Autor Wątek: Wspornik układu kierowniczego  (Przeczytany 8642 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 30, 2023, 14:02:07 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1167
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #21 dnia: Styczeń 30, 2023, 14:09:28 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4666
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Pany, nikt tu postów nie kasuje (przynajmniej nie ja, inni też nie zauważyłem). Jak ktoś jurny przegina, to walę ostrzeżenia i daję dopisek pod postem.

Faktycznie, łada ma na łożyskach, u nas podziadowali. https://allegro.pl/oferta/wspornik-drazka-kierowniczego-lada-2105-2107-11307745633

Szkoda, że ma inny rozstaw otworów, bo wystarczyłoby przełożyć wąs :/

Igiełkowe nie jest głupim pomysłem, ale trwalsze na pewno by było toczne, w sumie wieczne, przy łożysku dobrej marki.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2023, 14:12:20 pm wysłana przez Daniel#1984 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 30, 2023, 19:38:04 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1167
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
Tylko że w internecie są dostępne tylko igiełkowe o pasującym rozmiarze czyli 24 mm x 20 mm, chyba żeby udało się dostać kryte o wymiarze 24 mm x 14 mm, i wtedy możny by zastosować śrubę o fi 14 mm na klucz 22 mm z odpowiednią długością gwintu i miejsca na ramię, tylko , że takiego nie widać w necie.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 30, 2023, 19:41:59 pm »

Offline maniek1

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 442
  • Płeć: Mężczyzna
    • fiat 125p
Może ciekawe rozwiązanie by było, tyko trzeba dobrze uszczelnić

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #24 dnia: Styczeń 30, 2023, 19:49:14 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1167
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
A może takie coś https://allegro.pl/oferta/lozysko-slizgowe-spiek-brazu-tulejka-sint-18x24x20-12817420468  lub takie coś https://allegro.pl/oferta/hk-1812-lozysko-igielkowe-18x24x12-mm-hk1812-12804836669, tylko , że przy takich wymiarach wewnętrznych trzeba by u tokarza trochę zjechać te miejsce na sworzniu gdzie nachodzą tulejki plastykowe.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #25 dnia: Styczeń 31, 2023, 00:48:56 am »

Offline MateuszCOMPANY

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 44
    • Caro 1.6GLE 95'
Ta tulejka ślizgowa z brązu to nie głupi pomysł <ok> Już zapomniałem o ich istnieniu.
Jest to materiał samosmarny więc nie ma ryzyka zatarcia i jest wytrzymalszy od łożysk na bicie poprzeczne.
W takim wolnoobrotowym zastosowaniu powinno starczyć na długo.
Trzeba będzie pomierzyć i zamówić.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #26 dnia: Styczeń 31, 2023, 02:07:09 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4666
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Tylko, że łożysko mimo wszystko stawia mniejszy opór niż tuleja, a w wozie bez wspomagania jest to istotna sprawa :) Szkoda, że nie mam czasu się nudzić, bo rozebrałbym jakiś zużyty wspornik na stole i poeksperymentował z montażem tam łożyska.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #27 dnia: Styczeń 31, 2023, 14:52:44 pm »

Offline MateuszCOMPANY

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 44
    • Caro 1.6GLE 95'
Oczywiście że na łożyskach będzie najlżej chodziło, ale nie wiem czy na kierownicy byś odczuł różnice bo są to tuleje samosmarne i nie generują dużych oporów jak mogło by się wydawać. Nadmienię że takie same tuleje są użyte w rozruszniku i wirnik się kręci aż miło :)
Co by nie było oba zaproponowane rozwiązania są dużo lepsze od oryginalnych plastików z gównolitu. Kto ceni sobie komfort to założy łożyska, a kto ceni sobie trwałość to założy tuleje.

Trochę poszperałem w kwestii tuleji i znalazłem takie coś:
https://allegro.pl/oferta/tuleja-tulejka-z-brazu-z-kolnierzem-b-20x24x16-28-12770878872
Z kołnierzem tak jak w oryginalne i w dobrej kasie (taniej już nie znalazłem ;)
Jest o milimetr krótsza od oryginału ale to już bardziej kosmetyka.
Dla porównania na dole tuja plastikowa dedykowana:

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #28 dnia: Styczeń 31, 2023, 15:53:14 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5095
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
Z kołnierzem tak jak w oryginalne i w dobrej kasie (taniej już nie znalazłem ;)
No bez przesady, ja wiem, że to "forum biedaków" ale są granice żartów.
A poważnie, to nad tym bym się zastanowił, bo skoro ten plastik jest badziewny, jak piszecie, to może jednak to zda egzamin? Przyszły takie czasy, że trzeba kombinować, nie ma wyjścia.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #29 dnia: Styczeń 31, 2023, 18:46:03 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Igiełkowe nie jest głupim pomysłem, ale trwalsze na pewno by było toczne, w sumie wieczne, przy łożysku dobrej marki.
po pierwsze; lozysko igielkowe jest lozyskiem tocznym,
po drugie; igielkowe jest glupim pomyslem,

problemow w stosowaniu lozysk jest kilka,
w przypadku igielkowego jest tak, ze waleczki sa utrzymywane przez koszyk z plastiku, a gdy ten peknie i wykruszy sie, to waleczki beda sobie zajmowaly dowolne pozycje, a najbardziej takie, zeby zablokowac walek,
tu nie mamy normalnego ruchu obrotowego, bo walek pracuje w zakresie ~90*, wiec kontakt ze soba maja czesto te same powierzchnie,
gdy nastapi to co nastapic musi, to sa dwie opcje: zablokowany "iglami" walek urywa sie, albo wykrusza "igly" i mamy ~5mm luzu,
w pierwszym przypadku mozemy zatrzymac sie w miejscu, gdzie bardzo nie chcemy sie zatrzymywac (np. na TIRze lub drzewie), a w drugim jak nie zlapiemy pobocza, to w rowie nie wyladujemy,

z lozyskiem kulkowym bedzie podobna historia, chociaz mozna to zniwelowac stosujac ich wiecej,
problemem jest dobor lozysk w tak malym rozmiarze i nie moga byc to jakies slabiutkie malenstwa,
najlepszy rozwiazaniem z tocznych lozysk sa stozkowe, bo wstepne napiecie czyni je trudniejszymi do rozwalenia,
taki sprzet na tocznych lozyskach wymaga okresowej kontroli, a skoro i tak bedziemy tam zagladac to ...

rownie dobrze mozemy kontrolowac wersje na tulejkach plastikowych, albo metalowych,
najrozsadniejsze wydaja sie byc tulejki mosiezne (mimo ze stalowe maja mniejszy wspolczynnik tarcia), bo moga pracowac na sucho i nie zapieka walka,
ale docelowo nalezy to smarowac, nawet zrobic 2-3 kanaliki smarne w tulejce,
kalamitki mozna sobie darowac,bo to goowno nie smarowanie - najlepiej co jakis czas wyjac walek, wytrzec brudy i naniesc smar bezposrednio na powierzchnie

Trochę poszperałem w kwestii tuleji i znalazłem takie coś:
https://allegro.pl/oferta/tuleja-tulejka-z-brazu-z-kolnierzem-b-20x24x16-28-12770878872
wydaje sie byc w porzadku, tylko trzeba bedzie dac jakies podkladki i uszczelnienie (przed brudem)
« Ostatnia zmiana: Styczeń 31, 2023, 18:49:42 pm wysłana przez KGB »
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #30 dnia: Styczeń 31, 2023, 19:19:28 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5095
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
kalamitki mozna sobie darowac,bo to goowno nie smarowanie - najlepiej co jakis czas wyjac walek, wytrzec brudy i naniesc smar bezposrednio na powierzchnie
Można też dać dwie kalamitki bezpośrednio w miejscu, gdzie mamy tulejki, a w tulejkach zrobić otwór i od środka, na powierzchni współpracującej ze sworzniem, wykonać krzyżowo nacięcia do rozprowadzania smaru. Rozwiązanie znane np. z ciągników, stosowane w przednich osiach, do smarowania sworzni zwrotnicy. Tak to mniej więcej wygląda.

Oczywiście, bez regularnego smarowania, z czasem również stary smar moze nam to wszystko zatkać.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #31 dnia: Styczeń 31, 2023, 20:45:08 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 270
    • Polonez Atu+X20SED Polonez Kombi Polski Fiat 125p
Faktycznie, łada ma na łożyskach, u nas podziadowali.
Nie do końca jestem przekonany, że to jest fabryczny patent...
 
A może zamiast kombinować z wymianą tulei na łożyska, wymienić tuleje na wykonane z gatunkowo lepszego tworzywa sztucznego. Jest taki biały materiał na tulejki, niestety jego nazwa wyleciała mi z głowy...

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #32 dnia: Styczeń 31, 2023, 20:53:08 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2865
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Teflon
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #33 dnia: Styczeń 31, 2023, 21:03:29 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 270
    • Polonez Atu+X20SED Polonez Kombi Polski Fiat 125p
Teflon

Chyba to nie to, ale też ładnie brzmi. :]

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #34 dnia: Luty 01, 2023, 01:02:26 am »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2865
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Ja bym chyba poszedł w kierunku tulei z brązu. Łożysko igiełkowe na pewno nie będzie spasowane na 0,02-0,03 tylko luźniej, może to być nawet 1mm a to przełoży się na kilka mm luzu na kołach co może spowodować efekt luźnej końcówki czy też pływania podczas jazdy i problemami w efekcie podobnymi to jazdy z rozbieżnymi czy też zbieżnymi kolami
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #35 dnia: Luty 02, 2023, 10:50:45 am »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1175
Nie wiem skąd mi się to wzięło w gratach, ale w Wiśni mam zamontowany taki wspornik na łożyskach:


A pomysł złożenia wspornika na tulejkach z kołnierzem z brązu (ktoś wrzucał link) uważam za znakomity. Bede regenerował jeden wspornik.
« Ostatnia zmiana: Luty 02, 2023, 10:52:18 am wysłana przez OLO »
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #36 dnia: Luty 02, 2023, 11:34:55 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
rozbierz ten wspornik to zobaczysz czy w środku są łożyska. też sie dałem nabrać ;)

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #37 dnia: Luty 02, 2023, 13:01:04 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4666
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Mając taki wspornik chyba nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wstawić tam łożyska kulkowe? Obudowa wydaje się mieć zapas materiału.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #38 dnia: Luty 03, 2023, 15:09:01 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Rozwiązanie znane np. z ciągników, stosowane w przednich osiach, do smarowania sworzni zwrotnicy.
to by byla przesada, tu mamy tylko wspornik drazka kierowniczego, a nie zwrotnice kola, czy ramie koparki - inne obciazenia, inna czestotliwosc przegladow i obslugi i inne narazenie na kontakt z piachem/blotem,
chcemy tez zachowac raczej mniejsze luzy, wiec smar staly jest srednum rozwiazaniem, a wciskany nawet slabym,
naciete kanaliki spoko, zeby utrzymac porcje smarowidla, ale otworek zbedny
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Wspornik układu kierowniczego
« Odpowiedź #39 dnia: Luty 03, 2023, 16:11:52 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5095
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
Dałem ten pomysł bardziej jako przeciwwagę do okresowego rozbierania i smarowania całości. Otworek jest po to, żeby smar z kalamitki szedł bezpośrednio w te nacięte kanały, tak to tam jest rozwiązane. Są dane dwie takie tulejki, na górze i na dole i dodatkowo, od dołu, specjalny dystans z oringiem i łożysko oporowe. Ale fakt, w polonezie, to ten sworzeń ma pewnie max 30 mm średnicy, a sworzeń zwrotnicy w ciągniku chyba ze 60.
Zdjęcie poglądowe  :-)

A co do łożysk igiełkowych, to występują też takie z całkowicie metalowym koszem albo takie, z całkowicie osłonionymi igiełkami, w sensie, że mają zewnętrzną i wewnętrzną bieżnię. Szybki rzut okiem w google i jest tego multum, tak samo zresztą, jak tulejek mosiężnych, "plastikowych" i tego typu drobiazgów. Można coś bezproblemowo wymyślić i dobrać.