Myślę że można by w tym temacie dzielić się sprawdzonymi lub chociażby zasłyszanymi informacjami jak można usprawnić Poloneza bazując na komponentach z innych aut. Często są to elementy niedostępne w ogóle Polonezie lub są rzadko spotykane a przez to drogie. Podzielę się tym co ja wiem oraz tym co słyszałem i zachęcam innych do włączenia się do dyskusji.
1. Przednie zaciski, jarzma, klocki i tarcze hamulcowe o średnicy fi257mm z Fiata Palio Weekend 1.6 16V oraz (nie mam pewności czy wszystkich) 1.2 z ABS. Taki zestaw pasuje p&p do systemu Lucas. Chcąc zamontować to w systemie Bendix potrzebujemy z systemu Lucas: tarcze kotwiczne, osłony tarcz/piast, piasty oraz powody hamulcowe elastyczne, a także konieczne jest zarobienie końcówek z gwintem M10x1 na przewodach sztywnych. Taka zmiana daje dużo większa skuteczność hamowania w porównaniu do polonozowskiego oryginału. Jedyny warunek to felgi minimum 14-calowe. Jeżeli ktoś chce pozostać przy felgach 13-calowych to jest dostępny zastaw z tarczami wentylowanymi fi240mm ale wówczas zyskujemy niewiele (tłoczek w zaciskach pod te tarcze jest mniejszy). W moim wykonaniu wygląda to jak poniżej (tarcze fi257mm):
2. Tylne zaciski z Alfy Romeo 147/156. Operacja bardziej skomplikowana niż ta powyżej. Potrzebujemy: Zaciski, jarzma, klocki z Alfy 147/156, tylne tarcze hamulcowe fi251mm z Fiata Stilo, specjalne dorobione tarcze kotwiczne (mogę udostępnić szczegóły jeśli ktoś jest zainteresowany), przewody hamulcowe elastyczne z Fiata Coupe, specjalnie dorobiony wspornik na przewód hamulcowy (ewentualnie zmodyfikowane osłony tarczy hamulcowej z Alfy 147/156 + wsporniki przewodów z systemu Bendix), linka hamulcowa z systemu Bendix. W zacisku trzeba zmniejszyć otwór na linkę hamulcową z fi14 na fi 11. Konieczne jest także dobranie odpowiednich śrub. Felga min. 14-calowa. Jeszcze nie tesotwałem ale myślę że nic raczej nie powinno mnie negatywnie zaskoczyć.
3. Środkowe mocowanie resoru. Nie do końca w temacie bo nie wykorzystujemy części z innego auta. Element ten nie jest już łatwo dostępny lub drogi. Można zastosować dwie krótkie tulejki z przedniego wahacza. Konieczne jest rozwiercenie (roztoczenie) wspornika do fi30 mm. Oryginalnie wspornik ma szerokość 94 mm. Po wciśnięciu tulejek otrzymujemy wymiar ok 100 mm. Konieczne jest ściśnięcie tulejek przed montażem do mostu. Warto także włożyć miedzy tulejki dwie podkładki pod śrubę M12, wówczas nie grozi nam wyciśnięcie gumy z tulejki podczas skręcania.
4. Elektryczne szyby. Nie montowałem jeszcze ale wiele pozytywnego słyszałem o prowadnicach z Seicento.
5. Elektryczne lusterka. Nie montowałem jeszcze ale wiele pozytywnego słyszałem o zestawie z Opla Astry F (I generacja).
6. Klimatyzacja. Kiedyś na facebooku ktoś pisał że stworzył budżetowy system bazując na komponentach z innych aut. Myślę że temat dość ciekawy.