Autor Wątek: Wspornik układu kierowniczego  (Przeczytany 8633 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #40 dnia: Luty 03, 2023, 17:32:54 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1167
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
Igiełkowe gołe 24 X 20 mm raczej nie zdadzą egzaminu, bo wspornik wykonany z aluminium i igiełki szybko wyrobią sobie miejsce i będzie luz. Lepiej chyba dopasować  tulejkę z brązu 20 x 24 mm, ewentualnie  stoczyć w oryginalnym wałku  na 18 mm i dać tulejkę 18 mm x 24 mm, lub igiełkowe 18 x 24 kryte od strony obudowy. W ostateczności można jeszcze pokombinować ze śrubą 14 mm, do tego tulejka 14 x 18 mm, i do tego jeszcze druga tulejka 18 x 24 mm. Fakt niezła kombinacja , ale czasami trzeba coś wykombinować, bo ceny nowych już zaczynają szaleć.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #41 dnia: Luty 03, 2023, 18:32:17 pm »

Online Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1678
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo Intercooler +1?? KM?? & Fiat Marea Weekend 1.9 JTD '01 110 KM - Gruz Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - Dailycar "TurboŁoś"
rozbierz ten wspornik to zobaczysz czy w środku są łożyska. też sie dałem nabrać ;)
O to to :P
Mając taki wspornik chyba nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wstawić tam łożyska kulkowe? Obudowa wydaje się mieć zapas materiału.
Niestety nie takie hop siup, kiedyś próbowałem dobrać łożyska kulkowe do takiego wspornika i niestety był z tym problem. I teraz jak bym miał iść w łożyska to szukałbym stożkowych -  zawsze to mają one wstępny naciąg i byłoby bez luzów.
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #42 dnia: Luty 03, 2023, 19:07:48 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 270
    • Polonez Atu+X20SED Polonez Kombi Polski Fiat 125p
Panowie, chyba za mocno brniecie w te łożyska, przypomnijcie sobie jaką konstrukcję miał pierwotnie stosowany wspornik i jaką spełniał funkcję oprócz "wspierania" drążka kierowniczego...

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #43 dnia: Luty 03, 2023, 19:43:29 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2865
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Przypomnisz?
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #44 dnia: Luty 03, 2023, 20:04:56 pm »

Online Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1678
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo Intercooler +1?? KM?? & Fiat Marea Weekend 1.9 JTD '01 110 KM - Gruz Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - Dailycar "TurboŁoś"
Panowie, chyba za mocno brniecie w te łożyska, przypomnijcie sobie jaką konstrukcję miał pierwotnie stosowany wspornik i jaką spełniał funkcję oprócz "wspierania" drążka kierowniczego...
Bardzo cenna uwaga


Ma to w sobie amortyzator skrętu.

Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #45 dnia: Luty 03, 2023, 20:10:35 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2865
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Tzn? Nie widziałem i nie słyszałem o takiej konstrukcji ;/
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #46 dnia: Luty 03, 2023, 20:13:55 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 270
    • Polonez Atu+X20SED Polonez Kombi Polski Fiat 125p
Ma to w sobie amortyzator skrętu.
Dokładnie.

A cytując pierwszego Morawskiego:
"Wspornik dźwigni pośredniej jest wyposażony tłumik drgań, który ma za zadanie tłumienie drgań kierownicy. Działanie tłumika polega na stawianiu oporu hydraulicznego przy przekręcaniu dźwigni pośredniej i w ten sposób likwidowania niewielkich luzów w układzie drążków kierowniczych."

Nowsza konstrukcja spełnia to samo zadanie, aczkolwiek w mniej wyrafinowany (czyt. tańszy) sposób. Łożyskowanie osi obrotu likwiduje zakładany konstrukcyjnie opór n.b. psując układ kierowniczy.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #47 dnia: Luty 03, 2023, 21:25:16 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
lekki opor wspornik powinien stawiac, ale to dotyczy tylko wersji bez wspomy,
przy wspomaganiu przekladnia z powodzeniem spelnia ta funkcje,

tymczasem budowa wspornika z manufaktury:
za os robi sruba M14 (10.9),
tulejki-slizgi standardowe (otwor) fi 20mm i wcisnieta w to na calej dlugosci stalowa tuleja fi 14/20mm
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #48 dnia: Luty 03, 2023, 21:47:53 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
W tym eksportowym wsporniku jest olej od góry do dołu. U góry pod deklem jest płetwa i olej przelewa się przez szczelinę działając jak amortyzator.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #49 dnia: Luty 03, 2023, 22:01:36 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 270
    • Polonez Atu+X20SED Polonez Kombi Polski Fiat 125p
lekki opor wspornik powinien stawiac, ale to dotyczy tylko wersji bez wspomy,
przy wspomaganiu przekladnia z powodzeniem spelnia ta funkcje,
Niekoniecznie, przekładnia ze wspomaganiem jest tak samo mało precyzyjna, jak ta ze wspomaganiem i działa na takiej samej zasadzie tyle tylko że kierowca ma lżej przy manewrach parkingowych.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #50 dnia: Luty 04, 2023, 11:08:51 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4666
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Sławek, co to za wspornik, który zamieściłeś? W jakich latach był stosowany?

Łada niva i 2107-pochodne mają wspornik na łożyskach kulkowych. Wspominałem o tym na poprzedniej stronie. Nie widziałem tematów, które by wskazywały na podobne problemy ze wspornikami u "ładziarzy", jak szukałem po forach motonews, raczej narzekają na modele na tulejkach, rzemiosło jak do polonezów.
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2023, 11:15:49 am wysłana przez Daniel#1984 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #51 dnia: Luty 04, 2023, 11:21:20 am »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5093
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
Tak, tylko jak taki wspornik zamontować, skoro ma inny rozstaw otworów? Zastosować jakąś płytę pośrednią, przykręcaną do nadwozia, a do tej płyty dopiero wspornik? Musiało by to być z grubszego materiału, pewnie ze 2 cm? To by było dobre, skoro to jest ogólnie dostępne i niby "lepsze" rozwiązanie.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #52 dnia: Luty 04, 2023, 13:09:53 pm »

Offline Majonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 559
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez C+ gli
Uciąć ładowskie i dać do przyspawania ucięte z poloneza i po problemie. Albo wersja zrób to sam https://www.drive2.ru/l/460483442245632915/

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #53 dnia: Luty 04, 2023, 13:17:29 pm »

Offline Morfina

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 880
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro V6
I powodzenia że ktoś podbije przegląd z takim posmarkanym gównem  w układzie kierowniczym <spoko>
Ślusarz, złodziej, łowca krasnali

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #54 dnia: Luty 04, 2023, 13:30:45 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5093
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
Uciąć ładowskie i dać do przyspawania ucięte z poloneza i po problemie. Albo wersja zrób to sam https://www.drive2.ru/l/460483442245632915/
Ty teraz żartujesz, nie? Może kiedyś, jak byłem młodszy i głupszy, to bym napisał, że to całkiem niezły pomysł, ale dzisiaj, w tych czasach, mądrzejszy o rożne doświadczenia i wiedze o tym, jak potrafią ci przepierdolić auto, gdy nawet jesteś ofiarą wypadku, to napisze tylko, że nie chciałbym być w takiej sytuacji, posiadając coś takiego zamontowane na samochodzie. To oczywiście jest zapewne całkiem mocne, ale w świetle prawa, może być niefajnie, bo to samoróbka. Zapewne już montaż wspornika od łady, na dorobionej przejściówce, mógłby być problematyczny. Jak tak sięgnę pamięcią wstecz i pomyślę, że jeździłem na tych pospawanych płytach kotwicznych od bendixa z dwoma zaciskami lucasa na tyle, to się zastanawiam, co by było w razie W? Przecież mieli się już brać za samochody "rajdowe" które miały nie przechodzić przeglądu, a tym samym, nie być dopuszczone do ruchu na drogach publicznych. Zapominamy tu wszyscy, że pomimo różnych pomysłów, które nam się kłębią  w głowie, jesteśmy ograniczeni prawem i tak do końca nie możemy sobie robić czego i jak chcemy we własnym aucie. No chyba, że będziemy jeździć po własnym podwórku/polu, to wtedy możemy nawet silnik na dachu zamontować. Takie czasy.
I powodzenia że ktoś podbije przegląd z takim posmarkanym gównem  w układzie kierowniczym <spoko>
Przegląd, to najmniejszy pikuś, jak pisałem wyżej. Zawsze można jeździć bez, ale w razie draki, to naprawdę nie chciałbym być w skórze uczestnika wypadku, który miał taką wydumkę w aucie. Dzisiaj nie chodzi o to, czy coś jest wykonane prawidłowo, bo w wielu przypadkach, ludzie potrafią wykonać coś lepiej, niż fabryka, ale jak niema na to papieru, to jest dupa. Podam prosty przykład tych doarabianych przednich napędów w starych ciągnikach. Przeglądu to ponoć w większości przypadków nie przechodzi, a nawet jeśli, to na drodze, po spotkaniu upierdliwego policjanta, jest po dowodzie, a może i zakaz dalszej jazdy.Niestety, ale wspaniałe lata 90te, już nie wrócą. Wtedy jeszcze względnie można było dosyć sporo przy aucie robić i nie takie cuda przechodziły.
Z tym wspornikiem od łady sprawa jest ciekawa, ale problem, jak wyżej, sposób montażu, żeby w razie W, nie mieć pełno w spodniach.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #55 dnia: Luty 04, 2023, 13:33:02 pm »

Online Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1678
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo Intercooler +1?? KM?? & Fiat Marea Weekend 1.9 JTD '01 110 KM - Gruz Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - Dailycar "TurboŁoś"
Sławek, co to za wspornik, który zamieściłeś? W jakich latach był stosowany?
Na początku 1981 roku montowany w Polonezie.  :-)

Wiecej info w wątku: http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=43477.0
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #56 dnia: Luty 04, 2023, 13:44:39 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4666
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Nie no, spawania co jak co bym nie robił w takim miejscu, w dodatku aluminium. Już konkretna płyta z blachy np. 2mm byłaby lepszym pomysłem, tylko ogarnąć to i wyliczyć tak jak należy... I to by było sensowne rozwiązanie, bo wsporników do łady jest do wyboru do koloru, a z opinii na motonews kręci się lżej, a i problemów z tym nie ma. Jedynie jeśli jest to rozbieralne, wymieniłbym łożyska na firmowe/dodał smaru do fabrycznych i zapomniał o problemie.

Mój się nie pali do wymiany, ale zaczyna się kręcić coraz ciężej, zresztą nic dziwnego - nigdy go nie wymieniałem. Jak nie będę miał co robić, pewnie na wiosnę podejdę do tematu.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #57 dnia: Luty 04, 2023, 13:56:45 pm »

Offline Majonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 559
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez C+ gli
Ja to wrzuciłem pół żartem pół serio, ruski zrobił to z grubej blachy. Ale tak na poważnie to już widzę jak pierwszy lepszy diagnosta czy milicjant ma doktorat z budowy poloneza i wytknie że wspornik jest nie taki jak trzeba. Jak było zrobione porządnie, ładnie obrobione i pomalowane, to nikt by się nie kapnął że coś było robione. W układzie nie ma być luzu i tyle. Według was to przeglądu nie powinien przejść polonez np. z mostem od volvo bo przecież odcięte i przyspawane mocowania a to wpływa na bezpieczeństwo. Tak samo każdy nie fabryczny swap, czy chociażby dystans i nieprawidłowy rozmiar felg/opon bo już się kwalifikuje pod kryminał. Jak ktoś odpierniczy szajs albo jeździ bez przeglądu to niech się liczy z konsekwencjami, ale nie popadajmy w paranoję bo się okaże że nic nie można bo pan naczelnik patrzy, najlepiej się położyć i czekać na śmierć.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #58 dnia: Luty 04, 2023, 14:07:01 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4666
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
nie popadajmy w paranoję bo się okaże że nic nie można bo pan naczelnik patrzy, najlepiej się położyć i czekać na śmierć.

Ale tak na poważnie to już widzę jak pierwszy lepszy diagnosta czy milicjant ma doktorat z budowy poloneza i wytknie że wspornik jest nie taki jak trzeba.

Otóż to :P.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #59 dnia: Luty 04, 2023, 14:48:38 pm »

Offline MateuszCOMPANY

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 44
    • Caro 1.6GLE 95'
Jaki rozstaw śrub ma wspornik polski i ruski?