pl/oferta/wspornik-resoru-slizgacz-polonez-fiat-125p-jarzma-9871437873?utm_medium=app_share&utm_source=facebook

Lub dwie tulejki:
https://allegro.pl/oferta/tuleja-wahacza-gorna-krotka-polonez-fiat-125p-fso-8322128543?utm_medium=app_share&utm_source=facebook

Jeszcze jedna uwaga. Tulejki z którymi miałem kontakt przy kołnierzu miały nieco zwiększoną średnicę i przez to nie można ich było wcisnąć do końca. Nie chciałem robic fazy we wsporniku bo materiału juz było mało. Stoczyłem nieco tulejki w tym miejscu gdzie średnica była większa niż fi30. Kupując tulejki warto więc wybierać takie które na całej długości maja średnicę fi30.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 26, 2020, 13:15:14 pm wysłana przez Tales »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 12729
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 26, 2020, 13:50:46 pm »
albo nie kupowac nic, bo tuleja gumowa w mocowaniu resoru jest praktycznie wieczna,
jednak w razie potrzeby, znacznie prosciej wymienic tuleje na nowa lub na poliuretan, niz przerabiac wspornik pod inne tuleje - bo za darmo nikt nie rozwierci wspornika, by go dopasowac

to tak jak z moimi hamulcami ; zamienilem Lucasa 240 na 276 ,ale wymagalo to dostepu do frezarki, tokarki, wiertarki, od biedy podzielnicy i pomniejszych urzadzen pozwalajacych wyciac dodatkowy wspornik,
jezeli mialbym za to wszystko zaplacic, to znacznie taniej wyjdzie kupno zaciskow i tarcz pasujacych p&p
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline AndrzejP

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro Plus GSI
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 26, 2020, 14:10:06 pm »
OK, może źle to sformułowałem - czy takie rozwiazanie (bez środkowej tulei)  https://www.ruffstuffspecialties.com/mm5/graphics/00000001/R1024-full.jpg / https://i.ytimg.com/vi/zgVqYi0yJtA/hqdefault.jpg byłoby gorsze niż fabryczne ze 125/PNa? Jest to stosowane nagminnie np. w USA, nawet w nowych autach ze sztywnym tylnim mostem.

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 12729
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 26, 2020, 14:27:01 pm »
generalnie takie rozwiazanie jest gorsze, niz fabryczne z FSO,
ta gorszosc jest moze nieistotna, ale naprawde chialbys wycinac mocowania z mostu, zeby przerabiac mocowania na dostawczak edyszon ?
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline AndrzejP

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro Plus GSI
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 26, 2020, 14:47:26 pm »
ale naprawde chialbys wycinac mocowania z mostu, zeby przerabiac mocowania na dostawczak edyszon ?
Skądże, aż tak się nie nudze :)
Chodzi o przypadek swapu mostu i kwestii, czy dorabiać mocowania na wzór fabrycznych czy właśnie zastosować "dostawczaka".

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 908
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 26, 2020, 14:51:59 pm »
Chodzi o przypadek swapu mostu i kwestii, czy dorabiać mocowania na wzór fabrycznych czy właśnie zastosować "dostawczaka".
Swap mostu? Ma to sens?
Wg mnie jak coś grzebać przy moście to juz chyba lepiej zmienić resory na sprężyny. Szkoda ze moj znajomy nie ma już Łady 2107. Chętnie bym się przyjrzał jak to jest tam rozwiązane.

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1496
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 26, 2020, 15:42:10 pm »
Chętnie bym się przyjrzał jak to jest tam rozwiązane.
Kości są podobne
do tego są wahacze wleczone.
A do mostu są dospawane krążki na których opiera się sprężyna i takie same krążki są umieszone w górnych podłużnicach.
Zawieszenie łady bylo mniej stabilne od DF przez co łatwiej wypadały z dróg jeśli były nierówności cykliczne.

Offline AndrzejP

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro Plus GSI
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 26, 2020, 16:02:06 pm »
Swap mostu? Ma to sens?
Wiesz, jak ze wszystkim - trzeba to traktować indywidualnie. Kwestia nakładów kosztów i pracy; dla jednego tak dla innego nie :) Jak ze swapem silnika, hamulców itp.
Ja na to patrzę pod kątem dostępu przełożeń, szpery itp. A jak będzie z realizacją to czas pokaże - na tapecie w pierwszej kolejności remont dachu garażu; remont łazienki, kilku pokoi, oporzadkowanie terenu wokół domu - grzebanie przy aucie traktuję jako hobby :)

Szkoda ze moj znajomy nie ma już Łady 2107. Chętnie bym się przyjrzał jak to jest tam rozwiązane.
Kumpel niedawno kupił Fiata 124, czyli pierwowzór tej linii modelowej Łady.
Może na wiosnę uda się zrobić dokumentację zdjęciową niektórych rozwiązań fabrycznych.
Jakby co, to schemat i porównanie 124 i 125: https://www.carthrottle.com/post/zdzerd3/

Offline Morfina

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 318
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro + V6
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 26, 2020, 16:20:05 pm »
Przerabianie zawieszenia z resorów na sprężyny to gra nie warta świeczki bo zabawy trochę jest a efekt końcowy dupy nie urywa.Upierdolisz się,stracisz czasu a dalej masz sztywny most wątpliwej jakości. Lepiej wjechać z tyłu całym wózkiem z E30/E36 compakt i masz święty spokój przy szerokim wyborze dyfrów w różnych przełożeniach.U mnie już od dłuższego czasu czeka taki zestaw na moment aż umrze Ori most
« Ostatnia zmiana: Grudzień 26, 2020, 16:22:01 pm wysłana przez Morfina »

Offline Majonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 185
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez C+ gli
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 26, 2020, 16:25:39 pm »
A po co wywalać resory, a może by tak 2 w 1  <lol> ? https://youtu.be/1wofLLaJY40?t=673 . Tak jak Morfina prawi na sztywnym moście różnica resor/sprężyna będzie niezauważalna, już lepiej domontować stabilizator i drążek panharda do tego co jest, mniej roboty a efekt większy.

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 908
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 26, 2020, 16:29:52 pm »
Pytanie co z mocowaniem koł? Felgi z bmw sa mocowane chyba na 5 śrub. Może się okazać że z przodu i z tyłu będą inne felgi.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 26, 2020, 16:31:48 pm wysłana przez Tales »

Offline Morfina

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 318
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro + V6
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 26, 2020, 16:35:48 pm »
E30 ma 4x100 a E36 5x120 ale można zastosować dystanse zmieniające rozstaw/piasty z e30

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5871
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 26, 2020, 19:58:56 pm »
Przerabianie zawieszenia z resorów na sprężyny to gra nie warta świeczki bo zabawy trochę jest a efekt końcowy dupy nie urywa.Upierdolisz się,stracisz czasu a dalej masz sztywny most wątpliwej jakości. Lepiej wjechać z tyłu całym wózkiem z E30/E36 compakt i masz święty spokój przy szerokim wyborze dyfrów w różnych przełożeniach.U mnie już od dłuższego czasu czeka taki zestaw na moment aż umrze Ori most

I samochód który nie przejdzie nigdzie przeglądu, a jak u Mietka co sprawdza same dowody przejdzie, to pierwsza grubsza kontrola policyjna i nie odzyskasz dowodu.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 908
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Odp: Ulepszenia Poloneza bazujące na komponentach z innych aut
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 26, 2020, 19:59:58 pm »
Ok, a zamontował to ktoś z sukcesem?
Przegląd to może być spore wezwanie ale jak juz by się udało zrobić pieczątkę to co ma kontrola policyjna do tego? Nie sądzę aby ktoś zaglądał pod samochód na drodze żeby zobaczyć czy tam jest oryginalne zawieszenie.
Co ma powiedzieć właściciel prototypowego Atu gdy ktoś będzie mu wciskał że w polonezie to resory muszą być?
« Ostatnia zmiana: Grudzień 26, 2020, 20:08:39 pm wysłana przez Tales »