Autor Wątek: Wspornik układu kierowniczego  (Przeczytany 8644 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Wspornik układu kierowniczego
« dnia: Maj 08, 2021, 21:45:05 pm »

Offline mihals

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1145
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez ohv
Pojechałem na przegląd i okazało się że wspornik jest do wymiany. Teraz pytanie, kupić nowy wspornik czy regenerować tym zestawem naprawczym który jest obecnie dostępny? Co lepiej wyjdzie i nie rozleci się po miesiącu jazdy  <co>

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 09, 2021, 10:41:17 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
ani to ani to
Jeśli jest oryginalny to wymień same tulejki.
Nowy wspornik jest fatalnie wykonany
A zestaw naprawczy ma oś wykonaną luźniej niż ta fabryczna. Po za tym jest wytoczona na dużym posuwie więc jest efekt gwintu który zje tulejki w moment.
Ja zregenerowałem swój. Do tego wywierciłem i nagwintowałem korpus i osadziłem kalamitkę.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 09, 2021, 23:37:37 pm »

Offline mihals

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1145
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez ohv
Oryginalny mam, same te tulejki plastikowe najlepiej wymienić? Dzisiaj na giełdzie kupiłem nowy za 60 zł, wyglada przyzwoicie. Te co na allegro są z kalamitką to rozumiem, że nie różnią się niczym od tych bez?

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 10, 2021, 08:26:09 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
oryginały miały inny odlew i szpilkę .
Współczesne zamienniki maja zamiast szpilki śrubę.
Tulejki wewnątrz są twarde, oryginały są gumiaste i przeźroczyste.
Kalamitka jest w zamienniku .  W oryginale nigdy jej nie było.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 10, 2021, 09:38:24 am »

Offline AndrzejP

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 397
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro Plus GSI
Jeśli jest oryginalny to wymień same tulejki.
+1
chyba 2 lata temu wymieniłem tulejki; po kilkunastu tysiącach km wszystko OK.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 10, 2021, 09:42:48 am »

Offline Morfina

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 880
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro V6
W atu mam zamiennik jeszcze za poprzedniego właściciela robiony i według zapisków ma 45 tys,ja po zakupie 15tys temu tylko go rozebrałem,nasmarowałem na nowo i puki co jest git <spoko>
Ślusarz, złodziej, łowca krasnali

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 11, 2021, 22:25:24 pm »

Offline mihals

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1145
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez ohv
Zajrzałem dzisiaj do mądrej książki,przejrzałem jak zbudowany jest wspornik. Ten co kupiłem składa się tylko z długiej osi nagwintowanej na końcu, która pracuje w metalowej tulei na sucho i od góry jest uszczelniona gumą  <co>

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 12, 2021, 03:59:22 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6584
  • Płeć: Mężczyzna
Proces projektowania tego zamiennika najpewniej wyglądał tak:

"Ujeb coś z wyglądu podobnego, to dostaniesz flaszkę górką."
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 12, 2021, 06:17:29 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Żaden ze zdejmowanych wsporników nie nadawał się do regeneracji. Chyba że spróbuje się wykorzystać tylko obudowę. Reszta to był złom nawet nieużytkowy.

Ciekawe ile by kosztowało zrobienie u tokaża nowej osi z tulejkami z porządnego materiału...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 12, 2021, 08:46:59 am »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2865
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Ja bym wolal zrobic cos na szerokich lozyskach zamiast tulejek z guwnolitu
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 12, 2021, 09:40:55 am »

Offline Morfina

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 880
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro V6
To nie jest wcale taki straszny temat, wystarczy roztoczyć obudowę pod odpowiednio dopasowane do ośki z zestawu łożysko igiełkowe. Przerabiałem temat przy zwrotnicach do 126p tylko tak dodatkowo dołożyłem na górę łożysko oporowe zamiast podkładki  <spoko> Niech mi ktoś podeśle taki wspornik w stanie do wywalenia to mogę się pobawić z tym w wolnej chwili jak będę miał luźniej w robocie
« Ostatnia zmiana: Maj 12, 2021, 09:42:57 am wysłana przez Morfina »
Ślusarz, złodziej, łowca krasnali

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 12, 2021, 14:18:52 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2865
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Tez myslalem o roztoczeniu ale nie wiem czy wtedy obudowa nie bedzie zbyt cienka
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 29, 2023, 19:47:23 pm »

Offline MateuszCOMPANY

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 44
    • Caro 1.6GLE 95'
3 lata temu założyłem nowy wspornik i wczoraj na przeglądzie diagnosta mi pokazuje jak już jest wyj*bany.
Na szarpakach normalnie skakał góra-dół. Nie będę zakładał kolejnego bo znowu będzie to samo.
Myślałem żeby wywalić ten trzpień (przez te zgrubienia jest nie do zagospodarowania) i użyć zwykłej śruby na którą bym nabił tuleję poliuretanową albo dwustronnie łożyska. Tylko że na łożyskach będzie beton i czy ich nie rozniesie jak pójdzie jakiś strzał na drążek? Poliuretan zawsze jakoś amortyzuje ale z kolei na łożyskach lżej by się kręciło. Co wybrać?


Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 29, 2023, 22:43:07 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
problemem są betonowe tulejki . Oryginalne są bardzo miękkie.
Napraw to co jest i wywierć otworek i wkręć kalamitkę

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 29, 2023, 23:03:29 pm »

Offline MateuszCOMPANY

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 44
    • Caro 1.6GLE 95'
Gdzie ja ci teraz dostanę oryginalne tulejki.
Wspornik mam z kalamitką i było smarowane, a i tak się rozsypało

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 30, 2023, 06:32:34 am »

Offline maniek1

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 442
  • Płeć: Mężczyzna
    • fiat 125p
Gdzie ja ci teraz dostanę oryginalne tulejki.
Wspornik mam z kalamitką i było smarowane, a i tak się rozsypało

zadzwoń gość będzie miał 607399342

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 30, 2023, 11:11:31 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4668
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
I u mnie wspornik zaczyna się poddawać. Chyba jeszcze fabryczny. Kilka razy w ogłoszeniach trafiłem na taki wspornik na łożyskach, niestety wtedy nie wziąłem... To by było rozwiązanie problemu, nie wiem, czy nie spróbuję na drugim takim wsporniku się pobawić w osadzenie łożysk.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 30, 2023, 11:53:21 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
nie były na łożyskach. W środku są takie same tulejki jedynie inaczej rozwiązane są uszczelnienia  Łożyska bywały we wspornikach łady. U nas było tego bardzo mało i królowały "rzemiosła" pogrubione na tulejkach.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 30, 2023, 12:36:29 pm »

Offline Morfina

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 880
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro V6
Jakiś czas temu pisałem że będę miał partię wsporników przerobionych na łożyska igiełkowe po 300 zł sztuka ale ktoś pokasował niewygodne dla niego/jego przyjaciela posty  <lol2> Edit: mój błąd,jest http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=52595.msg828269#msg828269
« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2023, 12:43:38 pm wysłana przez Morfina »
Ślusarz, złodziej, łowca krasnali

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 30, 2023, 14:00:08 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1167
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
Tulejka plastykowa to ma wymiary wew śr 20 mm , a zew śr to 24 mm. Czyli można by zastapić takim łożyskiem;   https://allegro.pl/oferta/k-20x24x17-fbj-lozysko-igielkowe-zlozenie-11578475501  i powinno ładnie pasować